Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 327
Offentligt
2831868_0001.png
VORES DRIKKEVAND ER TRUET / DANSKE REGIONER 2024 / SIDE 1
VORES
DRIKKEVAND
ER TRUET
Danske Regioners anbefalinger til en sammenhængende
beskyttelse af vores drikkevand
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Kopi af brev til miljøministeren samt drikkevandsudspil, fra Danske Regioner
2831868_0002.png
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Kopi af brev til miljøministeren samt drikkevandsudspil, fra Danske Regioner
2831868_0003.png
VORES DRIKKEVAND ER TRUET / DANSKE REGIONER 2024 / SIDE 3
FORORD
Vi har brug for en
vandressourceplan
I Danmark er vi så heldige at kunne hente alt
vores drikkevand fra grundvandet. Så længe
grundvandet er rent, er der ikke behov for
rensning, og vandet fra hanen er koldt, sundt
og velsmagende. Derfor skal vi passe godt på
vores grundvand.
Desværre er det ingen selvfølge, at vi har nok
af det rene grundvand, som vi skal bruge til
drikkevand. Vi finder stadig flere forureninger
i grundvandet, og nogle steder indvinder vi
mere grundvand, end naturen kan holde til.
Med klimaforandringer, øget forurening og
voksende vandforbrug bliver de udfordringer
kun større.
Politikere på alle niveauer er optaget af at be-
skytte grundvandet, så vi kan fastholde den
decentrale forsyning, baseret på rent grund-
vand. Men årtiers indsatser har slået fejl, når
vi fortsat finder flere og flere forureninger, og
når naturen i store dele af landet er presset af
for stor vandindvinding.
Der er først og fremmest brug for sammen-
hæng. Myndighedsopgaverne er fordelt
mellem kommuner, stat og regioner, og
ingen myndighed har i dag opgaven med at
koordinere, skabe overblik og planlægge ind-
vindingen fremadrettet. Den store spredning
af opgaverne gør det samtidig vanskeligt at
opbygge de nødvendige faglige miljøer og
den nødvendige erfaring.
Kommunerne er ressourcemyndighed, men
grundvandet går på tværs af kommunegræns-
erne. Det er ikke muligt at løse opgaven på
kommunalt niveau – kommunerne har fået
en umulig opgave. Grundvandsressourcernes
geografi er regional.
I regionerne har vi stærke faglige miljøer, som
løser opgaver med jord- og grundvandsforu-
rening. Vi har overblik over udfordringerne
på regionalt niveau og understøtter allerede i
dag de decentrale myndigheder og forsyning-
erne, når det gælder grundvandsforurening
og opsporing af forureningskilder.
Derfor foreslår vi nu at skabe den nødvendige
sammenhæng ved at genindføre de vandres-
sourceplaner, som forsvandt ud af lovgivning-
en for næsten 20 år siden. En vandressource-
plan og en handlingsplan kan skabe overblik
over ressourcerne og forureningskilderne.
På den måde kan vi få styr på den fremtidige
indvinding såvel som beskyttelsen.
Planerne skal udarbejdes af de myndigheder,
der er tæt på, og som får ansvaret for at gen-
nemføre indsatserne. Det vil være logisk at
lade regionerne udarbejde planerne i samar-
bejde med kommunerne og med inddragelse
af vandværker og andre interessenter. Region-
erne kan med stærke faglige miljøer under-
støtte kommuner og vandforsyninger og sam-
tidig tage ansvaret for myndighedsopgaver,
der går på tværs af kommunegrænser.
Vi ønsker at opretholde den decentrale vand-
forsyning, som er ejet af fællesskaber – det
gælder både de kommunale og de forbruge-
rejede forsyninger. Rensning er nogle steder
en nødvendighed, men det må ikke få os til at
slække på den forebyggende beskyttelse. Vi
må genskabe tilliden til det rene grundvand
som basis for en vandforsyning, der også i
fremtiden leverer noget af verdens bedste
drikkevand.
Anders Kühnau og Mads Duedahl
Formand og næstformand i Danske Regioner
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Kopi af brev til miljøministeren samt drikkevandsudspil, fra Danske Regioner
2831868_0004.png
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Kopi af brev til miljøministeren samt drikkevandsudspil, fra Danske Regioner
2831868_0005.png
Udfordringen:
Det rene
drikkevand er under pres
Det rene drikkevand er under pres. Der
bliver i dag fundet pesticider og andre
giftstoffer i over halvdelen af de aktive
drikkevandsboringer i Danmark. I en
femtedel af Danmark er indvindingen af
grundvand ikke bæredygtig. Der mangler
et samlet overblik over mængder og kva-
litet af de grundvandsressourcer, vi skal
bruge til vandforsyning, og der mangler
sammenhæng mellem de indsatser, der
skal beskytte grundvandet. Udfordringer-
ne kompliceres af, at opgaver og ansvar
for vores drikkevand er splittet op mellem
flere myndigheder.
Sådan bruger vi vores vand i dag
Fordeling af indvindig på tre hovedkategorier
Markvanding
40 %
Drikkevands-
produktion
53 %
7%
Erhverv, egen
indvinding
Stigende forureningspres
Der er i dag rester af pesticider og andre
giftstoffer i halvdelen af de aktive drikke-
vandsboringer i Danmark. Mere end hver
tiende vandforsyningsboring har pesti-
cider eller nedbrydningsprodukter over
grænseværdien. 15.000 PFAS-forurenede
eller potentielt forurenede grunde kan
true grundvandet.
Omfanget af forurening er nu så stort, at
det i stigende grad udgør et ressourcepro-
blem. Flere og flere vandværker er tvung-
et til at rense grundvandet for at kunne
opretholde forsyningen.
Kilde: GEUS 2023
Grundvand 1989-2021
Vandforsyninger med fund af pesticider
60
50
Procent
40
30
20
10
0
10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20 20
Kilde: GEUS og Danmarks Naturfredningsforening 2023
Grundvandsovervågningen
Indvundne
vandmængder
i Danmark
Fordelt på kategori
Kilde: GEUS
Grundvand1989-2021
600
Almene vandværker
Drikkevand
Mio. m3
400
200
Markvanding
Markvanding
0
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Kopi af brev til miljøministeren samt drikkevandsudspil, fra Danske Regioner
2831868_0006.png
Mangel på vand i fremtiden
Overordnet er der stadig vand nok, men det ligger
ikke der, hvor vi skal bruge det, og det har ikke
nødvendigvis den kvalitet, som vi har brug for.
Allerede i dag ser vi en overudnyttelse af grund-
vandsressourcen i en femtedel af Danmark. Det
betyder, at vandindvindingen trækker vandet ud af
bunden på vandløb, søer og vådområder i et om-
fang, der kan forringe levevilkårene for de planter,
fisk og smådyr, der lever her. Nogle steder løber
små vandløb helt tør for vand i en tør sommer.
Vandet er ikke altid der, hvor vi har brug for det.
Demografien og produktionen ændrer sig. Pow-
er-to-X kommer til at kræve meget store mængder
vand. Med klimaforandringerne og udsigt til læn-
gere perioder med tørke vil landbrugets behov for
vanding blive større.
Vi mangler et samlet overblik over, hvor meget
grundvand vi kan indvinde i fremtiden, og hvor
stort vores vandbehov vil være hvor. Vi bliver nødt
til at få det til at hænge sammen – vi kan ikke bare
flytte vandet på tværs af landet.
Grundvandsressourcen
overudnyttes
Allerede i dag indvindes der
mere vand, end naturen kan
holde til, i en femtedel af
landet. Opgjort på delvand-
oplande
Udnyttelsesgrad (%)
< 50%
50-75%
75-110%
110-125%
> 125%
Kilde GEUS:
Vandressourceopgørelse –
datarapport
5.000 forurenede grunde,
som truer grundvandet, er
allerede kortlagt:
De 5.000 forurenede grunde
(kortlagt på V2), der er i offentlig
indsats for at beskytte grundvand-
et. Dertil kommer yderligere
ca. 7.000 potentielt forurenede
grunde.
Kilde: Regionernes Videncenter for Miljø og
Ressourcer
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Kopi af brev til miljøministeren samt drikkevandsudspil, fra Danske Regioner
2831868_0007.png
VORES DRIKKEVAND ER TRUET / DANSKE REGIONER 2024 / SIDE 7
Vi mangler et samlet overblik over
grundvandsressourcen
Vi mangler sammenhæng mellem opgaverne på
tværs af myndighederne, fordi opgaverne er split-
tet op.
Det er i dag sådan, at
Staten
kortlægger grund-
vandsressourcerne, udpeger drikkevandsressour-
cer og overvåger grundvandets kvalitet generelt.
Regionerne
kortlægger, undersøger og oprenser
forureninger, som kan udgøre en risiko for forure-
ning af grundvandet.
Kommunerne
udarbejder
vandforsyningsplaner, giver tilladelse til vandind-
vinding, udarbejder indsatsplaner, gennemfører
forebyggende indsatser, som f.eks. dyrkningsaf-
taler, og fører tilsyn med såvel vandværker som
virksomheder.
Gennem tiden er der udarbejdet indsatsplaner
for grundvandsbeskyttelse, men mange er ikke
gennemført eller opdateret. Der er udpeget
boringsnære beskyttelsesområder (BNBO), men
beskyttelsen af dem halter. Regionerne har renset
forureninger op for over 6 mia. kr., men meget
udestår. Det hele gennemføres af forskellige myn-
digheder uden en samlet plan.
Ingen myndighed har det samlede overblik over
ressourcer, fremtidig indvinding, forureningskilder
og indsatser. Problemet er ikke kun en mangelfuld
indsats. Når overblikket mangler, kan vi komme til
at prioritere uhensigtsmæssigt, og vi kan komme
til at fejlinvestere. Sammenhæng er afgørende, når
grundvandet går på tværs af kommunegrænser,
og når der skal mange forskellige indsatser til for
at beskytte det. To kommuner kan planlægge
indvinding af den samme ressource. En investering
i beskyttelse er forgæves, hvis ressourcen alligevel
bliver forurenet af en anden kilde.
På en
femtedel af
Danmarks
areal
indvindes
der mere vand,
end der dannes.*
*GEUS 2023
Vandressourceopgørelse –
datarapport
Den opdelte forvaltning kan
medføre udfordringer, da
det bl.a. kan vanskeliggøre
en koordineret og
helhedsorienteret indsats
mellem de forskellige
aktører og myndigheder.
Kortlægning af udfordringer ift. Danmarks grundvand,
Miljøministeriet, juni 2022
MOF, Alm.del - 2021-22
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Kopi af brev til miljøministeren samt drikkevandsudspil, fra Danske Regioner
2831868_0008.png
Selv i kommuner af en vis størrelse sidder der ofte
kun én eller to medarbejdere på området, i de mindre
kommuner er det placeret hos én medarbejder, som
også skal varetage en lang række andre opgaver på
natur- og miljøområdet.
Kilde: Den målrettede drikkevandsbeskyttelse i Danmark,
Pluss for Miljøministeriet, 2023.
Målrettet drikkevandsbeskyttelse, ft.dk
Rent grundvand får vi kun, når vi både renser punktkilderne op og forebygger nye forureninger
Kilde: Regionernes Videncenter for Miljø og Ressourcer
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Kopi af brev til miljøministeren samt drikkevandsudspil, fra Danske Regioner
2831868_0009.png
Kommunerne oplever store
udfordringer ved gennemførelse
af indsatsplanerne.
VORES DRIKKEVAND ER TRUET / DANSKE REGIONER 2024 / SIDE 9
65 %
af kommunerne
mangler
medarbejdere.
56 %
af kommunerne
prioriterer
andre opgaver
højere.
42 %
31 %
af kommunerne
møder modstand
fra interessenter.
af kommunerne
har svært ved at
finansiere
indsatserne.
Kilde: Den målrettede drikkevandsbeskyttelse i
Danmark, Pluss for Miljøministeriet, 2023
MOF Alm.del
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Kopi af brev til miljøministeren samt drikkevandsudspil, fra Danske Regioner
2831868_0010.png
Der er brug for et
samlet
overblik
over ressourcen
Datagrundlaget for grundvandet i Danmark er omfat-
tende. Vi har alle brikkerne til puslespillet, der er bare
ingen, der har lagt det. Vores grundvand er både lokalt
overudnyttet og belastet af forureninger, så vi har brug
for en samlet tilgang til, hvordan vi bruger ressourcen
bedst. Vi har behov for en
vandressourceplan.
En sådan vandressourceplan har manglet siden 2005,
hvor den blev skrevet ud af lovgivningen. Mange af de
større indvindingstilladelser, der er gældende i dag, blev
givet efter den plan. Flere udløber snart. Den manglen-
de vandressourceplanlægning er den bagvedliggende år-
sag til mange af de udfordringer, som vi står med i dag.
En vandressourceplan skal sammenstille viden om grund-
vandsressourcernes kvalitet og mængde og opgøre de
ressourcer, der er til rådighed for vandindvinding. Samti-
dig skal det fremtidige vandbehov opgøres og sammen-
stilles med ressourcen. Planen skal forholde sig til og
prioritere vand til forskellige formål: Natur, drikkevand,
vanding og industri. Desuden skal planen udpege, hvad
der har status som en kritisk forsyning.
Planen skal vise, hvor fremtidig vandindvinding bedst
placeres. Den bør omfatte udpegning af beskyttelses-
områder og pege på en prioritering af indsatsen for at
beskytte grundvandet.
En vandressourceplan må nødvendigvis respektere
vandets naturlige kredsløb. Grundvand holder sig ikke
inden for en kommunegrænse, og vi kan ikke bare flytte
vandet fra én del af landet til en anden. Vandbehov og
forureningstrusler findes ude i de enkelte kommuner og
regioner. Det betyder, at overblikket skal være regionalt,
og den naturlige skala for en vandressourceplan er regio-
nal.
Vandressourceplanen bør ligesom vandområdeplaner-
ne opdateres hvert sjette år, så den kan tage højde for
samfundsudviklingen og for nye udfordringer. Planen
skal også underbygge beredskabet og skal forholde sig
til akutsituationer som f.eks. tørke. Kommuneplanen skal
desuden virke for vandressourceplanen.
Det grundvand, vi skal bruge til drikkevand, skal være så
rent som muligt, og det skal beskyttes, så vi minimerer
behovet for rensning. Derfor skal vandressourceplanlæg-
ningen på den ene side bygge på viden om eksisterende
forurening og trusler, på den anden side skal den være
grundlaget for en sammenhængende beskyttelse.
ANBEFALING 1
Overblik over grundvands-
ressourcen og en fælles,
bæredygtig regional plan,
som udarbejdes af regionerne
i samarbejde med kommuner
og forsyninger.
Bæredygtig udnyttelse af grundvandet
kræver et samlet overblik over ressour-
cerne og en fælles plan for udnyttelsen.
Vi skal vide, hvor meget vand der kan
indvindes under hensyn til naturen og
med viden om eksisterende forurening-
er. Det er nødvendigt at planlægge lang-
sigtet og tage højde for udvikling i såvel
klimaet som det fremtidige vandbehov.
Det gælder ikke kun drikkevand, men
også behovet for markvanding, Pow-
er-to-X og industri. Planen skal prioritere
ressourcerne, der hvor de er knappe, og
den skal udpege de områder, hvor frem-
tidens drikkevand dannes, så vi kan mål-
rette beskyttelsen. Overblik og plan skal
skabes i et samarbejde med kommuner
og vandforsyninger.
Sikkert forekommer det, at
kommunerne og vandværkerne
savner en overordnet
vandplanlægning.
Miljøministeriet 2023, Forvaltning af fremtidens
drikkevandsressource. Rapport (mst.dk)
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Kopi af brev til miljøministeren samt drikkevandsudspil, fra Danske Regioner
2831868_0011.png
VORES DRIKKEVAND ER TRUET / DANSKE REGIONER 2024 / SIDE 11
VANDFORSYNING
VANDFORSYNING
A
B
?
Alle skal deles om de samme vand-
ressourcer – vi kan ikke pumpe det
samme vand op to gange.
Der eksisterer ikke et landsdækkende overblik over ressourcen
ift. kvalitet og kvantitet. Ifm. Vandområdeplanerne gennemføres
en vurdering af grundvandets kvalitative og kvantitative tilstand,
men planerne indeholder ikke viden ift., hvor man eksempelvis
kan skrue op for forsyningen. I dag skal ansøgeren til en indvinding
beskrive ressourcen, hvilket mange mindre drikkevandsforsyninger
kan have udfordringer med.
Kortlægning af udfordringer ift. Danmarks grundvand, Miljøministeriet, juni 2022. MFO, alm. del 2021-22
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Kopi af brev til miljøministeren samt drikkevandsudspil, fra Danske Regioner
2831868_0012.png
Der efterspørges mere formaliseret
tværkommunalt samarbejde for
at håndtere det større fremtidige
behov [...]. Behovet for samarbejde
tænkes bredt og inkluderer alt fra
vandforsyningsplanlægning, udarbejdelse
af indvindingstilladelser, regionernes
jordforureningsindsats, målrettet
grundvandsbeskyttelse og videndeling
om fund af ”nye” stoffer i grundvandet.
Miljøministeriet 2023, forvaltning af fremtidens
drikkevandsressource. Rapport (mst.dk)
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Kopi af brev til miljøministeren samt drikkevandsudspil, fra Danske Regioner
2831868_0013.png
Vi har brug for en
sammenhængende
beskyttelse
i vandets
geografi
Drikkevandsressourcen skal beskyttes, der hvor den
dannes – i de grundvandsdannende oplande. Og her
skal indsatserne tænkes sammen. Det gælder både
oprydning efter fortidens synder og de forebyggen-
de indsatser. Sker denne koordinering ikke, risikerer
vi, at grundvandet alligevel bliver forurenet, og inves-
teringerne er spildt.
Det anbefales, at den samlede indsats over for
punktkildeforureninger og den forebyggende area-
lindsats koordineres på regionalt niveau i en hand-
leplan med udgangspunkt i vandressourceplanen.
Handleplanen opdateres hvert 6. år. Handleplanen
bør erstatte de nuværende indsatsplaner efter vand-
forsyningsloven, som har vist sig ikke at have haft
den ønskede effekt.
Grundvandsbeskyttelsen og den grønne omstilling
skal sammentænkes. Der er muligheder for syner-
gier såvel som risici, når vi opstiller solceller eller
dyrker energiafgrøder. Det er nødvendigt at stille
krav til udførelsen af jordvarmeboringer og til sol-
og vindanlæg, så de ikke skaber nye trusler mod
grundvandet.
Handleplanen skal sammenstille forureningstrusler
og indsatsbehov og pege på, hvordan prioriteringen
skal udmøntes i de konkrete indsatser, der er nød-
vendige for at beskytte grundvandet. Det er vigtigt,
at indsatserne planlægges og gennemføres i sam-
menhængende grundvandsområder.
I Danmark er der mere end 2.000 indvindingsop-
lande. Hvis der skal ske en fremdrift i beskyttelsen
af grundvandet, så må indsatsen nødvendigvis ske
decentralt.
I særligt strategisk vigtige indvindingsområder kan
der etableres grundvandsparker. Dette kan ske via
takstfinansiering fra forsyningerne. Planlægning
af grundvandsparker kan ske med udgangspunkt i
vandressourceplanen, og bør tænkes sammen med
andre hensyn som natur og rekreative områder. Det
er tid til at genoverveje, om beskyttelse af drikke-
vandet skal afhænge af frivillighed.
VORES DRIKKEVAND ER TRUET / DANSKE REGIONER 2024 / SIDE 13
ANBEFALING 2
Et samlet overblik over alle
forureningskilder i de grund-
vandsdannende oplande
og en koordineret indsats.
Vi ønsker at minimere behovet for rens-
ning på vandværkerne – målet er, at vi
kan indvinde grundvand, der ikke kræver
rensning. Det mål kan vi kun nå, hvis vi
beskytter det grundvand, vi i fremtiden vil
indvinde til drikkevand. Det er nødvendigt
at koordinere indsatsen over for alle for-
ureningskilder i et grundvandsdannende
opland og få det hele med. Ellers bliver
grundvandet alligevel forurenet, og inve-
steringen er spildt. Derfor skal vi skabe et
samlet overblik over alle forureningstrus-
ler, både punktkilder fra fortidens synder
og igangværende aktiviteter, der kan ud-
gøre en risiko. Overblikket skal skabes i
et samarbejde mellem regioner og kom-
muner og indgå i en samlet, prioriteret
plan for grundvandsbeskyttelsen.
Der, hvor en større kommune
eller en større forsyning driver
indsatsen, virker det til, at ind-
satsen prioriteres højere.
Den målrettede drikkevandsbeskyttelse i Danmark,
Pluss for Miljøministeriet, 2023
Målrettet drikkevandsbeskyttelse, ft.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Kopi af brev til miljøministeren samt drikkevandsudspil, fra Danske Regioner
2831868_0014.png
Hvad koster det at redde grundvandet?
Kun
halvdelen af
kommunerne
har en indsatsplan,
der dækker alle
de udpegede
indsatsområder.
Udlægning af
grundvands-
parker
7-20
mia. kr.
* **
* 7 mia. ifl. DANVA i Cleantech watch, 12. august 2021
CleantechWatch (ctwatch.dk)
**20 mia. ifl Landbrug og fødevarer i Altinget, 16. december 2022
Altinget: Miljø (altinget.dk
kommuner
har slet ikke
en lovpligtig
indsatsplan.
20
20
mia. kr.
Oprensning af
,
jordforurening
der påvirker
grundvand
***
***VMR, Prognose for regionernes indsats på
jordforureningsområdet, 2020
Prognoserapport final aug 2020 (regioner.dk)
Kun
seks af de
78 adspurgte
kommuner
har
efter eget udsagn
en indsatsplan, der
er tilstrækkelig til at
opnå den nødvendige
grundvands-
beskyttelse.
Her stammer pesticidforureningen fra:
Utilstrækkelige
data
Punktkilde
Fladekilde
Punkt- og
fladekilde
Kilde: Den målrettede drikkevands-
beskyttelse i Danmark, Pluss for
Miljøministeriet, 2023
Målrettets drikkevandsbeskyttelse
Når vi finder pesticider i grundvandet, er det oftest
ikke til at afgøre, hvilken kilde det kommer fra - ofte
er der tale om en kombination af flere kilder. Derfor
er sammenhæng i indsatsen vigtig.
Kilde: Regionernes Videncenter for Miljø og Ressourcer
Prognoserapport
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Kopi af brev til miljøministeren samt drikkevandsudspil, fra Danske Regioner
2831868_0015.png
Understøttelse af
det lokale
engagement og ejerskab
Den almene vandforsyning i Danmark er enten offentlig
eller forbrugerejet. Det understøtter nærdemokratiet og
giver medejerskab, når vi selv bor oven på det vand, som
vi drikker.
Rent grundvand giver mulighed for naturlig rensning og
en decentral forsyning. Det muliggør lokalt ejerskab og
demokratisk forankring. Naturlig rensning bruger mindre
energi og kemi, og decentral indvinding fordeler trækket
på grundvandsressourcen over større områder. Det skal vi
fastholde.
Mens vandressourcen
overvejende er regional, så er forsy-
ningsstrukturen enten lokal eller regional.
Vi skal under-
støtte den decentrale forsyning, der hvor det er muligt.
Regionale vandressourceplaner vil gøre en stor forskel for
de mindre forsyninger, særligt hvor der ikke tidligere er
gennemført indsatsplaner.
Omkring de større byer er der mulighed for stordriftsfor-
dele, og der har de senere år været en tendens til sammen-
lægninger og konsolidering af vandforsyningsselskaber
med færre og større enheder til følge. Det giver bl.a. nem-
mere adgang til avanceret vandbehandling, hvilket kan
være en nødvendighed. Men det, at vi renser, må ikke få os
til at passe mindre på ressourcen.
Samtidig får mange forsat deres vand fra mindre forsyning-
er. De har fordelen af at ligge lokalt og dermed at skabe
lokalt engagement i vandforsyningen. De kan have et stør-
re behov for at kunne trække på eksterne kompetencer
end de større forsyninger, eller indgå i vandsamarbejder
om f.eks. drift og administration. De store vandforsyninger
har typisk bred ekspertise og ressourcer til at løse mange
opgaver selv. Til gengæld har de kildepladser i flere kom-
muner, og de største indvindingsoplande går oftest på
tværs af to eller flere kommuner. 
Regionerne kan understøtte både den lokale og den
regionale vandforsyning. Grundvand, vandindvinding og
grundvandsbeskyttelse er komplekse områder, som kræ-
ver en faglig specialisering, som sjældent kan opretholdes
i mindre kommuner og små forsyninger. Den faglighed har
regionerne allerede i kraft af jordforureningsopgaven, og
det er oplagt at udnytte såvel regionernes ekspertise som
synergien til jordforureningsområdet. Derfor foreslås det,
at regionale kompetencecentre skal understøtte samarbej-
der mellem kommuner og store såvel som små forsyninger.
-
VORES DRIKKEVAND ER TRUET / DANSKE REGIONER 2024 / SIDE 15
ANBEFALING 3
Regionale kompetence-
centre hjælper kommuner
og forsyninger.
Den decentrale vandforsyning og
de forbrugerejede vandværker er et
gode, vi ønsker at opretholde. Opga-
ven er omfattende og kompleks, og
derfor er der brug for faglig under-
støttelse, især til de mindre kommuner
og forsyninger. Den støtte kan fås hos
regionernes stærke faglige miljøer.
Der bør etableres fem regionale kom-
petencecentre, der kan hjælpe kom-
muner og forsyninger.
Særligt de store vand-
forsyninger gav udtryk for
udfordringer i forbindelse
med deres behov for at
indvinde vand på tværs
af mange kommuner.
Forvaltning af fremtidens
drikkevandsressource,
Miljøstyrelsen 2023
Rapport
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Kopi af brev til miljøministeren samt drikkevandsudspil, fra Danske Regioner
2831868_0016.png
Der er 87
kommunalt ejede
vandforsyninger i
Danmark.
De 87
kommunalt
ejede står
for ca. to
tredjedele af
den samlede
forsyning.
De fem
største
forsyninger
henter vand i 39
kommuner.
Der er
ca. 2.500
forbrugerejede
vandværker/
forsyninger.
Kilde:
Miljøstyrelsen
De grundvandsdannende oplande til lokale
indvindinger ligger oftest i samme kommu-
ne, mens oplandet til en større indvinding
kan strække sig på tværs af kommunegræn-
ser.
REGIONAL INDVINDING
KOMMUNE 1
KOMMUNE 2
KOMMUNE 3
LOKAL INDVINDING
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Kopi af brev til miljøministeren samt drikkevandsudspil, fra Danske Regioner
2831868_0017.png
VORES DRIKKEVAND ER TRUET / DANSKE REGIONER 2024 / SIDE 17
Nogle kommuner kan have
svært ved at løfte opgaven
med vandindvindingstilladel-
ser, hvilket bl.a. delvist af-
spejles af, at der er en række
almene vandforsyninger, der
har manglet en gyldig indvin-
dingstilladelse i en årrække.
Kortlægning af udfordringer ift. Danmarks
grundvand, Miljøministeriet, juni 2022
Rapport (mst.dk)
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Kopi af brev til miljøministeren samt drikkevandsudspil, fra Danske Regioner
2831868_0018.png
Opsummering af
anbefalinger
Danske Regioner anbefaler at styrke
indsatsen for at beskytte vores
drikkevand med:
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Kopi af brev til miljøministeren samt drikkevandsudspil, fra Danske Regioner
2831868_0019.png
VORES DRIKKEVAND ER TRUET / DANSKE REGIONER 2024 / SIDE 19
ANBEFALING 1
ANBEFALING 2
Overblik over grundvands-
ressourcen og en
fælles,
bæredygtig regional
plan,
som udarbejdes af
regionerne i samarbejde
med kommuner og
forsyninger.
Bæredygtig udnyttelse af grund-
vandet kræver et samlet overblik
over ressourcerne og en fælles
plan for udnyttelsen. Vi skal vide,
hvor meget vand, der kan ind-
vindes under hensyn til naturen
og med viden om eksisterende
forureninger. Det er nødvendigt
at planlægge langsigtet og tage
højde for udvikling i såvel klimaet
som det fremtidige vandbehov.
Det gælder ikke kun drikkevand,
men også behovet for markvand-
ing, Power-to-X og industri. Planen
skal prioritere ressourcerne, der
hvor de er knappe, og den skal
udpege de områder, hvor fremtid-
ens drikkevand dannes, så vi kan
målrette beskyttelsen. Overblik og
plan skal skabes i et samarbejde
med kommuner og vandforsyning-
er.
Et samlet overblik over alle
forureningskilder i de grund-
vandsdannende oplande
og
en koordineret indsats.
Vi ønsker at minimere behovet for rens-
ning på vandværkerne – målet er, at vi
kan indvinde grundvand, der ikke kræver
rensning. Det mål kan vi kun nå, hvis vi
beskytter det grundvand, vi i fremtiden vil
indvinde til drikkevand. Det er nødvendigt
at koordinere indsatsen over for alle for-
ureningskilder i et grundvandsdannende
opland og få det hele med. Ellers bliver
grundvandet alligevel forurenet, og inve-
steringen er spildt. Derfor skal vi skabe
et samlet overblik over alle forurenings-
trusler, både punktkilder fra fortidens syn-
der og igangværende aktiviteter, der kan
udgøre en risiko. Overblikket skal skabes
i et samarbejde mellem regioner og kom-
muner og indgå i en samlet, prioriteret
plan for grundvandsbeskyttelsen.
ANBEFALING 3
Regionale kompetence-
centre
hjælper kommuner
og forsyninger.
Den decentrale vandforsyning og
de forbrugerejede vandværker er
et gode, vi ønsker at opretholde.
Opgaven er omfattende og kom-
pleks, og derfor er der brug for
faglig understøttelse, især til de
mindre kommuner og forsyninger.
Den støtte kan fås hos regionernes
stærke faglige miljøer. Der bør
etableres regionale kompetence-
centre, der kan hjælpe kommuner
og forsyninger.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 327: Kopi af brev til miljøministeren samt drikkevandsudspil, fra Danske Regioner
2831868_0020.png
VORES
DRIKKEVAND
ER TRUET
I Danmark har vi rigeligt med rent grundvand, og vi be-
høver ikke rense det, før vi drikker det. Sådan har det
lydt i mange år, men fortællingen om det rene, danske
grundvand er under massivt pres. Mere end hver anden
drikkevandsboring i Danmark er i dag forurenet med
rester af pesticider og andre giftstoffer. Og i mere end
hver 10. drikkevandsboring er forureningen over græn-
seværdien. Forureningen af det danske drikkevand har
nået et kritisk punkt. Og det er baggrunden for dette
drikkevandsudspil, som Danske Regioner har udarbej-
det.
Problemet bliver ikke mindre af, at vi mange steder brug-
er mere vand, end der kan nå at blive skabt nyt grund-
vand. I en femtedel af Danmark bliver grundvandsres-
sourcen således overudnyttet. I udspillet kommer vi
med tre anbefalinger: For det første har vi har brug for
en vandressourceplan. Der er behov for et samlet over-
blik over vandressourcen og vores fremtidige vandbe-
hov. For det andet skal der ske en koordineret indsats
over for alle forureningskilder på tværs af myndigheder.
For det tredje er der behov for en styrket koncentration
af faglighed.
VORES DRIKKEVAND ER TRUET / DANSKE REGIONER 2024 / LAYOUT: UHI, DANSKE REGIONER /TRYK: PRINFOPARITAS / ISBN TRYK: 978-87-7723-127-8 / ISBN ELEKTRONISK: 978-87-7723-131-5