Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 269
Offentligt
2822143_0001.png
Natur- og
Miljøpolitisk
Redegørelse
Februar
2024
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse samt høringsnotat og modtagne høringssvar, fra miljøministeren
2822143_0002.png
Indhold
Forordet
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3
Indledning
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5
Kapitel 1
Naturen på land og i havet . . . . . . . . . . . . . 6
Kapitel 2
Forurening . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 10
Kapitel 3
Cirkulær økonomi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
Kapitel 4
Klimatilpasning . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19
Fotograf:
Lars Laursen,
Ritzau Scanpix
Miljøministeriet
/
Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse samt høringsnotat og modtagne høringssvar, fra miljøministeren
2822143_0003.png
Forordet
Februar
2024
Forord fra ministeren
Denne redegørelse kommer oven på en sommer, hvor
vi har oplevet, at vores vand- og havmiljø har det eks-
tremt dårligt .
Vi har set rekordstort iltsvind . Bunden i fjordene er et
dynd af døde alger og fisk, der gisper efter vejret, hvis
de overhovedet lever endnu . Marsvinebestanden er
mere end halveret i de indre farvande . Det har været
en øjenåbner for mange danskere, og det bærer denne
redegørelse også præg af .
I mange år har vi betragtet vandet omkring os som
både en uendelig ressource og en losseplads, hvor
havstrømmene tog alle problemer med sig væk . Den
forståelse af havet har haft alvorlige konsekvenser, og
vores vandmiljø er under hårdt pres . Af kvælstofudled-
ninger, fiskeri med bundslæbende redskaber, miljøfar-
lige stoffer, invasive arter, affald, klimaforandringer og
af mangel på områder, hvor livet under havoverfladen
kan få ro til at være sig selv .
Det er udfordringer, som er skabt af os mennesker, og
som kun vi kan gøre noget ved . Et sundt og robust hav-
miljø er vigtigt for biodiversiteten og for sunde fiskebe-
stande . Havet bidrager også i kampen mod klimaforan-
dringer, fordi både tang, ålegræs og selve havbunden
kan lagre CO2 . Så jo bedre naturen i havet har det, des
mere CO2 optager det .
udfordring og herhjemme oplever vi det også . Siden
1950’erne er 12 af vores dagsommerfuglearter uddøde .
12 ud af 113 .
World Economic Forum vurderer, at et beløb svarende
til halvdelen af verdens BNP er afhængig af naturen . Det
er et astronomisk beløb, og det er svært helt at forstå,
hvor voldsomt det er . Sommerfuglen er som bekendt
et insekt og vil man forstå biodiversitetskrisen, er insek-
ternes liv og værk et godt sted at begynde . De udfører
ekstremt vigtige opgaver for den helhed, som naturen
udgør . Eksempelvis bestøver de planter og afgrøder .
Men op mod 40% af verdens insekter er i tilbagegang
og hvis de forsvinder, begynder korthuset at vælte . Det
vil få ekstremt alvorlige konsekvenser for verden, som
vi kender den i dag .
Den alvorlige situation vi står i, kalder på en ny måde at
forstå naturen og vores plads i verden .
Vi kan ikke længere betragte naturen som en uende-
lig ressource . Vi må lave om på vores forbrug og pro-
duktion, og lægge ‘brug og smid væk-kulturen’ bag os,
reducere mængderne af affald og bruge vores natur-
ressourcer klogere og mere ansvarligt . Vi skal recirku-
lere materialer og produkter for at udnytte deres værdi
til fulde og minimere spildet . Vi skal tænke på helheden
og vi skal tænke cirkulært .
Klimakrisen er dybt alvorlig og
Vi har set, hvordan kemikalier
Op mod
vi har allerede mere ekstremt
og giftstoffer bliver ophobet i
vejr, både i Danmark og globalt .
vores natur og miljø, med PFAS
Danmark er særligt udsat med
som det seneste og alvorlige
flere tusinde kilometer kystlinje,
eksempel .
hvor de fremtidige stormfloder
Stofferne har været brugt i
vil blive kraftigere .
årtier og findes både på gamle
Der er derfor behov for at
brandøvelsespladser, i børne-
af verdens insekter
sætte endnu stærkere ind for
nes regntøj og i grundvandet .
er i tilbagegang og hvis de
at sikre vores kyster, byer, boli-
Skadelige kemikalier, som ned-
forsvinder, begynder kort-
ger og infrastruktur .
brydes ekstremt langsomt og
Vi er nødt til at tage de nød-
som kan have nogle alvorlige
huset at vælte.
vendige skridt for at gøre
sundhedseffekter, når de ender
vores energiforsyning fri af
i vores kroppe . Det sker især
olie og gas . Det betyder, at der
via fødevarer og drikkevand .
skal rejses flere vindmøller og etableres flere solcelle-
anlæg . Det skal gøres på en måde, så det skader natu-
Vores drikkevand er noget af verdens bedste og det skal
ren mindst muligt . Men i nogle tilfælde kan det betyde,
det forsat være . Det er bekymrende, at der findes rester
at hensynet til naturen må vige .
af sprøjtemidler i flere drikkevandsboringer . Derfor for-
Derfor skal vi sikre, at naturen og miljøet får bedre betin-
byder vi nu ved lov, at der sprøjtes nær drikkevandsbo-
gelser andre steder i Danmark . For klimakrisen ledsa-
ringer, som er sårbare over for forurening . Det skal sikre,
ges af en lige så alvorlig natur- og biodiversitetskrise .
at også vores børn og børnebørn i fremtiden kan nyde
Arter uddør i et hidtil uset tempo . Det er en global
rent og urenset drikkevand direkte fra vandhanen .
"
40 %
"
Miljøministeriet
/
Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse samt høringsnotat og modtagne høringssvar, fra miljøministeren
2822143_0004.png
I denne redegørelse fremlægger vi det arbejde, vi gør
for at sikre og styrke vores miljø og natur . Men det er
vigtigt at understrege, at dette blot er de første skridt . Vi
skal have mere og bedre natur i Danmark .
Vi skal bremse tabet af arter og starte genopretningen
af den danske natur . Vi skal bruge Klodens ressourcer
klogere, og vi skal have livet tilbage under havoverfla-
den . Ligesom Danmark fortsat skal støtte fælles EU- og
FN-mål for at sikre natur og biodiversitet .
Her har vi sat nogle konkrete initiativer i gang .
Når det angår mere natur, så har vi sammen med alle
Folketingets partier indgået aftalen om Danmarks hav-
plan, som sikrer, at mere end 30 procent af Danmarks
havarealer udpeges som beskyttet natur . I 2030 vil 10
procent af havet være strengt beskyttet . Strengt beskyt-
tet betyder, at stort set al menneskelig aktivitet bliver
forbudt . Ingen fiskeri, ingen råstofindvinding og ingen
vindmøller . Her skal naturen og dyrelivet have helt ro .
Vi har også en ambition om at udtage 100 .000 hek-
tar lavbundsjord . Det er landbrugsjord, som kan blive
til natur igen . Bl .a . den ”våde” natur som fx storken og
viben er så afhængige af .
Vi vil derudover fremlægge en ambitiøs skovplan
med et mål om 250 .000 hektar ny skov i Danmark .
Det er mere end Lolland, Falster og Bornholms areal
tilsammen .
Når det angår bedre natur, så har vi i forsommeren
2023 vedtaget Vandområdeplan 3 . Med den følger ca .
5,7 mia . kr . til at bringe livet tilbage i danske vandløb,
kystvande og søer . Hovedproblemet i vores fjorde er
for meget kvælstof . Vi har bred opbakning i Folketinget
til at nedbringe udledningen af kvælstof med 10 .400
tons, så vores indre farvande kan trække vejret .
For at undgå, at kvælstof udvaskes i for store mæng-
der til vand- og havmiljøet, omdanner vi lavbundsjorde
til natur eller giver landmændene tilskud til at stoppe
landbrugsdrift . Vi stiller bl .a . krav til landbruget igennem
en målrettet regulering af, hvordan der dyrkes på mar-
kerne . Landmænd udlægger efterafgrøder, så det sik-
res, at der er afgrøder på marken, der kan optage kvæl-
stof, når marken ellers står bar .
Vi har konkrete planer om at genslynge omkring 450
km vandløb – og samlet set med lokale projekter, der vil
sikre naturen bedre vilkår i 5 .500 km vandløb . Samtidigt
skal 41 søer have genetableret et sundt vandmiljø med
klart vand og en naturlig fiskebestand .
Kigger vi lidt længere ud på havet fra vores kyster, så er
der afsat midler til at belyse mulighederne for at etab-
lere en havnaturfond . Den kan være med til at bidrage til
viden om miljø- og natureffekterne af VE-udbygningen
på havet og til omkostningseffektiv genopretning af
havnatur og biodiversitet med henblik på at forbedre
Miljøministeriet
/
Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse
miljøtilstanden i havet . Der er afsat 500 mio . kr . i perio-
den 2024-2030 til en sådan havnaturfond .
Vi skal også gennemføre naturnationalparker . 15 er
besluttet, og der kan udpeges yderligere op til fem
områder, hvor der kan etableres naturnationalparker .
Hovedformålet med naturnationalparkerne er at styrke
natur og biodiversitet med store sammenhængende
naturområder .
Udover at gavne biodiversiteten vil naturnationalpar-
kerne give mulighed for nye spændende naturople-
velser og mulighed for at dyrke friluftslivet . Derudover
er vi ved at være i mål med at udpege 75 .000 hektar
urørt skov . Urørt skov er skove, hvor kommerciel skov-
drift med træproduktion ophører og som med tiden
får mange gamle træer, døde stammer og en stor
biodiversitet .
Når det angår vores miljø, vil vi præsentere en handlings-
plan, der vil sætte hårdt ind mod PFAS-forureningen .
Planen vil være den første samlede plan for håndte-
ring af PFAS i Danmark og skal beskytte borgerne mod
PFAS i deres hverdag og miljø . Udfordringen kalder på
en samlet tværgående indsats, hvor vi sikrer, at proble-
merne ikke vokser os over hovedet ved at afværge, ind-
dæmme og oprense for PFAS-forurening .
For at accelere omstillingen til cirkulær økonomi, skal
Danmark have kvantitative affaldsreduktionsmål i
forbindelse med fastsættelsen af sådanne mål i EU .
Samtidig indfører vi destruktionsforbud for usolgte
varer - i første omgang for tekstiler og fodtøj . Vi har
også besluttet at udarbejde en plasthandlingsplan med
det mål at få nedbragt plastik i den danske natur, en
råstofplan der understøtter mere genanvendelse af
byggematerialer, og at vi vil nedbringe klimaaftrykket
på de offentlige indkøb .
Vi står foran en stor og kompleks opgave og de kom-
mende år kommer til at bære præg af sommeren 2023,
hvor det blev tydeligt, at vores vand- og havmiljø har
brug for handling nu . Hvis vi skal se resultater, er det
vigtigt, at vi fortsætter det tætte samarbejde mellem
det politiske niveau, borgerne i Danmark, erhvervslivet
og interesseorganisationer på det natur- og miljøpo-
litiske område . I fællesskab kan vi skabe resultater, og
jeg sætter stor pris på den gensidige tillid og det gode
samarbejde .
Det, jeg her har skitseret, er blot nogle af de initiativer, vi
arbejder på . I de følgende kapitler vil rapporten gå mere
i detaljer med både resultater og initiativer .
Magnus Heunicke
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse samt høringsnotat og modtagne høringssvar, fra miljøministeren
2822143_0005.png
Indledning
Miljøministeren udgiver hvert fjerde år Natur- og
Miljøpolitisk Redegørelse . Redegørelsen har til formål
at give en kort, overordnet beskrivelse af tilstanden i
den danske natur og i miljøet, og beskrive det igang-
værende arbejde og regeringens politiske visioner
på området . Regeringen Mette Frederiksen II tiltrådte
i december 2022, og redegørelsen vil derfor primært
fokusere på denne regerings indsatser .
Redegørelsen er bygget op om fire overordnede
temaer: Natur, forurening, cirkulær økonomi og klima-
tilpasning . For hvert afsnit redegøres kort for områdets
status og udfordringer, hvorefter regeringens politi-
ske vision på området beskrives, og der redegøres for
større politiske initiativer, der allerede er iværksat .
Redegørelsen dækker statslige initiativer, herunder fx
dansk implementering af EU-lovgivning . De initiativer,
der fremgår af redegørelsen, er udvalgt som eksempler
på større og væsentligste politiske initiativer under de
fire temaer . Listen over initiativer udgør således ikke en
udtømmende liste over regeringens arbejde på natur-
og miljøområdet .
For flere detaljer om tilstanden i natur og miljø
henvises til
miljøtilstand.dk
Miljøministeriet
/
Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse samt høringsnotat og modtagne høringssvar, fra miljøministeren
2822143_0006.png
Kapitel 1
Naturen på land
og i havet
Februar
2024
Vi står midt i en natur-og biodiversitetskrise. Plante-
og dyrearter uddør hurtigere end nogensinde i men-
neskets historie, og naturudfordringerne er massive
og globale. Det gælder både naturen på land og i ha-
vet. Regeringen vil derfor arbejde for mere og bedre
natur. Regeringen vil bl.a. etablere naturnationalpar-
ker på land og i havet, fremlægge en ambitiøs skov-
plan med et mål om etablering af 250.000 hektar ny
skov, gennemføre naturgenopretning i havet og ind-
føre en samlet lov om natur og biodiversitet med mål
og virkemidler for et grønnere Danmark.
forventes at blive en stigende trussel for havmiljøet
og de kystnære naturtyper . I skovene er der mangel
på gamle træer, dødt ved og variation, hvilket udgør
en udfordring for mange arter . Derudover har invasive
arter af planter og dyr negativ indvirkning på hjemme-
hørende arter på land såvel som i havet .
Politisk vision
Det er regeringens mål, at vi skal have mere og bedre
natur, og vi skal bremse tabet af arter og starte genop-
retningen af den danske natur .
Derfor vil regeringen, som det fremgår af regerings-
grundlaget
Ansvar for Danmark
give mulighed for at
etablere flere national- og naturnationalparker . Konkret
kan regeringen yderligere udpege op til fem områ-
der, hvor der kan etableres naturnationalparker og op
til tre yderligere nationalparker . Naturnationalparkerne
vil skabe store sammenhængende naturområder,
hvor naturen får prioritet og dermed fremmer naturen
og biodiversiteten i Danmark . Regeringen vil samtidig
fremlægge en skovplan med et mål om 250 .000 hek-
tar ny skov . Skovplanen skal sikre størst mulig synergi
og afvejning mellem de mange formål med ny skov .
Etablering af ny skov bidrager væsentligt til at nå klima-
neutralitet og på sigt nettonegative emissioner .
Status
Vores natur er under pres . Den seneste afrapporte-
ring til Europa-Kommissionen fra august 2019 om
EU-beskyttede arter og naturtyper i Danmark viser, at
95 pct . af de vurderede naturtyper og 57 pct . af de vur-
derede arter er i ugunstig bevaringsstatus . For eksem-
pel er 2/3 af alle danske overdrev og enge i ugunstig
tilstand, dette gælder også 7 ud af 8 naturtyper i havet,
alle sønaturtyper og alle skovnaturtyper . Den danske
rødliste viser, at danske dyre-, plante- og svampear-
ter generelt ikke har fået det bedre siden 2010, og at
mange arter fortsat er i risiko for at uddø i Danmark .
Der er dog fremgang blandt nogle arter . F .eks . har den
spættede sæl været i fremgang siden fredningen i 1977,
ligesom bestandene af eksempelvis sild, makrel, havørn
og odder er i fremgang
Kvaliteten af mange sårbare naturtyper og levesteder
er faldet, og tabet af biodiversiteten i den danske natur
skyldes flere faktorer, blandt andet at naturen har fået
mindre plads, og at den bliver forstyrret af menneske-
lige aktiviteter . Danmarks areal skal opfylde mange
formål, og der ses en fortsat stigende interesse for at
udnytte arealet, mens mange naturarealer i Danmark
både på land og på havet er små og spredte . Dette har
betydning for, hvilke arter, der kan opretholde levedyg-
tige bestande på arealet, fordi de egnede levesteder er få
og små i størrelse, og fordi mulighederne for spredning
er begrænsede, når der er langt til det næste egnede
levested .
Naturen påvirkes desuden negativt af tilgroning,
udledning af næringsstoffer, ændringer i de naturlige
strømninger af vand og særligt klimaforandringerne
Miljøministeriet
/
Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse samt høringsnotat og modtagne høringssvar, fra miljøministeren
2822143_0007.png
For så vidt angår naturen i havet vil regeringen generelt
løfte havmiljøets tilstand, etablere marine naturnational-
parker, udpege 10 pct . strengt beskyttede områder på
havet og begynde genopretningen af tabt havnatur . I
2024 offentliggøres første del af Danmarks Havstrategi
III, som bl .a . skal redegøre for tilstanden i havet og sætte
miljømål, som lægger sporene for de kommende års
indsatser for havmiljøet . Det overordnede formål med
Danmarks Havstrategi er at opnå en god miljøtilstand
i havet, og strategien omfatter biodiversitet, habitater,
ikke-hjemmehørende arter, fiskebestande næringsstof-
belastning, miljøfarlige stoffer, havets fysiske egenska-
ber, marint affald og undervandsstøj .
Det er regeringens ambition at sikre god tilstand i vand-
miljøet og dermed efterleve vandrammedirektivet .
Dette sker gennem vandområdeplanerne 2021-2027,
hvor søer og vandløb restaureres for at forbedre forhol-
dene og genetablere natur .
For så vidt angår det kystnære havmiljø er det nødven-
digt at nedbringe kvælstofudledninger fra landbruget
for at kunne genoprette naturen . Regeringen vil redu-
cere kvælstofudledningen med 10 .400 tons inden 2027
og i 2024 genbesøges vandområdeplanerne mhp . at
lægge planen for at nå målene i vandrammedirektivet .
Endelig vil regeringen, som det fremgår regerings-
grundlaget
Ansvar for Danmark,
indføre en samlet lov
om natur og biodiversitet med mål og virkemidler for
et grønnere Danmark . Målet er at bidrage til EU’s bio-
diversitetsstrategi for 2030, som har som mål, at 30
pct . af EU’s areal til lands og til havs skal være beskyttet
natur, hvoraf 10 pct . skal være strengt beskyttet natur .
Målsætningerne skal udarbejdes under hensyntagen
til den samlede arealanvendelse i Danmark, herunder
sameksistens med landbrug og udbygning med ved-
varende energi . Med en samlet lov om natur og biodi-
versitet vil regeringen arbejde for mere og bedre natur i
Danmark .
Miljøministeriet
/
Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse
7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse samt høringsnotat og modtagne høringssvar, fra miljøministeren
2822143_0008.png
Allerede iværksatte initiativer
Nedenfor er gengivet en række initiativer, som enten er iværksat af regeringen, eller som regeringen har tiltrådt .
Initiativ:
EU’s biodiversitets-
strategi for 2030
Initiativets indhold:
Danmark støtter EU’s Biodiversitetsstrategi for 2030, som indebærer, at Danmark og de øvrige EU-lande i 2030 skal
have taget et væsentligt skridt i retning af at genoprette natur og økosystemer .
Strategien er bygget på tre spor:
• Naturbeskyttelse med sikring af eksisterende natur og udpegning af beskyttede områder med et fælles EU-mål
om 30 pct . beskyttede arealer på land og til havs, hvoraf de 10 pct . er strengt beskyttet .
• Naturgenopretning ved forbedring af naturen .
• Integration af hensyn til biodiversitet i sektorer som f .eks . landbrug, skovbrug, byer, fiskeri og finansiering .
EU´s biodiversitetsstrategi forventes at bidrage til genopretning af naturen og at øge naturens mangfoldighed i EU .
Som det fremgår af regeringsgrundlaget vil regeringen indføre en samlet lov om natur og biodiversitet med mål og
virkemidler for et grønnere Dannmark . Målet er at bidrage til EU´s biodiversitetsstrategi for 2030, som har som mål,
at 30 pct . af EU´s areal til lands og til havs skal være beskyttet natur, hvoraf 10 pct . skal være strengt beskyttet natur . .
Urørt skov
Den forhenværende S- regering og RV, SF, EL og ALT, besluttede som del af aftale om Natur- og Biodiversitetspakken
af 4 . december 2020, at udlægge yderligere urørt skov . Den nuværende regering har tiltrådt målsætningen om at
etablere et samlet areal på knap 75 .000 hektar urørt skov i Danmark . Regeringens seneste udpegninger af urørt
skov på Fanø og i Thy forventes færdiggjort i foråret 2024, hvorefter den samlede målsætning vil være indfriet .
Urørt skov er skove, hvor kommerciel skovdrift med træproduktion ophører, og som med tiden får mange gamle
træer, døde stammer og en stor biodiversitet . Etableringen af urørt skov giver plads til nye levesteder for fugle, insek-
ter, svampe, mosser og planter – alt det, der giver skovene liv .
Marine natur-
nationalparker
Regeringen vil gennemføre etableringen af marine naturnationalparker for at styrke naturen og biodiversiteten i
havet og gøre viden om havmiljøet mere tilgængeligt for offentligheden . Med aftale mellem daværende S-regering
og SF, RV, EL, ALT og KD om finansloven for 2022 af 6 . december 2021 blev der afsat 10 mio . kr . årligt i 2022-2025 til
etablering af parkerne og gennemførelse af naturgenopretningsprojekter .
Natur-
nationalparker
Som det fremgår af regeringsgrundlaget vil regeringen gennemføre de 15 naturnationalparker, der blev besluttet af
den tidligere regering . Der skal også etableres lokale bestyrelser for naturnationalparkerne .
Naturnationalparkerne styrker områdernes natur og biodiversitet ved at give mulighed for etablering af større sam-
menhængende naturområder, hvor naturen i højere grad end i dag kan udvikle sig på egne præmisser .
FN’s Kunming-
Montreal Global
Biodiversity
Framework
I december 2022 tilsluttede Danmark og det øvrige EU sig FN’s Kunming-Montreal Global Biodiversity Framework .
Danmark støtter aftalens målsætninger, som skal sikre global handling og adressere biodiversitetskrisen, herunder
stoppe og vende udviklingen for tab af biodiversitet . Frem mod 2030 skal det globale tab af biodiversitet stoppes,
mens der frem mod 2050 skal sikres global fremgang i biodiversitet .
Genopretning af
naturen i havet
Som det fremgår af Tillægsaftale om udbudsrammer for 6 GW havvind og Energiø Bornholm af 30 . maj 2023, har
partierne bag Aftale om etablering af Grøn Fond af 24 . juni 2022 mellem den tidligere regering (S), V, SF, RV, EL og
KF afsat 500 mio . kr . i 2024-2030 til en havnaturfond . Den kan bl .a . have som formål at bidrage til viden om miljø og
natureffekterne af VE-udbygningen på havet og til omkostningseffektiv genopretning af havnatur og biodiversitet
med henblik på at forbedre miljøstilanden i havet . Derudover har regeringen besluttet, at der i regi af havstrategiens
indsatsprogram skal udarbejdes en strategi for marin naturgenopretning, som særligt vil have fokus på genopret-
ning af stenrev, herunder effekter og best practice ift . design og anlæg .
Miljøministeriet
/
Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse
8
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse samt høringsnotat og modtagne høringssvar, fra miljøministeren
2822143_0009.png
Udpegning af
beskyttede
havområder
Som opfølgning på regeringsgrundlaget har regeringen og alle Folketingets partier med aftalen om Danmarks
Havplan fra juni 2023 besluttet, at 6 pct . af Danmarks havareal skal være strengt beskyttet, stigende til 8 pct . i 2028
og 10 pct . i 2030 . Samlet set indgår der i Havplanen 31,7 pct . beskyttede områder på havet . Beskyttelsen vil bidrage
til, at truede arter og andre sårbare arter beskyttes, samt at der skabes grundlag for en højere biodiversitet på tværs
af arter både inden for de beskyttede områder og i de omkringliggende områder til gavn for naturen i alle de dan-
ske farvande .
Styrket indsats mod
faunakriminalitet
Miljøministeren vil, som lanceret i juni 2023, iværksætte en styrket indsats mod faunakriminalitet . Det sker med et
lovforslag og en ny vejledning om faunakriminalitet i 2024-2025 . Dette vil bidrage til at forebygge faunakriminalitet
og tydeliggøre konsekvenserne af faunaforbrydelser .
Vandområde-
planerne 2021-2027
Miljøministeriet har 15 . juni 2023 offentliggjort vandområdeplanerne 2021-2027 (VP3) . VP3 indeholder indsatser, der
skal sikre, at Danmark efterlever EU’s vandrammedirektiv ved at gennemføre indsatser til at forbedre tilstanden i
danske vandløb, søer, kystvande og grundvand .
Herudover er der indsatser for at nedbringe forekomsten af miljøfarlige forurenende stoffer (MFS) til vandmiljøet .
VP3 indeholder bl .a . indsatser til at nedbringe udledningen af kvælstof med 10 .400 tons årligt, indsatser for i alt
5 .500 km vandløb, ca . 800 ha fosforvådområder, restaurering af 41 søer, samt en række udviklingsinitiativer .
Aftale om grøn omstilling af dansk landbrug (landbrugsaftalen)
og VP3 genbesøges i 2024, hvor de resterende ind-
satser fastlægges . Som led i forberedelserne af genbesøgene, gennemføres der en evaluering af det faglige grund-
lag for kvælstofindsatsen ("second opinion") . Formålet med det faglige projekt er at afdække, om alternative forud-
sætninger eller valg vil kunne lede til en justereret opgørelse af kvælstofindsatsbehovet i vandområdeplanerne .
Natura 2000-
planerne 2022-2027
Miljøstyrelsen har i juli 2023 offentliggjort de endelige Natura 2000-planer for perioden 2022-2027 . Der er i alt udar-
bejdet 257 Natura 2000-planer . Hver Natura 2000-plan indeholder langsigtede målsætninger for naturen i områ-
det, samt en oversigt over de indsatser, der skal gennemføres i de kommende år .
Natura 2000-planerne sætter rammer for forvaltningen af de naturtyper og arter, der er indenfor Natura 2000-områ-
derne på land og til havs . Natura 2000-planerne 2022-2027 har overordnet fokus på:
• Mere naturlige processer og naturens robusthed
• Sikre og forbedre tilstanden af den eksisterende natur og levesteder
• Bekæmpe invasive arter
Natura 2000-planerne bidrager til at sikre og forbedre nogle af de største og mest sårbare danske naturområder .
Indsatsprogram
for Danmarks
Havstrategi II
Regeringen har offentliggjort havstrategiens sidste element, indsatsprogrammet, som vedtages endeligt i 2024 .
Indsatsprogrammet præsenterer over 100 indsatser, der bidrager til at opnå en god miljøtilstand i havet . Indsatserne
har bl .a . fokus på biodiversitet, næringsstofbelastning, miljøfarlige stoffer, marint affald og undervandsstøj .
Indsatsprogrammet gør en positiv forskel for havmiljøet og er et skridt på vejen til god miljøtilstand i havet .
Genetablering af
stenrev
Regeringen gennemfører genetablering af stenrev i havet på seks lokaliteter i Øresund, Lillebælt, Kattegat og
Roskilde Fjord, som bl .a . blev besluttet af den forhenværende S-regering og RV, SF, EL og Alt som del af
Aftale om
Natur og Biodiversitespakken
af 4 . december 2020
Stenrev er en særdeles vigtig naturtype, fordi stenrev typisk rummer en høj biodiversitet og danner grundlag for liv i
hele havets fødenet . Stenrevene søges i videst muligt omfang placeret der, hvor der tidligere har været stenrev, men
hvor de er forsvundet på grund af stenfiskeri gennem flere hundrede år .
Genetablering af stenrev vil styrke havets biodiversitet, idet stenrevene er levesteder for fisk og bunddyr og dermed
får havpattedyr bedre vilkår .
Miljøministeren nedsatte i maj 2023 et Biodiversitetspartnerskab på baggrund af et stærkt ønske fra bl .a . brancheor-
ganisationer og grønne organisationer . Formålet med partnerskabet er at styrke effekten af danske virksomheders
og den finansielle sektors frivillige indsatser og investeringer for at beskytte natur, biodiversitet og økosystemer .
Partnerskabet skal inden sommeren 2024 udarbejde en række anbefalinger til både virksomheder, myndighederne
og vidensinstitutionerne, om hvordan virksomhedernes biodiversitetsindsatser kan styrkes fremadrettet .
Biodiversitets-
partnerskab
Miljøministeriet
/
Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse
9
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse samt høringsnotat og modtagne høringssvar, fra miljøministeren
2822143_0010.png
Kapitel 2
Forurening
Februar
2024
Forurening kan komme fra mange kilder, ende
forskellige steder og bestå af forskellige skadelige
kemikalier, som fx PFAS, sprøjtemidler og biocid-
midler. Skadelige kemikalier kan også ende op som
generationsforureninger, hvis de ikke håndteres
miljømæssigt forsvarligt.
Risikoen for forurening findes overalt i vores dag-
ligdag. Vi er dagligt i kontakt med kemikalier, og
de spiller en fundamental rolle i de fleste af vores
aktiviteter, fordi de indgår i alt omkring os. Ikke alle
kemikalier er skadelige, men produktion og forbrug
af skadelige kemikalier påvirker vores sundhed og
miljøet, står i vejen for den cirkulære økonomi og
skader klimaet og biodiversiteten.
Der udledes hvert år forurenende stoffer som PFAS og
medicinrester fra de danske renseanlæg . Der er doku-
menterede effekter af lægemidler på dyrelivet i havet .
Vores drikkevand og vandmiljø skal beskyttes mod
denne forurening .
Nogle jordforureninger er så omfangsrige og kom-
plekse, at de vil udgøre et problem i mange genera-
tioner fremover, hvis der ikke bliver gjort noget ved
dem . Disse generationsforureninger kan være opstået
i forbindelse med, at en virksomhed fx har brugt store
mængder kemikalier i deres produktion, som kan være
blevet spildt på jorden, eller at der er blevet deponeret
affald og/eller kemikalieholdigt spildevand på arealerne .
Derfor er det essentielt, at kemikalier i hele deres livs-
cyklus, herunder i produkter og affald, håndteres sik-
kert, så skadelige effekter på miljøet og menneskers
sundhed forebygges, og hvis ikke muligt, minimeres .
Regeringen vil, som det fremgår af regeringsgrund-
laget, sætte bredt ind mod forurening med bl .a . en
plasthandlingsplan, oprensning af generationsforure-
ninger og afværge, inddæmme og oprense PFAS-
forureninger . Samtidig vil regeringen beskytte grund-
vandet og boringsnære områder, så vi fortsat kan have
rent drikkevand i vandhanen .
Status
Der er behov for en forbrugerindsats såvel som ind-
satser på politisk niveau og fra erhverv og industri .
Forurening spænder over mange forskellige emner, og
der er sat bredt ind for at mindske forureningen i vores
dagligdag og dens påvirkning på natur og miljø .
Regulering af kemikalier
I Danmark har vi indgået en politisk aftale mellem
S, V, DF, SF, RV, EL, KF, NB, LA, FG, ALT og KD om en
kemiindsats, som har til formål løbende at forebygge
og minimere forekomsten af skadelige stoffer i miljø og
mennesker .
En række EU-lovgivninger er under forhandling som en
del af EU’s kemikaliestrategi, som er et vigtigt redskab til
at leve op til målene i Kemiindsatsen . Implementering af
Kemiindsatsen går efter planen, herunder har Danmark
fx sammen med en række andre medlemslande fore-
slået et generelt EU-forbud mod PFAS, ligesom stadig
flere stoffer vurderes og reguleres under REACH - som
er en central forordning i komplekset af EU-lovgivning
på kemikalieområdet . Blandt andet kan nævnes et for-
bud mod brug af bevidst tilsat mikroplast .
Den globale produktion og handel med kemikalier
stiger . En styrket og fortsat indsats for at sikre sikker
håndtering af kemikalier og affald globalt er derfor nød-
vendig . I regi af FN blev en ny global ramme for sikker
håndtering af kemikalier og affald vedtaget i septem-
ber 2023 . Rammen skal sikre, at kemikalier i hele deres
livscyklus, herunder i produkter og affald, håndteres
sikkert, så skadelige effekter på miljøet og menneskers
sundhed forebygges, og hvis ikke muligt, minimeres .
Drikkevandsbeskyttelse
og boringsnære beskyttelsesområder
Gennem Den Nationale Grundvandskortlægning har
Danmark siden 1999 opbygget stor viden om den
danske undergrund . Den viden bruges nu i forbindelse
med beskyttelsen af Danmarks nuværende og fremti-
dige drikkevandsforsyning . Det sker bl .a . gennem kom-
munernes udarbejdelse af indsatsplaner og udpegning
af boringsnære beskyttelsesområder . Næste skridt bli-
ver at identificere områderne, hvor det grundvand, vi
indvinder til drikkevand, dannes .
Derfor har regeringen i juni 2023 igangsat en kort-
lægning, der skal vise, hvor der er sårbare områder
med behov for en målrettet drikkevandsbeskyttelse .
Kortlægningen er opstartet med et pilotprojekt på Fyn
i 2023, som forventes afsluttet ved årsskiftet . Herefter
10
Miljøministeriet
/
Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse samt høringsnotat og modtagne høringssvar, fra miljøministeren
2822143_0011.png
venter en udrulning til resten af landet, som ventes fær-
dig i 2026 .
Der er pt . udpeget 5 .539 boringsnære beskyttelsesom-
råder (BNBO) i Danmark . Det er særligt disse områder,
som skal beskyttes . For at beskyttet BNBO er der til-
budt frivillige aftaler i 802 BNBO, mens indsatserne er
gennemført i 315 BNBO .
Regeringen lancerede derfor den 6 . juni 2023 en akut-
plan for de boringsnære beskyttelsesområder, for at
fremskynde beskyttelsen af BNBO . Akutplanen inde-
bærer fremsættelsen af et lovforslag i 2024, der skal
forpligte kommunerne til at beskytte BNBO, såfremt
kommunen vurderer, at et BNBO er truet mod forure-
ning med sprøjtemidler . Inden kommunens forplig-
telse træder i kraft får lodsejere og vandforsyninger
dog en sidste mulighed for at indgå frivillige aftaler om
beskyttelsen .
Sprøjtemidler
Brug af sprøjtemidler kan påvirke vandmiljøet, grund-
vandet, biodiversiteten og menneskers sundhed .
Derfor har den daværende regering (S) og V, DF, SF, RV,
EL, NB, LA og KD i 2022 indgået en politisk aftale om, at
der skal anvendes så få sprøjtemidler som muligt – og
at de sprøjtemidler, der anvendes, skal være de mindst
belastende .
Målet er at sænke pesticidbelastningsindikatoren til
1,43, som vil svare til en reduktion på 53 pct . i forhold til
niveauet i 2011 . Strategien er pt . under implementering
og som en del heraf er bl .a . afgiften på plantebeskyt-
telsesmidler ændret d . 1 . april 2023, så de sprøjtemid-
ler, der er mest belastende bliver dyrere end de midler,
som belaster mindre .
Biocidmidler
Biocidmidler er beregnet til at bekæmpe uønskede
organismer, der findes mange steder i vores dagligdag .
Det dækker f .eks . over træbeskyttelsesmidler, desinfek-
tionsmidler, konserveringsmidler og insektmidler . Den
daværende regering (S) og V, DF, SF, RV, EL, KF, NB,
LA, FG, ALT og KD indgik i 2022 den første separate
politiske aftale om biocider . Aftalen skal bl .a . fremme
en bæredygtig anvendelse af midlerne, så forbruget
begrænses til det nødvendige . Den skal desuden sikre,
at Danmark kan arbejde for en skrap regulering af bioci-
derne på EU-niveau . Strategien er pt . under implemen-
tering, der forløber planmæssigt .
Generationsforureninger
Generationsforureningerne er ti af de største og mest
komplekse historiske jordforureninger i Danmark, der
udgør en risiko for enten overfladevand eller drikke-
vand, og som koster mere end 50 mio . kr . at håndtere . .
Håndteringen af ni ud af ti generationsforureninger er
påbegyndt . Seks generationsforureninger undersøges,
Miljøministeriet
/
Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse
oprydning af to er i udbudsproces, mens oprensningen
af en enkelt generationsforurening er påbegyndt .
Ifølge regionernes seneste plan for generationsfor-
ureninger forventes oprensningen af yderligere fire
generationsforureninger at blive igangsat i 2024 .
Undersøgelser af den sidste generationsforurening, der
ligger på et areal, hvor der fortsat drives virksomhed,
forventes påbegyndt i 2026 .
PFAS
PFAS er betegnelsen for en gruppe stoffer, der også kal-
des perflourerede stoffer eller flourstoffer . Stofferne kan
findes både i mange dagligdagsprodukter som fx regn-
tøj, sportstøj og sko, men også i fødevarer, jorden og
drikkevandet . PFAS er såkaldte evighedskemikalier, som
tager lang tid at nedbryde og kan ophobe sig i vores
kroppe . De seneste år er vi blevet klogere på udbre-
delsen af PFAS-forurening . Stofferne er løbende blevet
reguleret på EU-niveau i takt med, at der er kommet
tilstrækkelig viden til at indføre regulering . Den bedre
forståelse af udfordringerne ved PFAS kalder på en
samlet tværgående indsats, herunder på internationalt
og europæisk plan, hvor vi afværger, inddæmmer og
oprenser PFAS-forureninger .
Regeringen vil udarbejde en handlingsplan for PFAS,
der repræsenterer en første fase i indsatsen mod PFAS .
Handlingsplanen vil være den første samlede plan for
håndtering af PFAS i Danmark, og det er tanken, at den
skal løbe frem til og med 2027 . Der er allerede igangsat
flere initiativer, fx et nationalt forbud mod brug af PFAS-
holdigt brandslukningsskum på brandøvelsespladser
samt et demonstrationsprojekt til at teste oprensnings-
teknologier af PFAS-forurening i jorden, der imødekom-
mer nogle af de udfordringer, der er forbundet med
PFAS-forurening i vores nærmiljø .
Miljøfarlige stoffer i vandmiljøet
På trods af et stigende fokus på miljøfarlige stoffer i
vandmiljøet mangler der fortsat viden om, hvorfra og
i hvilket omfang stofferne bliver udledt og dermed i
hvilket omfang miljøfarlige stoffer udgør en risiko for
vandmiljøet . Det gør det vanskeligt at tilrettelægge en
målrettet indsats, som sikrer, at miljøfarlige stoffer ikke
hindrer opfyldelse af målet om god tilstand i de enkelte
overfladevandområder og grundvandsforekomster .
Der er derfor i Vandområdeplanerne 2021-2027 igang-
sat en række udviklingsinitiativer med henblik på at
opnå øget viden om kilderne til og omfanget af miljø-
farlige stoffer i vandmiljøet .
Udledning af mikroforurenende stoffer
Der udledes hvert år forurenende stoffer som PFAS og
medicinrester fra de danske renseanlæg . Der er doku-
menterede effekter af lægemiddelrester på dyrelivet i
havet . Dertil er der en risiko for udvikling og spredning
af resistente mikroorganismer, bl .a . antibiotikaresistente
bakterier, når der udledes spildevand med medicinre-
ster . Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regerin-
gen vil se på kravene til rensning af spildevandet, så
11
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse samt høringsnotat og modtagne høringssvar, fra miljøministeren
2822143_0012.png
spredning af miljøskadelige stoffer - herunder PFOS/
PFAS - minimeres .
Danmark har derfor støttet, at det kommende byspil-
devandsdirektiv foreslår, at alle større renseanlæg, der
renser husholdningsspildevand, skal have et fjerde ren-
setrin, der fjerner 80 pct . af kosmetik- og lægemiddelre-
ster . Direktivet forventes vedtaget i 2024 .
Indsatser mod overløb
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at der skal ses på,
hvordan antallet af overløb kan nedbringes . Der er i
vandområdeplanerne for 2021-2027 besluttet indsat-
ser mod yderligere 93 overløb, der forhindrer vandløb
og søer i at opnå god tilstand . Det vil frem mod gen-
besøget af vandområdeplanerne blive vurderet, om
der skal iværksættes yderligere indsatser . Danmark har
ca . 4 .200 overløbsbygværker, hvor urenset spildevand
kan løbe ud, når det regner så kraftigt, at alternativet er
oversvømmelser af huse og byområder . Der er i vand-
områdeplanerne for 2009-2015 og 2015-2021 bestemt
indsatser mod godt 600 overløb, der forhindrer vand-
løb i at opnå god tilstand .
Luftforurening
Danmark lever op til alle grænseværdierne fastsat i
Luftkvalitetsdirektivet . Direktivet er under revision, og
Danmark forventes også at kunne overholde de nye
grænseværdier, men vil skulle styrke overvågningen af
luftkvaliteten . Der ses generelt en aftagende forurening
af luften .
Den seneste opgørelse fra DCE viser, at luftforurening
imidlertid stadig er skyld i omkring 3900 for tidlige
dødsfald om året . Heraf kan ca . 1000 dødsfald tilskrives
udledning fra danske kilder . De vigtigste kilders bidrag
til antal for tidligt døde i Danmark er transportsektoren
(21 pct .), landbrug (22 pct .) og brændefyring 36 pct .) .
Regeringen har også arbejdet med sprøjtemidler, hvor
visionen er at nå en rekordlav belastning fra sprøjtemid-
ler . Det er målet, at der skal anvendes så få sprøjtemid-
ler som muligt, og at de sprøjtemidler, der anvendes,
skal være de mindst belastende . Derudover skal rest-
indholdet af sprøjtemidler i fødevarer være så lavt som
muligt og der skal iværksættes indsatser, der under-
støtter, at vi fortsat kan anvende urenset grundvand til
drikkevand .
Regeringen mener, at vores drikkevand og grundvand
er Danmarks guld, og at vores børn og børnebørn også
i fremtiden skal kunne nyde rent vand direkte fra vand-
hanen . Derfor er det vigtigt, at vi igennem regeringens
Akutplan for de boringsnære beskyttelsesområder får
beskyttet de områder omkring vores drikkevandsbo-
ringer, som er sårbare over for forurening . Derudover
skal vi sikre rent drikkevand i fremtiden ved at beskytte
bredere . Det kræver, at vi ved lige præcis, hvor der er
behov for at styrke beskyttelsen . Derfor har regerin-
gen sat gang i en kortlægning af sårbare områder med
behov for drikkevandsbeskyttelse .
Regeringen vil endvidere se på kravene til rensning af
spildevandet, så spredning af miljøskadelige stoffer –
herunder PFAS – minimeres . Regeringen vil desuden
med PFAS-handlingsplanen afværge, inddæmme og
oprense PFAS-forurening i Danmark og arbejde for et
generelt EU-forbud mod PFAS så borgerne beskyttes
mod PFAS i deres hverdag og miljø .
Samtidig vil regeringen arbejde for, at det identificeres,
hvor det vil give bedst miljømæssig effekt at investere
i udvidelse af kapaciteten i rensningsanlæg, så større
vandmængder bedre håndteres og antallet af overløb
nedbringes .
Regeringen vil også i regi af Luftpartnerskabet se på,
hvor det kan give mening med en yderligere indsats på
luftområdet . Regeringen vil ligeledes arbejde på at give
kommunerne mulighed for at etablere nulemissionszo-
ner i afgrænsede byområder .
Endelig skal de ti generationsforureninger, der truer
natur og miljø, ikke overlades til de kommende genera-
tioner . Regeringen vil derfor gennemføre oprensning af
generationsforureninger i overensstemmelse med den
tidligere finanslovsaftale herom .
Politisk vision
Der er allerede igangsat en bred vifte af initiativer, som
skal beskytte os, vores drikkevand, naturen og vores
miljø mod de forskellige former for forurening . Men der
er forsat behov for handling .
Regeringen vil arbejde hen imod et giftfrit miljø, hvor
kemikalier produceres og anvendes på en måde, der
beskytter miljøet, biodiversiteten og de nuværende og
kommende generationer mod skadelige kemikalier, og
hvor overgangen til produktion og anvendelse af sikre
og bæredygtige kemikalier understøttes .
Regeringen har derfor arbejdet med at sikre politisk
fokus på reguleringen af biociderne . Mange af midlerne
er bredt anvendt i samfundet, herunder i hjemmet, og
mange af dem er nødvendige for vores samfund . Det
gælder bl .a . desinfektionsmidler, konserveringsmidler
og træbeskyttelse . Det er vigtigt, at der er fokus på at
sikre en bæredygtig anvendelse, så forbruget af mid-
lerne begrænses til det nødvendige .
Miljøministeriet
/
Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse
12
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse samt høringsnotat og modtagne høringssvar, fra miljøministeren
2822143_0013.png
Allerede iværksatte initiativer
Nedenfor er gengivet en række initiativer på området, som enten er iværksat af regeringen, eller som regeringen
har tiltrådt .
Initiativ
Aftale om genera-
tionsforureninger
mellem den
daværende
S-regering, RV,
SF, EL og ALT om
finansloven for 2021
Initiativets indhold:
Regeringen gennemfører oprensning af generationsforureninger i overenstemmelse med den aftale, der blev ved-
taget i 2020 . I aftalen om generationsforureninger blev der afsat 630 mio . kr . i perioden 2021-2025 til at påbegynde
oprensningen af de ti generationsforureninger på jordforureningsområdet . Indsatsen medfinansieres af EU´s gen-
opretningsmidler frem til og med 2025 . Undersøgelser eller oprensning er påbegyndt på de ni af de ti generations-
forureninger i henhold til regionernes samlede plan for generationsforureninger, der lå til grund for aftalen .
Strategi og partner-
skab for miljøfarlige
stoffer
Den daværende S-regering har nedsat et tværgående partnerskab med repræsentanter fra erhverv og organisa-
tioner, som skal være med til at videreudvikle overvågningen af de miljøfarlige stoffer, udbygge vores viden om kil-
derne til forurening og undersøge nye løsninger, som kan begrænse forureningen .
Samtidig blev en strategi for miljøfarlige stoffer lanceret, som bl .a . indeholder initiativer om kildeopsporing samt
udvikling af modeller, som kan supplere overvågningen af miljøfarlige stoffer . I forbindelse med genbesøget af vand-
områdeplanerne 2023/2024 vil der blive fulgt op på strategien, og partnerskabet forventes at levere anbefalinger til
miljøministeren primo 2024 .
Kemiindsats
2022-25
Regeringen gennemfører politisk aftale fra 2022 mellem S og V, DF, SF, RV, EL, KF, NB, LA, FG, ALT og KD om at
afsætte i alt 265,2 mio . kr . i årene 2022-25 til indsatser til håndtering af skadelig kemi . Indsatserne omfatter arbejde
for en ansvarlig grøn kemi i en bæredygtig verden, et giftfrit miljø, solidt fagligt grundlag og kompetent tilsyn og
håndhævelse .
Den nationale
biocidindsats
Regeringen gennemfører politisk aftale fra 2022 mellem S og V, DF, SF, RV, EL, KF, NB, LA, FG, ALT og KD om den
første samlede nationale biocidindsats . Aftalen har fokus på at fremme bæredygtig anvendelse af biocider, så for-
bruget af biocider bliver begrænset til det nødvendige . Biocidaftalen skal også sikre, at Danmark kan sætte et solidt
aftryk på EU-reguleringen af biociderne, og at Danmark kan presse på i EU for en skrap regulering af de farligste
biocider .
Sprøjtemiddel-
strategi 2022-2026
Regeringen gennemfører politisk aftale fra 2022 mellem S, V, DF, SF, RV, EL, NB, LA og KD . Strategien styrker beskyt-
telsen af vores miljø og natur – herunder vandmiljø, grundvand og biodiversitet – samt menneskers sundhed igen-
nem indsatser for, at der anvendes så få sprøjtemidler som muligt – og at de sprøjtemidler, der anvendes, er de
mindst belastende . Strategien har som mål at sænke pesticidbelastningsindikatoren til 1,43, som vil svare til en
reduktion på 53 pct . i forhold til niveauet i 2011 .
Indsatser mod
overløb
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at der skal ses på, hvordan antallet af overløb kan nedbringes . Der er i vand-
områdeplanerne for 2021-2027, som blev udarbejdet under den daværende S-regering, besluttet indsatser mod
yderligere 93 overløb, således at der nu er indsatser over for alle overløb, der forhindrer vandløb og søer i at opnå
god tilstand .
Kortlægning af om-
råder med behov
for drikkevandsbe-
skyttelse
Regeringen har igangsat en kortlægning mhp . at forbedre vidensgrundlaget
om hvilke områder der skal tages vare på for at beskytte drikkevandet .
Kortlægningen er startet i 2023 med et pilotprojekt på Fyn, hvor det faglige
grundlag etableres og testes mhp . at udvikle en metode, der fremadrettet
kan anvendes til en ensartet og faglig funderet identifikation af områder med
behov for grundvandsbeskyttelse . Kortlægningen rulles ud til resten af landet
i 2024-2026, hvorefter der kan tages beslutning om beskyttelse af områderne .
Regeringen har på FFL24 afsat 34,2 mio . kr . til kortlægningen i perioden 2024-
2026, som finansieres via det grønne råderum .
13
Miljøministeriet
/
Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse samt høringsnotat og modtagne høringssvar, fra miljøministeren
2822143_0014.png
Akutplan for
boringsnære be-
skyttelsesområder
(BNBO)
I overenstemmelse med regeringsgrundlaget lancerede regeringen den 6 . juni 2023 sin akutplan for de borings-
nære beskyttelsesområder (BNBO) . Planen indebærer, at kommunerne fra 1 . juli 2024 forpligtes til at lave forbud
mod erhvervsmæssig brug af sprøjtemidler i BNBO, hvis der er risiko for forurening, og hvis ikke vandforsynin-
ger og lodsejere har indgået en frivillig aftale om at stoppe den erhvervsmæssige bruger af sprøjtemidler i BNBO .
Regeringen har på FFL24 afsat 34,4 mio . kr . til beskyttelse af BNBO i perioden 2024-2027 .
Ny global ramme
for sikker håndte-
ring af kemikalier
og affald
Regeringen har i regi af FN indgået aftale om en ny global ramme for sikker håndtering af kemikalier og affald .
Rammen skal sikre, at kemikalier i hele deres livscyklus, herunder i produkter og affald, håndteres sikkert, så skade-
lige effekter på miljøet og menneskers sundhed forebygges, og hvis ikke muligt, minimeres . Rammen er frivillig og
forankret på tværs af sektorer og interessenter for at sikre bredt ejerskab og implementering .
PFAS-
handlingsplanen
Regeringen har nedsat en videnstaskforce og igangsat et demonstrationsprojekt for oprensning af PFAS-
forureninger . Herudover er der igangsat flere initiativer såsom et forbud mod PFAS i brandslukningsskum på øvel-
sespladser og styrket overvågning af PFAS i drikkevand, badevand, søer og fødevarer . I overenstemmelse med
regeringsgrundlaget vil der blive lanceret en PFAS-handlingsplan, med fokus på at afværge, inddæmme og oprense
PFAS-forurening, herunder at oprense drikkevand og jord for PFAS, forbyde og udfase PFAS i produkter og i indu-
strien, kortlægge og håndtere PFAS i fødevarer samt sikre grundig og rettidig information til borgerne om PFAS .
Udledning af
mikroforurenende
stoffer
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen vil se på kravene til rensning af spildevandet, så spredning af
miljøskadelige stoffer - herunder PFOS/PFAS minimeres . Danmark arbejder derfor på krav om rensning af hushold-
ningsspildevand for mikroforurenende stoffer således, at alt dansk spildevand der påvirker vandmiljøet, bliver renset
senest i 2045 .
Luftpartnerskabet
Regeringen har besluttet at videreføre Luftpartnerskabet, som er et partnerskab mellem Miljøministeret, kommu-
ner og interessenter . Partnerskabet har til formål at iværksætte analyser og projekter for på den baggrund at anvise
muligheder for tiltag, som kan begrænse luftforureningen i særligt de større byer - men gerne til gavn for alle dan-
skere . Partnerskabet løber frem til og med 2025
Skærpelse af
miljøzonereglerne
Der findes miljøzoner i København, Frederiksberg, Odense, Aarhus og Aalborg . Zonerne stiller partikelfilterkrav til
dieselkøretøjer . Pr . 1 . oktober 2023 blev alle landets miljøzoner skærpet, så dieselpersonbiler også omfattes af reg-
lerne . Kravene betyder, at tunge køretøjer (lastbiler og busser) således som minimum skal opfylde euro 6-krav fra
2014, mens varebiler og personbiler minimum skal opfylde euro 5-krav fra hhv . 2011 og 2012 . Alternativt skal køretø-
jerne eftermonteres partikelfilter .
Miljøministeriet
/
Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse
14
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse samt høringsnotat og modtagne høringssvar, fra miljøministeren
2822143_0015.png
Kapitel 3
Cirkulær økonomi
Februar
2024
I en cirkulær økonomi recirkulerer man materialer
og produkter for at udnytte deres værdi til fulde og
minimere spildet. Tilsammen kan en mere cirkulær
tilgang i vores produktion og forbrug lette presset
på naturressourcerne og forbedre miljøet til gavn
for fremtidige generationer.
Med FN’s verdensmål nr. 12 har Danmark forpligtet
sig til at sikre bæredygtigt forbrug og produktion,
hvilket bl.a. indebærer en reduktion af materiale-
fodaftrykket og affaldsmængder samt fremme af
grønne offentlige indkøb.
Handlingsplan for cirkulær økonomi 2020-2032
udgør Danmarks nationale plan for forebyggelse
og for håndtering af affald.
Ressourceproduktiviteten
Ressourceproduktivitet er en opgørelse af, hvor meget
økonomisk værdi der genereres sammenholdt med
mængden af materialer, der er forbundet med vores
forbrug . I 2021 lå ressourceproduktiviteten på 14,8 kr .
per kilo, hvilket er nogenlunde stabilt i forhold til de fore-
gående år .
Miljømærkede produkter
Fra 2012-2021 er der sket en stigning i omsætningen af
svanemærkede produkter fra 5,4 til 13,9 mia . kr . årligt,
svarende til en gennemsnitlig årlig stigning på 11,1 pct .
Udbuddet af svanemærkede produkter og services er
steget fra 9 .000 i 2015 til 25 .500 i 2022, svarende til
en gennemsnitlig årlig stigning på 16,0 pct . Fra 2021 til
2022 steg antallet af produkter og services med 21,3
pct . Det store udbud bidrager til at gøre det nemmere
for forbrugerne at købe mere miljøvenligt .
Husholdningslignende affald
Mængden af husholdningsaffald og lignende affald fra
andre kilder lå i 2021 på 754 kg . pr . indbygger . Dette er
et fald fra niveauet i 2019 og 2020 på hhv . 807 og 813
kg . pr . indbygger, men ikke væsentligt under niveauet
i 2017 og 2018, på hhv . 779 og 774 kg . pr . indbygger .
Udsvinget i 2019-20 kan skyldes nedlukningen i forbin-
delse med covid-19, hvor der i mange danske hjem blev
ryddet op og smidt ud i større omfang end normalt .
Behandling af affald produceret i Danmark
Den samlede andel af affald, der er indsamlet til genan-
vendelse, lå på 47 pct . i 2021 . Andelen af affald indsam-
let til anden endelig materialenyttiggørelse er steget fra
25 pct . i 2020 til 27 pct . i 2021 . Samtidig er andelen af
affald til forbrænding faldet fra 25 pct . i 2020 til 23 pct .
i 2021 .
Genanvendelsen af emballageaffald
I 2020 lå genanvendelsen af emballageaffald på 64 pct .
For de fleste typer emballage ligger genanvendelsen
generelt højt . Det gælder dog ikke for plastemballageaf-
fald, hvor man til gængæld kan se en stigning i genan-
vendelsen fra 14 pct . i 2018 til 23 pct . i 2020 .
Status
I Danmarks miljøtilstandsrapport er der fem indikatorer
for cirkulær økonomi: Ressourceproduktivitet, forbrug
og udbud af miljømærkede produkter og services,
produktion af husholdningslignende affald pr . borger,
behandling af affald produceret i Danmark samt genan-
vendelse af emballageaffald . Der er modsatrettede ten-
denser i udviklingen for disse indikatorer .
Miljøministeriet
/
Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse
15
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse samt høringsnotat og modtagne høringssvar, fra miljøministeren
2822143_0016.png
Politisk vision
Regeringen vil fortsat arbejde mod de visioner og mål-
sætninger, der fremgår af Klimaplan for en grøn affalds-
sektor og cirkulær økonomi samt Handlingsplan for cir-
kulær økonomi .
Visionerne fra den politiske aftale om Klimaplan for en
grøn affaldssektor og cirkulær økonomi er, at affalds-
sektoren skal være klimaneutral i 2030, at udsortere 80
pct . af dansk plastik fra forbrændingen i 2030, samt at
affaldskurven skal knækkes –mindre affald, mindre spild
og mere genbrug .
Det skal bl .a . ske ved, at Danmark får kvantitative reduk-
tionsmål i forbindelse med fastsættelsen af sådanne
mål i EU .
I den nuværende Handlingsplan for cirkulær økonomi
er målsætningerne at sikre mindre affald og bedre
udnyttelse af naturressourcerne, at alle offentlige ind-
køb skal være miljømærkede i 2030, at sikre mere og
bedre genanvendelse, at reducere mængden af marint
affald væsentligt, at sikre mere værdi fra fornybare råva-
rer, at reducere mængden af madaffald i alle led af vær-
dikæden for fødevarer, at reducere miljøbelastningen
fra byggeri og nedrivning, samt at reducere forbruget
og forbedre genbrug og genanvendelsen af plastik .
Regeringen vil gennemføre en plasthandlingsplan
med det mål at få nedbragt plastik i den danske natur .
Regeringen vil derudover tage initiativ til en råstofplan,
som understøtter en bæredygtig udvinding af sand og
grus samt mere genanvendelse af byggematerialer, og
at regeringen vil nedbringe klimaaftrykket på offentlige
indkøb, herunder også indkøb af transport og opførelse
af offentlige bygninger .
Endvidere vil regeringen undersøge konsekvenserne
af at opsætte et mål for CO
2
e-aftrykket for det danske
forbrug .
Udover de nationale indsatser, spiller EU en afgørende
rolle for Danmarks omstilling til cirkulær økonomi .
Dels fordi den cirkulære værdikæde går på tværs af
landegrænser, og dels fordi store dele af den danske
regulering af cirkulær økonomi har ophæng i EU-retten .
Derfor er det en helt central del af regeringens arbejde
med cirkulær økonomi at påvirke den europæi-
ske udvikling . På denne måde kan vi sikre ambitiøse
ændringer og reducere miljø- og klimabelastningen fra
alle 450 mio . EU-borgere og EU’s samhandelspartnere .
Regeringen støtter generelt EU-Kommissionens høje
ambitionsniveau for omstillingen til cirkulær øko-
nomi, der bl .a . er kommet til udtryk i forhandlingerne
om Ecodesign-forordning, Emballage-forordningen,
Affaldstransport-forordningen, Direktivet om grønne
anprisninger og Affaldsrammedirektivet .
Miljøministeriet
/
Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse
16
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse samt høringsnotat og modtagne høringssvar, fra miljøministeren
2822143_0017.png
Allerede iværksatte initiativer
Nedenfor er gengivet en række initiativer på området, som enten er iværksat af regeringen, som regeringen har til-
trådt eller som regeringen arbejder for i EU-regi .
Initiativ:
Klimaplan for en
grøn affaldssek-
tor og cirkulær
økonomi
Initiativets indhold:
Med den politiske aftale mellem S, V, M, RV, SF og LA om Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi af
juni 2020 blev der vedtaget en række initiativer, der bl .a . bidrager til en klimaneutral affaldssektor, reduktion af affald,
mere genanvendelse og genbrug samt øget udsortering af dansk plast fra forbrændingen . Initiativerne omfatter
bl .a . strømlinet sortering og indsamling af 10 typer husholdningsaffald over hele landet, konkurrenceudsættelse af
genanvendeligt husholdningsaffald, en udbudsmodel for forbrændingssektoren samt selektiv nedrivning af byggeri .
Handlingsplan for
cirkulær økonomi
– National plan for
forebyggelse og
håndtering af affald
2020-2032
Handlingsplan for cirkulær økonomi udgør Danmarks nationale plan for forebyggelse og håndtering af affald, hvor
den danske politik og de konkrete indsatser beskrives ud fra den cirkulære værdikæde . Handlingsplanen består af
129 initiativer, hvoraf 69 er afsluttede (pr . oktober 2023) . Mange af initiativerne indgår også i Klimaplan for en grøn
affaldssektor og cirkulær økonomi (2020), Strategi for grønne offentlige indkøb (2020), National strategi for bære-
dygtigt byggeri (2021), Strategi for cirkulær økonomi (2018) og Plastikhandlingsplanen (2018) .
Handlingsplanen har følgende fokusområder:
• Mindre affald og bedre udnyttelse af naturressourcer
• Mere og bedre genanvendelse
• Bedre udnyttelse af biomasse
• Bæredygtigt byggeri
• Plastik i en cirkulær økonomi
Politisk aftale om
udvidet producent-
ansvar for emballage
og engangsplast-
produkter
Den politiske aftale mellem S, V, SF, RV, EL, K, DF og ALT om udvidet producentansvar for emballage og engangs-
plastprodukter sætter de overordnede rammer for udmøntning af producentansvar for emballageaffald i Danmark .
Producentansvaret vil gøre emballageproducenter økonomisk ansvarlige for deres emballage, når emballagen bli-
ver til affald . Det skal give incitament til at reducere unødvendig brug af emballage . Producenternes betaling gra-
dueres efter emballagematerialernes miljøpåvirkning for at understøtte design af mere miljørigtige emballager, der
kan genbruges eller genanvendes .
Opfølgende aftale
om Klimaplan for
en grøn affalds-
sektor og cirkulær
økonomi
Den opfølgende aftale til Klimaplan for en grøn affaldssektor og cirkulær økonomi udmønter tre elementer fra den
oprindelige aftale . For det første fastsættes der en frist for den særskilte indsamling af tekstilaffald (1 . juli 2023) som
led i den strømlinede affaldssortering . For det andet konkretiseres aftalen om styrket affaldstilsyn og strømlinet
praksis, der blandt andet indebærer en skærpelse af tilsynsfrekvensen og en styrkelse af modtagekontrollen på for-
brændingsanlæggene . For det tredje blev det besluttet at indføre tiltag, der skal sikre en robust regulering af affalds-
gebyret . Tiltagene omfatter bl .a ., at der skal være større ensartethed og gennemsigtighed i de kommunale affalds-
gebyrer, samt at der indføres et prisloft på affaldsgebyret, som kan modvirke den forventede stigning i gebyret, som
følge af strømliningen af affaldssorteringen .
Revision af
POP-forordningen
Revisionen af bilag IV og V i forordningen om persistente organiske miljøgifte (POP) indebærer en opdatering af
grænseværdier for stoffer, der for nyligt er blevet omfattet af forordningen, samt reviderede grænseværdier for
udvalgte stoffer, der i forvejen var omfattet af forordningen .
Batteriforordningen
Forordningen indebærer bl .a ., at der stilles skærpede krav til design af batterier, så de holder længere, har højere
genanvendelighed og indeholder færre skadelige stoffer . Samtidig skærpes de bindende mål for særskilt indsam-
ling og genanvendelse . Endelig indføres der et digital batteripas, der bl .a . skal forbedre kvaliteten af genanvendelse
gennem øget sporbarhed .
17
Miljøministeriet
/
Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse samt høringsnotat og modtagne høringssvar, fra miljøministeren
2822143_0018.png
Affaldstransport-
forordningen
Den revidere forordning indebærer, at det skal blive lettere at overføre affald med henblik på genbrug og genan-
vendelse inden for EU, regler til at imødegå ulovlige overførsler af affald og en sikring af, at man fra EU ikke eks-
porterer sine affaldsproblemer til tredjelande . Der bliver bl .a . indført et forbud imod eksport af plastikaffald fra EU til
ikke-OECD-lande .
Ecodesign-
forordningen
Den kommende forordning skal sikre miljømæssigt mere bæredygtige produkter i EU . Kun produkter, der lever op
til specifikke krav om bl .a . holdbarhed, reparerbarhed, genanvendelighed, indhold af problematiske kemikalier og
miljøfodaftryk, må bringes i omsætning i EU . Forordningen omfatter stort set alle non-food produkter . Forordningen
indebærer også et forbud mod at destruere usolgte tekstiler og fodtøj, og det bliver muligt at sætte endnu skrap-
pere miljøkrav til produkter, som det offentlige køber .
Emballage-
forordningen
Den nye forordning skal bidrage til at mindske emballagers negative klima- og miljøeffekt bl .a . via ensartede europæ-
iske emballageregler mhp . at styrke det indre marked . Forslaget har fokus på alle dele af en emballages livs-
cyklus - fra design, produktion og forbrug til affaldshåndtering . Hovedelementerne i forslaget går ud på at forebygge
og reducere emballageaffald, fremme genbrug og forbedre genanvendelse samt at harmonisere krav til emballage,
bl .a . ift . mærkning og bæredygtighed .
Direktivet om grønne
anprisninger
EU-Kommissionen fremsatte den 22 . marts 2023 direktivforslaget om grønne anprisninger . Direktivet har til formål
at forebygge vildledende grøn markedsføring (greenwashing) . Det indeholder krav til underbygning og kommuni-
kation af grønne anprisninger samt krav tiil miljømærkeordninger, der skal sikre, at de er troværdige . Regeringen
støtter direktivforslagets ambitionsniveau og arbejder bl .a . for, at det strømlines med dansk retstilstand, og at der
indføres incitament til at bruge fællesmetoder til beregning af grønne anprisninger .
Affaldsramme-
direktivet
EU-Kommissionen fremsatte den 5 juli 2023 forslag om revision af direktivet . Revisionen indebærer bl .a . to redukti-
onsmål for madaffald i 2030: 10 pct . reduktion af madaffald i fødevareindustrien og 30 pct . reduktion af den genere-
rede mængde husholdningslignende madaffald per person . Der foreslås også at introducere udvidet producentan-
svar for tekstiler og fodtøj mv . Regeringen er positiv over for at introducere harmoniserede EU-regler for et udvidet
producentansvar for tekstiler og fodtøj mv . Regeringen arbejder for Kommissionens forslag til kvantitative affalds-
reduktionsmål for madaffald .
ELV-forordningen
EU-Kommissionen fremsatte den 14 . juli 2023 forslag til forordning om bedre design og håndtering af udrangerede
køretøjer med henblik på en mere ressourceeffektiv bilindustri . Der sættes blandt andet krav om opsætning af en
udvidet producentansvarsordning for biler, produkter på alle nye køretøjer og konkrete designkrav til bilproducen-
terne, herunder at 25 pct . af plastikindholdet i en ny bil skal være udgjort af genanvendt plastik i 2030 . Regeringen
hilser Kommissionens forslag velkomment, da det kan bidrage tiil at mindske miljø- og klimabelastningen fra sekto-
ren gennem omstillingen til cirkulær økonomi .
Miljøministeriet
/
Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse
18
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse samt høringsnotat og modtagne høringssvar, fra miljøministeren
2822143_0019.png
Kapitel 4
Klimatilpasning
Februar
2024
Klimatilpasning skal sikre Danmark mod forven-
tede fremtidige og nuværende konsekvenser af
klimaforandringerne.
Regeringen lancerede ’Klimatilpasningsplan 1’ i
oktober 2023. Klimatilpasningsplanen er en opfølg-
ning på regeringsgrundlaget fra december 2022,
hvor det fremgår, at regeringen vil udarbejde en
national klimatilpasningsplan, som understøtter,
at de nødvendige indsatser iværksættes rettidigt,
samt sikrer, at indsatsen organiseres bedst muligt.
Det kræver en lang og vedvarende indsats at kunne
tilpasse sig til fremtidens vejr og konsekvenserne
af klimaforandringerne. ’Klimatilpasningsplan 1’ er
derfor et første skridt.
Status
Danmark ser ind i en fremtid med fortsatte havniveau-
stigninger, flere tilfælde af stormfloder og ekstremvejr,
hedebølger, tørke og kraftig regn, hvor omfanget
afhænger af de globale udledninger og deraf følgende
temperaturstigninger . Selv ved et lavt udlednings-
scenarie er der behov for klimatilpasning . Det fremgår
af DMI´s klimaatlas .
Højere middelvandstand
og risiko for stormflod og oversvømmelse
Middelvandstanden i de danske farvande forventes at
stige yderligere frem mod slutningen af århundredet
sammenlignet med i dag .
Afhængig af udledningerne forventes gennemsnit-
tet på tværs af landet at stige med ca . 30 cm i et lavt
udledningsscenarie, ca . 40 cm i et mellemhøjt udled-
ningsscenarie og ca . 60 cm i et højt udledningsscena-
rie . Havniveauet vil fortsætte med at stige også efter år
2100 med en potentiel havspejlsstigning på op til , flere
meter frem mod 2300 . Med havniveaustigninger følger
øget risiko for stormfloder, oversvømmelse og erosion
langs kysterne .
Mere og kraftigere nedbør
medfører øget risiko for oversvømmelser
Når temperaturen stiger, vil nedbørsmønsteret også
ændre sig . I Danmark får vi mere nedbør på årsbasis,
hvor stigningen er størst om vinteren . Den øgede vin-
ternedbør giver større risiko for langvarige perioder
med vedvarende regn, som kan føre til oversvømmel-
ser . Mere nedbør kan få grundvandsspejlet til at stige
så meget, at det forårsager forsumpning af arealer,
underminering af infrastruktur og vand i kældre og
bygningsfundamenter .
Den øgede hyppighed af forskellige typer af ekstreme
vejrhændelser øger også risikoen for ’sammenfaldende
vejrhændelser’, fx når store nedbørsmængder falder
sammen med en stormflodshændelse, hvilket forstær-
ker oversvømmelsesrisikoen .
Sommerens samlede nedbør forventes at være
omtrent samme mængde som i dag, men vil dog i
højere grad falde som kraftige byger og antallet af sky-
brud forventes at stige med hhv . 30, 40 og 70 pct . i
et lavt, mellemhøjt og højt udledningsscenarie, hvilket
øger risikoen for oversvømmelser særligt i byer .
Øget risiko for tørke og hedebølger
Om sommeren vil der i fremtiden komme flere varme-
og hedebølger, og maksimumtemperaturene vil blive
højere, hvilket øger risiko for tørke og udtørring af jor-
den . Længere tørkeperioder i specielt vækstsæsonen
kan skade fødevareproduktion og naturlig flora og
fauna, forøge risikoen for sætningsskader på bygninger,
samt give en forøget risiko for naturbrande .
19
Miljøministeriet
/
Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse samt høringsnotat og modtagne høringssvar, fra miljøministeren
2822143_0020.png
Politisk vision
Der er allerede igangsat en række initiativer for at sikre
Danmark mod konsekvenserne af klimaforandrin-
gerne, ligesom kommuner og forsyningsselskaber er i
gang . Klimatilpasningsindsatsen går imidlertid på tværs
af mange sektorer, og der er behov for et vedvarende
fokus og en styrket indsats ift . klimatilpasning .
Regeringen har derfor offentliggjort en klimatilpas-
ningsplan, som skal understøtte, at de nødvendige ind-
satser iværksættes rettidigt og sikre, at indsatsen orga-
niseres bedst muligt .
Planen skal sætte skub på kystbeskyttelse og beskytte
byer og grundejere ifm . højtstående grundvand .
Regeringen vil derfor sætte ind på følgende områder:
1) Statslig hjælp i særligt udsatte områder
Flere kystområder i Danmark er i dag i stor fare for at
blive oversvømmet og udsat for erosion . Derfor tilbyder
staten faglig hjælpe til kommunerne med kystbeskyt-
telsesprojekter i seks af de mest udsatte områder . Det
kan for eksempel være hjælp til valg af tekniske løsnin-
ger, forslag til sikringsniveau, bidragsfordeling, anlægs-
økonomiske beregninger, myndighedsprocesser eller
lignende . Kommunerne er ansvarlige for projekterne
og skal træffe konkrete, lokale beslutninger, når grund-
laget er klar .
Hjælpen til de enkelte områder strækker sig over to år
og tilrettelægges efter, hvor der er størst risiko for over-
svømmelse og erosion samt store skadesomkostninger .
2) Kystpulje
For at sætte tempo på kystbeskyttelsen og understøtte
kommunernes kystbeskyttelsesindsatser forlænges
kystbeskyttelsespuljen i 2024 med 150 mio .kr .
3) Beskyttelse af Danmarks vestkyst
Staten afsætter godt 1 mia . kr . til beskyttelsen af dele af
jyske vestkyst (fællesaftalerne), som staten siden 1983
har bidraget til . Der afsættes 1095,5 mio . kr . til indsatsen
i perioden 2025-2029, dvs . 219,1 mio . kr . årligt i perioden .
4) Sikring af infrastrukturanlæg
Staten sikrer en række af statens infrastrukturanlæg på
den jyske vestkyst, som løbende skal renoveres og for-
nys, for at fastholde sikringsniveauet . Der afsættes 46,7
mio . kr . i 2024 til to anlæg, som omfatter nordre mole i
Thorsminde og afvandingsslusen i Hvide Sande .
5) Bedre rammer for kommunale kystprojekter
Kommunernes kompetence på kystbeskyttelsesom-
rådet skal fastholdes . Men de nuværende rammer for
kystbeskyttelse er ikke optimale for, at kommunerne
kan komme i gang med større kollektive kystbeskyt-
telsesprojekter . Der skal derfor med udgangspunkt i
kystbeskyttelsesloven udarbejdes modeller til en ny
organisering, som skal gøre det nemmere for kommu-
nerne at gennemføre store kystprojekter . I forslagene
Miljøministeriet
/
Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse
vil kommunerne fortsat være myndighed, og nytteprin-
cippet vil blive fastholdt .
6) Løsning på udfordringer
med højtstående grundvand i byer
Grundvandsspejlet er over de seneste 30 år steget cirka
en meter, og det vil højst sandsynligt stige yderligere i
takt med klimaforandringerne . I dag har cirka 450 .000
boliger under en meter til grundvandsspejlet mere end
80 procent af året . Vedvarende regn og stigende hav-
vandsspejl medvirker til, at grundvandet stiger .
I dag mangler der regulering, som sikrer kollektive løs-
ninger på højtstående grundvand i byer . Det har den
konsekvens, at grundejere ofte står alene med udfor-
dringen og regningen . Det er samfundsøkonomisk
uhensigtsmæssigt, hvis hver enkelt grundejer etab-
lerer individuelle løsninger på deres egen matrikel .
Regeringen vil derfor fremsætte et lovforslag, der med
kommunen som myndighed gør det muligt for spilde-
vandselskaber at gennemføre kollektive løsninger på
højtstående grundvand i områder, hvor det er sam-
fundsøkonomisk hensigtsmæssigt .
7) Etablering af et statsligt embedsmandsudvalg
For at styrke den nationale koordinering af klimatilpas-
ning nedsættes et embedsmandsudvalg på tværs af
sektorministerierne .
Udvalget får til opgave at vurdere risici, udfordringer,
behov for nye indsatser og følge op på igangsatte ind-
satser . Udvalget kan inddrage andre parter og igang-
sætte løsningsfokuserede og intensive samarbejder .
Udvalget skal afrapportere til regeringen en gang årligt .
8) Klimatilpasning
i samspil med natur- og miljøhensyn
Ligesom der politisk er fokus på at sikre udbygningen
af vedvarende energi i bedre samspil med natur-
og miljøhensyn, findes de samme udfordringer på
klimatilpasningsområdet .
Derfor igangsættes et nabotjek for at undersøge, hvor-
dan andre EU-lande forvalter lovgivningen på natur- og
miljøområdet fsva . klimatilpasning, herunder om fravi-
gelser, med henblik på vidensindsamling om praktiske
løsninger, nationale fortolkninger og EU-domstolens
praksis .
9) Analyse af skader og investeringer
Regeringen vil igangsætte en analyse af, om klimatil-
pasning i forhold til oversvømmelse sker på et hensigts-
mæssigt niveau i Danmark .
Første del af analysen er en status på klimatilpasnings-
indsatsen og et overblik over forventede skadesom-
kostninger . I anden del af analysen arbejdes videre
med et skøn over det fremtidige investeringsbehov i
Danmark . Relevante interessenter inddrages og analy-
sen afrapporteres til regeringen i foråret 2025 .
20
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse samt høringsnotat og modtagne høringssvar, fra miljøministeren
2822143_0021.png
Allerede iværksatte initiativer
Miljøministeriet koordinerer den nationale indsats på klimatilpasningsområdet, mens ansvaret for klimatilpasning
af de forskellige sektorer ligger i de pågældende sektorministerier . Kommunerne er myndighed på mange af de
områder, hvor der er brug for klimatilpasning, herunder tilpasning i forhold til risiko for oversvømmelser . Både kom-
munerne og staten har løbende iværksat en række initiativer på området . Nedenfor er gengivet udvalgte statslige
initiativer på området, som enten er iværksat af regeringen, eller som regeringen har tiltrådt .
Initiativ:
Statslig pulje til
kystbeskyttelse
Initiativets indhold:
Staten har siden 2020 givet kommuner tilskud til kystbeskyttelse . Senest i 2022 er der givet medfinansiering til 10
kystprojekter . Der har i alt i 2020-2023 været afsat 430 mio . kr . og i 2023 var puljens ramme på 150 mio . kr .
Fællesaftalerne
(2020-2024)
Siden 1983 har staten varetaget kystbeskyttelsen på store dele af den jyske vestkyst med medfinansiering fra de
berørte kystkommuner igennem de såkaldte Fællesaftaler . Den årlige udgift for staten afsat på FL19 er 191,5 mio .kr .
i 2020-2024 .
Nye regler om spilde-
vandsselskabernes
klimatilpasning mm.
1 . januar 2021 trådte nye regler i kraft om bl .a . beregning af serviceniveau for skybrudshåndtering, som spildevands-
selskaberne må finansiere . Der blev godkendt takstfinansierede udgifter til nyt tilsyn og nye monitoreringsopgaver
til Forsyningssekretariatet 2021-2023 .
Nye krav til kommu-
nernes kortlægning
og forebyggelse af
oversvømmelser i
kommuneplanlæg-
ningen
Fra 1 . februar 2018 har der i planloven været krav om, at kommunerne i kommuneplanen skal udpege områder, der
er i fare for oversvømmelse og erosion, samt at der kan stilles krav om afværgeforanstaltninger i lokalplaner .
I 2023 er planloven ændret, så det er muligt at stille krav om at etablere afværgeforanstaltninger uden for lokalplan-
området, og indgå frivillige aftaler med bygherre om etablering af afværgeforanstaltninger .
Ny varslings-
myndighed og
varslingssystem for
oversvømmelser
DMI er fra 2022 udpeget som national varslingsmyndighed for oversvømmelser, og der er afsat i alt 203,8 mio . kr .
fra 2022-2026 til udvikling af et fuldt operationelt varslingssystem for oversvømmelse .
Digitale værktøjer
Der er på FL22 afsat 59,5 mio . kr . til at indsamle ny data og udvikle digitale værktøjer som skal bidrage til forebyg-
gelse af oversvømmeler og målrettet klimatilpasning i hele landet . Herunder videreudvikling af eksisterende værk-
tøjer, fx Klimaatlas, KAMP og HIP .
Stormflodssikring af
København
Parterne bag Lynetteholm (S, V, SF, LA, KF, RV og DF) besluttede den 31 . maj 2022 en forundersøgelse af en samlet
stormflodsplan for København . Forundersøgelsen udarbejdes af Transportministeriet og Miljøministeriet sammen
med de berørte kommuner og store infrastrukturejere (2022-2024) .
Klimatilpasnings-
plan
Regeringen har udarbejdet en klimatilpasningsplan med fokus på kystbeskyttelse med fokus på kystbeskyttelse og
højtstående grundvand . Planen indeholder en række initiativer, der igangsættes i årene frem .
Miljøministeriet
/
Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse
21
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 269: Natur- og Miljøpolitisk Redegørelse samt høringsnotat og modtagne høringssvar, fra miljøministeren
2822143_0022.png