Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 260
Offentligt
2820749_0001.png
Europaudvalget 2018-19
EUU Alm.del Bilag 62
Offentligt
Den 24. oktober 2018
MFVM 680
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om standardmandat for forslag til Kommissionens beslutning om godkendelse
eller fjernelse af fødevaretilsætningsstoffer i henhold til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EF) nr. 1333/2008 (komitésag - standardmandat)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen fremsætter i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
1333/2008 løbende forslag til godkendelse af nye fødevaretilsætningsstoffer, til ændret anvendelse af
allerede godkendte fødevaretilsætningsstoffer eller til fjernelse af fødevaretilsætningsstoffer fra EU-
listen over fødevaretilsætningsstoffer. Hvert år fremlægger Kommissionen således et forholdsvist
stort antal sager af samme karakter. Samtidig har Folketingets Europaudvalg i sin beretning af 5.
juli 2013, der trådte i kraft den 1. september 2013, åbnet for øget brug af standardmandater i komi-
tésager. Regeringen støtter udelukkende godkendelse eller ændret anvendelse af fødevaretilsæt-
ningsstoffer, når anvendelsen af fødevaretilsætningsstoffet ikke giver anledning til sundhedsmæssige
betænkeligheder, opfylder et tilstrækkeligt teknologisk behov og ikke vildleder forbrugerne. Regerin-
gen støtter ligeledes, at fødevaretilsætningsstoffer fjernes fra EU-listen over fødevaretilsætningsstof-
fer, når dette er begrundet i en sundhedsmæssig vurdering, eller stoffet ikke længere finder anven-
delse. Regeringen stemmer imod forslag, hvor der ifølge den videnskabelige rådgivning kan blive
tale om et forringet beskyttelsesniveau, hvor der ikke er et tilstrækkeligt teknologisk behov, eller hvor
anvendelsen vurderes at vildlede forbrugerne. Regeringen agter at lægge nærværende notat til
grund ved afstemninger om komitéforslag fra og med den 5. november 2018.
Baggrund
Kommissionen fremsætter løbende forslag til godkendelse af nye fødevaretilsætningsstoffer eller af
nye anvendelser af allerede godkendte fødevaretilsætningsstoffer i overensstemmelse med Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1333/2008 (tilsætningsstofforordningen). Kommissionen
fremsætter også forslag, når et stof skal fjernes fra EU-listen over fødevaretilsætningsstoffer.
Forslagene fremsættes med hjemmel i artikel 10, stk. 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1333/2008 af 16. december 2008 om fødevaretilsætningsstoffer samt med hjemmel i artikel 3,
stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1331/2008 af 16. december 2008 om en
fælles godkendelsesprocedure for fødevaretilsætningsstoffer, fødevareenzymer og fødevarearomaer.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Samling af standardmandater i komitésager
Forslagene behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for 3 måneder, med henblik på legalitetskontrol. Kommissionen vedtager forslaget, så-
fremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget, eller ikke har udtalt sig inden for tidsfri-
sten. Opnås der ikke kvalificeret flertal i SCoPAFF, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Eu-
ropa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder.
Kommissionen vedtager forslaget, hvis Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke
har udtalt sig inden for tidsfristen.
Formål og indhold
Forslagene vedrører godkendelse af nye fødevaretilsætningsstoffer, ændret anvendelse af allerede god-
kendte fødevaretilsætningsstoffer eller fjernelse af fødevaretilsætningsstoffer. Dette sker ved ændring
af EU-listen. Cirka 10-20 gange årligt sættes forslag om fødevaretilsætningsstoffer til komiteafstem-
ning. I de seneste år har Danmark stort set støttet alle forslag, som Kommissionen har fremsat. Da
Danmark har en særregel om nitrit til kødprodukter, som betyder, at Danmark har lavere grænsevær-
dier for nitrit i kødprodukter end resten af EU, kan forslag, der går ud over de bestemmelser, der er
fastsat i den danske særregel, generelt ikke støttes fra dansk side.
Regulering af fødevaretilsætningsstoffer følger et positivlistesystem (EU-listen over fødevaretilsæt-
ningsstoffer). Kun fødevaretilsætningsstoffer, der er godkendt og dermed opført på EU-listen, må an-
vendes under de fastsatte betingelser. Tilsætningsstoffer må ikke udgøre en fare for forbrugerne, ikke
vildlede forbrugerne og skal repræsentere et tilstrækkeligt teknologisk behov. Disse betingelser skal
være opfyldt, før en ændring kan gennemføres.
Der er ikke tidsbegrænsning på godkendelsen, men et fødevaretilsætningsstof kan fjernes fra EU-listen
over fødevaretilsætningsstoffer, hvis der er ny videnskabelig evidens for, at stoffet ikke er sikkert at
anvende, eller hvis stoffet ikke længere finder anvendelse i forbindelse med fødevareproduktion. En
godkendelse medfører, at alle virksomheder kan anvende fødevaretilsætningsstoffet til de fødevarer,
stoffet er godkendt til, såfremt betingelserne i godkendelsen overholdes. Fjernes et tilsætningsstof fra
EU-listen gælder dette tilsvarende for alle virksomheder, hvorefter brugen af tilsætningsstoffet skal
ophøre.
Fødevaretilsætningsstoffer
E-numre
anvendes i en lang række fødevarer med teknologiske formål
(konservering, farvning, stabilisering, emulgering etc.). Godkendelser af fødevaretilsætningsstoffer
sker ved, at en virksomhed eller en brancheorganisation sender en ansøgning til Kommissionen om
godkendelse af et specifikt fødevaretilsætningsstof til en konkret fødevare eller konkrete fødevarer.
Hvis der er tale om et helt nyt tilsætningsstof, foretager Kommissionen en indledende vurdering af,
hvorvidt det teknologiske behov er velbegrundet. Hvis der er dokumentation for stoffets teknologiske
behov, videresender Kommissionen ansøgningen til Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
(EFSA), som foretager en risikovurdering af stoffet og dets anvendelse. På baggrund af vurderingen fra
EFSA forelægger Kommissionen et forslag om godkendelse eller afvisning af godkendelse af fødevare-
tilsætningsstoffet for SCoPAFF.
Hvis et fødevaretilsætningsstof allerede er godkendt til andre fødevarer og den udvidede anvendelse
vurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet sendes ansøgningen ikke til EFSA. Kommissionen kan i
disse tilfælde fremsætte et forslag om en udvidet anvendelse for SCoPAFF uden supplerende vurdering
fra EFSA.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Samling af standardmandater i komitésager
Forslaget og risikovurderingen fra EFSA vurderes desuden af Fødevarestyrelsen i forbindelse med
behandling af sagen. Hvis det skønnes nødvendigt, inddrages DTU Fødevareinstituttet i vurderingen.
Fødevarestyrelsen drøfter ligeledes indkomne ansøgninger med de øvrige medlemsstater og Kommis-
sionen på de løbende møder i EU-arbejdsgruppen for tilsætningsstoffer.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Forslag om godkendelse af fødevaretilsætningsstoffer er gennemførelsesbestemmelser til en allerede
vedtaget retsakt, hvorfor nærhedsprincippet er tilgodeset.
Gældende dansk ret
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1333/2008 af 16. december 2008 om fødevaretil-
sætningsstoffer er umiddelbart gældende i Danmark og de øvrige medlemsstater.
Konsekvenser
Forslag, der vurderes at have væsentlige konsekvenser lovgivningsmæssigt, statsfinansielt, administra-
tivt eller samfundsøkonomisk, og forslag der medfører nævneværdige erhvervsøkonomiske konse-
kvenser, er ikke omfattet af dette standardmandat.
Høring
De konkrete forslag om fødevaretilsætningsstoffer vil forsat blive sendt i høring på høringsportalen
forud for afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF).
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter udelukkende godkendelse af fødevaretilsætningsstoffer og deres specifikke anven-
delser, når de ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder, og de opfylder kravene i
forordningen. Regeringen stemmer imod forslag, hvor der ifølge den videnskabelige rådgivning kan
blive tale om et forringet beskyttelsesniveau.
Regeringen kan derfor støtte godkendelse, når følgende forudsætninger er opfyldt:
Stoffets anvendelse, som beskrevet i forslaget, vurderes at være sundhedsmæssigt acceptabelt.
Stoffets anvendelse, som beskrevet i forslaget, opfylder et tilstrækkeligt teknologisk behov.
Stoffets anvendelse, som beskrevet i forslaget, vurderes ikke at være vildledende for forbrugeren.
Forslaget tager tilstrækkeligt højde for eventuelle bemærkninger, som EFSA eller danske eksper-
ter måtte have, herunder eventuelle forslag om begrænsninger i anvendelsen.
Forslagets anvendelse af nitrit i kødprodukter går ikke ud over de bestemmelser, der er fastsat i
den danske særregel om nitrit i kødprodukter.
Forslaget kan ikke støttes, såfremt disse kriterier ikke er opfyldt.
Herudover vil man fra regeringens side afstå fra at stemme, når der konstateres formelle fejl i proce-
duren vedrørende fremsættelse af forslag til afstemning, som fører til, at forslagets konsekvenser ikke
umiddelbart kan vurderes på fyldestgørende vis.
Hvis der afviges fra ovenstående tilgang, vil forslagene blive forelagt efter normal EU-procedure.
Miljø- og Fødevareministeriet vil én gang årligt ved påbegyndelsen af det næstfølgende kalenderår
orientere Folketingets Europaudvalg om, hvilke fødevaretilsætningsstoffer der i det forgangne år er
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 260: Samling af standardmandater i komitésager
blevet behandlet i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF), med anførel-
se af dansk holdning til det enkelte forslag om fødevaretilsætningsstoffer og afstemningens resultat.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
4