Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 186
Offentligt
2802083_0001.png
Åbent brev til Fødevareministeren og Folketingets Fødevareudvalg:
LVK ønsker tilliden tilbage - kontroltrykket mod dyrlæger og dyrehold er
blevet for stort!
Der skal ikke herske tvivl om at LVK har den klare holdning, at Fødevarestyrelsen skal have et kontrolsystem
ved dyrlæger og dyrehold. Reglerne skal overholdes - det er i alles interesse.
LVK oplever imidlertid, at kontrol- og gebyrtrykket er blevet alt for stort og det har fået nogle meget
uhensigtsmæssige konsekvenser. Ved aktindsigt i Fødevarestyrelsens medarbejderudvikling og
gebyrindtægter er oplevelsen blevet bekræftet.
1. Der er opstået ubalance mellem antallet af landbrug, Fødevarestyrelsens størrelse og
kontrolomfang
Strukturudviklingen i landbruget har i årevis ført til færre og større besætninger. Således er antallet
af bedrifter med kvæg og grise halveret indenfor de seneste 15 år. Herudover forsvandt der i 2021
ca. 1.000 minkbesætninger, pga. erhvervets politiske nedlukning.
På trods af dette erfarer LVK, at Fødevarestyrelsen fortsat vokser markant, og den er antageligt den
største Fødevarestyrelse i verden, set i forhold til størrelsen på det erhverv den skal kontrollere.
Antallet af dyrlæger ansat i Fødevarestyrelsen er steget med 20% i løbet af de seneste 5 år.
I 2018 var der 392 dyrlæger i styrelsen og i 2022 var der 472.
I dag arbejder hele 174 dyrlæger i de 3 veterinærenheder og rejseholdet, direkte med kontrol af
dyrlæger, besætninger og transport, især på produktionsdyrsområdet. Resten af dyrlægerne
arbejder med kødkontrol og fødevarekontrol. Dertil kommer 107 dyrlæger i Glostrup på
Fødevarestyrelsens centralenhed.
Antallet af fødevarestyrelsesdyrlæger, der arbejder med kontrol af dyrlæger og dyreejere, svarer i
antal stort set til de ca. 200 kvægpraktiserende dyrlæger og ca. 60 grisepraktiserende dyrlæger i
landet, der samlet betjener de danske kvæg- og grisebesætninger. Antallet af praktiserende
dyrlæger der arbejder med produktionsdyr, har gennem lang tid være støt faldende.
2. Kontrolomfanget har skabt en dårlig stemning og en oplevelse af mistillid
Der er i besætningerne udført 60 % flere kontrolbesøg om året i årene 2022 og 2023 i forhold til de
forudgående 4 år. Ca. 70 % af kontrolbesøgene i besætningerne de seneste 5 år, er uden
anmærkninger og det har ikke ændret sig over tid, trods øget kontrol. Langt de fleste
anmærkninger er manglende regeloverholdelse, som ikke nødvendigvis går ud over dyrevelfærden
eller fødevaresikkerheden. Læser man derimod Fødevarestyrelsens dyrevelfærdsrapporter over
årets kontroller, tegnes der et billede af manglende regeloverholdelse og dette overføres ofte til
manglende dyrevelfærd. I internationale forsknings-, landmands- og dyrlægekredse derimod, anses
Danmark for at have en meget høj dyrevelfærd.
Der er foretaget mere end en fordobling i antal kontrolbesøg ved dyrlæger efter 2019. Ca. 87 % af
dyrlægekontrollerne er uden anmærkning, og det har ikke ændret sig over tid, trods øget kontrol.
1
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 186: Henvendelse af 18/12-23 fra LVK Dyrlægerne om at kontroltrykket mod dyrlæger og dyrehold er blevet for stort
2802083_0002.png
Men kontroltrykket, og som direkte konsekvens heraf gebyrtrykket, er øget markant. Det har ikke
alene skabt en økonomisk byrde hos landmændene, det har også skabt en oplevelse af, at der er
mistillid fra Fødevarestyrelsen side - også til de landmænd, der rent faktisk har orden i penalhuset.
Der er de senere år indført rigtig mange regler og krav vedr. dyrlægearbejdet og hold af
produktionsdyr. Hver gang der er vedtaget en ny regel, har det som praksis efter et halvt år,
afstedkommet en tematiseret kontrol på overholdelse af området. Dette er nok en af de
væsentligste årsager til, at kontroltrykket føles så voldsomt.
Danske dyrlæger og landmænd, som synes de gør det godt, oplever det nuværende kontrolsystem
som et udtryk for en bekymrende mistillid. Vi hører ofte sætningen:
”De skal jo nok finde noget,
der
ikke er i orden. Det er som om, de i deres verden ikke har gjort det godt nok, før de har fundet
noget der demonstrerer
deres berettigelse”.
3. Kontrolomfanget opleves som en Fødevarestyrelsens eksistensberettigende pengemaskine
En stor del af finansieringen af Fødevarestyrelsens kontrolarbejde kommer fra gebyrbelagte
kontroller. Senest her i 2023 er der kommet en ny ”betalingsbekendtgørelse” fra
Fødevarestyrelsen, der omfatter nye og stigende gebyrer. En gebyrbekendtgørelse, der kan ses som
en selvfinansiering af eget kontrolsystem, eller som med andre ord kan opleves som
Fødevarestyrelsens eksistensberettigende ”pengemaskine”
Fødevarestyrelsens opkrævede gebyrer er steget med 47% fra 2018 til 2022. Når dyrlæger
kontrolleres, og i mange tilfælde også ved besætningskontrol, er der altid 2 kontrollanter på besøg.
Man kan spørge sig selv om det er nødvendigt, men det er under alle omstændigheder
omkostningsfuldt. Fødevarestyrelsens kontroller har et startgebyr på mellem kr. 770 og kr. 6.056 +
en kvarterpris på ca. kr. 1.100.
Et af de største irritationsområder er, at der, hvis der på den første kontrol er konstateret
manglende regeloverholdelse med indskærpelse eller mere, er 2 obligatoriske gebyrbelagte
opfølgende kontrolbesøg. Selv, hvis der på baggrund af den første opfølgende kontrol er rettet op
og kontrollen er uden anmærkninger, hvilket faktisk er tilfældet i 90 % af første opfølgende
kontrolbesøg, ja så er det obligatorisk med endnu et gebyrbelagt kontrolbesøg - til stor irritation.
Det stigende kontrolomfang, oplevelsen af mistillid og de øgede omkostninger har resulteret i en
nedsat arbejdsglæde, ved både landmænd og dyrlæger og store rekrutteringsudfordringer hos
dyrlægerne. Det er blevet langt sværere at tiltrække dyrlæger til en grise- og kvægdyrlægepraksis.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 186: Henvendelse af 18/12-23 fra LVK Dyrlægerne om at kontroltrykket mod dyrlæger og dyrehold er blevet for stort
2802083_0003.png
LVK ønsker tilliden tilbage og et smartere kontrolsystem
Særligt ovenstående tre forhold gør, at LVK opfordrer Fødevareministeren til at insistere på at
Fødevarestyrelsens kontroller fremover bliver mere tillidsbaserede og vejledende. Samt at der i fremtiden
kun udskrives bøder og kontrolgebyrer ved grove væsentlige overtrædelser og ved gentagelser. Man kan
passende skele til den forandring man lavede af kontrollen i Arbejdstilsynet, som også tidligere var
tilsvarende detaljeret og omfattende, men som nu er blevet en del mere fornuftig.
De fremtidige kontroller bør fokuseres der, hvor der er problemer og manglende regeloverholdelse. Der
hvor der er orden i sagerne, bør der som praksis være længere imellem kontrollerne.
En slags ”Elite
smileyordning” for besætninger,
kunne indføres.
I øvrigt er der i produktionsdyrsbesætningerne et omfattende brancheorienteret egenkontrolprogram, og
de praktiserende dyrlæger arbejder konstant og i stigende grad med dyrevelfærd og regelopfyldelse.
Vi opfordrer vores minister til at lægge vægt bag udmeldingen om, at han ønsker at reducere omfanget af
regler og bureaukrati.
Lav nogle ændringer i kontrollen, så den bliver mere smart og sætter ind der hvor der er behov. En slags
”smiley
ordning” på besætningerne, kunne måske være en mulighed.
En anden mulighed er at have tillid til de praktiserende dyrlæger og lade dem udføre mere kontrol. I stedet
for Fødevarestyrelsen der hvor det kan medføre besparelser, uden det går ud over effekten af kontrollen.
LVK stiller gerne op til en konstruktiv dialog om mulighederne.
Kontakt til Chefdyrlæge Kenneth Krogh:
Mobil 20230885
Mail
[email protected]
Med venlig hilsen
Kenneth Krogh, Chefdyrlæge for Kvægafdelingen, mobil 20230885, mail
[email protected]
Claus Heisel, Chefdyrlæge for Griseafdelingen, mobil 21715300, mail
[email protected]
Peter Hjort Jensen, Formand for LVK, mobil 23250877, mail
[email protected]
Anders Peter Jensen, Næstformand for LVK, mobil 21675212, mail
[email protected]
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 186: Henvendelse af 18/12-23 fra LVK Dyrlægerne om at kontroltrykket mod dyrlæger og dyrehold er blevet for stort
2802083_0004.png
LVK er landets største rådgivnings- og dyrlægepraksis for Kvæg og Grisebesætninger med 40 dyrlæger.
Vi betjener 1.200 sundhedsrådgivningsaftaler/besætninger, hvilket er ca. 20% af landets besætninger.
LVK har lige haft 50-års jubilæum og er landets eneste praksis som er ejet af de landmænd som bruger LVK.
Se mere på www.lvk.dk.
Bilag og tabeller
Tabel 1. Antal ansatte dyrlæger i Fødevarestyrelsen
2018 2022 % Udvikling
Ansatte i Fødevarestyrelsen
1538 1880
22
Dyrlæger i Fødevarestyrelsen total
392 472
20
Dyrlæger i veterinærenheder + rejsehold
Dyrlæger Glostrup centralenh.
Dyrlæger fødevare kont. /reg.
Dyrlæger i Kødkontrol
Dyrlæger Lab., Ringsted
Antal Kvægpraktiserende dyrlæger
Antal Svinepraktiserende dyrlæger
Tabel 2. Opkrævede gebyrer og bøder udstedt/vedtaget
2018
2022
% udvikling
Opkrævede FVST. gebyrer
117.084.355
172.638.549
47
Sum af bøder udstedt
766.453
432.400
Sum af bøder vedtaget
603.453
343.400
Tabel 2.1
Antal kontroller med politianmeldelse
Branche/kontrolår
2018
2022
Besætning fra CHR
567
445
Dyrlæge
5
4
Transportvirksomhed, korte, levende dyr
77
50
Transportvirksomhed, lange, levende dyr
985
133
Transportvirksomhed, udenlandsk, levende dyr
850
1.005
I alt
2.484
1.637
Heraf antal kontroller med domfældelse Sum af adm. Bøde udstedt* Sum af adm. Bøde vedtaget*
2018
2022
2018
2022
2018
2022
66
15
511.500
376.400
358.500
287.400
3
116.000
36.000
106.000
36.000
3
31.500
20.000
31.500
20.000
3
3
107.453
0
107.453
0
81
425
0
0
0
0
156
443
766.453
432.400
603.453
343.400
2023
469
174
107
78
107
3
200
60
Alle kontroller mod besætninger fra CHR, inkl. samlesteder og slagterier. I 2018 var hestehold ikke i CHR, og de kontrolobjekter som
har en hestebranche er ikke medtaget. I 2022 er heste i CHR og der er de med under CHR-besætning. Vær opmærksom på at heste
ikke betaler de samme afgifter.
Alle transportvirksomheder med lang eller korte transporter, samt udenlandske transportører, er medtaget. Organisatorer,
chauffører, indfagerhold og selvkørere er ikke medtaget
Bistand til politiet er ikke medtaget da det er politiets sag.
Alle typer af kontrol er medtaget. Dvs. beredskab, stikprøvekontrol, kontrol i forbindelse med eksport og samhandel, indtransport
til slagteri, opfølgning mv.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 186: Henvendelse af 18/12-23 fra LVK Dyrlægerne om at kontroltrykket mod dyrlæger og dyrehold er blevet for stort
2802083_0005.png
Besætning fra CHR
Tabel 3. Antal planlagte udførte kontrolbesøg i besætninger
med og uden anmærkninger fordelt med sanktionstype
Kontrol År
2018
2019
2020
2021
Udførte kontrolbesøg
2183
2474
1107
1479
Udførte uden anmærkning
1469
1703
686
1043
% uden anmærkning
67
69
62
71
Udførte med anmærkning
714
771
421
436
Autorisation, godkendelse eller registrering inddraget/frataget
1
1
Bødeforlæg, administrativ
3
12
5
2
Forbud
3
3
3
Indskærpelse
705
761
412
425
Politianmeldelse
44
46
27
32
Påbud
7
4
1
2
I alt CHR
763
826
448
462
2022
2722
1866
69
856
1
8
2
848
53
4
916
2023
3092
2305
75
787
1
3
1
778
31
6
820
Dyrlæge
Tabel 4. Antal planlagte udførte kontrolbesøg ved dyrlæger
med og uden anmærkninger fordelt med sanktionstype
Kontrol År
2018
2019
2020
2021
Udførte kontrolbesøg
97
76
211
255
Udførte uden anmærkning
85
61
185
231
% uden anmærkning
88
80
88
91
Udførte med anmærkning
12
15
26
24
Bødeforlæg, administrativ
2
1
Indskærpelse
11
15
22
24
Politianmeldelse
1
4
2
I alt Dyrlæge
14
15
27
26
2022
187
171
91
16
1
15
16
2023
106
87
82
19
3
16
1
20
Tabel 5. Antal af de ordinære kontroller hvor der er en eller flere sanktioner på 1. opfølgende kontrol
2018
2019
2020
2021
2022
2023
Besætning fra CHR
82
80
65
75
192
77
Dyrlæge
3
3
1
2
1
5