Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 358
Offentligt
2839140_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 15. marts 2024
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 38-24
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering talepapir vedrørende fore-
læggelse i FEU om rådsmøde (miljø)
25. marts 2024.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1212 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 358: Miljøministerens talepapir fra samrådet 13/3-24 om indstilling til rådsmøde (miljø) 25/3-24
2839140_0002.png
TALEPAPIR
Forelæggelse i FEU om rådsmøde (miljø) d. 25. marts 2024
samt tidligt forhandlingsoplæg om jordbundsmonitorering
Møde i Folketingets Europaudvalg den 15. marts 2024 om tidligt
forhandlingsoplæg vedr. jordbundsmonitorering (punkt 6) samt
rådsmøde (miljø) 25. marts 2024 (punkt 7).
(Det talte ord gælder)
Svar
-
Jeg vil i dag forelægge én sag
til tidligt forhandlingsoplæg.
Derudover
vil jeg forelægge de to miljøpunkter, der er på dagsordenen for
miljørådsmødet den 25. marts. De sidste to punkter forelægges
til
orientering.
-
Punkt 6 på dagsordenen vedrører Kommissionens
forslag til direktiv
om overvågning af jordbunden og jordbundens
modstandsdygtighed.
-
Sagen forelægges til tidligt
forhandlingsoplæg.
-
Det forventes, at punktet er på miljørådsmødet den 17. juni, til generel
indstilling.
-
Vi talte sidst om sagen her i udvalget tilbage i december, hvor sagen var
på miljørådsmødet til en politisk drøftelse.
-
Kommissionens forslag indebærer, at der etableres et
overvågningssystem, der skal indsamle data og give overblik over
jordbundens tilstand i EU.
-
Sunde jord-økosystemer er en væsentlig faktor for bl.a.
biodiversiteten,
klimaet og fødevareproduktion.
Kommissionen vurderer, at ca. 60
til 70% af jordbunden i EU er i dårlig tilstand.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 358: Miljøministerens talepapir fra samrådet 13/3-24 om indstilling til rådsmøde (miljø) 25/3-24
2839140_0003.png
TALEPAPIR
-
Ved at lave et overvågningssystem for jordbunden kan man bedre
identificere årsagerne til at jordbunden forringes. Og dermed få det
fornødne grundlag for at rette op på jordens sundhedstilstand.
-
Kommissionen har således
meget fornuftigt
valgt
en trinvis tilgang.
Først sørger man for at indhente den fornødne viden. Det sker med det
her forslag. Senere kan man så på det grundlag vurdere, om der er behov
for yderligere regulering med konkrete mål og krav. Kommissionen
foreslår selv, at man evaluerer området efter 6 år.
-
Forslaget indeholder således
ingen bindende delmål eller
genopretningskrav,
men alene en overordnet målsætning om at sikre
en
sund jordtilstand i EU i 2050.
-
Udover overvågning, vurdering og rapportering af jordbundens tilstand,
indeholder forslaget nogle principper for
bæredygtig jordforvaltning
og krav om kortlægning og risikobaseret vurdering af
jordforurening.
-
Regeringen hilser Kommissionens forslag
velkommen og bakker op
om, at man styrker jordbundens sundhedstilstand
i EU.
-
Det er vigtigt, at vi styrker den fælles tilgang til overvågningen af
jordbunden i EU. Og det er vigtigt, at der tages hensyn til de forskellige
fysiske og naturgivne forhold i EU-landene. En sund jord i Spanien er
ikke nødvendigvis det samme som en sund jord i Danmark
med helt
andre geologiske og klimatiske forhold.
-
Det er også væsentligt, at vi får mulighed for at bygge videre på de
veludviklede systemer vi allerede har herhjemme
med kortlægning,
registrering og risikovurdering af forurenede arealer.
-
Fra dansk side har vi en række elementer, som vi vil arbejde for, at få
reflekteret og indarbejdet i teksten.
-
Oplægget til den danske linje i det videre arbejde er indeholdt i
regeringens
indstilling til forhandlingsoplæg,
som jeg nu vil læse op:
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 358: Miljøministerens talepapir fra samrådet 13/3-24 om indstilling til rådsmøde (miljø) 25/3-24
2839140_0004.png
TALEPAPIR
-
Det indstilles, at man fra dansk side støtter forslaget og dets formål
om at styrke jordbundens sundhedstilstand i EU, idet der:
-
lægges stor vægt på, at sikre et forbedret datagrundlag om
jordbundens tilstand som en forudsætning for at sikre effektiv
regulering i fremtiden
-
lægges stor vægt på, at der etableres en ensartet tilgang til
indsamling af data
-
lægges stor vægt på, at grænseværdier for vurdering af
jordbundssundhed kun fastlægges på nationalt niveau for de
indikatorer, hvor der er tilstrækkelig viden hertil
-
lægges stor vægt på, at byrder for erhvervslivet og det offentlige
holdes på et minimum bl.a. ved at gøre forslagets principper for
bæredygtig jordforvaltning til vejledende principper, at
certificeringsordning for jordbundssundhed gøres frivillig for
medlemsstaterne samt, at myndigheder under Forsvarsministeriet
ikke forpligtes til at udlevere eller offentliggøre oplysninger, der kan
kompromittere militær sikkerhed
-
lægges stor vægt på, at omkostningerne til overvågningsindsatsen
reduceres gennem forøget fleksibilitet til at anvende eksisterende
data, øget brug af modellering og forlængelse af deadlines for
overvågning
-
lægges vægt på, at forslagets elementer om overvågningsindsatser så
vidt muligt harmoniseres med overvågningsindsatser i andre
direktiver og forordninger
-
lægges vægt på, at mål og krav til forurenede og potentielt
forurenede grunde kun dækker forurening fra punktkilder og ikke fra
diffuse forureningskilder
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 358: Miljøministerens talepapir fra samrådet 13/3-24 om indstilling til rådsmøde (miljø) 25/3-24
2839140_0005.png
TALEPAPIR
-
lægges vægt på, at principper for arealinddragelse ikke stiller
yderligere forpligtelser til VE-anlægsprojekter.
--------------------------------------------------------------------------------------------
-
Punkt 7 vedrører
Kommissionens
forslag til revision af
affaldsrammedirektivet.
-
Sagen er på rådsmødet til en politisk drøftelse.
-
Jeg orienterede også udvalget om forslaget tilbage i oktober, da det var på
landbrugs- og fiskeri-rådsmødet.
-
Formålet med forslaget er at mindske miljø- og klimaaftrykket fra
tekstil- og fødevareproduktionen.
Fødevaresektoren har det største
miljøaftryk i EU, mens tekstilsektoren har det fjerdestørste.
-
Der er to hovedelementer i forslaget.
-
For det første skal der indføres nationale
reduktionsmål for
madaffald
herunder madspild. Kommissionen foreslår, at
fødevareindustrien skal reducere deres madaffald med 10 % i 2030, i
forhold til 2020-niveau. Og husholdningslignende madaffald skal
reduceres med 30 %.
-
For det andet foreslår Kommissionen, at der indføres et
udvidet
producentansvar for tekstiler.
Det vil i praksis betyde, at
tekstilproducenterne skal finansiere og organisere indsamling, sortering
og håndtering af tekstilaffald.
-
Regeringen byder foreløbigt forslaget velkomment. Vi bakker op om
omstillingen til cirkulær økonomi i fødevare- og tekstilsektoren.
-
Regeringen vil arbejde
for
Kommissionens forslag til reduktionsmål for
madaffald. Og vi er også positive over for harmoniserede EU-regler om et
udvidet producentansvar for tekstiler.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 358: Miljøministerens talepapir fra samrådet 13/3-24 om indstilling til rådsmøde (miljø) 25/3-24
2839140_0006.png
TALEPAPIR
-
Jeg regner med, at komme tilbage til udvalget i løbet af foråret for at
indhente forhandlingsoplæg på sagen.
-
Sidste punkt vedrører Kommissionens
forslag til forordning om
forebyggelse af tab af plastgranulat for at reducere
mikroplastforurening.
-
Denne sag er på rådsmødet til en politisk drøftelse.
-
Plastgranulat er det råmateriale, der bruges i plastikproduktionen. For
eksempel til at producere drikkeflasker, legoklodser og andre
plastikprodukter.
-
Formålet med forslaget er at reducere tabet af plastgranulat i miljøet og
dermed reducere forureningen med mikroplast.
-
Der tabes hvert år hvad der svarer til 7.200 lastvogne med plastgranulat i
naturen i EU. Tab af plastgranulat er dermed den tredje største kilde til
forurening med mikroplast.
-
Forslaget retter sig mod
producenter, lageroperatører og
transportører af plastikgranulat.
-
Der foreslås forskellige tiltag, der skal sikre forebyggelse mod spild og
oprydning efter spild af plastgranulat. Blandt andet skal producenterne
lave en risikovurderingsplan, og der stilles krav til udstyr og procedurer
der skal modvirke spild under opbevaring.
-
De mellemstore og store virksomheder skal desuden certificeres, så det
sikres, at de lever op til forordningens krav.
-
For
transportørerne
er der ligeledes en række foranstaltninger, der
skal forebygge og håndtere tab under transporten.
-
Regeringen
hilser forslaget velkomment. Det er vigtigt, at forureningen
med mikroplast reduceres, og vi bakker derfor op om formålet med
forslaget.
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 358: Miljøministerens talepapir fra samrådet 13/3-24 om indstilling til rådsmøde (miljø) 25/3-24
2839140_0007.png
TALEPAPIR
-
Vi støtter således, at der sættes ind over for både producenter,
lageroperatører og transportører.
-
Forhandlingerne af forslaget er først lige startet. Jeg ser frem til at drøfte
forslaget nærmere med udvalget, når vi er nået længere i behandlingen.
-
Til sidst vil jeg kort orientere om, at Danmark på rådsmødet har taget
initiativ til en drøftelse
et såkaldt
AOB-punkt
om eksport af
tekstilaffald til udviklingslande. Vi ønsker, at der strammes op på
kontrollen med eksport af tekstilaffald til udviklingslandene.
-
Derfor foreslår vi, at Kommissionen fremsætter et konkret forslag til
Baselkonventionen
så vi i EU sammen kan løfte denne vigtige
problemstilling.
-
Tak for ordet.
7