Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 190
Offentligt
2804338_0001.png
AARHUS
UNIVERSITET
INSTITUT FOR HUSDYR- OG VETERINÆRVIDENSKAB
Notat
Mette S. Herskin
Dato: 30. november 2023
Side 1/3
Modtager(e):
MOF – Camilla Brask Lentz
Supplerende skriftligt svar efter eksperthøring om dyrevelfærd under
transport
I de sidste minutter af gårsdagens høring spurgte et af udvalgets medlemmer om mere
viden om dyrevelfærd under transport. Nedenfor har jeg forsøgt at linke til den tilgænge-
lige forskningsmæssige viden på området. Jeg uddyber altid gerne.
Hvis I er interesserede i at læse mere om velfærd hos fjerkræ under transport på dansk,
så brug måske denne korte artikel fra Dansk Veterinærtidsskrift:
https://elbo.do-
web.dk/doc/ddd?artikelId=20351.
I går omtalte jeg EFSA* (https://www.efsa.europa.eu/en), EUs Fødevaresikkerhedsagen-
tur, som rådgiver EU-Kommissionen om blandt andet dyrevelfærd. Overordnet kan man
sige at EFSA i sit arbejde med dyrevelfærd har et ’dyrebaseret velfærdssyn’, sådan som vi
talte om i går (læs evt. mere her:
https://videnskab.dk/naturvidenskab/dyrs-velfaerd-
under-transport-hvad-ved-vi-egentlig/).
Det betyder at EFSA benytter viden om dyrs bio-
logi, og viden om hvordan dyrene selv opfatter deres omgivelser, som grundlag for en
vurdering af deres velfærd.
EFSA har i 2022 udgivet fem rapporter om dyrs velfærd under transport. I deres rappor-
ter tager EFSA ikke hensyn til socioøkonomiske forhold, men besvarer alene ud fra viden
om dyrs velfærd. Jeg har sat indsat links til rapporterne nedenfor. De er relativt lange og
indeholder grundige beskrivelser af EFSAs metoder og det underliggende vidensgrund-
lag. Til den travle læser, så er de sidste ca. 10 sider i hver rapport konklusioner og anbefa-
linger til forbedringer af dyrevelfærden når dyr transporteres i og fra EU.
For hver rapport findes et kort såkaldt ’plain language summary’ (ca 3 sider), samt en
endnu kortere ’infographics’ med de vigtigste konklusioner. Disse er også linket til neden-
for.
ANIVET Adfærd, Stress og
Dyrevelfærd (BSW)
Aarhus Universitet
Blichers Allé 20
8830 Tjele
Tlf.: +45 8715 0000
E-mail: [email protected]
Web: https://anivet.au.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Materiale fra ekspertmødet den 29/11 om dyretransporter
2804338_0002.png
AARHUS
UNIVERSITET
INSTITUT FOR HUSDYR- OG VETERINÆRVIDENSKAB
Notat
Mette S. Herskin
Dato: 30. november 2023
Side 2/3
Rapport om får/geders velfærd under transport:
Selve rapporten:
https://efsa.onlineli-
brary.wiley.com/doi/epdf/10.2903/j.efsa.2022.7404
Plain language summary:
https://www.efsa.europa.eu/en/plain-language-summary/wel-
fare-small-ruminants-during-transport
Rapport of fjerkræ og kaniners velfærd under transport:
Selve rapporten:
https://efsa.onlineli-
brary.wiley.com/doi/epdf/10.2903/j.efsa.2022.7441
Plain language summary:
https://www.efsa.europa.eu/en/plain-language-summary/wel-
fare-domestic-birds-transported-containers
Infographics om fjerkræ og kaniner:
https://www.efsa.europa.eu/en/infographics/ani-
mal-welfare-during-transport-animals-containers
Rapport om hestes velfærd under transport:
Selve rapporten:
https://efsa.onlineli-
brary.wiley.com/doi/epdf/10.2903/j.efsa.2022.7444
Plain language summary:
https://www.efsa.europa.eu/en/plain-language-summary/wel-
fare-equine-during-transport
Rapport om kvægs velfærd under transport:
Selve rapporten:
https://efsa.onlinelibrary.wi-
ley.com/doi/epdf/10.2903/j.efsa.2022.7442
Plain language summary:
https://www.efsa.europa.eu/en/plain-language-summary/wel-
fare-cattle-during-transport
Grise 20-40 kg:
Som gennemgået i går af flere af deltagerne i panelet, så er det relativt få lande i EU som
står for hovedparten af eksporten af grise på 20-40 kg (typisk fra et EU medlemsland til
et andet). Denne praksis har stået på i en årrække, men var meget begrænset indtil for ca.
20 år siden. Denne type transport er derfor ikke omtalt i forskningsresultater som er
mere end ca. 10-15 år gamle.
Rapport om svins velfærd under transport:
Selve rapporten:
https://efsa.onlinelibrary.wi-
ley.com/doi/epdf/10.2903/j.efsa.2022.7445
Plain language summary:
https://www.efsa.europa.eu/en/plain-language-summary/wel-
fare-pigs-during-transport
Samlet infographics for kvæg, heste, får/geder og svin:
https://www.efsa.eu-
ropa.eu/en/infographics/animal-welfare-during-transport-free-moving-animals
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 190: Materiale fra ekspertmødet den 29/11 om dyretransporter
2804338_0003.png
AARHUS
UNIVERSITET
INSTITUT FOR HUSDYR- OG VETERINÆRVIDENSKAB
Notat
Mette S. Herskin
Dato: 30. november 2023
Side 3/3
Hovedparten af den tilgængelige forskning i svins velfærd under transport er gennemført
i Canada og USA. Her transporteres grisene typisk i forbindelse med, eller kort efter, fra-
vænning, og transport af 20-40 kg grise er ikke almindeligt, og har derfor ikke været fo-
kus for nordamerikansk forskning.
I de fleste lande transporteres svin til slagtning når de vejer omkring eller lidt over 100
kg. Langt det meste af den eksisterende forskning omhandlende velfærd hos svin under
transport har været fokuseret på netop dyr på ca. 100 kg, som transporteres til slagtning.
Dansk forskning:
Under mødet i går blev AUs rapport om etagehøjder omtalt. Rapporten er skrevet på en-
gelsk med et udvidet dansk sammendrag. Rapporten kan rekvireres hos DCA
(www.dca.au.dk) eller hos mig, og det danske sammendrag er her:
https://pure.au.dk/portal/files/274513703/Udvidet_dansk_sammendrag_Eta-
geh_jde_grise.pdf.
Rapportens formål var ikke som sådan at undersøge dyrevelfærd, og
derfor er der heller ikke en decideret konklusion på det punkt, men en del af resultaterne
bidrager alligevel med viden på området. Se for eksempel information om grisenes ligge-
adfærd, og de omtalte resultater vedrørende temperaturforhold i rummene hvor dyrene
opholder sig. Rapportens resultater med relevans for dyrevelfærd er pt. ved at blive pub-
liceret internationalt i form af en række forskningsartikler.
I den nye rapport om velfærd hos svin under transport (se ovenfor), har EFSA for første
gang inddelt grise i de kategorier, som transporteres i størst antal i EU: grise på 20-40 kg
(kaldet weaners på ca 30 kg i rapporten), slagtesvin på ca. 100 kg og søer (som transpor-
teres til slagtning efter endt produktion). For hver af disse tre kategorier af svin har EFSA
samlet den eksisterende viden om faktorer, der kan påvirke velfærden under transport.
Hvis man kigger i ældre anbefalinger vedrørende transport af svin, herunder ældre rap-
porter fra EFSA, så er de ligeledes fokuseret på transport af dyr på ca. 100 kg til slagtning.
*Jeg er medlem af EFSAs Panel for dyrs sundhed og velfærd og har ledet de arbejdsgrupper, som stod bag
nedenstående rapporter omhandlende velfærd under transport hos kvæg, heste, svin og får/geder.