Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 266
Offentligt
2821742_0001.png
NYHEDSBREV
2022-2023
5. FEBRUAR 2024
EU’s klimaråd gør status for EU’s
klimapolitik og anbefaler mere
handling i et højere tempo, hvis EU
skal opnå klimaneutralitet
EU’s pendant til det danske klimaråd giver i en ny rapport
13 anbefalinger til, hvordan EU kan nå målet om
klimaneutralitet senest i 2050. Der
er
akut behov for at
styrke EU’s klimaindsats inden for alle sektorer, og der skal
fart på reduktionen af udledningerne.
The European Scientific Advisory Board on Climate Change
(herefter også ”rådet”
og ”klimarådet”) udgav den 18. januar 2024 en rapport, der gør status over EU’s
klimaindsats og kommer med 13 konkrete anbefalinger til at nå EU’s vedtagne
klimamål for 2030 og klimaneutralitet senest i 2050.
Klimarådets overordnede
konklusion er klar: Hvis det skal være muligt at nå EU’s
klimamål, er det nødvendigt at styrke indsatsen øjeblikkeligt. Det gælder ikke
mindst indsatsen på nationalt niveau.
Rapporten konkluderer, at der er behov for at øge indsatsen inden for alle
sektorer. Her er det især landbrug, transport, og bygninger samt LULUCF-sektoren
(udledninger fra
arealanvendelse, ændringer i arealanvendelse og skovbrug), som
skal levere hidtil usete drivhusgasreduktioner
og det på kort tid. I relation til
landbrug fremhæver
rapporten, at EU’s landbrugspolitik i højere grad bør tilpasses
EU’s klimaambitioner. Ligesom der senest i 2031 bør indføres en pris på
udledninger fra landbrug og LULUCF.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 266: Nyhedsbrev fra EU-konsulenterne: EU’s klimaråd gør status for EU’s klimapolitik og anbefaler mere handling i et højere tempo, hvis EU skal opnå klimaneutralitet
2821742_0002.png
Rapporten og anbefalingerne kommer kort før, at Kommissionen den 6. februar
2024
ventes at præsentere et udspil om EU’s klimamål for 2040.
Kan EU nå sine klimamål for 2030 og 2050?
Ifølge klimarådet har EU gjort store fremskridt med at styrke rammerne for sin
klimapolitik i de seneste år. Det er sket med en række initiativer under den
europæiske grønne pagt og Fit for 55-pakken.
Klimarådet vurderer, at en effektiv implementering af Fit for 55-pakken vil kunne
bidrage til at fremskynde EU’s ”dekarbonisering”, dvs. at reducere eller eliminere
drivhusgasemissioner. Men rådet gør det også klart, at der er behov for yderligere
tiltag, hvis EU skal opnå klimaneutralitet senest i 2050.
Til trods for at drivhusgasreduktionerne har taget fart de senere år, ser det således
ikke ud til, at EU kan nå 2030-målet
at reducere EU’s udledninger af drivhusgasser
med mindst 55 pct. i forhold til 1990-niveuaet. EU-landenes fremskrivninger viser
nemlig kun en reduktion på 49 pct. i 2030. Hvis målene om en reduktion på mindst
55 pct. og siden klimaneutralitet skal nås, vurderes det, at hastigheden af
reduktionerne skal mere end fordobles.
Hvad er Fit for 55-pakken?
Fit for 55-pakken er en række forslag om ny EU-lovgivning og revision af eksisterende EU-
lovgivning for at sikre, at EU’s politikker i overensstemmelse med EU’s 2030-mål.
Dvs.
senest i 2030 at nå en reduktion af nettodrivhusgas-udledninger med mindst 55 pct.
sammenlignet med 1990. Se evt. Kommissionens beskrivelse af pakken
her.
Resumé af anbefalingerne fra EU’s klimaråd
Anbefalinger til at nå 2030-målet om en reduktion på 55 pct.
Anbefaling 1: Medlemslandene skal gennemføre nationale tiltag til øge
hastigheden af reduktioner og vende det faldende optag (kulstofdræn)
For at nå 2030-målet om en reduktion af nettodrivhusgasudledninger med mindst
55 pct., skal medlemslandene gennemføre en hurtig, robust og effektiv
implementering af Fit for 55-pakken.
Resultaterne afhænger især af den
nationale
implementering af
byrdefordelingsaftalen (bygninger, transport og landbrug) og LULUCF-
forordningen. Rapporten fremhæver i den forbindelse, at medlemslandene
opdaterer og implementerer deres nationale energi-
og klimaplaner (NECP’er) i
forbindelse med revision af disse i 2024.
Anbefaling 2: Færdiggør lovgivningsinitiativer under den grønne pagt
Klimarådet anbefaler, at man får færdiggjort de initiativer under den grønne pagt,
hvor lovgivningen endnu ikke er helt på plads. Her peger rådet særligt på
revisionen af energibeskatningsdirektivet. Ifølge rådet skal revisionen af direktivet
sikre, at beskatningen af energiprodukter tilpasses EU’s klimamål, herunder at
man indfører højere minimumafgifter for fossile brændstoffer og fjerner forskellige
afgiftsfritagelser (bl.a. for fly, skibsfart og landbrug).
Anbefaling 3: Sikr stabile investeringsrammer for vedvarende energi ved at
vedtage og implementere lovgivning
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 266: Nyhedsbrev fra EU-konsulenterne: EU’s klimaråd gør status for EU’s klimapolitik og anbefaler mere handling i et højere tempo, hvis EU skal opnå klimaneutralitet
2821742_0003.png
EU og nationale beslutningstagere skal implementere eksisterende lovgivning på
området og vedtage den lovgivning, der afventer eller er under behandling. Her
fremhæves især EU’s elmarkedsreform, forordningen om nettonulindustri (NZIA)
og forordningen om kritiske råstoffer. Det vurderes, at gennemførelsen af disse
kan medvirke til at styrke de langvarige investeringsudsigter i opskalering af vind-
og solenergi.
Anbefaling 4: Fuld udfasning af støtte til fossile brændstoffer
Ifølge klimarådet bør EU-medlemslandene omgående udfase subsidier til fossile
brændstoffer i hele EU, da de undergraver incitamenter til at reducere fossilt
energiforbrug og reducerer det offentlige budgets mulighed for at finansiere
klimaindsatser.
Klimarådet peger på, at afbødende subsidier til mindre bemidlede borgere skal
målrettes, så de sikrer incitamenter til energieffektivitet og skift til vedvarende
energi. Desuden skal EU’s statsstøtteregler ændres, så de i højere grad er i
overensstemmelse med EU’s klimamål. EU-landene
skal også vedlægge klare
planer og tidslinjer for udfasningen i deres NECP’er.
Anbefalinger til at nå 2050-målet om klimaneutralitet
Anbefaling 5: EU’s politiske rammer skal være i fuld overensstemmelse med
målet om klimaneutralitet og udfasning af fossile brændstoffer
Den europæiske klimalov forpligter Kommissionen til at kontrollere, om et
lovforslag eller et
udkast til foranstaltninger stemmer overens med EU’s klimamål.
Rådet foreslår, at Kommissionens kontrol skal systematiseres, og at den fremover
også skal omfatte gennemførelsesretsakter og delegerede retsakter under Fit for
55-pakken og den grønne pagt samt andre tiltag som klimarelaterede statsstøtte.
Rådet anbefaler, at EU’s politikker tilpasses bedre til målet om klima-neutralitet.
Det gælder især inden for bl.a. energiinfrastruktur og finansiering. Ligesom rådet
fremhæver behovet for, at brugen af teknologier til CO
2
-fangst og brint ikke må
føre til fastholdelse en fossil gasinfrastruktur.
Anbefaling 6: Styrk rammerne for EU forvaltning og efterlevelse på
klimaområdet
Rapporten anbefaler, at EU’s forvaltning (”governance”) og efterlevelse
(”compliance”) på klimaområdet skal styrkes. Det kan gøres ved at forbedre de
eksisterende politikker
især ved de forestående revisioner af den europæiske
klimalov og i EU’s forordning
om et system for forvaltnings af energiunionen og
klimaindsatsen (”governanceforordningen”).
Dertil peger rådet på, at der skal etableres mere effektive efterlevelses-
mekanismer ifm. medlemsstaters forpligtigelser til at reducere udledninger fra
sektorer,
der ikke hører under ETS (EU’s kvotehandelssystem).
Anbefaling 7: EU’s to kvotehandelssystemer skal gøres klar til
klimaneutralitet
Klimarådet fremhæver, at der er behov for hurtigst muligt at få en afklaring for
fremtiden for EU’s kvotehandelssystem,
herunder rollen for optag. Dertil skal EU
udvikle alternativer til gratiskvoter for at undgå udflytning af de store sektorer
(”carbonlækage”), der ikke er dækket af EU’s klimatold (CBAM).
Desuden anbefaler rådet, at prisen for de to kvotehandelssystemer skal være høj
nok til at skabe det tilstrækkelige incitament til reduktioner i tråd med målet om
klimaneutralitet, og der sker en øget ensretning af prisen i de to systemer. Rådet
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 266: Nyhedsbrev fra EU-konsulenterne: EU’s klimaråd gør status for EU’s klimapolitik og anbefaler mere handling i et højere tempo, hvis EU skal opnå klimaneutralitet
2821742_0004.png
bemærker, at det skal ske i samspil med målrettede tiltag for at adressere
socioøkonomiske effekter.
Anbefaling 8: EU’s politiker bør bygge på systematiske konsekvens-analyser
og evalueringer af de socioøkonomiske aspekter af klimapolitikker
For at skabe synergi mellem EU’s sociale politikker og klimapolitikker, er der behov
for mere
systematiske og kontekstspecifikke konsekvensanalyser og ”ex post”-
evalueringer (efter indførelse). Dertil skal evalueringerne indeholde offentlige
høringer. Det kan ifølge klimarådet bidrage til en mere retfærdig omstilling og mere
effektiv implementering
af EU’s klimapolitik.
Anbefaling 9: Stærkere incitamenter til klimaindsatser i landbruget og
fødevaresystemet
Klimarådet anbefaler, at EU’s fælles landbrugspolitik (CAP) skal være bedre
afstemt med EU’s klimamål. Klimarådet foreslår, at man i den forestående
revision
af CAP’en fastsætter et separat mål for udledninger, at der indføres tiltag for at
reducere metan og lattergas, jordens kulstofindhold øges og støtte flyttes væk fra
udledningsintensive landbrugspraksisser (bl.a. husdyrproduktion).
Det anbefales i forlængelse heraf, at EU styrker tiltag til en mere plante-baseret
kost, og at der udvikles en strategi som kan skabe et fødevare-system tilpasset
klimamålene. Samtidig skal EU indlede forberedelserne til prissætning af
udledninger fra landbrug/fødevarer og LULUCF (se anbf. 13).
Anbefaling 10: fangst, lagring og anvendelse af CO
2
, brint og bioenergi bør
målrettes aktiviteter, hvor der ikke er alternativer
Klimarådet fremhæver, at CO
2
-fangst og indirekte elproduktion via bioenergi og
brint er mindre effektivt og forbundet med flere udfordringer mht. bæredygtigheds
end f.eks. energieffektivisering og direkte elektrificering.
Klimarådet anbefaler, at EU-politikkers til understøttelse af CO
2
-fangst og
lagring/anvendelse (CCS-/CCU-teknologi), bioenergi og brint målrettes aktiviteter,
hvor der er ingen eller kun begrænsede muligheder for reduktion af
udledningerne.
Anbefaling 11: EU skal gøre mere for at sikre de nødvendige private og
offentlige investeringer
De årlige investeringer i reduktionsindsatsen skal mere end firedobles fra de
nuværende 200-300 mia. euro til 1.250-1.400 mia. euro årligt. Det vil ifølge rådet
bl.a. kræve en omdirigering af eksisterende investeringer og en forøgelse af
investeringer i energi og transport med min. 500 mia. euro årligt.
Klimarådet foreslår bl.a.,
at rapporteringsmetoden i den flerårige finansielle ramme
(MFF) skal styrkes. For det første skal den bedre kunne spore de EU-midler, der
bidrager til klimaindsatsen. For det andet skal den identificere, hvor der anvendes
midler på aktiviteter, som potentielt er miljø- og klimaskadelige.
Desuden anbefaler rådet, at EU skal overveje at fortsætte den fælles låntagning
for at øge investorernes tillid og de offentlige investeringer i klimaindsatsen.
Samtidig peger rådet på behovet for private investeringer vil kræve, at man fra
EU’s side adresserer teknologispecifikke risici og finansieringsmangler for at øge
udbuddet af bankfinansierede reduktions-projekter.
Anbefalinger om at udvikle ny politik
Anbefaling 12: EU skal arbejde for mere ambitiøse reduktioner i
efterspørgslen af energi og materiale
EU-politikker skal skabe incitamenter til at foretage effektiviseringer og
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 266: Nyhedsbrev fra EU-konsulenterne: EU’s klimaråd gør status for EU’s klimapolitik og anbefaler mere handling i et højere tempo, hvis EU skal opnå klimaneutralitet
2821742_0005.png
adfærdsændringer, som vil reducere efterspørgsel af energi og materialer (f.eks.
ift. transport, materialeforbrug,
kost og bygninger). Indtil nu har EU’s politikker
primært haft fokus på teknologiske tiltag (på udbudssiden) og mindre på initiativer,
der kan begrænse forbruget af produkter og tjenester (på efterspørgselssiden)
med høj drivhusgasudledning.
Anbefaling 13: EU skal sætte en pris på udledninger fra alle større sektorer
og skabe incitamenter for kulstoffjernelse (optag)
Klimarådet anbefaler, at alle større sektorer fremover skal betale for udledning af
drivhusgasser. Det gælder således også landbrug/fødevarer, LULUCF og
udvinding og produktion af fossile brændstoffer (”upstream fossile aktiviteter”).
Rapporten anbefaler, at man går i gang med at forberede introduktionen af et
prisinstrument for landbruget/fødevarer og LULUCF-sektorerne. Ifølge klimarådet
vil et sådant prisinstrument give landbruget et klart incitament til at reducere
udledninger og øge optag/kulstoffjernelse. Samtidig med at det kan få kunder til at
fravælge udledningstunge produkter. Det vurderes, at et prisinstrument ikke kan
stå alene, men skal kombineres med andre tiltag for at sikre en retfærdig
omstilling.
Vil du vide mere om EU’s klimaråd og rapportens metode?
European Scientific Advisory Board on Climate Change blev etableret med den europæiske
klimalov for at give input
til EU’s klimaindsats for at nå målet om klimaneutralitet. Dets
bestyrelse består af 15 europæiske forskere, og det har til huse i Det Europæiske
Miljøagentur i Danmark.
Læs mere om EU’s klimaråd
her
og om den europæiske klimalov
her.
For at nå frem til anbefalingerne i rapporten, har EU’s klimaråd undersøgt, dels hvilke
fremskridt der er gjort på EU-niveau for at nå klimamålene, dels hvor der er
uoverensstemmelser mellem EU’s vedtagne politik og EU’s klimamål.
Fremskridtene vurderes ved at analysere over 80 indikatorer og sammenstille dem med
benchmarks, mens analysen af uoverensstemmelser primært er baseret på rapporter,
videnskabelige resultater osv. På baggrund af undersøgelsen identificerer klimarådet, hvad
der er behov for, og hvor der er mangler/barrierer.
Rapporten med anbefalingerne findes
her.
Produceret og skrevet af:
Christine Islann Farbøl, International konsulent
Karen Schack Andreassen, International konsulent, tlf. 3111
Andreas Sommer Møller, EU-konsulent, tlf. 3146
EU-nyt fra EU-konsulenterne sendes løbende til abonnenter i Folketinget