Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 272
Offentligt
2822590_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 8. februar 2024
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 13-24
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om Kommissionens forslag til
gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid og natriumdichromat til passivering
af tinbelagt stål og elektrolytisk chrombelægning af stål i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH)
(komitesag)
Forslaget forventes vedtaget i skriftlig procedure med frist den 16. februar 2024.
Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen agter at støtte Kommissionens forslag om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid og
natriumdichromat til passivering af tinbelagt stål og elektrolytisk chrombelægning af stål.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Frederiksholms Kanal 26 • 1212 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 272: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid og natriumdichromat til passivering af tinbelagt stål og elektrolytisk chrombelægning af stål, komitésag, fra miljøministeren
2822590_0002.png
Den 7. februar 2024
MIM 13-24
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af
anvendelsen af chromtrioxid og natriumdichromat til passivering af tinbelagt
stål og elektrolytisk chrombelægning af stål i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006 (REACH) (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
stofferne chromtrioxid og natriumdichromat til passivering af tinbelagt stål og elektrolytisk
chrombelægning af stål i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH) (komitésag). Forslaget giver tilladelse til fortsat anvendelse til den franske virksomhed
ArcelorMittal France på to fabrikker i Frankrig og den spanske virksomhed ArcelorMittal España på
to fabrikker i Spanien. Tilladelsen gives efter optag på godkendelseslisten, bilag XIV i REACH, til
fortsat at anvende stofferne indtil enten udgangen af 2028 eller udgangen af 2027, afhængig af
anvendelsen. Forslaget blev drøftet på et møde i REACH-komiteen d. 14. december 2023 forud for
efterfølgende vedtagelse i skriftlig procedure med frist d. 16. februar 2024. Forslaget forventes ikke
at have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet - ej heller
statsfinansielle konsekvenser. Forslaget forventes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Regeringen ønsker generelt at begrænse anvendelse af særligt problematiske stoffer i de tilfælde,
hvor der ikke kan demonstreres sikker brug, eller hvor der findes egnede alternativer. I den konkrete
sag drejer det sig om en specifik anvendelse af stofferne, hvor der ikke findes alternativer. De
beskrevne risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold er ikke tilstrækkelige til at sikre
arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet. Kommissionen har derfor fastsat krav om
yderligere risikohåndteringsforanstaltninger. Regeringen vurderer, at de pålagte krav vil sikre at
risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold lever op til de danske arbejdsmiljøkrav og
til de danske miljøkrav i forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet. Regeringen agter på
den baggrund at støtte forslagene.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til gennemførelsesretsakt om godkendelse af anvendelsen af
chromtrioxid og natriumdichromat til passivering af tinbelagt stål (ETP) og elektrolytisk
chrombelægning af stål (ECCS).
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 272: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid og natriumdichromat til passivering af tinbelagt stål og elektrolytisk chrombelægning af stål, komitésag, fra miljøministeren
Forslaget er fremlagt i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1907/2006
(REACH). Forslaget har hjemmel i REACH-forordningens artikel 64, stk. 8.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i REACH-komiteen. Afgiver komitéen en positiv
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver komitéen en negativ
udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget, idet Kommissionen inden for
to måneder kan forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned kan forelægge forslaget
for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden
for to måneder forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for
appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan
Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv
udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal kan Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget blev drøftet på et møde i REACH-komitéen d. 14. december 2023 forud for efterfølgende
vedtagelse i skriftlig procedure med frist d. 16. februar 2024.
Formål og indhold
REACH-forordningens afsnit VII indeholder en godkendelsesordning for særligt problematiske stoffer.
Godkendelsesordningens formål er at sikre, at det indre marked fungerer efter hensigten, samtidig med
at det sikres, at risici i forbindelse med særligt problematiske stoffer er tilstrækkeligt kontrolleret, og at
disse stoffer efterhånden erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier, hvis disse er økonomisk
og teknisk levedygtige, jf. REACH artikel 55.
Processen med udfasning af særligt problematiske stoffer starter ved optagelsen af stoffet på
kandidatlisten, hvor en del virksomheder begynder arbejdet med at skifte til egnede alternativer.
Udfasningsprocessen fortsættes ved optagelse på REACH-forordningens bilag XIV (fortegnelse over
stoffer, der kræver godkendelse), hvorefter flere virksomheder forventes at udfase stofferne. I sidste
ende skal de virksomheder, der stadig har et behov for markedsføring eller anvendelse af stofferne,
ansøge om og få godkendelse hertil, idet de skal dokumentere tilstrækkelig kontrol af risici, eller at de
socioøkonomiske fordele opvejer risici.
Forordningens bilag XIV indeholder de stoffer, for hvilke der kræves en godkendelse, før de kan
markedsføres eller anvendes efter den såkaldte ”solnedgangsdato” (det vil sige den dato, hvor
anvendelse skal ophøre, med mindre der er indsendt en ansøgning om godkendelse). I ansøgningen om
godkendelse af fortsat markedsføring eller anvendelse skal virksomheden godtgøre, at stoffet kan
anvendes sikkert, og at der ikke findes egnede alternativer. I de tilfælde, hvor behandling af sagen er
påbegyndt efter solnedgangsdatoen, gives godkendelsen fra vedtagelsesdatoen, jf. REACH Afsnit VII.
Forslaget til gennemførelsesretsakt vedrører en forvaltningsafgørelse, hvorefter Kommissionen træffer
afgørelse vedrørende ansøgning fra den franske virksomhed ArcelorMittal France og den spanske
virksomhed ArcelorMittal España, om fortsat anvendelse af op til 200 tons om året af chromtrioxid og
op til 30 tons om året af natriumdichromat:
1.
Til anvendelse til passivering af tinbelagt stål (elektrolytisk tinbelægning (ETP)).
2.
Til anvendelse til elektrolytisk chrombelægning af stål (ECCS).
Virksomhederne fremsendte d. 20. maj 2022 ansøgning om godkendelse af chromtrioxid og
natriumdichromat til ovennævnte anvendelser. Ansøgningen har i henhold til procedurerne i REACH-
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 272: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid og natriumdichromat til passivering af tinbelagt stål og elektrolytisk chrombelægning af stål, komitésag, fra miljøministeren
forordningen været behandlet af det Europæiske Kemikalieagentur, ECHA, i udvalgene for
risikovurdering, RAC, og socioøkonomisk vurdering, SEAC, som d. 12. maj 2023 har afgivet følgende
udtalelser:
o
RAC
konkluderede, at der ikke kan fastsættes en nedre grænse for, hvornår stofferne er
kræftfremkaldende. Udvalget konkluderede endvidere, at de risikohåndteringsforanstaltninger og
anvendelsesforhold, som er beskrevet i ansøgningen, er passende og effektive i forhold til at
begrænse risikoen for arbejdstagere og den generelle befolkning via miljøet under forudsætning af
overholdelse af disse.
RAC anbefalede, at der
sættes yderligere krav til
risikohåndteringsforanstaltninger. Derudover er det et krav at virksomhederne udfører studier for
at vurdere mulighederne for at reducere udsættelsen for arbejdstagere yderligere, herunder
yderligere automatisering og brugen af flydende chromopløsninger i stedet for flager. RAC
anbefalede endelig, at arbejdstageres eksponering i godkendelsesperioden dokumenteres i
måleprogrammer samt måleprogrammer for udledningen til miljøet.
SEAC
konkluderede, at der ikke på nuværende tidspunkt findes alternative stoffer eller
teknologier, som er teknisk og økonomisk gennemførlige for ansøgerne. Udvalget finder
ansøgernes substitutionsplan troværdig. SEAC har desuden konkluderet, at ansøgerne har påvist,
at de socioøkonomiske fordele opvejer de risici for menneskers sundhed eller miljøet, der følger af
anvendelsen af stofferne. SEAC har anbefalet, at fristen for fornyet vurdering sættes til udgangen
af 2027 for anvendelse 1 og udgangen af 2028 for anvendelse 2.
o
Kommissionen anbefaler på den baggrund, at der gives en godkendelse med en frist for fornyet
vurdering ved udgangen af 2027 for anvendelse 1 og ved udgangen af 2028 for anvendelse 2 under
forudsætning af anvendelse af de risikohåndteringsforanstaltninger og anvendelsesforhold, som
ansøgeren har beskrevet. Derudover er det en forudsætning, at ansøgeren implementerer RACs
anbefalinger om yderligere risikohåndteringsforanstaltninger og gennemfører måleprogrammer for
arbejdstagernes udsættelse og for udledningen til miljøet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget til gennemførelsesretsakt.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens forslag til gennemførelsesretsakt under REACH-forordningen har direkte retsvirkning
i Danmark og skal ikke implementeres i dansk ret.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for EU’s budget.
Forslaget skønnes ikke at medføre væsentlige erhvervs- eller
samfundsøkonomiske konsekvenser.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 272: Grundnotat om godkendelse af anvendelsen af chromtrioxid og natriumdichromat til passivering af tinbelagt stål og elektrolytisk chrombelægning af stål, komitésag, fra miljøministeren
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Høring
Et notat om forslaget har været i høring i EU-Miljøspecialudvalget. Der er ikke indkommet
bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at de særligt problematiske stoffer, som er prioriteret og optaget
på REACH, Bilag XIV, som udgangspunkt skal erstattes af egnede alternative stoffer eller teknologier,
hvis disse er økonomisk og teknisk levedygtige. Indtil dette kan opnås, skal risici ved fortsat
anvendelse være tilstrækkeligt kontrolleret, eller de socioøkonomiske fordele ved fortsat brug skal
opveje eventuelle risici for mennesker og miljø.
Forslaget til gennemførelsesretsakt tager udgangspunkt i, at ansøgeren skal overholde de generelle
krav i REACH om kontrol af risici for mennesker og miljø samt gældende arbejdsmiljø- og miljøkrav.
Regeringer finder, at der ikke på nuværende tidspunkt findes egnede alternativer til den specifikke
anvendelse. Regeringen finder endvidere, at de pålagte krav vil sikre at risikohåndteringsforanstalt-
ninger og anvendelsesforhold lever op til de danske arbejdsmiljøkrav og til de danske miljøkrav i
forhold til at sikre den generelle befolkning via miljøet. Regeringen agter på den baggrund at støtte
forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
4