Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 168
Offentligt
2796603_0001.png
NYHEDSBREV │ 2023-2024 │
8. DECEMBER 2023
Europa-Kommissionen fremlægger
dyrevelfærdspakke
Europa-Kommissionen foreslår at reducere
transporttiden og øge hviletiden for de 1,6 milliarder
dyr, som hvert år transporteres ind og ud af EU.
Europa-Kommissionen præsenterede den 7. december 2023 sit længe
ventede dyrevelfærdsudspil, som skal forbedre dyrevelfærden for de 1,6
milliarder dyr, som hvert år transporteres ind og ud af EU. Kommissionen
kalder selv udspillet for den
største reform af EU’s dyrevelfærdsregler
i 20
år.
Forslaget består af to forordningsforslag, som skal 1) revidere den gældende
EU-lovgivning for dyretransporter og 2) indføre nye bindende regler om
bedre dyrevelfærd for hunde og katte i EU.
Udspillet
bygger på EU’s såkaldte ”fra
jord til bord strategi”
fra maj 2020,
hvor Kommissionen lovede en revision af
EU’s dyrevelfærdslovgivning for
bl.a. dyretransporter og slagtning af dyr, så EU-reglerne kan komme på ni-
veau med den seneste videnskabelige rådgivning fra bl.a. den Europæiske
Fødevaresikkerhedsmyndighed
EFSA
og Verdensorganisationen for dyre-
sundhed (WOAH). Kommissionen lovede ved samme lejlighed at se nær-
mere på mulighederne for en dyrevelfærdsmærkningsordning.
Forslag om dyretransporter
Ifølge Kommissionen skal det nye forordningsforslag om dyretransporter
regulere forholdene for de ca. 1,6 mia. dyr, som hvert år transporteres ud og
ind af EU. For størstedelens vedkommende drejer det sig om landbrugsdyr
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: EU-Nyt om Kommissionens nye forslag om dyrevelfærd
2796603_0002.png
som kvæg, svin, får, fjerkræ, geder, heste og kaniner. Forslaget dækker ikke
dyr i zoologiske haver og akvarier og dyr til videnskabelige dyreforsøg, hvor
der allerede findes særskilt lovgivning.
Forslaget skal forbedre dyrevelfærden i forbindelse med transport af dyr
gennem fastsættelse af
mindsteregler
på bl.a. følgende fire centrale
områder:
1)
2)
3)
4)
Reduceret transporttid og skærpede krav om hviletid.
Krav om øget plads til dyrene under transporter.
Bedre forhold for dyr under transporter ved ekstreme temperaturer.
Bedre beskyttelse af dyr, som eksporteres til lande uden for EU.
Begrænsning af transporttid
Kommissionen foreslår at begrænse den maksimale transporttid for dyr. For
slagtedyr skal den maksimal transporttid fastsættes til 9 timer. I dag er der
her kun krav om hvile til dyrene ved en kontrolpost efter 24-29 timers
transport. For andre dyr foreslår Kommissionen en øverste transporttid på
21 timer, dog således, at de har krav på 1 times hvile efter 10 timers
transport og 24 timers hvile uden for lastbilen efter 21 timers transport.
Mere plads under transport
Kommissionen lægger også op til, at der skal afsættes bedre plads til hvert
enkelt dyr under dyretransporter. Pladsen under transporten skal tilpasses
dyrenes vægt og de enkelte arters behov. Kommissionen foreslår, at der
fastsættes minimumsstandarder for plads,
som følger EFSA’s anbefalinger
på området. Kommissionen vurderer selv, at forslaget vil udgøre en
betydelig forbedring i forhold til de gældende EU-regler.
Transport af dyr under ekstreme temperaturer
Kommissionen foreslår, at EU skal forbedre dyrenes forhold i forbindelse
med transporter under ekstreme temperaturer. F.eks. foreslår
Kommissionen, at transporten maksimalt må vare i 9 timer, hvis temperturen
er mellem 25 og 30 grader. Hvis temperaturen stiger til over 30 grader, må
dyrene kun tranpsporteres om natten. Ved temperaturer under frysepunktet
vil der være krav om, at køretøjer skal være overdækkede, så dyrene ikke
udsættes for vind. Hvis temperaturen falder til under minus 5 grader, må
transporten højst vare 9 timer.
Bedre forhold for dyr til eksport
Kommissionen lægger med sit forslag op til, at der stilles skrappere krav til
dyrevelfærd i forbindelse med eksport af dyr til lande uden for EU.
Kommissionen foreslår, at transporter af dyr til tredjelande skal overholde de
samme standarder, som gælder i EU, indtil dyrene ankommer til deres
destination i tredjelandet. Håndhævelsen af dette krav skal ifølge
Kommissionen sikres ved at forpligte transportørene til at være certificerede i
EU, hvis de skal transportere dyr ud af EU.
Kommissionen foreslår samtidig en skærpelse af reglerne for transport af dyr
til søs. Bl.a. skal transporten ske i henhold til de maritime sikkerhedsregler,
ligesom der ombord på fartøjerne skal være besætning om bord, som er
uddannet i dyrevelfærd.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: EU-Nyt om Kommissionens nye forslag om dyrevelfærd
2796603_0003.png
Første reaktioner fra interesseorganisationer
Allerede samme dag, som forslaget blev fremsat, var
brancheforeningen ITD
ude
med en skarp kritik
af forslaget, der kaldes ”det
rene nonsens”. Administrerende
direktør Stefan K. Schou vurderer,
at ”udspillet desværre fremstår meget mangelfuldt
og på nogle områder uden hold i virkeligheden”.
Bl.a. mener han ikke, at der er
videnskabelig evidens for, at Kommissionens forslag om ændrede pladskrav og
reduceret
transporttid alene vil øge dyrevelfærden”.
Den Danske Dyrlægeforening
er til gengæld tilfreds med, at transportreglerne endelig
tages op til revision.
”Udspillet
fra EU-Kommissionen peger på nogle væsentlige
dyrevelfærdsmæssige forbedringer for de mange dyr, der dagligt transporteres over
både korte og lange afstande”, siger Mette Gantzhorn, der er formand for DDDs
Faggruppe for Dyresundhed og Fødevaresikkerhed. Dyrlægeforeningens holdning til
transport af dyr er overordnet, at levende dyr skal transporteres så lidt som muligt og
under de bedst mulige forhold.
Der ses for indeværende ikke at være kommet reaktioner fra andre interessenter.
Forslag om bedre velfærd for hunde og katte
Kommissionens forslag til forordning om dyrevelfærden for hunde og katte
skal bl.a. bekæmpe ulovlig handel med hunde og katte og og sikre en bedre
kontrol med dyrenes velfærd.
Kommissionen begrunder sit udspil med, at EU har oplevet en kraftig
stigning i den ulovlige handel med hunde og katte, bl.a. som følge af et
voksende onlinemarked. Ifølge Kommissionen er handel med hunde og
katte et lukrativt marked, hvis årlige værdi udgør 1.3 mia. euro, hvilket fører
til, at der forekommer både unfair og ulovlige forretningsmetoder i handlen
med hunde og katte.
På denne baggrund foreslår Kommissionen, at der i EU indføres
mindsteregler for dyrevelfærd i EU i forbindelse med avl og markedsføring af
hunde og katte. Forslaget gælder for hunde og katte, som er opdrættet og
holdt på avlsvirksomheder, i dyrehandler og på internater i EU.
Ifølge Kommissionen kan sådanne minimumsstandarder f.eks. handle om
mindstekrav til, hvor meget plads dyrene skal have, forbud mod bure,
adgang for dyrene til dagslys og motion, temperaturbegrænsninger og
basale krav til fodring af dyrene.
Kommissionen lægger samtidig op til, at man skal forbedre muligheden for
at spore hunde og katte, som er handlet i EU, så det bliver lettere for
myndighederne at føre kontrol med opdræt af og handel med hunde og
katte. Medlemsstaterne pålægges bl.a. at sørge for registrering af dyrene i
nationale databaser.
Endelig skal EU-landene ifølge forslaget tilbyde en uddannelse til personer,
der håndterer dyr.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 168: EU-Nyt om Kommissionens nye forslag om dyrevelfærd
2796603_0004.png
Vil du vide mere?
Kommissionens pakke består af to forordningsforslag:
Proposal for a regulation on the protection of animals during transport and related
operations
Kom (2023) 770
7. December 2023.
Proposal for a regulation on the welfare of dogs and cats and their traceability -
Kom (2023) 769
7. December 2023.
Danske sprogversioner foreligger endnu ikke.
Produceret og skrevet af:
Morten Knudsen, EU-konsulent, 3695