NOTAT
Jura
J.nr.: 2023-12147
Den 30.01.2024
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og
Fødevareudvalg om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens præju-
dicielle sag C-629/23, Eesti Suurkiskjad
1. Indledning
Den estiske Højesteret har forelagt EU-Domstolen fire præjudicielle spørgsmål om fortolkningen af ha-
bitatdirektivet
1
i relation til fastlæggelsen af en regional ulvebestands bevaringsstatus.
I Estland er ulv oplistet på habitatdirektivets bilag V, mens ulv i Danmark er omfattet af habitatdirekti-
vets bilag IV. Som følge heraf er ulv en såkaldt bilag V-art i Estland, men en bilag IV-art i Danmark. Det
betyder, at Danmark efter habitatdirektivets artikel 12 er forpligtet til at sikre en streng beskyttelse af
ulv i Danmark, hvorimod Estland har taget forbehold for en streng beskyttelse af ulv ved deres tiltræ-
delse i Unionen.
Selvom beskyttelsen af ulv dermed er forskellig i Estland og Danmark, kan EU-Domstolens besvarelse
af de præjudicielle spørgsmål have betydning for forvaltningen af ulv i Danmark, jf. nærmere nedenfor.
2. Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstillinger
Den estiske sag vedrører en afgørelse truffet den 29. oktober 2020 af miljøkontoret i Estland (Keskkon-
naamet). I afgørelsen fastlagde miljøkontoret på baggrund af bestemmelser i Estlands nationale jagtlov
kvoten for ulvejagt for den første del af jagtåret 2020/2021 til 140 individer.
Naturbeskyttelsesforening MTÜ Esti Suurkiskjad anlagde på den baggrund retssag ved de estiske dom-
stole om lovligheden af miljøkontorets afgørelse. Foreningen har bl.a. argumenteret for, at ulvens beva-
ringsstatus i Estland ikke er gunstig, og at jagt på 140 ulve vil vanskeliggøre opnåelsen af en gunstig
bevaringsstatus.
De Estiske miljømyndigheder har under retssagen bl.a. gjort gældende, at Estland har en geografisk
fravigelsesbestemmelse i habitatdirektivet, hvorefter ulve må jages på baggrund af en aktionsplan i hen-
hold til estisk ret. Ved jagt på 140 individer kan Estland ifølge myndigheden fortsat opfylde sine forplig-
telser over for Unionen. Det anføres endvidere, at aktionsplanen udarbejdes i samarbejde med viden-
skabsfolk, sagkyndige, repræsentanter for myndigheder og interesseorganisationer på området. Der
henvises til, at ulvebestandens status i Estland er gunstig, og at bestanden ikke kun kan vurderes inden
for Estland. Endelig bemærker myndigheden, at ulvebestandenes udvikling kan anses for at være stabil,
og at det må anses for normalt, at der forekommer variationer i bestandene.
Den estiske Højesteret har under retssagen stillet fire præjudicielle spørgsmål til EU-Domstolen. Miljø-
ministeriet vil i det følgende fokusere på det første og det andet spørgsmål, da navnlig besvarelsen af
1
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper samt vilde dyr og planter.
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216
København K
Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk