Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 326
Offentligt
FAQ 43 og FAQ 48 I OPDATERET VEJLEDNING
SPØRGSMÅL OG
SVAR OM UDLEDNING AF VISSE FORURENENDE STOFFER TIL
VANDMILJØET JANUAR 2024
43. Hvordan fastsættes kravværdier for et givet stof i en udledning, når
miljøkvalitetskrav for stoffet i forvejen er overskredet i vandområdet?
Der kan kun tillades udledning til et overfladevandområde, hvor et eller flere
miljøkvalitetskrav er overskredet, og hvor miljømålet derfor ikke er opfyldt, hvis
afgørelsen ikke direkte eller indirekte vil kunne medføre en forringelse af
overfladevandområdets tilstand og ikke vil kunne hindre opfyldelse af det fastlagte
miljømål. Det følger af bekendtgørelse om indsatsprogrammer § 8, stk. 3, der bl.a.
udmønter vandrammedirektivets artikel 4, stk. 1.
En nærmere beskrivelse af, hvordan Miljøministeriet forstår EU-rettens krav om
at forebygge forringelse af overfladevandområdets tilstand samt kravet om ikke at
hindre mulighed for målopfyldelse, fremgår af vejledning til bekendtgørelse om
indsatsprogrammer afsnit 8.3.2.
Indsatsbekendtgørelsen gælder kun for de målsatte overfladevandområder, mens
bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende stoffer også gælder for
udledninger til overfladevand, som ikke er målsat. Miljøstyrelsen vurderer, at EU-
rettens krav om at sikre, at udledninger af visse forurenende stoffer ikke påvirker
opfyldelse af relevante miljøkvalitetskrav i de berørte overfladevande og
havområder skal forstås på samme måde for målsatte overfladevandområder og
for ikke-målsat overfladevand og havområder.
Miljømyndigheden kan ifølge § 8 i bekendtgørelse om krav til udledning af visse
forurenede stoffer udpege blandingszoner omkring udledningspunkter.
Koncentrationerne af stoffer kan overskride relevante miljøkvalitetskrav for
stofferne inden for blandingszonen, hvis overskridelsen ikke påvirker opfyldelse af
disse krav i det øvrige overfladevandområde. Miljømyndigheden fastsætter
nærmere, hvilke miljøkvalitetskrav der kan overskrides, herunder i hvilket
omfang. Det er ikke afgørende for muligheden for at udpege en blandingszone for
et givet stof, om miljøkvalitetskravet for det pågældende stof er overholdt eller ej i
det berørte overfladevandområde, så længe koncentrationen af stoffet ikke vil
kunne medføre en forringelse af overfladevandområdets tilstand og ikke vil kunne
hindre opfyldelse af det fastlagte miljømål.
Fastsættelse af udlederkrav for stoffer, der i forvejen findes i overfladevandet i
koncentrationer, der overskrider miljøkvalitetskrav, kan ske ud fra nedenstående
tilgang. Det bemærkes generelt, at udlederkravet altid skal vurderes konkret i
forhold til udledningen og overfladevandet, og det skal kunne eftervises ved
beregninger, at der er sikkerhed for, at udledningen ikke vil medføre påvirkning af
opfyldelsen af miljøkvalitetskravene i overfladevandet uden for blandingszonen.
Omfanget af den samlede påvirkning (kumulative effekter) af
overfladevandområdet fra øvrige kilder skal således inddrages, jf. bekendtgørelse
om indsatsprogrammer § 8, stk. 5. Når det eller de forurenende stoffer, som
udledningen omfatter, i forvejen findes i og/eller udledes til det berørte
overfladevand, skal koncentrationen i overfladevandet af stoffet eller stofferne
indgå i beregningen, jf. § 7, stk. 3 i bekendtgørelsen. Se også FAQ 22 om hvad er
forskellen på ”naturlig baggrundskoncentration” og ”i forvejen forekommende
koncentration”?
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 326: Orientering om ny vejledning, til bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter, samt ny vejledning om spm. og svar om udledning af visse forurenende stoffer til vandmiljøet, fra miljøministeren
I. Miljøkvalitetskrav for vand er overskredet i overfladevandet
Hvis det generelle kvalitetskrav eller maksimumkoncentrationen for et givet stof i
vand allerede er overskredet i overfladevandet, kan miljømyndigheden kun give
tilladelse til en udledning til vand eller luft, hvis den ved beregninger kan vise, at
udledningen med sikkerhed ikke vil påvirke opfyldelse af miljøkvalitetskravet i
overfladevandet uden for den udpegede blandingszone.
Der vil være overfladevande, hvor den i forvejen forekommende koncentration er
væsentlig højere end stoffets miljøkvalitetskrav, hvorfor udledninger i potentielt
høje koncentrationer ikke vil medføre en beregnet koncentrationsstigning i
overfladevandet. Godkendelsesmyndigheden skal derfor ved godkendelsen sikre,
at udledningen i sig selv ikke vil hindre overholdelse af miljøkvalitetskravet for
overfladevandet. Udledningen må derfor i sig selv ikke medføre en overskridelse af
miljøkvalitetskrav i blandingszonens rand. Til beregning heraf skal der ikke
inddrages den i forvejen forekommende koncentration.
For at sikre et tilstrækkeligt og ensartet miljøbeskyttelsesniveau bør
miljømyndigheden derudover kun tillade en koncentrationsstigning på mindst
muligt og højst 5 % af værdien af stoffets generelle kvalitetskrav for vand beregnet
i randen af den maksimalt tilladte størrelse blandingszone, jf. FAQ 67.
Koncentrationsstigningen er en stigning i koncentrationen i overfladevandet i
forhold til den i forvejen forekommende koncentration.
For udledninger til luft bør en beregnet koncentrationsstigning som følge af
depositionen overalt i overfladevandet være mindst mulig og ikke mere end 5 % af
værdien af stoffets generelle kvalitetskrav.
Eksempel: Hvis et stof har et generelt kvalitetskrav på 1 µg/L må den beregnede
koncentrationsstigning i blandingszonens rand ikke være mere end 0,05 µg/L.
Miljømyndigheden skal derudover ved beregning sikre, at udledningen til vand
eller luft ikke medfører en stigning i koncentrationen af pågældende stof på et
repræsentativt målepunkt. I beregningen skal indgå den i forvejen forekommende
koncentration af stoffet i det modtagende overfladevand. Ved vurdering af, om en
beregnet stigning i koncentrationen vil være målbar, kan miljømyndigheden tage
udgangspunkt i, hvad der kan måles med de ved overvågning af overfladevand
almindeligt anvendte analysemetoder, der opfylder kravene til analysemetoder for
kemisk analyse og kontrol ved overvågning af overfladevand, sediment og biota
som fastsat i bekendtgørelse om kvalitetskrav til miljømålinger.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 326: Orientering om ny vejledning, til bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter, samt ny vejledning om spm. og svar om udledning af visse forurenende stoffer til vandmiljøet, fra miljøministeren
2831693_0003.png
Miljømyndigheden kan træffe afgørelse ud fra de fortyndingsmodeller, der er
henvist til i FAQ 68, som har en begrænsning i deres rækkevidde. Ansøger kan
vælge for egen regning at få udført supplerende fortyndingsberegninger i større
afstand fra udledningspunktet, hvis det repræsentative målepunkt er placeret
længere væk fra udledningspunktet end rækkevidden for fortyndingsmodellerne
anvist i FAQ 68.
II. Miljøkvalitetskrav for biota er overskredet i overfladevandet
Det generelle kvalitetskrav for vand er for de fleste stoffer fastsat til en værdi, der
sikrer samme beskyttelse som miljøkvalitetskravet for biota jf.
FAQ 33 Vil
overholdelse af det generelle kvalitetskrav for vand for bioakkumulerende stoffer
sikre samme beskyttelse som overholdelse af miljøkvalitetskravet for biota?
Der kan dog være situationer, hvor det generelle kvalitetskrav vurderes overholdt i
overfladevandet, men hvor biotakravet vurderes overskredet. Grundet
sammenhængen mellem fastsættelse af biotakravet og det generelle kvalitetskrav
kan miljømyndigheden ved fastsættelse af udlederkrav for en udledning antage, at
udledningen ikke vil give anledning til yderligere forringelse af tilstanden af biota,
hvis udledningen ikke medfører overskridelse af det generelle kvalitetskrav i
randen af en eventuel blandingszone.
Hvis både miljøkvalitetskravet for biota og det generelle kvalitetskrav for vand for
et givet stof allerede er overskredet i overfladevandet, kan myndigheden fastsætte
udlederkrav for en udledning som anført ovenfor under (I).
Hvis retningslinjen under (I) er overholdt, kan myndigheden lægge til grund, at
udledningen ikke vil medføre yderligere forringelse af tilstanden i biota og ej
hindre målopfyldelse for overfladevandet, samt at udledningen ikke medfører en
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 326: Orientering om ny vejledning, til bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter, samt ny vejledning om spm. og svar om udledning af visse forurenende stoffer til vandmiljøet, fra miljøministeren
2831693_0004.png
væsentlig stigning i koncentrationen af stoffet i biota (se evt. FAQ 50. Hvordan
sikres det, at en udledning ikke medfører væsentlig koncentrationsstigning i biota,
jf. § 6, stk. 1, nr. 5?)
Hvis miljøkvalitetskravet for biota for et givet stof, for hvilket der ikke er fastsat et
generelt kvalitetskrav for vand, fx kviksølv og hexachlorbenzen, allerede er
overskredet i overfladevandet, kan myndigheden lægge udledningens indvirkning
på koncentrationsstigninger i biota og på overskridelse af miljøkvalitetskravet for
biota til grund for fastsættelse af udlederkrav, se FAQ 46. Hvad skal inddrages ved
fastsættelse af udlederkrav for stoffer uden et generelt kvalitetskrav for vand, men
hvor der er fastsat en maksimumkoncentration for stoffet?
III. Miljøkvalitetskrav for sediment er overskredet i overfladevandet
Det generelle kvalitetskrav for vand sikrer ikke nødvendigvis beskyttelsen af
sedimentmiljøet.
Hvis miljøkvalitetskravet for sediment for et givet stof er overskredet i
overfladevandet, kan miljømyndigheden kun give tilladelse til en udledning, som
ikke vil medføre en målbar stigning i koncentrationen af det pågældende stof i
sedimentet og dermed påvirke opfyldelsen af miljøkvalitetskravet.
Der vil være overfladevande, hvor den i forvejen forekommende koncentration er
væsentlig højere end stoffets miljøkvalitetskrav, hvorfor udledninger i potentielt
høje koncentrationer ikke vil medføre en beregnet koncentrationsstigning i
sedimentet. Godkendelsesmyndigheden skal derfor ved godkendelsen sikre, at
udledningen i sig selv ikke vil hindre overholdelse af miljøkvalitetskravet for
overfladevandet. Udledningen i sig selv må derfor ikke medføre en overskridelse af
miljøkvalitetskrav i sedimentet. Til beregning heraf skal der ikke inddrages den i
forvejen forekommende koncentration.
For at sikre et tilstrækkeligt og ensartet miljøbeskyttelsesniveau bør
miljømyndigheden derudover kun tillade en beregnet gennemsnitlig årlig stigning
af koncentrationen i sedimentet som følge af en udledning på mindst mulig og ikke
mere end 1 % af værdien for miljøkvalitetskravet for sediment. For udledninger til
luft bør en beregnet koncentrationsstigning som følge af depositionen overalt i
overfladevandet være mindst mulig og ikke mere end 1 % af værdien af stoffets
miljøkvalitetskrav for sediment. Koncentrationsstigningen er en stigning i
koncentrationen i overfladevandet i forhold til den i forvejen forekommende
koncentration.
Eksempel: Hvis et stof har et generelt kvalitetskrav på 10 mg/kg tørstof må den
beregnede koncentrationsstigning i blandingszonens rand ikke være mere end 0,5
mg/kg tørstof.
Miljømyndigheden skal derudover ved beregning sikre, at udledningen til vand
eller luft ikke medfører en målbar stigning i koncentrationen af pågældende stof i
sedimentet på et repræsentativt målepunkt. I beregningen skal indgå den i
forvejen forekommende koncentration af stoffet i det modtagende overfladevand. I
vurderingen af, hvorvidt en stigning er målbar, kan inddrages de almindeligt
anvendte analysemetoder, som i bekendtgørelse om kvalitetskrav til
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 326: Orientering om ny vejledning, til bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter, samt ny vejledning om spm. og svar om udledning af visse forurenende stoffer til vandmiljøet, fra miljøministeren
2831693_0005.png
miljømålinger er fastsat for målinger for kemisk analyse og kontrol af
overfladevands tilstand, sedimenter og biota til brug for overvågningen.
Ifølge bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende stoffer gælder
derudover generelt for stoffer, der har tendens til at ophobes i sedimentet, at
uafhængigt af, om et miljøkvalitetskrav for et givet stof i sediment er overskredet
eller ikke er overskredet, skal miljømyndigheden sikre, at udledningen ikke
medfører en
væsentlig stigning
i koncentrationen af pågældende stof i sedimentet,
jf. FAQ 51.
De nævnte hensyn til beskyttelse af sedimentmiljøet kan medføre, at
miljømyndigheden må fastsætte strengere udlederkrav for et givet stof end det
udlederkrav, der følger af hensynet til beskyttelse af matricerne vand og biota, jf.
ovenstående retningslinjer (I) og (II).
Hvad forstås ved et repræsentativt målepunkt?
Det repræsentative målepunkt vælges eller placeres ud fra følgende:
Trin 1.
Hvis der er en overvågningsstation, der overvåges eller har været overvåget for
MFS i det berørte overfladevandområde, anvendes denne som målepunkt. Hvis
der er flere overvågningsstationer med målinger af MFS i overfladevandområdet,
vælges den station, der vurderes at være mest repræsentativ for
overfladevandområdet, fx stationen med flest og/eller nyeste data for MFS.
Overvågningsstationer kan fremsøges via miljødata.dk
(https://miljoedata.miljoeportal.dk/) ved at filtrere under kemi (f.eks. på
Miljøfarlige stoffer i vand
vandløb).
Trin 2.
Hvis trin 1 ikke er muligt, men der er andre overvågningsstationer i
overfladevandområdet, som anvendes til vurdering af miljøtilstanden, anvendes
den station, der vurderes bedst at repræsentere overfladevandet som helhed.
Trin 3.
Hvis der ingen overvågningsstationer er i det berørte overfladevand, kan
miljømyndigheden anvende følgende kriterier for placering af et målepunkt til
brug for beregninger:
a. Kystvande: Hvis dybdeforholdene kendes, placeres det teoretiske
målepunkt for vand og sediment, hvor overfladevandet er dybest. Hvis
dybdeforholdene ikke kendes, placeres det fiktive målepunkt i
overfladevandets geografiske midtpunkt.
b. Søer: Hvis dybdeforholdene kendes, placeres det teoretiske målepunkt for
vand og sediment, hvor søen er dybest. Hvis dybdeforholdene ikke kendes,
placeres det fiktive målepunkt i søens geografiske midtpunkt.
c. Vandløb: Det teoretiske målepunkt placeres i midtpunktet for
vandløbsstrækningens eller vandløbsvandområdets udstrækning under
hensyn til egnethed og repræsentativitet i forhold til strækningen eller
vandområdet.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 326: Orientering om ny vejledning, til bekendtgørelse om indsatsprogrammer for vandområdedistrikter, samt ny vejledning om spm. og svar om udledning af visse forurenende stoffer til vandmiljøet, fra miljøministeren
48. Hvad betyder øget forurening i henhold til bekendtgørelse om krav til
udledning af visse forurenende stoffer?
I vandrammedirektivets artikel 2, nr. 33,
er begrebet ”forurening”
defineret som:
”Direkte eller indirekte udledning som følge af menneskelige aktiviteter af stoffer
eller varme til luft, vand eller jord, der kan skade menneskers sundhed eller
kvaliteten af vandøkosystemer eller terrestriske økosystemer, som er direkte
afhængige af vandøkosystemer, eller medføre skade på materielle værdier eller
forringelse eller forstyrrelse af naturfaciliteter og anden legitim anvendelse af
miljøet
Et
”forurenende stof”
er i vandrammedirektivets artikel 2, nr. 31 defineret som
”ethvert stof, der
kan forårsage forurening, herunder navnlig stoffer nævnt i
bilag VIII”.
Direktivets bilag VII indeholder en oversigt over de stoffer, for hvilke der
er EU-fastsatte miljøkvalitetskrav. I fortsættelse heraf må
”forurening”
her forstås
som en skade på kvaliteten af vandøkosystemer som følge af udledning af visse
stoffer.
Da miljøkvalitetskrav udtrykker den koncentration af et forurenende stof, der ikke
bør overskrides af hensyn til menneskers sundhed og miljøet, jf. § 2, stk. 1, nr. 6, i
bekendtgørelse om krav til udledning af visse forurenende stoffer, må det lægges til
grund, at der i et overfladevand, hvori koncentrationer af forurenende stoffer ikke
overskrider miljøkvalitetskravene, ikke er forurening forstået som en forringet
tilstand i vandøkosystemer forårsaget af en udledning af visse stoffer, jf. ovenfor.
”Øget forurening” som omhandlet i bekendtgørelsens § 6, stk. 1, nr. 4, må derfor
forstås som en yderligere forringelse af en tilstand i berørte overfladevandområder,
som i forvejen er forringet derved, at koncentrationer af forurenende stoffer
overskrider miljøkvalitetskravene. Den nævnte bestemmelse, som fastsætter, at
udledningen ikke må medføre øget forurening, supplerer således bekendtgørelsens §
6, stk. 1, nr. 1, som fastsætter, at udledningen ikke må medføre overskridelse af
miljøkvalitetskrav
hvilket jo forudsætter, at miljøkvalitetskravene ikke er
overskredet i forvejen. De to bestemmelser udmønter tilsammen miljømålet i
vandrammedirektivets artikel 4, stk. 1, litra a, nr. i, om at forebygge forringelse af
tilstanden for alle overfladevandområder.
6