Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 324
Offentligt
2830950_0001.png
NOTAT
EU og Internationalt
J.nr. 2023 - 7403
Ref. AMWNO
Den 19. februar 2024
Orienteringsnotat om legetøjsforordningen
Indledning
Europa-Kommissionen lancerede den 28. juli 2023 et forslag til en forordning om sikkerhed i legetøj.
Forslaget skal erstatte legetøjsdirektivet fra 2009. Formålet med forslaget er i højere grad at beskytte
børn mod skadelige kemikalier samt at mindske antallet af legetøjsprodukter, der ikke efterlever
sikkerhedsreglerne. Formålene skal bl.a. indfries ved at indføre et generelt forbud mod flere
kemikalier, så de forbydes automatisk, så snart de er klassificeret i EU for effekter som f.eks.
kræftfremkaldende, hormonforstyrrende eller allergifremkaldende ved indånding, ved at indføre det
digitale produktpas, omdanne direktivet til en forordning, samt højne kravene til sikkerhed,
onlinesalg, og teknisk dokumentation.
Regeringens holdning
Regeringen støtter forslaget, fordi det styrker beskyttelsen af børn, og sikrer en ensrettet og opdateret
lovgivning på området. Regeringen ønsker dog at hæve forordningens ambitionsniveau yderligere end
foreslået af Kommissionen, så børn beskyttes bedre mod skadelige kemikalier, og danske
virksomheder beskyttes bedre mod ulige konkurrence fra online salg af ulovlige legetøjsprodukter via
online markedspladser fra sælgere i tredjelande. Regeringen vil have fokus på, at beskyttelsesniveauet
samlet set styrkes uden, at det fører til disproportionale byrder for erhvervslivet.
Specifikt, hvad angår kemikalier er regeringen positive over for Kommissionens forslag angående
udvidelsen af det generelle forbud mod de farligste kemikalier i legetøj. Regeringen vil dog arbejde for,
at flere farlige kemikalier omfattes af det generelle forbud for at sikre, at stoffer der er skadelige for
specifikke organer, stoffer, der er allergifremkaldende ved hudkontakt, og stoffer, der kan ophobes i
mennesker og miljø, bliver omfattet af det generelle forbud i legetøj.
Regeringen er positive over for muligheden for, at der kan undtages for det generelle forbud under
særlige forudsætninger og under hensyntagen til øget beskyttelse. En undtagelse bør dog kun gives i
særlige tilfælde, og kun hvis legetøjet er sikkert, der ikke findes alternativer, heller ikke i form af andre
materialer, og hvis stoffet har en afgørende funktion for legetøjet. Forslaget er uklart mht., hvad der
helt konkret tillades i forhold til utilsigtet tilstedeværelse af stoffer, der er omfattet af det generelle
forbud. Regeringen vil derfor arbejde for, at det bliver tydeligt for både myndigheder og virksomheder,
hvad der tillades bl.a. i form af en grænseværdi for kemikalier, der er utilsigtet tilstede. Herudover vil
regeringen arbejde for, at der indføres migrationsgrænser for de mest anvendte monomerer, der
anvendes til fremstillingen af plast. En indførelse af en sådan migrationsgrænse, vil betyde, at der vil
være klarhed om, hvornår der er tale utilsigtet tilstedeværelse.
Regeringen mener ikke, at parfume er nødvendigt for legeværdien af legetøj, og herudover er langt de
fleste parfumestoffer allergifremkaldende. Derfor vil regeringen arbejde for, at det fremgår af legetøjet,
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 324: Orienteringsnotat om legetøjsforordningen, fra miljøministeren
hvis der er tilsat parfume, således at forbrugerne har mulighed for at fravælge legetøj tilsat parfume.
Regeringen vil desuden arbejde for, at der indføres en pligt til at deklarere kemikalier på legetøj, som
er kemiske blandinger. Det er f.eks. legetøj som fingermaling, modellervoks og legetøjsslim. Det
skyldes, at børn fra sådanne typer af produkter kommer i direkte kontakt med kemikalierne i
produkterne.
Regeringen vil arbejde for, at sikkerhedsklausulen ændres således, at medlemslandene får mulighed
for at indføre midlertidige nationale foranstaltninger for specifikke kemikalier i bestemte typer af
legetøj, hvis det viser sig, at tilstedeværelsen af kemikaliet udgør en risiko for børn. Den nationale
foranstaltning skal kun være gældende til Kommissionen har truffet en beslutning på
fællesskabsniveau for det pågældende kemikalie. Med forslaget er det kun muligt at forbyde helt
konkrete legetøjsprodukter, der udgør en risiko, hvilket betyder, at kontrolmyndighederne skal ud og
kontrollere alle relevante produkter.
2