Notits om den endelige afrapportering fra ekspertgruppen
for en grøn skattereform
Det Internationale Sekretariat
Sammenfatning
Ekspertgruppen for en grøn skattereform belyser i deres endelige rapport,
der blev offentliggjort d. 21. februar 2024, se
her,
en række modeller for en
mere ensartet regulering af de udledninger af drivhusgasser, som ikke blev
behandlet i ekspertgruppens første delrapport. Rapporten har særlig fokus på
land- og skovbrugets ikke-energirelaterede udledninger, der ved uændret kli-
mapolitik ventes at stå for ca. 46 pct. af Danmarks samlede drivhusgasudled-
ninger i 2030.
1
27. februar 2024
Ekspertgruppen præsenter deres endelige afrapportering for Skatteudvalget
d. 27 februar, hvor Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget samt Miljø- og Fø-
deudvalget også er inviteret. Dette notat er udarbejdet til brug for mødet.
Ekspertgruppen skriver, at der ved udarbejdelsen af en afgiftsmodel uundgå-
eligt må foretages en politisk afvejning mellem de forskellige guidende prin-
cipper i Klimaloven herunder omkostningseffektivtiet og hensynet til minime-
ring af erhvervsforskydninger. Ekspertgruppen fremlægger i alt fem afgifts-
modeller, der vægter disse principper forskelligt. Ekspertgruppens forslag til
model 1 lægger mest vægt på samfundsøkonomisk omkostningseffektivitet,
men indebærer en væsentlig nedgang i landbrugsproduktionen, særligt inden
for kvægdrift. Model 2a og 2b lægger vægt på at erstatte CO
2
e-reduktioner
opnået via produktionsnedgang med reduktioner fra tiltag af mere teknologisk
karakter, som reducerer nedgangen i landbrugsproduktionen men er sam-
fundsøkonomisk mere omkostningstunge. Model 3a og 3b lægger i endnu
højere grad vægt på at mindske produktionsnedgangen via yderligere tekni-
ske effekter, men indebærer en endnu højere samfundsøkonomisk omkost-
ning samt en væsentlig årlig belastning af statens finanser og større usikker-
hed om de opnåelige tekniske reduktioner.
Alle modeller er udformet, så de med indfasning fra 2027 og i kombination
med initiativer uden for ekspertgruppens arbejde skønnes at opfylde klimalo-
vens 70 procentmål og Danmarks klimaforpligtelser i byrdefordelingsaftalen
mellem EU's medlemslande. Heri er indregnet, at det nye kort over kulstof-
rige landbrugsjorde har reduceret mankoen med 2 mio. ton CO2e i 2030.
Birgitte Lange
Økonomisk konsulent
+45 3373 3335
Kathrine Lange
Økonomisk Chefkonsulent
+ 45 3373 3323
1
Rapporten fremlægger ikke forslag til yderligere regulering af vejtransporten, da ekspertgrup-
pen lægger til grund, at regeringens forslag om at hæve dieselafgiften bliver gennemført, hvor-
med der – givet implementeringen af en drivhusgasafgift på landbruget – ikke vil være behov
for yderligere reduktioner fra transportsektoren.
Side 1 | 14