Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 335
Offentligt
2835176_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 6. marts 2024
.//.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed Bekæmpelsesmiddelstatistik 2022 og et fagligt notat med
hovedkonklusioner udarbejdet af Miljøstyrelsen.
Bekæmpelsesmiddelstatistikken er udarbejdet af Miljøstyrelsen og indeholder tal for salg af
bekæmpelsesmidler, både sprøjtemidler og biocider, og forbrug af sprøjtemidler i Danmark. I
Miljøstyrelsens faglige notat er der en gennemgang af syv centrale resultater fra årets statistik.
Der er i Sprøjtemiddelstrategi 2022-2026 fastsat en målsætning om at nå en rekordlav
pesticidbelastning på 1,43 baseret på salgstal i 2025. Den ny målsætning skal bl.a. nås ved omlægning
af pesticidafgiften, som trådte i kraft den 1. april 2023, der gør det mere attraktivt at bruge midler med
lav belastning af miljø og sundhed.
Pesticidbelastningen baseret på salgstal steg i 2022 til 2,37, det højeste siden 2013. Det vurderer
Miljøstyrelsen skyldes en hamstring frem mod omlægningen af pesticidafgiften i april 2023, som blev
varslet i 2022. Det er Miljøstyrelsens forventning, at tallet vil falde igen for 2023.
Pesticidbelastningen baseret på forbrugstal er fortsat lav og er på 1,53 for planåret 2021/22, hvilket er
det samme niveau som foregående år. Dette understøtter, at det er en hamstringseffekt, der har fået
belastningen baseret på salgstal til at stige.
Det fremgår også af Sprøjtemiddelstrategi 2022-2026, at forbruget af de mest problematiske stoffer
(såkaldte kandidater til substitution) skal følges. Der ses en samlet stigning for solgte mængder af de
fem mest solgte kandidater til substitution på 15% fra 2021 til 2022. Institut for Agroøkologi, AGRO,
vurderer, at der er alternativer for nogle af de anvendelser, som sprøjtemidler med aktivstofferne er
godkendt til i dag. Alternativvurderingen sker ved godkendelse/fornyet godkendelse af det enkelte
sprøjtemiddel ift. de enkelte anvendelser. Der vil derfor ved kommende fornyelse af de enkelte
sprøjtemidler blive taget stilling til, om der er alternativer, der kan erstatte sprøjtemidlet.
Der kan være forskellige årsager til, at sprøjtemidler med kandidater til substitution kan være
godkendt, selvom der er godkendte alternativer fx hensynet til resistensforebyggelse. Vejledninger til
vurderinger af alternativer er fastsat på EU-niveau, og der er pt. nedsat en arbejdsgruppe, der skal se
på opdatering af vejledningen.
Udviklingen i forbruget af kandidater til substitution ser imidlertid ud til at gå den forkerte vej, og det
skal der gøres noget ved. Jeg har derfor bedt Miljøstyrelsen se på mulighederne for at skærpe kravene i
vejledningen om vurdering af alternativer, så det sikres, at kandidater til substitution kun godkendes,
hvis der ikke er alternativer.
Magnus Heunicke
/
Lea Frimann Hansen
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk