Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 153
Offentligt
2791723_0001.png
Gennemgang af hovedkonklusioner i
evalueringsrapport
– second opinion, fase II
København
30.
november 2023
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Præsentationen fra den tekniske gennemgang af second opinion den 30. november 2023
2791723_0002.png
Indhold
Status for second opinion
Hovedkonklusioner fra evalueringsrapport
Overordnede konklusioner
Overordnede handlerum vedr.
miljømål
Overordnede handlerum vedr.
undtagelser
Overordnede konklusioner vedr.
øvrige temaer
Tidslinje for inddragelse af forligskreds
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Præsentationen fra den tekniske gennemgang af second opinion den 30. november 2023
2791723_0003.png
Status for second opinion (1/2)
Elementer i second opinion
Fase I omfatter regeringens redegørelse for det
nuværende juridiske og naturfaglige grundlag og
handlerum inden for vandrammedirektivet.
Gennemført med rapport fra COWI og NIRAS, samt input fra
følgegruppe af interessenter
I fase III sammensættes resultaterne af
evalueringen i fase II til en revideret vurdering af
det resterende indsatsbehov.
Lokalt funderede analyser afsluttes ultimo 2023 og
integreres herefter i second opinion
Samlet afrapportering af fase III for forligskreds
forventes planmæssigt primo 2024.
I fase II gennemføres analyser i otte analysespor
inden for handlerummet identificeret i fase I.
Gennemført med udarbejdelse af supplerende evalueringsmateriale
til brug for evaluering ved internationale forskere
Der gennemføres i fase II en evaluering af de otte
analysespor med et hold uvildige internationale forskere.
Endelig evalueringsrapport blev offentliggjort d.
27.
oktober
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Præsentationen fra den tekniske gennemgang af second opinion den 30. november 2023
2791723_0004.png
Status for second opinion (2/2)
Analysespor til evaluering i fase II
Otte analysespor blev godkendt i forligskredsen på
møde d.
8.
juni 2023:
Opgørelse af referencetilstand og miljømål
Marine modeller og deres anvendelse ift.
målbelastning
Beregning af statusbelastning og baseline-effekter
Muligheder for en ændret byrdefordeling af
indsatsbehov
Sæsonvariation
Fosforindsats
Håndtering af andre presfaktorer end kvælstof.
Muligheder for yderligere brug af undtagelser
De otte analysespor ligger inden for arbejdssporene i kommissorium for
second opinion
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Præsentationen fra den tekniske gennemgang af second opinion den 30. november 2023
2791723_0005.png
Konceptuel tilgang det opgjorte kvælstofindsatsbehov
Centrale pointer
Vejen til god økologisk tilstand opgøres forvaltnings-
mæssigt ved mængden af kvælstof der udledes til vandet
Indsatsbehovet i vandområdeplanerne er opgjort som afstanden
mellem forventede udledninger i 2027 (uden landbrugsaftale fra
2021), og den målbelastning som danske forskere har været med til
at opgøre.
De forventede udledninger i 2027 uden aftalen er på landsplan ca.
4.900 ton lavere end i 2018, og er en del af de samlede reduktioner
som skal realiseres for at nå den opgjorte målbelastning.
Målbelastningen er opgjort som den maksimale kvælstofbelastning
der skal til for at understøtte et bestemt miljømål, og er baseret på
modelberegninger af sammenhænge mellem biologiske indikatorer
næringsstoffer i danske kystvande (fx mellem ‘klorofyl-a’-alger og
kvælstof).
Miljømålene er fastlagt for tre biologiske kvalitetselementer som
tilsammen angiver den økologiske tilstand, og er fastlagt som en
‘afvigelse’ fra en referencesituation med (næsten) ingen menneskelig
påvirkning.
Fx anvendes målinger af dybdegrænser for ålegræs fra omkring år 1900
som reference for ”bundplanter”, og miljømålet er aftalt som en 26%
afvigelse fra de historiske målinger.
Forbehold:
Illustrationen har til hensigt at beskrive de overordnede koncepter i
opgørelsen af kvælstofindsatsbehovet inden vi dykker ned i
evalueringsrapporten.
Der er tale om en skitsering af et kompleks fagligt grundlag, som er
beskrevet på flere tusinder siders dokumentation.
5
Illustration baseret på opgørelser i vandområdeplanerne 2021-2027
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Præsentationen fra den tekniske gennemgang af second opinion den 30. november 2023
2791723_0006.png
Konklusioner fra evalueringsrapport (1/5)
- Overordnede konklusioner
Evalueringspanelet konkluderer overordnet, at
God tilstand i kystvandene er begrænset primært af
tilførsel af kvælstof, og at det fsva.
det danske bidrag
primært kommer fra landbruget.
Den danske tilgang til opgørelse af
kvælstofindsatsbehovet er robust og panelet bakker
generelt op om de valg og antagelser, der er foretaget i
forbindelse med opgørelsen.
De marine modeller er fit for purpose og afspejler de
individuelle vandområder godt, og er samtidig
konsistente på tværs af landet.
Der ikke ses behov for yderligere modeludvikling eller for
at forfine opgørelsen af kvælstofindsatsbehovet.
Fokus bør rettes mod monitorering og evaluering af
effektiviteten af indsatser.
Kun få kvælstofreduktioner er blevet realiseret i løbet af
2010’erne.
De foreslåede indsatser i VP3 har potentiale til at
reducere kvælstofinputtet til kystvande
6
Evalueringspanelet ser handlerum på følgende
områder
Fastsættelse af miljømål for klorofyl i
åbenvandsområder.
Muligheder for øget brug af undtagelser i kystvande
med særlige udfordringer.
Tekniske justeringer, herunder bl.a.
Justerede miljømål for ålegræs i lavvandede kystvande
Afdække muligheder for indregne fosfor-indsatser og
årstidsvariation i effekten af indsatser i udvalgte kystvande.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Præsentationen fra den tekniske gennemgang af second opinion den 30. november 2023
2791723_0007.png
Konklusioner fra evalueringsrapport (2/5)
- Overordnet handlerum vedr.
miljømål for klorofyl
Opgørelse af referencetilstand og miljømål (kap.
1)
Panelet konkluderer, at referencetilstande er fagligt
forbedret i VP3, og værdier for ålegræs fra år 1900 og
beregnede klorofyl-a referencer vurderes at være
konsistente.
Panelet anbefaler at miljømål for klorofyl-a i åbne
kystområder justeres med henblik på i højere grad at
afspejle interkalibrerede værdier i
kommissionsbeslutning fra 2018.
Baggrund
Miljømålene i VP2 var fastlagt med afsæt i ”interkalibreringer”
med tyske og svenske miljømål i hhv.
2013 og 2016.
Forud for VP3 fulgte danske forskere en anbefaling fra en
international evaluering i 2017 om at differentiere
referenceværdierne for klorofyl, som anvendes om grundlag for
miljømålene.
Det medførte mere differentierede (men gennemsnitligt
uændrede) miljømål i fjorde
Og gennemsnitligt mere restriktive miljømål i åbne kystvande,
hvor der foreligger aftalte miljømål med Tyskland og Sverige
Figuren viser at klorofyl-mål i åbne
områder i VP3 er lavere end de
interkalibrerede mål i VP2.
Kilde: Figur 1.2 i evalueringsrapport
Ændring i referencer for klorofyl-a koncentrationer
fra VP2 til VP3
7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Præsentationen fra den tekniske gennemgang af second opinion den 30. november 2023
2791723_0008.png
Konklusioner fra evalueringsrapport (3/5)
- Overordnet handlerum vedr.
brug af undtagelser
Muligheder for yderligere brug af undtagelser (kap.
8)
Panelet konkluderer, at
COWI og NIRAS’ juridiske vurdering er for restriktiv.
Undtagelser om ”fristforlængelse” og ”mindre strengt miljømål” er
generelt mulige, men er betinget af veldefinerede krav.
Undtagelser skal vurderes individuelt for vandområder og skal
suppleres med veldefinerede planer for opnåelse af endelige mål
om god tilstand.
Undtagelser kræver data og dokumentation, herunder juridiske
vurderinger om disproportionalitet, miljøkonsekvenser, økonomiske
analyser og effekter ved brug af tilgængelige virkemidler.
God økologisk tilstand er ikke muligt i alle danske vandområder i
2027.
Reduktionsbehov for kvælstofbelastninger, som
0 – 1 pct. (33)
pct.
af baseline 2027
2 – 19 pct. (15)
20 – 29 pct. (20)
30 – 39 pct. (18)
40 – 59 pct. (17)
60 – 88 pct. (5)
Not relevant (1)
Panelet anbefaler at anvende undtagelser forsvarligt
som led i en strategi til at opnå miljømålene på en
juridisk forsvarlig og socialt acceptabel måde.
Baggrund
Der anvendes allerede undtagelsesbestemmelser i VP3 idet
tilpasningen af naturlige forhold i kystvande vil forhindre god
økologisk tilstand i 2027.
Men panelet har fokus på øge robusthed ift.
at være inden for
rammerne af direktivet i 2027, selvom der ikke er god tilstand i
alle kystvande.
8
Figuren viser at der er store
reduktionsbehov i nogle områder.
Kilde: Figur 2.1 i evalueringsrapport
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Præsentationen fra den tekniske gennemgang af second opinion den 30. november 2023
2791723_0009.png
Konklusioner fra evalueringsrapport (4/5)
- Overordnede konklusioner vedr.
øvrige temaer
Marine modeller og deres anvendelse ift.
målbelastning (kap.
2)
Tilstandsvurderinger og modelberegninger for dybdegrænser for
bundplanter bør afskæres ved den faktiske dybde af et vandområde.
Der er ikke behov for yderligere modeludvikling eller ændringer i
anvendelsen af modeller i VP3.
Fokuserer mere på udvikling af virkemidler til at opnå indfrielse af VRD.
Beregning af statusbelastning og baseline-effekter (kap.
3)
Tilgangen til at estimere baseline load i 2027 vurderes robust.
Der er behov for løbende monitorering af effekten af implementerede
indsatser.
Bekymrende, at næsten ingen reduktioner er realiseret i løbet af
2010’erne.
Indsatser foreslået i VP3 kan medføre reduktioner, og panelet udtrykker
håb om, at man i kommende år kan fastholde politisk vilje til at
gennemføre de nødvendige indsatser til at realisere de ambitiøse mål i
VRD.
Muligheder for en ændret byrdefordeling af indsatsbehov (kap.
4)
Justering af miljømål vil løse nogle af udfordringerne med
byrdefordeling.
Mere lighed mellem mål i VRD og HELCOM kan øge ssh.
for indfrielse
af miljømål
Se (1) om miljømål og (8) om undtagelser
9
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Præsentationen fra den tekniske gennemgang af second opinion den 30. november 2023
2791723_0010.png
Konklusioner fra evalueringsrapport (5/5)
- Overordnede konklusioner vedr.
øvrige temaer
Sæsonvariation (kap.
5)
Begrænsede perspektiver i sommer-reduktioner, da virkemidlerne synes at
være begrænset.
Aftagende marginal effekt af sæsonfokuserede reduktioner.
Fosforindsats (kap.
6)
Begrænsede muligheder for øge fokus på spildevandsrensning (punktkilder)
frem for diffuse kilder.
Begrænset potentiale for fosfor-reduktioner fra diffuse kilder frem for
kvælstofreduktioner, men lokale undtagelser kan forekomme.
Håndtering af andre presfaktorer end kvælstof (kap.
7)
Fokus på andre presfaktorer kan ikke erstatte reduktion af næringsstoffer.
De beregnede næringsstofreduktioner for at opnå god økologisk tilstand er
nødvendige, selvom andre presfaktorer reduceres.
Fokus på andre presfaktorer kan være nødvendigt for at opnå god økologisk
tilstand flere steder.
Særligt regulering af fiskeri og bundtrawling.
Konklusioner vedr.
igangværende projekter i fase III og lokalt
funderede analyser
Fremtidige resultater af fase III projekter om sæson og fosfor kan ændre
panelets konklusioner.
Lokal viden bør inddrages med fx lokalt funderede analyser, men bør
integreres inden for nationalt fastlagte rammer og reduktionsmål.
10
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 153: Præsentationen fra den tekniske gennemgang af second opinion den 30. november 2023
2791723_0011.png
Tidslinje for den videre proces
Forligskreds orienteres
om status for second
opinion og proces for
afslutning af fase II
Forligskreds præsenteres
for hovedkonklusioner i
evalueringsrapport
”Forligskredsen
forelægges primo 2024
de samlede resultater”
fra fase III, jf.
kommissorium
6.
okt.
2023
27.
okt.
2023
30.
nov.
2023
Nov.
2023 -
2024
2024
Forligskreds modtager
evalueringsrapport og
rapporten offentliggøres
Ministerier arbejder
videre med second
opinion i fase III, inkl.
opfølgning på fase II og
resultater fra kystvandråd
11
Miljøministeriet - Departementet / Gennemgang af vandområdeplanerne 2021-2027 for landbrugsforligskredsen