Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2023-24, Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
ULØ Alm.del Bilag 67, KEF Alm.del Bilag 158, MOF Alm.del Bilag 215
Offentligt
2811581_0001.png
Foretræde ULØ 17. januar 2024 - Foreningen imod Kæmpevindmøller ved Bulbjerg
Bjarne Sørensen, Ingeniør
[email protected]
Ulrik B. Iversen, Økologisk landmand
[email protected]
Jens Tilma, Læge
[email protected]
ONE PAGER - UDVIDELSE AF TESTCENTER ØSTERILD
Udvidelsen vil medføre ekspropriationer, som fordriver ca. 200 borgere fra deres hjem.
Et areal på 100 km2 – større end Aarhus – vil blive underlagt vindindustrien som følge af en
udvidelse af Testcenter Østerild.
En konsekvensmæssigt optimal placering af et testcenter, er ved en flad vestvendt kyst,
med frit vindfelt over havet, og kun én støj- og skyggezone mod øst ind over landbrugsjord.
Testcenterets nuværende annektering udfordrer allerede lokalsamfundets bæredygtighed
og en udvidelse vil tvangsfjerne grundlaget for børneinstitutioner, skoler, foreningsliv,
indkøbsmuligheder, lægedækning osv.
En udvidelse vil ødelægge alle lokalområdets muligheder for vækst og udvikling og helt
destruere resultaterne af mange års kompetente, borgerdrevne udviklingsinitiativer som
eksempelvis den forestående udvidelse af Nationalpark Thy og den nyligt opnåede
internationale certificering af Dark Sky Park Bulbjerg.
Nybrud omkring bosætning og tilflytning på baggrund af beskyttede naturværdier vil blive
kastet på gulvet, hvis udvidelsen gennemføres.
En udvidelse vil fuldstændig tilsidesætte EU-/DK-naturbeskyttelser for et unikt og vigtigt
sammenhængende naturområde, der er nærmeste nabo til Vejlerne, Nordeuropas største
fuglereservat.
Spørgsmål til ministeren:
1. Hvordan sikrer ministeren et uvildigt og upartisk datagrundlag for
konsekvens-beregningerne (under fuldt rådgiveransvar), så vindmølleindustrien og DTU
ikke egenhændigt fastsætter kriterierne og beregningerne for testcenter-placering?
2. Hvordan håndterer ministeren inhabiliteten i forhold til testcenterplacering ud fra lokale
tilhørsforhold frem for tyngden af konsekvenser?
3. Hvad er ministerens øvre grænse for ekspropriationer, afledte konsekvenser for et helt
landdistrikt, destruktion af unikke naturområder og afvikling af et dansk udkantsområde i
ellers god udvikling?
4. Hvad er ministerens baggrund for at begrænse den offentlige adgang til information om
konsekvensernes omfang i testcenterplaceringen?
5. På hvilken måde planlægger ministeren fremadrettet at bidrage til en objektiv, retfærdig,
gennemsigtig og borgerinddragende proces?
Tak for jeres tid. Henvendelser vedrørende indhold eller yderligere spørgsmål er velkomne.