Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 220
Offentligt
2813197_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Den 16. januar 2024
Spørgsmål T
Ministeren bedes redegøre for sin indstilling til den
kommende dagsorden for rådsmøde (landbrug og
fiskeri) den 22.-23. januar 2024 samt eventuelle
sager, hvortil der søges mandat i Europaudvalget.
Svar
Jeg vil gennemgå dagsordenen for rådsmødet for
landbrug og fiskeri den 23. januar 2024. Der er fire
punkter
dagsordenen,
som
forelægges
til
orientering.
Punkt 1 er en præsentation af det belgiske
formandskabs arbejdsprogram. De vigtigste sager set
med danske øjne er forslaget om nye genomteknikker
i
forhold
til
planter
og
Kommissionens
dyrevelfærdspakke.
1
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 220: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir, fra samrådet 17/1-24 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 23. januar 2024
2813197_0002.png
TALEPAPIR
Punkt 2 handler om handel og landbrug. Fokus
forventes at være på udfordringerne i samhandlen
mellem EU og Ukraine. Vores tilgang er, at vi skal
undgå handelsrestriktioner over for Ukraine.
Det vil være en forkert tilgang at introducere
handelsrestriktioner på EU-plan, men i særdeleshed
også på nationalt plan. Fri samhandel med EU
hjælper den ukrainske økonomi og knytter Ukraine
tættere til EU.
Et andet vigtigt emne bliver forberedelsen af
WTO’s
13. ministerkonference. Konferencen finder sted i
Abu Dhabi den 26.-29. februar i år.
Fra dansk side bakker vi stærkt op om det
multilaterale handelssystem og WTO.
Punkt 3 er en drøftelse om fremtidens landbrug i EU.
Den skal føde ind i en strategisk dialog, som
Kommissionen vil igangsætte. Der vil være en bred
inddragelse af forskellige interessenter.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 220: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir, fra samrådet 17/1-24 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 23. januar 2024
2813197_0003.png
TALEPAPIR
Fra dansk side vil vi overordnet lægge vægt på:
1) den grønne omstilling,
2)
3)
fortsat markedsorientering,
og behovet for forenkling af den fælles
landbrugspolitik.
Det er et emne, som vi vil vende tilbage til i de
kommende år, når vi skal begynde at diskutere
udformningen af EU’s landbrugspolitik efter 2027.
Punkt 4 omhandler Kommissionens forslag om
tilpasning af reglerne for flerårige planer for
Østersøen, Nordsøen og de vestlige farvande.
Med forslaget fjernes en enslydende bestemmelse i
de tre planer. Den fastslår, at fiskerimuligheder
under alle omstændigheder skal fastsættes med
mindre end 5 pct. sandsynlighed for, at en bestands
gydebiomasse falder under grænsereferencepunktet.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 220: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir, fra samrådet 17/1-24 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 23. januar 2024
2813197_0004.png
TALEPAPIR
Kommissionen har for første gang i sine forslag om
fiskerimuligheder for 2024 anvendt en meget
restriktiv fortolkning af bestemmelsen, så den fik
forrang frem for andre beskyttelsesforanstaltninger.
Rådet var ikke enig i Kommissionens fortolkning.
Med
Kommissionens
forslag
fjerner
man
usikkerheden om forståelsen af teksten. Regeringen
støtter Kommissionens forslag.
Punktet er ikke på dagsordenen til rådsmødet, men
forventes vedtaget på et kommende rådsmøde.
I denne sammenhæng vil jeg også nævne, at EU-
Domstolen den 11. januar i år har afsagt dom i sag C-
330/22. Jeg orienterede om sagen ved forelæggelse
af rådsmødet i oktober sidste år.
Sagen vedrører kvoter i de vestlige farvande, som for
2020 i Rådet var fastsat til bifangstkvoter på mere
end nul. Det var i en situation, hvor den
videnskabelige anbefaling var
”ingen
fangst”.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 220: Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris talepapir, fra samrådet 17/1-24 om rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 23. januar 2024
2813197_0005.png
TALEPAPIR
Kort sagt konkluderer EU-Domstolen, at der ikke er
fremført noget, som kan rejse tvivl om gyldigheden af
de berørte kvoter.
---o0o---
Under siden sidst vil jeg ikke nævne noget.
5