Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 221
Offentligt
2813296_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 19. januar 2024
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 11-24
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering om forslag til Kommissionsbeslutning om ikke-optagelse
af aktivstofferne: ”Reaktionsprodukter af: glutaminsyre og N-(C12-14-alkyl)propylendiamin
(glucoprotamin)” (produkttype 2 og 4), Biphenyl-2-ol
(produkttype 7), 2,2-Dibrom-2-cyanacetamid
(DBNPA) (produkttype 2), Sølv-polyethyleniminchlorid (produkttype 1, 2 og 9), Brandy (produkttype
19), Kaliumdimethyldithiocarbamat (produkttype 9, 11 og 12), Aktivt chlor genereret ved elektrolyse af
magnesiumchloridhexahydrat og kaliumchlorid (produkttype 2), Hvidløgsekstrakt (produkttype 19),
Poly(oxy-1,2-ethandiyl),
α-[2-(didecylmethylammonio)ethyl]-,ω-hydroxy-,
propanoat (salt) (bardap
26) (produkttype 2, 4 og 10) i henhold til forordning 528/2012 om tilgængeliggørelse på markedet og
anvendelse af biocidholdige produkter (komitesag)
Forslaget er drøftet i den stående komité for biocidholdige produkter den 6. december 2023 med
forventet efterfølgende skriftlig afstemning.
Samlet set påvirker forslaget miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark neutralt til positivt.
Der er ikke længere nogen ansøger, som støtter en ansøgning for en række aktivstoffer i de pågældende
produkttyper, og derfor kan stofferne ikke godkendes. Regeringen agter på den baggrund at støtte
forslaget.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 221: Grundnotat om ikke-optagelse af diverse aktivstoffer, komitésag
2813296_0002.png
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om forslag til Kommissionsbeslutning om ikke-optagelse af aktivstofferne:
”Reaktionsprodukter
af: glutaminsyre og N-(C12-14-alkyl)propylendiamin
(glucoprotamin)”
(produkttype 2 og 4),
Biphenyl-2-ol (produkttype 7), 2,2-
Dibrom-2-cyanacetamid (DBNPA) (produkttype 2), Sølv-
polyethyleniminchlorid (produkttype 1, 2 og 9), Brandy (produkttype 19),
Kaliumdimethyldithiocarbamat (produkttype 9, 11 og 12), Aktivt chlor genereret
ved elektrolyse af magnesiumchloridhexahydrat og kaliumchlorid (produkttype
2), Hvidløgsekstrakt (produkttype 19), Poly(oxy-1,2-ethandiyl),
α-[2-
(didecylmethylammonio)ethyl]-,ω-hydroxy-, propanoat (salt) (bardap 26)
(produkttype 2, 4 og 10) i henhold til forordning 528/2012 om
tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter
(komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen foreslår, at der laves ikke-optagelsesbeslutning for en række aktivstoffer, som ikke
længere støttes optaget af en ansøger, i henhold til forordning 528/2012 om biocidholdige produkter
(komitesag). Hvis forslaget bliver vedtaget, vil det betyde, at der ikke kan godkendes
biocidprodukter med aktivstofferne i de respektive produkttyper. Det vurderes, at forslaget ikke får
væsentlige økonomiske eller administrative konsekvenser for stat, regioner, kommuner eller
erhvervslivet. Samlet set påvirker forslaget miljøbeskyttelsesniveauet i Danmark neutralt til positivt.
Der kan være ikke-godkendelsespligtige produkter på det danske marked med stofferne i dag.
Eventuelle produkter med stofferne vil efter en udfasningsperiode ikke længere være lovlige på det
danske marked. Der kan desuden være behandlede artikler, som indeholder aktivstofferne på det
danske marked, og disse artikler vil ligeledes efter en udfasningsperiode ikke længere være lovlige på
det danske marked. Forslaget er drøftet i den stående komité for biocidholdige produkter den 6.
december 2023 med forventet efterfølgende skriftlig afstemning. Der er ikke længere nogen ansøger,
som støtter en ansøgning for en række aktivstoffer i de pågældende produkttyper, og derfor kan
stofferne ikke godkendes. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen forventes at fremsætte forslag til Kommissionsbeslutning om ikke-optagelse af en
række kombinationer af aktivstoffer og produkttyper. Disse er nærmere beskrevet i
afsnittet ”Formål
og indhold”.
Forslaget har hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 528/2012 om
tilgængeliggørelse på markedet og anvendelse af biocidholdige produkter.
Der er tale om eksisterende aktivstoffer, der har været på markedet i EU før den 14. maj 2000, og som
skal vurderes, idet det fremgår af forordningens artikel 89, stk. 1, at alle aktivstoffer, der var på
markedet i EU før den 14. maj 2000, skal vurderes. Dvs. stofferne/produkttyperne indgår i
biocidforordningens vurderingsprogram. Kombinationerne af aktivstoffer og produkttyper fremgår
derfor af bilag 2 i Kommissionens delegerede forordning (EU) Nr. 1062/2014, og der skal være en
konkret ansøger, som støtter en ansøgning om godkendelse af aktivstof i den pågældende produkttype.
Hvis der ikke længere er en konkret ansøger, som støtter ansøgningen, skal Kommissionen, jævnfør
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 221: Grundnotat om ikke-optagelse af diverse aktivstoffer, komitésag
artikel 20, udarbejde et udkast til et ikke-optag af aktivstof i den pågældende produkttype. Dette er
grundlaget for forslaget til ikke-optagelsesbeslutningen af disse stoffer/produkttyper.
Forslag behandles i en undersøgelsesprocedure i den stående komité for biocidholdige produkter.
Afgiver komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen forslaget.
Afgiver komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke forslaget.
Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen inden for to måneder
forelægge komitéen et ændret forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan
Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget er drøftet i den stående komité for biocidholdige produkter den 6. december 2023 med
forventet efterfølgende skriftlig afstemning.
Formål og indhold
Forslaget drejer sig om beslutning om ikke-optagelse af følgende kombinationer af aktivstoffer og
produkttyper.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 221: Grundnotat om ikke-optagelse af diverse aktivstoffer, komitésag
2813296_0004.png
Stofnavn
Reaktionsprodukter af:
glutaminsyre og
N-(C12-14-
alkyl)propylendiamin
(glucoprotamin)
Biphenyl-2-ol
2,2-Dibrom-2-cyanacetamid
(DBNPA)
CAS Nr.
Produkttype(r)
2: Produkter til desinfektionsmidler og algedræbende
midler, som ikke er beregnet til direkte anvendelse på
mennesker eller dyr
4: Fødevarer og foderstoffer
164907-72-6
90-43-7
7: Konserveringsmidler til overfladefilm
2: Produkter til desinfektionsmidler og algedræbende
midler, som ikke er beregnet til direkte anvendelse på
mennesker eller dyr
1: Hygiejne for mennesker
2: Produkter til desinfektionsmidler og algedræbende
midler, som ikke er beregnet til direkte anvendelse på
mennesker eller dyr
9: Beskyttelsesmidler til fibermaterialer, læder, gummi
og polymeriserede materiale
10222-01-2
Sølv-polyethyleniminchlorid
-
Brandy
-
19: Afskræknings- og tiltrækningsmidler
9: Beskyttelsesmidler til fibermaterialer, læder, gummi
og polymeriserede materiale
Kaliumdimethyldithiocarbamat
128-03-0
11: Konserveringsmidler til væske i køle- og
behandlingssystemer
12: Midler mod slim
Aktivt chlor genereret ved
elektrolyse af
magnesiumchloridhexahydrat og
kaliumchlorid
Hvidløgsekstrakt
-
2: Produkter til desinfektionsmidler og algedræbende
midler, som ikke er beregnet til direkte anvendelse på
mennesker eller dyr
19: Afskræknings- og tiltrækningsmidler
2: Produkter til desinfektionsmidler og algedræbende
midler, som ikke er beregnet til direkte anvendelse på
mennesker eller dyr
8008-99-9
Poly(oxy-1,2-ethandiyl),
α-[2-
(didecylmethylammonio)ethyl]-,
ω-hydroxy-,
propanoat (salt)
(bardap 26)
94667-33-1
4: Fødevarer og foderstoffer
10: Midler til beskyttelse af byggematerialer
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 221: Grundnotat om ikke-optagelse af diverse aktivstoffer, komitésag
Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget retsakt, hvorfor regeringen
vurderer, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Der er tale om vedtagelse af en gennemførelsesafgørelse, som er direkte gældende i Danmark.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget bliver vedtaget, vil stofferne ikke blive optaget på EU-listen over godkendte aktivstoffer.
Dermed vil der ikke kunne godkendes biocidprodukter indeholdende de nævnte aktivstoffer i de
relevante produkttyper. Stofferne vil heller ikke kunne indgå i behandlede artikler. Dette vil være
direkte gældende i Danmark.
For stofferne gælder endvidere, at de vil blive fjernet fra bilag 2-listen over stoffer, som er under
vurdering, og som derfor er omfattet af overgangsordningen. I øjeblikket er der ikke godkendt
biocidmidler i Danmark med de nævnte aktivstoffer/produkttyper under Miljøstyrelsens nationale
godkendelsesordning. Den nationale godkendelsesordning har dog kun omfattet få af de i denne
sammenhæng relevante, anvendelser/produkttyper, og der kan derfor være ikke-godkendelsespligtige
biocidprodukter på markedet i dag. Der kan desuden være behandlede artikler, som indeholder de
nævnte stoffer relateret til de relevante produkttyper. Når stofferne er fjernet fra bilag 2-listen, vil
disse biocidprodukter og behandlede artikler efter en udfasningsperiode ikke længere være lovlige på
det danske marked.
Økonomiske konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
konsekvenser for
EU’s budget.
Det bemærkes, at afledte nationale udgifter, som følger af EU-retsakter,
afholdes inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillingsrammer, jf. budgetvejledningens
bestemmelser herom. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige erhvervsøkonomiske konsekvenser, fordi der ikke er nogen
ansøgere, som længere støtter en optagelse af aktivstof/produkttype-kombinationerne.
Beskyttelsesniveauet og andre konsekvenser
Forslaget om ikke-godkendelse af en række aktivstof/produkttype-kombinationer påvirker
beskyttelsesniveauet i Danmark neutralt til positivt. Det skyldes, at der kan være ikke-
godkendelsespligtige biocidprodukter på markedet i dag. Desuden kan der være behandlede artikler
med stof/produkttype-kombinationerne på markedet i dag. Begge dele kan være på markedet, så
længe stofferne er under vurdering efter biocidforordningen. Implementeringen af biocidforordningen
vil generelt påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark positivt, idet den omfatter flere produkttyper end
den tidligere nationale godkendelsesordning. Ved en ikke-godkendelse af en række
aktivstoffer/produkttyper, vil der herefter være mulighed for færre ikke-godkendelsespligtige
biocidprodukter og relaterede behandlede artikler på markedet, hvilket forventes at øge
beskyttelsesniveauet.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i EU Miljøspecialudvalget. Der er ikke modtaget bemærkninger til
forslaget.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 221: Grundnotat om ikke-optagelse af diverse aktivstoffer, komitésag
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre
medlemsstater. På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Forslaget er en naturlig konsekvens af Biocidforordningen, da der ikke længere findes en ansøger, som
støtter en ansøgning om godkendelse af disse aktivstoffer/produkttyper. Derfor skal der vedtages
afgørelser om ikke-optagelse. Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Kommissionens endelige forslag med den endelige liste over aktivstoffer og
produkttypekombinationer, som ikke længere er omfattet af vurderingsprogrammet, foreligger ikke
endnu. Hvis der i det endelige forslag skulle være inkluderet aktivstof/produkttype-kombinationer,
som ikke er nævnt specifikt i tabel 1 i dette notat, og hvis det er begrundet i, at der ikke længere er en
ansøger, der støtter ansøgningen, agter regeringen med samme begrundelse som ovenfor fortsat at
støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5