Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 315
Offentligt
2829305_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål W
Vil ministeren redegøre for, hvorfor der stadig
importeres oliespildevand fra Norge, når
ministeren før jul indkaldte til pressemøde med
budskabet om, at ”Importen med norsk
spildevand stopper. Og det stopper fra og med i
går”? Vil ministeren herunder redegøre
for, at ministeren tilsyneladende har fejlinformeret
offentligheden med hensyn til omfanget
af genoptagelse af vurderinger af importtilladelser?
Vil ministeren derudover redegøre for,
om al nuværende import af spildevand først og
fremmest er vurderet med baggrund i
et ønske om at passe på dansk havmiljø, og redegøre
for, om ingen af de nuværende
importtilladelser kunne trækkes tilbage med
baggrund i de nye administrationsgrundlag?
Der henvises til artiklen ”Miljøminister trak to
importtilladelser tilbage: Men import af
oliespildevand fra Norge
fortsætter”, dr.dk, den 15.
januar 2024.
1
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 315: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 21/2-24 om import af spildevand fra Norge
2829305_0002.png
TALEPAPIR
Svar
[Intro]
Det her er en sag, der har kørt i flere år, og det er en
sag, der betyder meget for både de lokale i Skælskør,
for jer her i lokalet og for mig selv. Det er en
væsentlig sag, som har direkte indflydelse på vores
havmiljø.
Sagen handler, som I ved, om virksomheden IWS
(tidligere RGS) i Stigsnæs, der ifølge Miljøstyrelsen,
har importeret spildevand fra den norske
olieindustri siden 1997, renset det og udledt resten i
Agersø Sund. Trods lokale protester er operationen
fortsat, og under klassificeringen
nyttiggørelse
har
man importeret spildevand med lavt olieindhold fra
den norske olieindustri og på en gammel
miljøgodkendelse fra kommunen, har man så udledt
resterne.
[Proces
frem mod afgørelse i genoptagne sager]
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 315: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 21/2-24 om import af spildevand fra Norge
2829305_0003.png
TALEPAPIR
Derfor er jeg også glad for, at vi det seneste års tid
har taget væsentlige skridt i den rigtige retning.
Tilbage i juni 2023 kom Miljøministeriet med en ny
juridisk vurdering af, hvordan EU-reglerne for
nyttiggørelse skal tolkes i den her slags sager. Det
skete på baggrund af en indgående dialog med
Kommissionen på forskellige niveauer, herunder
med miljøkommissæren. Det orienterede jeg
udvalget om i juni sidste år.
Jeg bad på baggrund af den nye juridiske vurdering
Miljøstyrelsen, som ansvarlig myndighed, om at
gennemgå de relevante gældende importtilladelser.
Miljøstyrelsen fandt herefter grundlag for at
genoptage to konkrete importtilladelser om
spildevand med lavt olieindhold til IWS.
Miljøstyrelsen udarbejdede i forlængelse af den
juridiske vurdering nye administrationsgrundlag.
Disse udgør en væsentlig opstramning af praksis
vedrørende import af olieholdigt spildevand til
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 315: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 21/2-24 om import af spildevand fra Norge
2829305_0004.png
TALEPAPIR
Danmark.
De nye administrationsgrundlag blev præsenteret
for udvalget på en teknisk gennemgang i slutningen
af august 2023.
Midt i december var Miljøstyrelsen klar med deres
afgørelse i de to genoptagne sager
på baggrund af
deres nye administrationsgrundlag.
Jeg inviterede derfor udvalget til et nyt møde den 12.
december. Her gennemgik Miljøstyrelsen sagen og
fortalte, at de to tilladelser hos IWS til import af
olieholdigt spildevand fra Norge var ugyldige.
Samme budskab blev efterfølgende præsenteret på
et pressemøde.
Jeg syntes det var en væsentlig afgørelse. For den
betød faktisk, at vi reducerede den maksimale
mængde spildevand, som IWS potentielt kunne
importere på det tidspunkt, med op mod 80 pct.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 315: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 21/2-24 om import af spildevand fra Norge
2829305_0005.png
TALEPAPIR
Men det betyder ikke, at al import til virksomheden
stopper. Det betyder, at den import, der var mulig
på baggrund af de to tilladelser, er stoppet.
[Kritik
efter pressemøde den 12. december]
Jeg er efterfølgende blevet gjort opmærksom på, at
der er nogle, der mener, at jeg og mit system skulle
have givet dem det indtryk, at vi fik stoppet al
import af olieholdigt spildevand fra Norge.
På mødet den 12. december fremgik det eksplicit af
Miljøstyrelsens præsentation, at det handler om
to
konkrete tilladelser, og at der også fremover ville
være tilladelser til import af olieholdigt spildevand,
blandt andet fra Norge, Sverige og Tyskland. Det
fremgår af de plancher, der blev gennemgået på
mødet, og som også blev oversendt til
miljøordførerne. Det samme fremgik af ministeriets
pressemeddelelse på dagen.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 315: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 21/2-24 om import af spildevand fra Norge
2829305_0006.png
TALEPAPIR
På det efterfølgende pressemøde sagde jeg også
meget tydeligt, at Miljøstyrelsens afgørelse betyder
– og her citerer jeg fra DR’s transskribering af
pressemødet -"…
at transporten med norske
olieskib på de her to tilladelser, den stopper, og der
kommer ikke flere skibe på de her tilladelser."
Jeg har kun interesse i, at den her sag bliver løst på
den bedste måde for vores alt for pressede havmiljø,
og derfor gør jeg mig umage med netop at
kommunikere præcist og udførligt om den strategi,
vi følger for at få styr på den konkrete sag. Af samme
grund har jeg løbende inddraget og orienteret jer i
udvalget om udviklingen i sagen.
[Vedr.
EU-regler]
Men hvorfor stopper vi ikke bare alle
importtilladelser? Ja, det kan vi ikke ifølge gældende
EU-ret. Udgangspunktet i EU's transportforordning
er, at spildevand til nyttiggørelse kan transporteres
til behandling i hele EU, hvis der er anlæg godkendt
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 315: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 21/2-24 om import af spildevand fra Norge
2829305_0007.png
TALEPAPIR
hertil. Formålet med reglerne er, at styrke det indre
marked for affald og sikre, at mest muligt bliver
nyttiggjort
også hvis det betyder, at det skal
overføres på tværs af EU- og EØS-landene.
EU's transportforordning giver dog mulighed for, at
et land
kan
gøre indsigelse mod import til
nyttiggørelse
altså
sige ”nej tak” til importen.
Og den mulighed har jeg bedt Miljøstyrelsen om at
gøre maksimal brug af fremadrettet.
Det betyder dog ikke, at man kan gøre indsigelse i
alle tilfælde. For at kunne gøre indsigelse efter
transportforordningen skal visse kriterier være
opfyldt.
I Miljøstyrelsens administrationsgrundlag for
indsigelsesmuligheden er dette præciseret. Her er
fokus på at gøre indsigelse mod importer, hvor
miljømæssige betragtninger taler herfor. Det gælder
fx når spildevand efter rensning ender med at blive
7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 315: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 21/2-24 om import af spildevand fra Norge
2829305_0008.png
TALEPAPIR
udledt til det danske havmiljø. På den måde tager vi
i vores administration af EU-reglerne særligt hensyn
til, at vi skal passe på vores i forvejen pressede
havmiljø.
[Aktuel
indsats]
Som jeg orienterede jer om på den tekniske
gennemgang før vinterferien, er Miljøstyrelsen nu i
gang med en gennemgang af samtlige gældende
importtilladelser med henblik på at vurdere, om der
er grundlag for at genoptage flere tilladelser til
fornyet sagsbehandling.
Der er her tale om en gennemgang med et bredere
sigte, end det, der var på spil i forhold til de to
genoptagne importtilladelser til IWS, hvor det alene
drejede sig om oliesager.
Gennemgangen skal afklare, om der er oplysninger i
nogle af de gældende importtilladelser, som giver
8
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 315: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 21/2-24 om import af spildevand fra Norge
2829305_0009.png
TALEPAPIR
anledning til at genoptage sagsbehandling, set i lyset
af Miljøstyrelsens nye administrationsgrundlag.
I dag er der 215 gældende importtilladelser til
danske virksomheder, så det er et stort arbejde, som
jeg ser frem til at høre resultatet af.
[Øvrige
tiltag
tilsyn og miljøgodkendelse]
Udover importdelen har vi også en række andre
tiltag, som der også arbejdes på ift. den konkrete
virksomhed (IWS):
Miljøstyrelsen har gang i en stor gennemgang af
hele virksomheden. Det følger af, at staten har
overtaget ansvaret for miljøgodkendelsen til
virksomheden, og revurderingen af denne, fra
kommunen.
Miljøstyrelsen har derfor givet konkrete
indskærpelser og påbud på baggrund af tilsynsbesøg
hos virksomheden.
9
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 315: Miljøministerens talepapir fra samrådet den 21/2-24 om import af spildevand fra Norge
2829305_0010.png
TALEPAPIR
[Afrunding]
Vi har taget væsentlige skridt i denne sag. Vi
reducerede den maksimale mængde spildevand,
som IWS potentielt kunne importere på det
tidspunkt, med op mod 80 pct. og Miljøstyrelsen har
givet flere påbud og indskærpelser ift
virksomhedsdriften.
Men selvom vi har taget store skridt i den rigtige
retning, er vi ikke færdige med den her sag. Jeg vil
følge sagen helt til dørs. Selvfølgelig med respekt
for, hvad der er hjemmel til og overholdelse af EU-
reglerne.
Jeg ser derfor også frem til at mødes med
miljøordførerne igen til sommer og give en
opdatering om sagen, som jeg lovede
miljøordførerne på vores møde før vinterferien (den
8. februar).
Tak for ordet.
10