Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 319
Offentligt
2829696_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Det er nu over tre år siden, at den forrige regering
besluttede at etablere 15 naturnationalparker. I det
nuværende regeringsgrundlag fremgår det, at
naturnationalparkerne skal gennemføres, og at der
kan udpeges yderligere op til fem områder. Alligevel
er der intet sket det første år af regeringsperioden.
Vil ministeren redegøre for, hvorfor arbejdet ligger
stille, hvornår ministeren forventer arbejdet
genoptaget og redegøre for regeringens planer om at
nedsætte bestyrelser for naturnationalparkerne? Vil
ministeren derudover redegøre for, hvorfor der i
Naturstyrelsens Mål- og resultatplan 2024 ikke
foreligger målsætninger for andre parker end de to i
hhv. Gribskov og Fussingø? Der henvises til planen
”Naturstyrelsen Mål- og Resultatplan for 2024”,
naturstyrelsen.dk.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl
(ALT), Ole Birk Olesen (LA), Søren Egge Rasmussen
(EL), Marianne Bigum (SF), Mette Abildgaard (KF)
og Zenia Stampe (RV).
1
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 319: Miljøministerens talepapir fra samrådet 22/2-24 om det videre arbejde med at etablere naturnationalparkerne
2829696_0002.png
TALEPAPIR
Svar
Efter planen igangsætter vi etableringen af de to
første naturnationalparker i september i år, så de
kan åbne i starten af 2025.
Vi starter i Gribskov og Fussingø, hvor Miljø- og
Fødevareklagenævnet har givet grønt lys til at gå
videre med etableringen af de første
naturnationalparker i Danmark.
Her tager vi hensyn til ynglesæsonen, som strækker
sig fra marts til og med august, så etableringen ikke
forstyrrer fuglene i området.
Så når der spørges ind til, hvorfor arbejdet med
naturnationalparkerne ligger stille, så kan jeg sige,
at det gør det
ikke.
Skridt til etablering af naturnationalparker
Jeg kan mærke, at der er et engagement i, at det skal
gå hurtigere med at etablere naturnationalparkerne.
Loven om naturnationalparker fastlægger detaljeret,
hvad man skal komme omkring, og hvilken proces
der skal følges.
Planerne skal i henhold til paragraf 61d i
lovgrundlaget for naturnationalparker bl.a.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 319: Miljøministerens talepapir fra samrådet 22/2-24 om det videre arbejde med at etablere naturnationalparkerne
2829696_0003.png
TALEPAPIR
indeholde områdets naturgrundlag, hvilke
tilladelser og dispensationer, der skal indhentes i
henhold til anden lovgivning, etablering af hegn,
stier mv., udsætning af store græssende dyr og
genopretning af naturlig hydrologi.
At etablere en naturnationalpark kræver blandt
andet grundig borgerinddragelse, udarbejdelse af
særskilte planer for hver enkelt naturnationalpark,
inddragelse af forskere og eksperter, offentlige
høringer, ansøgning om etableringstilladelse og
mulighed for at indgive klager.
Erfaringerne fra Gribskov og Fussingø
Tager vi Gribskov og Fussingø som eksempel,
modtog Naturstyrelsen ca. 80 høringssvar til
planerne for hvert område. Høringssvarene skulle
gennemgås og vurderes med henblik på, om
planerne skal tilpasses.
Når planerne er på plads, skal der søges om
etableringstilladelse hos Miljøstyrelsen i henhold til
lovens paragraf 61c. For det andet skal der
udarbejdes en miljøscreening af naturlig hydrologi i
henhold til miljøvurderingsloven.
Det er et omfattende materiale på over 200 sider pr.
naturnationalpark, hvor man bl.a. forholder sig til,
om tiltagene i naturnationalparken påvirker alt fra
flagermus til kalkoverdrev.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 319: Miljøministerens talepapir fra samrådet 22/2-24 om det videre arbejde med at etablere naturnationalparkerne
2829696_0004.png
TALEPAPIR
Naturstyrelsen skulle derudover søge om tilladelser i
henhold til planloven, museumsloven,
vandløbsloven naturbeskyttelsesloven og vejloven.
Dertil kommer trafiksikkerhedsrevisioner og
hvis
relevant - dispensation fra fredningsnævn.
Herefter er der en sandsynlighed for at nogen klager
over, at vi har fået tilladelserne. I Gribskov og
Fussingø har der været otte klagesager i
planklagenævnet og Miljø-og Fødevareklagenævnet.
For at kunne etablere naturnationalparkerne i
Gribskov og Fussingø, er der udarbejdet samlet
mere end 800 siders materiale til brug for
myndighedsbehandling og offentlige høringer samt
klagebehandling.
Det er altså et omfattende og tidskrævende arbejde
at etablere en naturnationalpark.
Etablering af bestyrelser
Der bliver spurgt til regeringens planer om at
nedsætte bestyrelser for naturnationalparkerne. Det
arbejde er i gang.
Alle organisationer, der i dag er repræsenteret i de
lokale projektgrupper for de 15 naturnationalparker,
er blevet anmodet om at indstille medlemmer til
bestyrelserne. De er blevet bedt om at komme med
deres indstillinger i marts.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 319: Miljøministerens talepapir fra samrådet 22/2-24 om det videre arbejde med at etablere naturnationalparkerne
2829696_0005.png
TALEPAPIR
Derudover skal vi finde de helt rette formænd, der
kan samle de lokale stemmer og sikre, at de lokale
ønsker og hensyn bliver rejst.
Jeg håber, at bestyrelserne for de første
naturnationalparker er nedsat i foråret og
bestyrelser for de øvrige naturnationalparker inden
sommer.
Nedsættelsen af bestyrelser ændrer ikke på
konceptet for naturnationalparker.
Det følger af loven for naturnationalparker, at
hovedhensynet er natur og biodiversitet, og at
naturen i området så vidt muligt kan udvikle sig på
egne præmisser. Her er helårsgræsning med store
græssende dyr og tilhørende hegn helt centralt.
Der vil derfor også skulle ske en vurdering af
bestyrelsernes input ift. om forslagene er
naturfagligt hensigtsmæssige og inden for gældende
principper for arealforvaltning.
Bestyrelsernes rolle
Bestyrelserne får blandt andet til opgave at give
input til Naturstyrelsen om forvaltningen af de
enkelte naturnationalparker.
Det vil give os mulighed for at tage højde for de
lokale ønsker og forhold, så alle får glæde af de
kommende naturnationalparker.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 319: Miljøministerens talepapir fra samrådet 22/2-24 om det videre arbejde med at etablere naturnationalparkerne
2829696_0006.png
TALEPAPIR
Naturnationalparkerne bliver etableret på statens
arealer, så det er også naturligt, at bestyrelserne ikke
får kompetence til at træffe beslutninger om
forvaltningen af statslige naturnationalparker.
Bestyrelserne vil blive inddraget i udarbejdelsen af
planerne for naturnationalparkerne, inden der søges
om tilladelser hos relevante myndigheder.
Bestyrelserne kan eksempelvis komme med forslag
om friluftsfaciliteter, låger og ruteforløb og bidrage
til, at der i den enkelte naturnationalpark bliver
taget hensyn til lokale forhold for f.eks. friluftslivet.
Så før vi går i gang med etableringen og den videre
planlægning af områderne, skal vi have nedsat de
lokale bestyrelser, så de kan blive inddraget i
processen.
Gribskov og Fussingø
Regeringen har dog besluttet, at bestyrelserne for
naturnationalparker i Gribskov og Fussingø, der er
længst fremme, alene kan foreslå justeringer, der
ligger inden for de eksisterende planer.
Planerne for de to naturnationalparker har været
igennem en lang proces og har opnået
etableringstilladelser.
Men det er stadig vigtigt for os, at bestyrelserne for
de to naturnationalparker er nedsat, før vi går i gang
med etableringen.
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 319: Miljøministerens talepapir fra samrådet 22/2-24 om det videre arbejde med at etablere naturnationalparkerne
2829696_0007.png
TALEPAPIR
I naturnationalparkerne skal store græssende dyr
være med til at skabe en spændende natur med flere
levesteder for dyr og planter. Det kan fx være dyr
som hjortevildt, kreaturer og heste.
Naturnationalparken i Gribskov er den eneste
naturnationalpark, hvor der er planlagt udsætning
af elge, som for mange vil være et nyt bekendtskab i
den danske natur.
Regeringen har derfor også besluttet, at bestyrelsen
for naturnationalparken i Gribskov skal have
mulighed for at drøfte udsætningen af elge, så der
kan sikres lokal opbakning til beslutningen.
Hvis et flertal i bestyrelsen ønsker, at der ikke skal
udsættes elge, vil regeringen følge denne beslutning.
Det vil betyde, at Naturstyrelsen så sætter gang i
arbejdet med at få behandlet en ny plan med en
anden sammensætning af store græssere.
Parallelt med arbejdet med en ny plan, starter
etableringen af naturnationalparken med opsætning
af hegn og gradvis udsætning af dyr over de
kommende tre år.
Hvis Gribskov på sigt skal etableres uden elge, vil
der blive taget højde for det i sammensætningen af
forskellige typer af store græssere, som bl.a. krondyr
7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 319: Miljøministerens talepapir fra samrådet 22/2-24 om det videre arbejde med at etablere naturnationalparkerne
2829696_0008.png
TALEPAPIR
og stude, så der stadig opnås den ønskede funktion
for biodiversiteten i området.
Det ændrer ikke på andre forhold ved den konkrete
naturnationalpark eller den forventede åbning i
starten af 2025.
Tranum, Stråsø og Almindingen
Bestyrelser for de kommende naturnationalparker i
Stråsø, Tranum og Almindingen vil få mulighed for
at komme med input til de planer, som har været i
offentlig høring.
De tre naturnationalparker åbner forventeligt i 2026
med forbehold for, at bestyrelserne ikke foreslår
større justeringer i de eksisterende planudkast, som
vil kræve fornyet offentlig høring.
Naturstyrelsens mål-og resultatplan
Det leder mig hen til det sidste spørgsmål, der
relaterer sig til Naturstyrelsens Mål- og resultatplan
for 2024.
Som man kan læse ud af Naturstyrelsens Mål- og
resultatplan, så er der to overordnede mål
vedrørende naturnationalparkerne i 2024.
Det ene mål handler om opstart af etablering af
naturnationalparkerne. Og det vedrører rigtigt nok
kun Gribskov og Fussingø, for det er de eneste
områder, hvor vi er langt nok i processen til at
begynde på etableringen i år.
8
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 319: Miljøministerens talepapir fra samrådet 22/2-24 om det videre arbejde med at etablere naturnationalparkerne
2829696_0009.png
TALEPAPIR
Det andet mål handler om sekretariatsbetjening af
nedsatte bestyrelser, og det vedrører alle 15
kommende naturnationalparker.
Jeg vil dertil nævne, at Naturstyrelsens Mål- og
Resultatplan ikke er et udtømmende dokument for
Naturstyrelsens arbejde. Arbejdet med de øvrige 13
naturnationalparker pågår også i 2024.
9