Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 310
Offentligt
2829042_0001.png
Bæredygtigt Miljø og
Produktion
J.nr. 2023 - 11400
Ref. AKAHE
Den 23. februar 2024
Høring over udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse og
tilladelse m.v. af husdyrbrug (husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen)
Miljøministeriet sender hermed udkast til bekendtgørelse om godkendelse og
tilladelse m.v. af husdyrbrug (husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen) i høring.
Bekendtgørelsesudkastet skal ses i sammenhæng med forslag (L 88) til ændring af
husdyrbrugloven (Bemyndigelse til at fastsætte regler om teknologier til
husdyrproduktion og samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug), hvor der
bl.a. foreslås en ændring af § 16 c. Bekendtgørelsesudkastet har til formål at
fastsætte nærmere regler til den foreslåede § 16 c.
De foreslåede ændringer i bekendtgørelsesudkastet er fremhævet i forhold til den
gældende bekendtgørelse. Bekendtgørelsesudkastets væsentligste ændringer
omfatter følgende:
Fastsættelse af regler for dispensation fra kravet om samlet godkendelse eller
tilladelse efter husdyrbruglovens § 16 c, stk. 1, jf. stk. 2.
Fastsættelse af regler for beregning af forureningsmæssig forbindelse mellem to
husdyrbrug efter husdyrbruglovens § 16 c, stk. 1.
De foreslåede ændringer er uddybet nærmere nedenfor. Idet der indsættes nye
regler, er de efterfølgende paragrafnumre konsekvensrettet. Det bemærkes, at
reglerne fortsat er under lovteknisk bearbejdning. Høringssvar bedes senest den
15. marts sendt til [email protected] med kopi til [email protected] med angivelse af
j.nr. 2023-11400. Bekendtgørelsen er sendt i høring hos de høringsparter, der
fremgår af vedlagte høringsliste. Miljøministeriet gør opmærksom på, at man ved
afgivelse af høringssvar giver samtykke til, at svaret, herunder afsenders navn og
adresse, offentliggøres på Høringsportalen efterfølgende.
Den ændrede bekendtgørelse forventes at træde i kraft den 1. april 2024.
Eventuelle spørgsmål til bekendtgørelsesudkastet kan rettes til Anne Kathrine
Hermansen på [email protected].
Venlig hilsen
Anne Kathrine Hermansen
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug, fra miljøministeren
Indholdsfortegnelse
1.
1.2.
2.
Indhold af de foreslåede ændringer .................................................... 3
1.1. Dispensation fra krav om samlet godkendelse eller tilladelse . 3
Model for beregning af forureningsmæssig forbindelse mellem to
husdyrbrug ........................................................................................... 5
Administrative konsekvenser og erhvervsøkonomiske
konsekvenser ........................................................................................ 6
2.1. Administrative konsekvenser .................................................... 6
2.1.1. Innovations- og Iværksættertjekket ....................................... 7
2.1.2. Administrative konsekvenser for erhvervslivet .................... 7
2.1.3. Agil erhvervsrettet lovgivning ................................................ 7
2.2. Erhvervsøkonomiske konsekvenser ......................................... 7
Forholdet til EU-retten ........................................................................ 7
3.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug, fra miljøministeren
1. Indhold af de foreslåede ændringer
Forslag til ændring af lov om husdyrbrug og anvendelse af gødning m.v.
(Bemyndigelse til at fastsætte regler om teknologier til husdyrproduktion og
samlet godkendelse eller tilladelse af husdyrbrug) (herefter husdyrbrugloven) er
den 22. februar vedtaget af Folketinget og træder i kraft d. 1. april 2024.
Lovforslaget omfatter bl.a. en ændring af reglerne for samlet godkendelse eller
tilladelse i § 16 c.
Som følge af den foreslåede ændring i husdyrbruglovens regler for samlet
godkendelse eller tilladelse af flere husdyrbrug i § 16 c, skal der fastsættes
nærmere regler i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen om følgende:
1. Beregningen af afstanden mellem to husdyrbrug i forbindelse med
vurderingen af, om husdyrbrugene er forureningsmæssigt forbundne.
2. Nærmere regler om adgang i særlige tilfælde til dispensation fra kravet om
samlet godkendelse eller tilladelse.
1.1.
Dispensation fra krav om samlet godkendelse eller tilladelse
Det fremgår af lovens bemærkninger, at det ikke kan udelukkes, at der som følge af
ændringen af § 16 c, stk. 1, i helt særlige tilfælde kan være behov for at undtage
husdyrbrug fra kravet om samlet godkendelse eller tilladelse. Det fremgår
endvidere af bemærkningerne, at dispensationen som fastsættes i medfør af
bemyndigelsen i § 16 c, stk. 2, vil omfatte et snævert anvendelsesområde, som
omfatter grænsetilfælde, som efter de konkrete omstændigheder rammes atypisk
hårdt i forbindelse med en ansøgning om tilladelse til fremtidig udvidelse. Det
fremgår endvidere, at det også kunne være i tilfælde af mindre udvidelser som
indeholder miljøforbedrende foranstaltninger.
Det følger således af bekendtgørelsesudkastets § 10, stk. 1, at
kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde kan dispensere fra en samlet godkendelse
eller tilladelse efter § 16 c, stk. 1, i husdyrbrugloven, herunder hvis en samlet
tilladelse vil ramme husdyrbruget atypisk hårdt, eller hvis den ansøgte udvidelse
eller ændring indebærer væsentlige miljøforbedrende foranstaltninger.
Det centrale er her, at kommunalbestyrelsen afvejer de modsatrettede hensyn, der
kan være i sagen. Heri indgår på den ene side de miljøhensyn, som ligger bag
ønsket om en samlet godkendelse eller tilladelse, på den anden side ønsket om, at
det ikke fører til urimelige resultater i forhold til husdyrproducenter, der kunne
blive ramt atypisk hårdt, eller hvor et projekt, der samlet set forbedrer
miljøtilstanden ikke vil kunne lade sig gøre.
Denne afvejning indgår f.eks. i et grænsetilfælde, hvor der på den ene side er tale
om et væsentligt økonomisk projekt for husdyrbruget, der som følge af ændringen
af husdyrbruglovens § 16 c, ikke kan lade sig gøre, mens der på den anden side er
tale om meget begrænsede miljømæssige konsekvenser af en dispensation. Det kan
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug, fra miljøministeren
f.eks. være en situation, hvor en beskyttet byzone er udlagt til industri eller
lignende.
Det centrale er, at der foreligger særlige omstændigheder, hvor især afvejningen af
på den ene side konsekvensen af den samlede tilladelse for ansøgeren, på den
anden side den beskyttelse af omgivelserne, en samlet godkendelse eller tilladelse
vil medføre, fører til at husdyrbruget rammes atypisk hårdt, hvorfor der kan være
grundlag for en dispensation.
Det andet område drejer sig om situationer, hvor en udvidelse af et husdyrbrug,
indebærer en reduktion af f.eks. husdyrbrugets ammoniak eller lugtemission som
følge af opsætning af ny miljøteknologi på det ansøgende husdyrbrug.
Dispensation vil efter omstændighederne kunne komme på tale i en situation, hvor
det ansøgende husdyrbrug, som følge af ændringen af § 16 c i husdyrbrugloven, vil
blive omfattet af en samlet godkendelse eller tilladelse, hvorved en ansøgning om
et projekt med miljøforbedrende effekt ikke kan lade sig gøre, uanset at der ikke
samtidig sker en forøgelse af den eksisterende belastning af omgivelserne.
Situationen kan illustreres med følgende eksempel. Det ansøgende husdyrbrug (A)
skal som følge af ændringen af husdyrbruglovens § 16 c, godkendes eller tillades
samlet med et nærliggende husdyrbrug (B), fordi A og B er forureningsmæssigt og
driftsmæssigt
men ikke teknisk - forbundne. A ønsker at modernisere og udvide
et anlæg med væsentlige miljøforbedringer til følge, f.eks. i form af en reduktion i
ammoniakdepositionen til nærliggende naturområder. Eftersom husdyrbrugene
skal godkendes samlet, skal der imidlertid tages højde for de samlede udledninger
fra begge husdyrbrug med den konsekvens, at der er en mindre overskridelse af
lugtgenekriteriet i forhold til samlet bebyggelse, når lugten beregnes fra det
samlede husdyrbrug. Her kan kommunalbestyrelsen overveje en dispensation for
ikke at forhindre en godkendelse af den ansøgte udvidelse, som vil medføre en
række forbedringer for omgivelserne i form af f.eks. en reduktion i
ammoniakdepositionen til nærliggende natur, forudsat at lugtgenerne i forhold til
det pågældende område ikke øges som følge af det ansøgte.
Det følger endvidere af bekendtgørelsesudkastets § 10, stk. 2, at
kommunalbestyrelsen kan fastsætte vilkår som betingelse for en dispensation efter
§ 10, stk. 1. Bekendtgørelsesudkastets § 10, stk. 2 muliggør, at
kommunalbestyrelsen i en godkendelse eller tilladelse til en udvidelse eller
ændring af et husdyrbrug, jf. husdyrbruglovens §§ 16 a eller 16 b, hvor i der
dispenseres fra kravet om samlet godkendelse eller tilladelse efter
husdyrbruglovens § 16 c, stk. 1, kan fastsætte vilkår som f.eks. skærper krav til
overholdelse af geneniveauerne for lugt. Det kunne være relevant i situationer,
hvor husdyrbruget fraviger kravet om samlet godkendelse eller tilladelse i
forbindelse med en ansøgning om en mindre udvidelse, som omfatter
miljøforbedrende teknologi. Her vil kommunen kunne fastsætte krav om, at
husdyrbruget skal anvende en bestemt teknologi eller teknik som indebærer, at
husdyrbruget reducerer geneniveauerne for lugt til et niveau, som er lavere end det
niveau, som husdyrbruget skal opfylde, hvis husdyrbruget ikke skal have en samlet
godkendelse, uden at lugtgeneniveauet reduceres til det niveau som kræves, hvis
husdyrbrugene skal have en samlet godkendelse.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug, fra miljøministeren
Ministeriet vil udarbejde nærmere retningslinjer for anvendelse af den foreslåede §
10, stk. 1 og 2 i husdyrvejledningen.
1.2.
Model for beregning af forureningsmæssig forbindelse mellem
to husdyrbrug
Det fremgår af bekendtgørelsesudkastets § 41, stk. 1, 1. pkt., at et husdyrbrug er
forureningsmæssigt forbundet med et andet husdyrbrug, jf. § 16 c i
husdyrbrugloven, hvis afstanden mellem husdyrbrugene er 100 meter eller
derunder. Det fremgår af bekendtgørelsesudkastets § 41, stk. 1, 2 pkt., at såfremt
afstanden mellem husdyrbrugene er mere end 100 meter, er husdyrbrugene
forureningsmæssigt forbundne, hvis en beregning efter § 32, nr. 3 i
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen viser, at afstanden mellem husdyrbrugene er
lig med eller kortere end 50 pct. af den ukorrigerede geneafstand til enkeltbolig.
Efter bekendtgørelsesudkastets § 41, stk. 2, indgår fast placerede husdyranlæg,
husdyrgødningsopbevaringsanlæg og ensilageopbevaringsanlæg i beregningen af
afstanden mellem husdyrbrug. Frit placerede husdyrgødningsopbevaringsanlæg og
frit placerede ensilageopbevaringsanlæg indgår ikke i beregningen.
Bestemmelserne fastsætter herved den beregningsmodel, som er forudsat i
bemærkningerne til husdyrbruglovens § 16 c, stk. 1. Det fremgår således af
bemærkningerne, at det forudsættes, at vurderingen af om to husdyrbrug er
forureningsmæssigt forbundet fremadrettet vil bero på en konkret beregning af
afstanden mellem husdyrbrugenes anlæg, dvs. om de ligger så tæt op ad hinanden,
at det ikke er muligt at adskille forureningen fra husdyrbrugene. En afstand på op
til og med 100 meter mellem to husdyrbrug vil fremover medføre, at de altid vil
være forureningsmæssigt forbundet. Det fremgår endvidere, at det forudsættes, at
hvis to husdyrbrug ligger længere end 100 meter fra hinanden, vil de fortsat kunne
være forureningsmæssigt forbundet. Det vil være tilfældet, hvis den korteste
afstand mellem to husdyrbrug er lig med eller mindre end 50 pct. af geneafstanden
beregnet efter modellen i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 32, nr. 3.
Modellen udregner afstanden fra det ansøgende husdyrbrug til det punkt, hvor der
er en lugtemission på hhv. 15 OUE pr. m³ og 10 LE pr. m³. To husdyrbrug vil
herefter være forureningsmæssigt forbundne, hvis de er placeret med en afstand
som er lig med eller kortere end halvdelen af denne afstand. Hvis der i et konkret
tilfælde beregnes en geneafstand på 400 meter fra det ansøgende husdyrbrug til
det punkt, hvor der er en lugtemission på 15 OUE pr. m³, vil det ansøgende
husdyrbrug og nabohusdyrbruget være forureningsmæssigt forbundne.
Det fremgår endvidere af lovforslagets bemærkninger, at beregningen omfatter
husdyrbrug, der er omfattet af krav om godkendelse eller tilladelse efter
husdyrbruglovens regler. Husdyrbrugets fast placerede husdyranlæg,
gylleopbevaringsanlæg og ensilageopbevaringsanlæg indgår i beregningen. Frit
placerede gylleopbevaringsanlæg og ensilageopbevaringsanlæg indgår ikke i
beregningen.
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug, fra miljøministeren
Det bemærkes, at der ved frit placerede anlæg skal forstås anlæg, som ikke
placeres i tilknytning til ejendommens hidtidige bebyggelsesarealer. Hvorvidt et
anlæg er placeret i tilknytning til ejendommens hidtidige bebyggelsesarealer beror
på en konkret vurdering, som bl.a. omfatter afstanden mellem anlæggene. Det
bemærkes, at praksis vedrørende vurderingen af, om et anlæg eller lign. opføres i
tilknytning til de hidtidige bebyggelsesarealer peger i retning af, at der i
situationer, hvor der er mindre end 20 meter mellem den eksisterende og den nye
bebyggelse, i altovervejende grad vil være tale om bebyggelse i tilknytning til de
hidtidige bebyggelsesarealer.
Det bemærkes endvidere, at ministeriet vil sikre vejledning til den foreslåede § 41,
stk. 1 og 2 i husdyrvejledningen.
1.3. Overgangsregler og ikrafttrædelse
Det følger af den foreslåede § 76, stk. 1, at verserende klagesager, hvor der i første
instans er truffet afgørelse senest den 31. marts 2024, færdigbehandles af Miljø- og
Fødevareklagenævnet efter reglerne i bekendtgørelse nr. 443 af 26. april 2023.
Det følger endvidere af den foreslåede § 76, stk. 11, at klagesager hvor der i første
instans er truffet afgørelse senest den 31. marts 2024, og som Miljø- og
Fødevareklagenævnet hjemviser til fornyet behandling i første instans, behandles
efter reglerne i bekendtgørelse nr. 443 af 26. april 2023.
2. Administrative konsekvenser og erhvervsøkonomiske
konsekvenser
2.1.
Administrative konsekvenser
Udkast til nærværende bekendtgørelse har været sendt i præhøring i
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR). OBR har følgende
bemærkninger om de administrative konsekvenser for erhvervslivet:
OBR vurderer, at bekendtgørelsesudkastet medfører administrative konsekvenser i
form af mindre omkostninger for erhvervslivet. De administrative konsekvenser
knytter sig til § 10 om dispensationer og § 41 om ansøgninger.
Vedr. de løbende omkostninger i forbindelse § 10, så forventes der få årlige sager,
hvor det er ganske få oplysninger, som dispensationerne yderligere pålægger de
omfattede virksomhederne, hvilket kræver et begrænset tidsforbrug.
Vedr. de løbende omkostninger i forbindelse med § 41, forventer Miljøministeriet
et begrænset antal sager årligt, i forbindelse med hvorvidt husdyrbrug er
forureningsmæssigt forbundet, som kræver et begrænset tidsforbrug fra de
omfattede virksomheder.
På baggrund af ovenstående vurderes det, at de samlede administrative
konsekvenserne ikke overstiger bagatelgrænsen for forelæggelsen for Regeringens
økonomiudvalg på 4 mio. kr., hvorfor de ikke kvantificeres nærmere.
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 310: Udkast til ændring af bekendtgørelse om godkendelse og tilladelse m.v. af husdyrbrug, fra miljøministeren
2.1.1. Innovations- og Iværksættertjekket
Miljøministeriet har vurderet, at Innovations- og Iværksættertjekket ikke er
relevant for de konkrete ændringer i bekendtgørelsesudkastet. OBR har ingen
bemærkninger hertil
2.1.2. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Miljøministeriet vurderer, at de foreslåede ændringer ikke medfører
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
2.1.3. Agil erhvervsrettet lovgivning
Miljøministeriet har vurderet, at principperne for agil erhvervsrettet regulering
ikke er relevante for de konkrete ændringer i bekendtgørelsesudkastet.
OBR har ingen bemærkninger hertil.
2.2.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Miljøministeriet vurderer, at den foreslåede ændring af § 16 c vedrørende samlet
godkendelse eller tilladelse af flere husdyrbrug samlet set indebærer begrænsede
negative erhvervsmæssige konsekvenser. Det bemærkes, at de
erhvervsøkonomiske konsekvenser omfatter berettigede forventninger snarere end
reelle og aktuelle økonomiske omkostninger, hvilket ikke indgår i vurderingen af
de erhvervsøkonomiske konsekvenser.
3. Forholdet til EU-retten
De konkrete ændringer i bekendtgørelsesudkastet indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
7