Bekendtgørelse om forbud mod anvendelse og transport af tung olie som
skibsbrændstof i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland i det arktiske
havområde
I medfør af § 22, stk. 1, § 22 a, § 34, stk. 1 og 2, og § 46, stk. 1 i lov nr. 1534 af 19. december 2017 om beskyttelse af havmiljøet
i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland, som ændret ved lov nr. ____ af _____ fastsættes:
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på danske og grønlandske skibe, der befinder sig i den eksklusive økonomiske zone
ved Grønland i det arktiske havområde. I det omfang det er foreneligt med international ret, finder bekendtgørelsen endvidere
anvendelse på udenlandske skibe, som befinder sig i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland i det arktiske havområde.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen omfatter ikke beskyttelse af havmiljøet, herunder regulering, tilsyn, beredskab og bekæmpelse, i
forbindelse med aktiviteter omfattet af den grønlandske råstoflovgivning.
Stk. 3.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på følgende:
1) Orlogsskibe og andre skibe, der ejes eller benyttes af en stat, så længe skibet udelukkende benyttes i ikkekommerciel
statstjeneste.
2) Skibe, der er involveret i sikring af skibes sikkerhed eller i eftersøgnings- og redningsoperationer.
3) Skibe, der indgår i beredskab i forbindelse med oliespild i Arktis.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Den eksklusive økonomiske zone ved Grønland: Den eksklusive økonomiske zone ved Grønland som omfattet af
definitionen i lov om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland § 5, stk. 1.
2) Det arktiske havområde: Havområdet, der er beliggende nord for en linje fra breddegraden
58°00�½. 0 N
og længdegraden
042°00�½. 0 V til breddegraden 64°37�½. 0 N, længdegraden 035°27�½. 0 V og derfra via
en kompaslinje til breddegraden
67°03�½. 9 N, længdegraden 026°33�½. 4 V og derfra via en kompaslinje til breddegraden 70°49�½. 56 N og
længdegraden
008°59�½.
61 V (Sørkapp, Jan Mayen) og via den sydlige kyst af
Jan Mayen til 73°31�½. 6 N og 019°01�½. 0 Ø ved Bjørnøya,
og derfra via en stor cirkellinje til breddegraden
68°38�½. 29 N og længdegraden 043°23�½08 Ø (Cap Kanin Nos) og derfra
via den nordlige kyst af det asiatiske kontinent østpå til Beringstrædet og derfra fra Beringstrædet vestpå til breddegraden
60° N så langt
som til Il�½pyrskiy og langs den 60. nordlige breddegrad østpå så langt som til og inklusive Etolin-strædet
og derfra via den nordlige kyst af det nordamerikanske kontinent så langt sydpå som til breddegraden 60° N og derfra
østpå langs breddegraden 60° N til længdegraden 056°37�½. 1 V og derfra til breddegraden 58°00�½. 0 N,
længdegraden
042°00�½. 0 V.
3) Kategori A-skib: Et skib, der i henhold til skibets polarskibscertifikat er certificeret som et kategori A-skib af et af
Søfartsstyrelsen godkendt klassifikationsselskab.
4) Kategori B-skib: Et skib, der i henhold til skibets polarskibscertifikat er certificeret som et kategori B-skib af et af
Søfartsstyrelsen godkendt klassifikationsselskab.
5) Kyst: Den basislinje, hvorfra det ydre territorialfarvand er fastlagt i overensstemmelse med international ret.
6) Ydre territorialfarvand: Ydre territorialt farvand som omfattet af definitionen i lov om beskyttelse af havmiljøet i den
eksklusive økonomiske zone ved Grønland § 5, stk. 3.
7) Olie: Olie som omfattet af definitionen i lov om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland
§ 8, stk. 1.
8) Råolie: Enhver flydende kulbrinteblanding, der forekommer naturligt i jorden, uanset om den er behandlet for at gøre den
egnet til transport, herunder råolie, hvorfra visse destillater kan være fjernet, og råolie, hvortil visse destillater kan være
tilføjet.
9) Skib: Skib som omfattet af definitionen i lov om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland
§ 4, stk. 5.
10) Søterritoriet: Søterritoriet som omfattet af lov om beskyttelse af havmiljøet i den eksklusive økonomiske zone ved Grønland
§ 5, stk. 2.
Forbud mod anvendelse og transport med henblik på anvendelse af tung olie som skibsbrændstof
§ 3.
Anvendelse og transport af tung olie som skibsbrændstof og transport med henblik på anvendelse af tung olie som
skibsbrændstof er forbudt.
Stk. 2.
Ved tung olie forstås olie, bortset fra råolie, med en højere massefylde end 900 kg/m
3
ved 15° C, eller en højere
kinematisk viskositet end 180 mm
2
/s ved 50° C.
Fritagelse fra tank- og rørrensning