MEP’er
Asger
Christensen
(Venstre,
Renew)
Emne
Brexittilpasningsres
erven (The Brexit
Adjustment
Reserve)
Niels Fuglsang
(Socialdemokra
tiet, S&D)
Sondringen mellem
slagtedyr og avlsdyr
i forbindelse med
dyrevelfærd under
dyretransporter
Spørgsmål fra MEP’ere
Det er positivt, at fiskeriet gennem The Brexit
Adjustment Reserve har fået mulighed for at
modtage
kompensation. Imidlertid kan EU’s
fiskere ikke føle sig sikre på at kunne beholde
deres ”brexit-kompensation” så længe den
sidestilles med statsstøttereglerne i EMFAF,
hvor krav om antagelighed gælder.
Det er på ingen måde rimeligt, at brexit-
kompensation betragtes som støtte, når der er
tale om en egentlig kompensation.
På den baggrund bedes Kommissionen svare
på følgende spørgsmål:
1. Er Kommissionen enig i, at kravet fra GD
MARE om antagelighed i en 5-årig periode kan
have meget voldsomme konsekvenser for de
fiskere, som har modtaget brexit-
kompensation, og at denne situation er uden
for proportionalitet og skaber stor usikkerhed
i fiskerierhvervet?
2. Vil Kommissionen tage initiativ til at ændre
reglerne således, at bestemmelserne om
antagelighed ikke
omfatter ”The Brexit
Adjustment Reserve”, så krav om
tilbagebetaling af brexit-kompensation
undgås?
3. Vil Kommissionen gennemføre en
revisionen af retningslinjerne for statsstøtte i
fiskeri- og akvakultursektoren for at afbøde
virkningerne af Storbritanniens udtræden af
Den Europæiske Union med henblik på sikre,
at der ikke stilles krav om tilbagebetaling af
brexit-kompensation i tilfælde af, at fiskernes
kompensation betragtes som uantageligt efter
andre regler i den fælles fiskeripolitik?
Spørgsmål om Brexittilpasningsreserven (The
Brexit Adjustment Reserve)
(09.10.23)
Kommissionen har varslet, at den i efteråret
2023 vil fremsætte en revidering af den
eksisterende lovgivning på
dyrevelfærdsområdet - herunder "Rådets
forordning (EF) nr. 1/2005 af 22. december
2004 om beskyttelse af dyr under transport og
dermed forbundne aktiviteter og om ændring
af direktiv 64/432/EØF og 93/119/EF og
forordning (EF) nr. 1255/97".
I forbindelse med diskussionen om reglerne
for dyretransporter, bliver der af nogen
sondret mellem: 1) dyr der transporteres med
henblik på slagtning og 2) dyr der
transporteres men ikke med henblik på
slagtning (alvsdyr).
På den baggrund ønsker jeg at stille følgende
spørgsmål til Kommissionen:
1. Med udgangspunkt i den tilgængelige
forskning indenfor dyrevelfærd, giver det så
mening at sondre mellem slagtedyr og ikke-
slagtedyr, når det kommer til dyretransporter?
2. Hvis ja, hvad er argumenterne for denne
sondring?
Spørgsmål om sondringen mellem slagtedyr
og avlsdyr i forbindelse med dyrevelfærd
under dyretransporter
(06.09.23)
Svar fra Kommissionen
Foranstaltninger truffet af medlemsstaterne for at
imødegå de direkte negative konsekvenser af
brexit for fiskerisektoren kan være berettiget til et
finansielt bidrag fra brexittilpasningsreserven i
henhold til forordning (EU) 2021/1755.
Foranstaltninger som støtte i form af
kompensation skal være i overensstemmelse med
den gældende lovgivning, herunder
statsstøttereglerne.
I retningslinjerne for statsstøtte til sektorer fra
2023 er der indført forbehold, som sikrer, at
ansøgeren overholder reglerne i den fælles
fiskeripolitik og fortsætter med at gøre det i en
femårig periode efter den sidste støtteudbetaling.
Kravet om overholdelse af reglerne for den fælles
fiskeripolitik fandtes allerede i de tidligere
sektorretningslinjer fra 2015. Ikke desto mindre
præciseres det i sektorretningslinjerne fra 2023, at
ansøgeren skal tilbagebetale støtten proportionalt
i forhold til den pågældende overtrædelse eller
manglende efterlevelse. Der indføres således
allerede et proportionalitetskriterium med
sektorretningslinjerne fra 2023.
Svar på spørgsmål om Brexittilpasningsreserven
(The Brexit Adjustment Reserve)
(13. 11. 23)
Asger
Christensen
(Venstre,
Bioløsninger
1. Fermentering kan hjælpe til at forlænge
holdbarheden, forebygge madspild og
sikkerhedsrisici (listeria) uden brug af
Den sondring, der nævnes i det ærede medlems
spørgsmål, fremføres ofte i drøftelserne om
transport af dyr. En sådan differentiering
forekommer som følge af risikohåndteringen af to
forskellige situationer.
I forbindelse med transport af avlsdyr er der, i
langt de fleste tilfælde, ikke noget indlysende
alternativ til transport af dyr fra oprindelsesstedet
til bestemmelsesstedet. Transport af avlsdyr er
afgørende for en velfungerende fødevaresektor og
fødevarekæde. Som følge heraf overvejes det at
indføre strengere foranstaltninger for at mindske
dyrevelfærdsrisici ved potentielt lange transporter,
såsom tilstrækkelig vanding, fodring,
hvileperioder, transport i godkendte køretøjer,
som bør opfylde yderligere krav til lange
transporter osv.
I forbindelse med transport af dyr bestemt til
slagtning er det muligt at slagte dyr tættere på
deres oprindelsessted, hvilket kræver kortere
transporter af levende dyr. Transport af
slagtekroppe vil begrænse de potentielle
dyrevelfærdsrisici i forbindelse med transport,
være mere bæredygtig og mindske de økonomiske
tab som følge af skader.
Svar på spørgsmål om sondringen mellem
slagtedyr og avlsdyr i forbindelse med dyrevelfærd
under dyretransporter
(20.10.23)
Kommissionen ser positivt på initiativer, der
støtter reduktion af madspild, herunder
innovation i fødevareforsyningskæden for at