Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 173
Offentligt
2797032_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Niveauerne for nitrat i drikkevandet i Danmark
følger
EU’s grænse på maksimalt 50 mg/l. EU’s krav
er et minimumskrav, hvilket betyder, at Danmark
kan fastsætte strengere krav til gavn for
folkesundheden. Et studie vedr. sammenhængen
mellem nitratniveauer i drikkevand og forskellige
typer af tarmkræft udarbejdet af forskere fra
Københavns Universitet, Aarhus Universitet og De
Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark
og Grønland (GEUS) viser, at det danske samfund
kan opnå en gevinst på 2,2 milliarder kr. om året,
hvis koncentrationen af nitrat i vores drikkevand
sænkes til maksimalt 4 mg/l, hvilket vil medføre 127
færre tilfælde af tarmkræft årligt.
Vil ministeren på baggrund af ovennævnte studie
oplyse, om ministeren er villig til at fastsætte
strengere krav til, hvor meget nitrat der må være i
drikkevandet i Danmark, eksempelvis ved at
fastsætte et krav om, at der maksimalt må være 4
mg/l for på den måde at undgå 127 tilfælde af
tarmkræft årligt, gavne folkesundheden og spare
samfundet for store hospitalsudgifter?
Vil ministeren videre redegøre for, hvilke tiltag
ministeren er villig til at tage i brug for at reducere
nitratindholdet i drikkevandet, herunder om
ministeren er villig til at sætte ind mod
nitratforureningen ved kilden ved at forbyde, at der
1
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Miljøministerens samrådstale fra samråd 6/12-23 om nitrat i drikkevand
2797032_0002.png
TALEPAPIR
spredes kvælstofgødning og gylle på marker ved
drikkevandsboringer?
Der henvises til studiet ”Health-economic
valuation
of lowering nitrate standards in drinking water
related to colorectal cancer in Denmark”,
Brian H.
Jacobsen, Birgitte Hansen og Jörg Schullehner,
Science of the Total Environment, den 1. oktober
2023.
Svar
Der er ingen tvivl om, at den nye
sundhedsøkonomiske undersøgelse ift. nitrat i
drikkevand er en vigtig undersøgelse, og jeg finder
den også dybt interessant, og det er meget gavnligt
for os, at vi får lavet sådan nogle undersøgelser.
En mistanke, om at stoffer i vores drikkevand kan
forårsage kræft, skal tages alvorligt. Undersøgelsen
peger på, at ca. 3% af de årlige tilfælde af tarmkræft,
som vi har i Danmark, kan skyldes nitratniveauer i
drikkevand på over ca. 4 milligram per liter
og
hvis man skal sammenligne med den nuværende
kravværdi på 50 milligram per liter, så er det en
meget væsentlig forskel. Det er dét undersøgelsen
peger på.
I forhold til jeres første spørgsmål, om jeg er villig til
at stramme kravene for, hvor meget nitrat, der må
være i drikkevand, så vil jeg bekræfte det, jeg
allerede har meldt ud, at jeg ikke vil afvise, at det
kan blive nødvendigt at stramme kravet.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Miljøministerens samrådstale fra samråd 6/12-23 om nitrat i drikkevand
2797032_0003.png
TALEPAPIR
Undersøgelsen har nogle klokkeklare økonomiske
argumenter for, at der kan være gevinster her
det
er selvfølgelig under den forudsætning, at de
sundhedsfaglige argumenter er klare. Indtil nu har
der manglet tilstrækkelig evidens som sandsynliggør
sammenhæng mellem indtag af drikkevand med
nitrat og udvikling af tarmkræft.
De sundhedsfaglige data bag den økonomiske
analyse stammer fra en befolkningsundersøgelse
baseret på danske data, der blev offentliggjort i
2018. Netop på baggrund af den undersøgelse om
mulig sammenhæng mellem tarmkræft og nitrat i
drikkevand, iværksatte den daværende S-regering i
2019 en evaluering af kravværdien for nitrat i
drikkevand.
I forbindelse med evalueringen fra 2019 indhentede
Miljøstyrelsen faglig rådgivning hos DTU
Fødevareinstituttet, og konkluderede på den
baggrund i 2020, at der ikke er tilstrækkelige data til
at sænke kravværdien for nitrat. Det skyldes, at der
er en række usikkerheder i forbindelse med
vurderingen af kravværdien i forhold til særligt
langtidseffekter. Sundhedsmyndighederne støttede
op om Miljøstyrelsens konklusion.
Det er også sådan, og det er derfor vi sidder her i
dag, at der i de senere år er dukket meget ny
forskning op om nitrat i drikkevand og forskellige
sundhedseffekter, herunder også kræft. Det er vi
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Miljøministerens samrådstale fra samråd 6/12-23 om nitrat i drikkevand
2797032_0004.png
TALEPAPIR
forpligtet til at tage meget alvorligt
det gør jeg
også selv
og derfor er myndighederne også nødt til
at være helt opdaterede, når man laver den her slags
evalueringer af sagen.
Jeg har derfor iværksat en opdatering af
evalueringen af kravværdien for nitrat i drikkevand
fra 2019.
Jeg har samtidig bedt sundhedsmyndighederne
samt Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri, om en status på deres kendskab til ny viden
om sammenhængen mellem nitrat i drikkevand og
tarmkræft eller andre former for kræft.
Sundhedsmyndighederne har allerede tilkendegivet,
at de er enige i, at det er relevant at undersøge, om
flere nye undersøgelser siden 2019 om mulig
sammenhæng mellem nitrat i drikkevand og
udvikling af kræft giver anledning til en ændring af
kravværdien for nitrat i drikkevand.
Tilbagemeldingerne vil indgå i den opdatering af
vidensgrundlaget, som jeg har bedt Miljøstyrelsen
om. Jeg forventer at modtage den opdaterede
evaluering fra Miljøstyrelsen i løbet af foråret 2024.
Jeg har den største tillid til de danske
sundhedsmyndigheder, og derfor sender jeg også
den opdaterede evaluering i høring hos
sundhedsmyndighederne og øvrige relevante
myndigheder.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Miljøministerens samrådstale fra samråd 6/12-23 om nitrat i drikkevand
2797032_0005.png
TALEPAPIR
Hvis myndighedernes vurdering er, at den samlede
evidens nu sandsynliggør, at der er en er
årsagssammenhæng mellem indtag af drikkevand
med nitrat og udvikling af tarmkræft, så vil jeg
undersøge mulighederne for at sænke kravværdien
for nitrat i drikkevand.
Vi har i dag kravværdier, som er på langt højere
niveauer, nemlig 50 milligram per liter. Der er
sundhedsfagligt gode grunde til, at der er sat en
kravværdi for det maksimale indhold af nitrat i
drikkevand. Kravværdien på 50 milligram per liter,
som vi har i dag, skal beskytte mod for meget nitrat,
da det kan bevirke en nedsættelse af blodets
transport af ilt og medføre det såkaldte ”blå børn”-
syndrom. Derfor har vi allerede i dag kravværdier.
Så det er ikke et spørgsmål, om vi skal have det eller
ej, det er et spørgsmål om, hvor skal de være, og det
er dét arbejde, jeg har sat i gang.
I forhold til jeres andet spørgsmål om, hvilke tiltag,
jeg er villig til at tage i brug for at reducere
nitratindholdet i drikkevandet, og om jeg fx vil
forbyde, at der spredes kvælstofgødning og gylle på
marker ved drikkevandsboringer, er mit
udgangspunkt, at hvis der er et fagligt grundlag for
at beskytte arealer, der skal bruges til
drikkevandsindvinding, og som ikke er beskyttet
tilstrækkeligt i dag, så kræver det handling for at
opnå rent drikkevand. Derfor har jeg sat gang i en
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Miljøministerens samrådstale fra samråd 6/12-23 om nitrat i drikkevand
2797032_0006.png
TALEPAPIR
kortlægning mhp. at identificere de sårbare arealer
med behov for en målrettet drikkevandsbeskyttelse.
I den forbindelse har Miljøministeriet inviteret både
kommuner og vandforsyninger med i et pilotprojekt
på Fyn, som handler om at identificere sårbare
arealer, for derefter at kunne sikre tilstrækkelig
beskyttelse. Erfaringerne fra pilotprojektet bliver
rullet ud til resten af landet, og det vil ske i de næste
par år, men vi er altså startet på Fyn her i foråret.
Derudover vil jeg gerne understrege, at
kommunerne allerede i dag har pligt til at lave
indsatsplaner for arealer, der er udpegede som
nitratfølsomme indsatsområder. Indsatsplanerne
skal indeholde en faglig vurdering af
beskyttelsesbehovet og de beskyttelsesindsatser, der
findes nødvendige, fx aftaler med lodsejere om
nitratreduktion. Kommunen kan også give et påbud
til lodsejere om ikke at anvende gødskning og
dermed reducere nitrat.
Det giver derfor også god mening, at kommunerne,
som er myndighed på området
i samarbejde med
vandværker og landmænd
vælger løsninger, der
også sætter en stopper for gødskning i de
boringsnære beskyttelsesområder på arealer, der er
følsomme ift. nitrat. Tiltag netop i de boringsnære
beskyttelsesområder er vigtige, da udvaskning af
nitrat fra markerne er særligt interessant dér, hvor
drikkevandet dannes. Der gælder allerede et forbud
mod anvendelse af pesticider, dyrkning og
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 173: Miljøministerens samrådstale fra samråd 6/12-23 om nitrat i drikkevand
2797032_0007.png
TALEPAPIR
gødskning til erhvervsmæssige og offentlige formål i
en 25 meters beskyttelseszone omkring boringer.
I forbindelse med lovforslaget om obligatorisk
kommunal vurdering af risiko for pesticidforurening
i boringsnære beskyttelsesområder fra 2019 blev
kommunerne også anbefalet at se på risikoen for
nitratforurening af drikkevandet.
Herudover kan kommunerne tage arealer ud af drift
til fx skovrejsning eller ved omlægning til andre
afgrøder, der ikke kræver gødning. Det kan ske i
form af frivillige aftaler eller som påbud mod fuld
erstatning.
Initiativretten ligger hos kommunerne, da det er
særligt nogle kommuner, der er udfordret med
relativt høje niveauer af nitrat i drikkevandet pga.
geologiske forhold, fx i Aalborg.
Det er altid vigtigt og en god idé at mindske høje
indhold af nitrat i drikkevand, men hvis der skal
være tale om en national skærpelse, så skal der være
et fagligt grundlag. Det grundlag er vi som sagt i fuld
gang med at undersøge, i samarbejde med andre
relevante myndigheder.
Dermed vil jeg slutte med at sige, at det er en af
mine hovedopgaver som miljøminister, og en af
Folketingets og det her udvalgs hovedopgaver, at
sikre, at det danske drikkevand er rent
og derved
beskytte alle danskeres sundhed.
7