Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 184
Offentligt
2801701_0001.png
NOTAT
Den
Overblik over status for implementering af indsatserne fra
Vildtforvaltningsrådets forslag til forvaltningsplan for ulv
I nedenstående tabel angives et overblik og status over implementeringen af tiltagene i
Vildtforvaltningsrådets forslag til forvaltningsplan for ulv.
Det bemærkes, at Vildtforvaltningsrådet i deres forslag til forvaltningsplan for ulv ikke har angivet en
nummerering af de foreslåede tiltag, og flere af tiltagene er heller ikke anført med titler. I tabellen har
Miljøministeriet derfor nummereret forslagene med udgangspunkt i den rækkefølge, som de bliver
præsenteret i forvaltningsplanen, og forslag med manglende titler er navngivet med udgangspunkt i de
beskrivelser, som Vildtforvaltningsrådet har givet af disse tiltag.
Forslag
1. Øge viden om ulve, deres
farlighed og rolle i naturen
2. Formidle viden om
hensigtsmæssig adfærd i mødet
med ulv
3. Beredskab for områder hvor
ulven etablerer sig
4. Dialogmøder med
lokalbefolkningen
5. Hegnsløsninger
erfaringer
fra forsøgsordning med
alternative ulvesikrede mobile
hegn
6. Løbende erfaringsopsamling
og udvikling af nye
hegnsløsninger
7. 100% kompensation for
omkostninger til ulvesikring af
hegn, inkl. vedlighold.
Status for implementering
Kontinuerlig opgave. Der er på finansloven for 2024 afsat yderligere
midler til forskningsinitiativer og til overvågningsindsatsen i
perioden 2024-2027.
Kontinuerlig opgave.
Konkret beredskab for områder, hvor ulven etablerer sig, er ikke
udarbejdet.
Særskilte midler i 2022
derudover kontinuerlig opgave.
Forsøgsordningen med alternative ulvesikrede mobile hegn afsluttes
ultimo 2025.
Kontinuerlig opgave.
Der gives 100% tilskud til omkostninger forbundet med materiale og
opsætning. Miljøministeriet er i gang med at undersøge, om det vil
kunne være en mulighed at yde tilskud til vedligehold af ulvesikrede
hegn, og hvad dette ville koste. Før der kan tages stilling til en sådan
ny model er der bl.a. juridiske afklaringer ift. statsstøtteregler og
behovet for fornyet EU-notificering af tilskudsordningen, samt
fastsættelse af tilskudssats. Under alle omstændigheder forudsætter
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 184: Orientering om notat vedr. fuglebeskyttelsesdirektivet og habitatdirektivet, samt status for implementeringen af 41 indsatser fra Vildtforvaltningsrådet
2801701_0002.png
8. Mulighed for individuelle og
fleksible hegnsløsninger
9. Hegn på offentlige arealer
10. Ulvezoner
11. Vogterhunde
12. ”Hjælpe-trailer” –
udrykningshold
13. Udbygget varslingssystem
14. Stress hos husdyr som følge
af ulvens forekomst
15. Myndighedernes
hjemmesider
16. Informationsmøder
17. Naturstyrelsens
ulvekonsulenter
en sådan ny model, at der afsættes flere penge til ulveforvaltningen,
end hvad der ligger i Finansloven for 2024.
Forskellige hegnsmodeller giver allerede mulighed for fleksibilitet
i
udlandet bruges også standardløsninger.
Miljøstyrelsen kan ikke pålægge andre statslige lodsejere eller
kommuner krav til forvaltning af deres arealer.
Hele Jylland bliver tilskudsberettiget fra 2024. Kobling mellem
erstatning og opsætning af hegn har hidtil ikke været anvendt men
kan blive relevant med vedvarende tilbagevendende angreb på et
specifikt areal
hvilket flugter med forslagets ordlyd.
Miljøstyrelsen er bekendt med husdyrholderes ønsker ift.
vogterhunde som afværgemiddel mod ulveangreb. Der er indsamlet
erfaringer fra nabolandes brug af vogterhunde, og Fødevarestyrelsen
har, på baggrund af indspil fra Miljøstyrelsen, opdateret regler for
hold af vogterhunde. Tilskud er tidligere forsøgt men opgivet, fordi de
involverede fåreavlere trak sig pga. de medfølgende krav til hold af
vogterhunde.
Der er indkøbt og udstyret fire hjælpe-trailere, som er placeret på fire
af Naturstyrelsens lokale enheder. Trailerne har været klar til udlån
fra oktober 2022.
Ulve er højmobile dyr, som strejfer over store afstande. Det vil på
baggrund af overvågningsdata være så godt som umuligt at forudsige,
hvor ulve, herunder i særdeleshed strejfende ulve, må kunne
forventes at befinde sig til brug for det foreslåede varslingssystem.
Der er derfor ikke igangsat pilotprojekt om et udbygget
varslingssystem.
Aarhus Universitet udarbejdede i 2018 et notat til Miljøstyrelsen om
"muligheden for at anvende tilgængelige produktionsdata fra fåre- og
kvægbesætninger til evaluering af effekten af ulves tilstedeværelse".
Kontinuerlig opgave.
Miljøstyrelsen har holdt en række møder med forskellige grupper af
husdyrholdere.
Som led i ny finansiering fra 2024 og frem sker der en opnormering
ift. ulvekonsulenterne, som stiger over de kommende år. DNA
analyseres så hurtigt som muligt og indsamles, hvor det giver fagligt
mening.
Der ligger en problemulvedefinition på Miljøstyrelsens
hjemmeside.
Miljøstyrelsen foretager sammen med Naturstyrelsens ulvekonsulent
en vurdering i det enkelte konkrete tilfælde og afgør, om der tale om
en problemulv, og i forlængelse heraf om regulering (bortskydning)
er nødvendig.
Der betales erstatning for døde, skadede og forsvundne husdyr i dag
som foreslået. Der betales erstatning pr. dyr, ikke pr. angreb. Der er
på finansloven for 2024 afsat midler til erstatningsordningen til
lodsejere ved ulveangreb.
Kontinuerlig opgave. Informations- og dialogmøder i 2023.
18. Beredskab til håndtering af
problemulve
19. Procedurer for økonomisk
kompensation
20. Virkemidler til at forhindre
ulovlige drab på ulve
styrkelse
af formidlingsindsats
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 184: Orientering om notat vedr. fuglebeskyttelsesdirektivet og habitatdirektivet, samt status for implementeringen af 41 indsatser fra Vildtforvaltningsrådet
2801701_0003.png
21. Virkemidler til at forhindre
ulovlige drab på ulve
øge
indsatsen for at reducere
omfang af angreb på husdyr og
forstærke dialog mellem
husdyrejere og ulvekonsulenter
22. Virkemidler til at forhindre
ulovlige drab på ulve
udarbejdelse af
kommunikations- og
formidlingsstrategi og
iværksættelse af en national
formidlings- og dialogproces
rettet mod at reducere den
sociale accept af ulovlige drab
23. Virkemidler til at forhindre
ulovlige drab på ulve
styrket
efterforskning og GPS-
mærkning
24. Virkemidler til at forhindre
ulovlige drab på ulve
øget straf
for faunakriminalitet
25. Manglende formidling af
kendskab til bestemmelserne
styrket overvågning og
håndhævelse af
adgangsbegrænsninger omkring
ynglehier
26. Bestemmelser til brug for
beskyttelse af ulvene i
yngletiden
Sikre gunstige
habitater
27. Bestemmelser til brug for
beskyttelse af ulvene i
yngletiden
sikre at ulve bliver
på deres egnede levesteder
samt opretholder deres naturlige
skyhed
28. Inddrage forskning
Kontinuerlig opgave.
Regeringen vil
ifm. fremsættelse af lovforslag om faunakriminalitet
i 2024-2025
udarbejde en vejledning om faunakriminalitet.
Formålet er at bidrage til at forebygge faunakriminalitet og
tydeliggøre konsekvenserne af faunaforbrydelser.
GPS-mærkningsprojekt gennemført. Relevante myndigheder har
arbejdet med faunakriminalitet.
Regeringen vil følge op med en styrket indsats mod faunakriminalitet.
Det sker med et lovforslag og en ny vejledning om faunakriminalitet i
2024-2025. Formålet er at bidrage til at forebygge faunakriminalitet
og tydeliggøre konsekvenserne af faunaforbrydelser.
Aarhus Universitet udgav i 2020 et fagligt notat
"Ulves sårbarhed
over for forstyrrelser i yngletiden"
på bestilling af Miljøstyrelsen.
Der fremgår af Miljøstyrelsens
hjemmeside
retningslinjer for
oplevelser med ulve i naturen. Herudover har Aarhus Universitet
udarbejdet det faglige notat
"Retningslinjer for hensigtsmæssig
menneskelig adfærd i forbindelse med ulveturisme".
Ikke relevant endnu.
Ikke relevant endnu.
29. Citizen science og lokales
viden
30. Overvågning
Kontinuerlig opgave. Der er på finansloven for 2024 afsat yderligere
midler til forskningsinitiativer relateret til ulveforvaltningen i
perioden 2024-2027.
Der er omfattende dialog med interessenter.
Der er en grundig overvågning af ulve og et stort kendskab helt ned til
individniveau. Se endvidere initiativ 23 vedr. GPS. Der er på
finansloven for 2024 afsat yderligere midler til forskningsinitiativer
og til overvågningsindsatsen i perioden 2024-2027.
Kontinuerlig opgave.
31. Formidle viden
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 184: Orientering om notat vedr. fuglebeskyttelsesdirektivet og habitatdirektivet, samt status for implementeringen af 41 indsatser fra Vildtforvaltningsrådet
2801701_0004.png
32. Information (dialog med
lokalbefolkning)
33. Intelligent planlægning af
færdsel på offentligt ejede
arealer
34. Ulveguider
Kontinuerlig opgave.
Den eksisterende ulveforvaltning indeholder i stort omfang de
efterspurgte tiltag. Forslaget om en såkaldt ”ulverute”, som tager
hensyn til ulven samtidig med, at ruten giver øgede muligheder for at
opleve ulven på afstand, er ikke planlagt.
Kontinuerlig opgave. Der fremgår af Miljøstyrelsens
hjemmeside
”Guidelines
for oplevelser med ulve i naturen”. Herudover har Aarhus
Universitet i 2023 udarbejdet det faglige notat
"Retningslinjer for
hensigtsmæssig menneskelig adfærd i forbindelse med ulveturisme".
Kontinuerlig opgave. Der fremgår af Miljøstyrelsens
hjemmeside
”Guidelines
for oplevelser med ulve i naturen”. Herudover har Aarhus
Universitet i 2023 udarbejdet et fagligt notat
"Retningslinjer for
hensigtsmæssig menneskelig adfærd i forbindelse med ulveturisme".
Kontinuerlig opgave. Informationsmateriale om ulv og jagthunde
forventes klar i 2024.
Kontinuerlig opgave.
Kontinuerlig opgave.
Der er i 2023 afholdt konference om ulve "Wolves Across Borders" i
Stockholm arrangeret af bl.a. norske og svenske universiteter, i
hvilken forbindelse formanden for Vildtforvaltningsrådet har deltaget
sammen med repræsentanter fra Miljøstyrelsen. Miljøministeriet
deltager, når relevant i ulve-konferencer og møder mm. i regi af EU.
Der er løbende dialog og vidensudveksling med nabolande. Både
Miljøstyrelsen og Miljøministeriets samarbejder med relevante EU-
medlemsstater om erfaringer med ulveforvaltningen.
Opgaven er igangsat.
35. Retningslinjer for turisme
36. Formidling i forhold til
jagtinteresser
37. Erfaringsdeling mellem
lande
38. Internationale ulvemøder
39. EU ulve-konference
40. Minimere forskelle i
landenes ulveforvaltning
41. Udarbejde juridisk grundlag
for bestands-regulering
4