Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 300
Offentligt
2827689_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 21. februar 2024
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 26-24
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering komiténotat om Kommissionens forslag til gennem-
førelsesretsakter om godkendelse af anvendelse af chromtrioxid til forkromning til funktionelle anvendelser i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitesag).
Forslaget forventes drøftet og til afstemning på et møde i REACH-komitéen d. 29. februar 2024.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1212 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 300: Notat om godkendelse af chromtrioxid til forkromning til funktionelle anvendelser, komitésag, fra miljøministeren
2827689_0002.png
Den 20. februar 2024
MIM 26-24
KOMITÉNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af
anvendelse af chromtrioxid til forkromning til funktionelle anvendelser i
henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitesag)
KOM-dokumenter foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelse af
stoffet chromtrioxid til forkromning til funktionelle anvendelser i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitésag). Forslagene giver tilladelse til
fortsat anvendelse til den italienske virksomhed
Acciaierie d’Italia,
de to tyske virksomheder GEA
Westfalia Separator Group og Maschinenfabrik Kaspar Walter samt den portugisiske virksomhed
MAHLE Componentes de Motores. Derudover gives der tilladelse til op til 117 virksomheder, der
aftager chromtrioxid til brug i automatiserede og lukkede forkromningssystemer fra virksomheden
Maschinenfabrik Kaspar Walter. Ingen af 117 virksomheder er beliggende i Danmark. Tilladelserne
gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til fortsat at anvende stoffet i perioder
fra udgangen af 2028 til 2033, afhængig af anvendelsen. Forslagene forventes drøftet og til
afstemning på et møde i REACH-komiteen d. 29. februar 2024. Forslagene forventes ikke at have
nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller
statsfinansielle konsekvenser. Forslagene forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I de konkrete
sager drejer det sig om specifikke anvendelser af stoffet, hvor der ikke findes alternativer. De
beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold vurderes at leve op til de danske
arbejdsmiljøkrav og de danske miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakter om godkendelse af anvendelse af
chromtrioxid til funktionelle anvendelser.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 300: Notat om godkendelse af chromtrioxid til forkromning til funktionelle anvendelser, komitésag, fra miljøministeren
Forslagene er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslagene har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslagene behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslagene forventes drøftet og til afstemning på et møde i REACH-komitéen d. 29. februar 2024.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte
”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslagene til gennemførelsesretsakter vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen
træffer afgørelse vedrørende ansøgninger fra den italienske virksomhed
Acciaierie d’Italia,
de to tyske
virksomheder GEA Westfalia Separator Group og Maschinenfabrik Kaspar Walter, den portugisiske
virksomhed MAHLE Componentes de Motores samt op til 117 virksomheder, der aftager chromtrioxid
til brug i automatiserede og lukkede forkromningssystemer fra virksomheden Maschinenfabrik Kaspar
Walter om fortsat anvendelse af op til 322 tons om året af chromtrioxid:
1.
Til anvendelse til elektrolytisk chrombelægning af stål (ECCS) (Acciaierie
d’Italia,
75 tons).
2.
Til anvendelse til industriel produktion af maskinkomponenter til centrifuger (GEA Westfalia
Separator Group, 2 tons).
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 300: Notat om godkendelse af chromtrioxid til forkromning til funktionelle anvendelser, komitésag, fra miljøministeren
3.
Til formulering af blandinger til forkromning (Maschinenfabrik Kaspar Walter, mængder som
forbruges i anvendelse 4).
4.
Til forkromning af cylindere der anvendes i maskiner til industrielt tryk og prægning
(Maschinenfabrik Kaspar Walter, 220 tons).
5.
Til anvendelse til forkromning af stempelringe til forbrændingsmotorer (Mahle Componentes
de Motores, 15 tons).
Virksomhederne fremsendte i perioden d. 15. februar 2021 til 21. november 2022 ansøgninger om
godkendelse af chromtrioxid til ovennævnte anvendelser. Ansøgningerne har i henhold til
procedurerne i REACH-forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i
udvalgene for risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som i perioden d. 4. marts
2022 til d. 31. oktober 2023 har afgivet følgende udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stoffet er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningerne, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse. RAC anbefalede, at virksomhederne udfører studier for at vurdere
mulighederne for at reducere udsættelsen for arbejdstagere yderligere, herunder yderligere
automatisering og brugen af flydende chromopløsninger i stedet for flager. RAC anbefalede endelig,
at arbejdstageres eksponering i godkendelsesperioden dokumenteres i måleprogrammer samt
måleprogrammer for udledningen til miljøet.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne. Udvalget finder
ansøgernes substitutionsplaner troværdige for de anbefalede godkendelsesperioder. SEAC har
desuden konkluderet, at ansøgerne har påvist, at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for
menneskers sundhed eller miljøet, der følger af anvendelsen af stoffet. SEAC har anbefalet, at
fristen for fornyet vurdering sættes til udgangen af 2028 (Acciaierie), maj 2029 (Mahle), udgangen
af 2032 (Kaspar Walter) og august 2033 (GEA Westfalia).
o
Kommissionen anbefaler på den baggrund, at der gives godkendelse med frister for fornyet vurdering
ved udgangen af 2028 (Acciaierie), maj 2029 (Mahle), udgangen af 2032 (Kaspar Walter) og august
2033 (GEA Westfalia). Godkendelserne gives under forudsætning af anvendelse af de
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som ansøgerne har beskrevet. Derudover er
det en forudsætning, at ansøgerne implementerer RACs anbefalinger om studier af mulighederne for
yderligere reduktion af arbejdstagernes udsættelse, samt gennemfører måleprogrammer for
arbejdstagernes udsættelse og for udledningen til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene til gennemførelsesretsakter.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakter under REACH-forordningen har direkte
retsvirkning i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 300: Notat om godkendelse af chromtrioxid til forkromning til funktionelle anvendelser, komitésag, fra miljøministeren
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslagene har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslagene har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslagene skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslagene skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Et notat om forslagene har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet
bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslagene blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslagene til gennemførelsesretsakt tager udgangspunkt i, at ansøgerne skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringen finder, at der ikke på nuværende tidspunkt findes egnede alternativer til de specifikke
anvendelser. Regeringen finder endvidere, at de beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold lever op til de danske arbejdsmiljøkrav og de danske miljøkrav i forhold til at sikre
den generelle befolkning via miljøet.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslagene.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4