Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 146
Offentligt
2789588_0001.png
HØRINGSNOTAT
Rent drikkevand og sikker
kemi
J.nr. 2022-2514
Ref. PIAGO
Den 20. november 2023
Høringsnotat vedr. bekendtgørelse om forbud mod import,
salg og anvendelse af PFAS-holdigt
brandslukningsskumkoncentrat på brandøvelsespladser
Bekendtgørelsen blev i udkast sendt i ekstern høring den 27. april 2023 med frist for afgivelse af
høringssvar den 27. maj 2023.
Som følge af den offentlige høring er der foretaget få ændringer, herunder indsættelse af en
undtagelsesbestemmelse samt juridisk-tekniske rettelser.
Miljøministeriet har modtaget høringssvar fra 5 organisationer og virksomheder.
Følgende 5 høringsparter har fremsendt bemærkninger til udkastet til bekendtgørelse:
Brandfolkenes Organisation
Danske Beredskaber
Dansk Erhverv
Kommunernes Landsforening (KL)
Vejle Kommune (Industri & Landbrug Teknik & Miljø)
Miljøministeriet takker alle høringsparter for deres afgivne høringssvar.
I det følgende gennemgås høringssvarene. Miljøministeriets kommentarer hertil er anført i kursiv.
Høringssvarene er kun gengivet i hovedtræk. For detaljerede oplysninger om svarenes indhold
henvises der til de fremsendte høringssvar, som kan ses på Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende punkter:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
Anvendelsesområde
Administrationen af to typer brandslukningsskumkoncentrat
Definitioner
Dispensationsadgang og Miljøstyrelsens tilsyn
National lovgivning forud for EU-forbud
Overgangsperiode for lagre
Ad 1: Anvendelsesområde
Danske Beredskaber foreslår, at bekendtgørelsen skal omfatte enhver anvendelse. Danske Beredskaber
uddyber, at ved at ændre bekendtgørelsens reguleringsomfang til at omfatte enhver anvendelse
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 146: Orientering om ny bekendtgørelse om forbud mod import, salg og brug af brandslukningsskumkoncentrat, der indeholder PFAS, på brandøvepladser med høringsnotat
2789588_0002.png
minimeres sandsynligheden for uhensigtsmæssig, arbejdsmæssig påvirkning af beredskabets ansatte
ved brug af brandslukningsskum under brandslukning, og eventuelle økonomiske omkostninger for
beredskaberne og samfundet. Danske Beredskaber foreslår konkret ophør af al import og salg af, samt
enhver anvendelse af brandslukningsskum med PFAS. Danske Beredskaber finder, at
bekendtgørelsesudkastets foreslåede forbud ikke er tilstrækkeligt til at reducere negative miljømæssige
effekter og arbejdsmiljøeffekter.
KL mener, at PFAS skal begrænses ved kilden og ser positivt på forbuddet, som er fremsat i
bekendtgørelsen. Samtidig finder KL, at der er behov for en langt mere samlet indsats mod
begrænsningen af PFAS-forurening. KL ser derfor frem til en national handlingsplan for PFAS.
KL peger på et behov for yderligere konkretisering af definitioner og anvendelsesområdet i
bekendtgørelsens forbudsbestemmelse. KL foreslår, at bekendtgørelsen ud fra et forureningsmæssigt
synspunkt bør omfatte alle øvelser med brug af bandslukningsskum, uanset om der er ild, herunder
test /afprøvning af brandslukningskøretøjer og skumslukningsanlæg på virksomheder. KL ønsker, at
det fremgår utvetydigt, at der skal anvendes øvelsesskum ved enhver test, afprøvning og øvelse. KL
ønsker at indføre en definition af brandøvelse som skal omfatte ”Øvelse
af slukning af brand samt
øvelse af blanding af brandslukningsmidler og test af brandslukningsudstyr”.
KL foreslår, at brandøvelsesplads skal omfatte
”Ethvert
areal, hvor der foretages brandøvelser,
herunder øvelser af blanding af brandslukningsmidler og test af brandslukningsudstyr”. KL uddyber,
at definitionen af brandøvelsespladser skal ændres, så den ikke kun omfatter øvelse, hvor der slukkes
brand. En brandøvelse er også test af brandslukningsskum og test/ afprøvning af skumsystemer, hvor
der vil ske forurening med PFAS i disse skumsystemer.
Vejle Kommune (Industri & Landbrug Teknik & Miljø) foreslår, at udvide definitionen af
brandøvelsesplads til også at omfatte øvelser med anvendelse af brandslukningsudstyr. Vejle
Kommune uddyber, at uanset om der slukkes brand eller ej i forbindelse med øvelser, kan der
anvendes skum, der kan påvirke jord og vand, såsom ved sigteøvelser og øvelser med udlægning af
skum.
Miljøministeriets svar:
Som beskrevet i Kommissionens Kemikalisstrategi for bæredygtighed fra 2020
1
er der i EU et
generelt fokus på at udfase anvendelsen af PFAS, blandt andet vha. lovgivningsmæssige tiltag. For
at reducere risikoen for, at mennesker og miljø udsættes for PFAS, har Det Europæiske
Kemikalieagentur (ECHA) udarbejdet et forslag til en begrænsning af alt PFAS-holdigt
brandslukningsskumkoncentrat i EU, uanset anvendelsen.
Ønsket om at regulere PFAS-holdigt brandslukningsskumkoncentrat på øvelsespladser i Danmark
skal ses i lyset af, at denne anvendelse udgør en direkte udledning af PFAS til miljøet. I Korsør er
medlemmer af et kogræsserlaug blevet
eksponeret for høje værdier af PFAS’en PFOS, fordi de spiste
kød fra kvæg, der havde græsset på arealer, som støder op til brandøvelsesarealer. Forureninger
med høje koncentrationer med PFOS er ligeledes fundet på en række andre brandøvelsespladser.
Samtidig peger tal fra Miljøstyrelsen
2
på, at der i Danmark stadigvæk er brandøvelsespladser, der
anvender brandslukningsskumkoncentrat med indhold af PFAS.
Bekendtgørelsen vil omfatte et forbud mod hhv. import og salg af brandslukningsskumkoncentrat og
et forbud mod at bruge brandslukningsskumkoncentrat på brandøvelsespladser. Miljøministeriet
1
2
EUR-Lex - 52020DC0667 - EN - EUR-Lex (europa.eu)
https://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/2023/01/978-87-7038-475-9.pdf
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 146: Orientering om ny bekendtgørelse om forbud mod import, salg og brug af brandslukningsskumkoncentrat, der indeholder PFAS, på brandøvepladser med høringsnotat
2789588_0003.png
anerkender problemstillingen, som er blevet fremført. Derfor har Miljøminsiteriet ændret
definitionen af brandøvelsesplads. Brandøvelsespladser vil nu omfatte ethvert areal, hvor der
foretages øvelser med brandslukningsskum. Med ændringen præciseres det, hvornår
forbudsbestemmelserne finder anvendelse, herunder ved øvelser med brug af
bandslukningsskumkoncentrat, uanset om der er ild eller ej.
Miljøministeriet har efter den offentlige høring indført en undtagelsesbestemmelse i
bekendtgørelsens § 2, stk. 2. Miljøministeriet har under den offentlige høring vurderet, at der på
offshore-anlæg ikke er den samme risiko for punktkildeforurening. Miljøministeriet har yderligere
indført en undtagelsesbestemmelse for faste brandslukningsanlæg. Miljøministeriet vurderer, at der
for faste brandslukningsanlæg heller ikke er samme risiko for punktkildeforurening og dermed
risiko for forurening af drikkevand eller arealer med fødevareproduktion. Miljøministeriet har lagt
vægt på, at brandslukningsskum fra brandøvelser på faste brandslukningsanlæg kan opsamles og
bortskaffes.
Ad 2: Administrationen to typer brandslukningsskumkoncentrat
Dansk Erhverv henviser til, at erfaringer hos Københavns Lufthavne med udfasning af PFAS-holdigt
brandskum viser, at bekendtgørelsens skelnen mellem brug af skum til øvelser og egentlig
brandslukning i praksis være meget vanskelig. For de virksomheder, der anvender skum til begge
formål, vil det være vanskeligt at administratere to typer brandslukningsskum. Dansk Erhverv
uddyber, at vanskeligheder kan opstå ved skift af skum i brandbiler. Samtidig vil overgangen til PFAS-
frit brandskum kræve en del tilpasning af udstyr, det PFAS-holdige brandskum vil kunne forurene det
PFAS-frie skum i tankene.
Brandfolkenes Organisation påpeger, at skum, der anvendes af beredskaberne som udgangspunktet
skal være af samme type, uanset om det bruges til en øvelse eller skarpe situationer. Brandfolkenes
Organisation sætter spørgsmålstegn ved, hvordan det tænkes og sikres, at man kan tømme og rense
køretøjernes skumtanke og udstyr fri for PFAS-holdigt skumvæske under øvelser. Yderligere rejses
spørgsmål ved, hvordan det håndteres, at der under øvelser kommer et udkald, hvor det er nødvendigt
at frakoble slanger og andet udstyr med øvelsesskum. Uddybendde forklarer Brandfolkenes
Organisation, at der ikke er tid til at tømme tanken. Samtidig gør Brandfolkenes Organisation
opmærksom på, at de godt ved, at øvelsesskum kan være lige så godt, men at det er princippet i dette.
Miljøministeriets svar:
En bred begrænsning af PFAS i brandslukningsskumskoncentrat er under forberedelse i EU. Med
bekendtgørelsen indføres et nationalt forbud mod en specifik anvendelse af PFAS-holdigt
brandslukningsskumskoncentrat på brandøvelsespladser, fordi Miljøministeriet vurderer, at det i
Danmark er muligt at fjerne en kilde til direkte udledning af PFAS til miljøet, før den bredere EU-
begrænsning forventes at træde i kraft. Bekendtgørelsen regulerer alene koncentratet anvendt på
brandøvelespladser, og det er dermed muligt at anvende PFAS-holdigt skumkoncentrat i skarpe
situationer. Miljøministeriet anerkender, at man enten må bruge PFAS-frit skum til slukning af reel
brand, såfremt alarmen går under øvelse, eller at det brandslukningsudstyr, der bruges til PFAS-
holdigt skum, ikke kan bruges til øvelser, før tømning. Mange aktører har allerede helt udfaset brug
af PFAS-holdigt brandslukningsskumkoncentrat. Miljøministeriet henviser også til nyheden fra
oktober 2023 om, at sikkerhedsbranchen stopper salg af PFAS-skum, fordi alternativer er bedre:
https://ing.dk/artikel/sikkerhedsbranchen-stopper-salg-af-pfas-skum-alternativerne-er-langt-
bedre.
Ad 3: Definitioner
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 146: Orientering om ny bekendtgørelse om forbud mod import, salg og brug af brandslukningsskumkoncentrat, der indeholder PFAS, på brandøvepladser med høringsnotat
2789588_0004.png
Danske Beredskaber foreslår,
at ændre definitionen for PFAS til ”Ethvert stof der, indeholder mindst
et fuldt fluoreret methyl (-CF
3
) eller polyfluoreret methyl (-CF
2
-) kulstofatom, uden nogle H-/Cl/Br/I-
atomer bundet til det” under henvisning til,
at det er, hvad Miljøstyrelsen finder, at PFAS er.
KL anser koncentrationen i brandslukningsskummet for stor og anbefaler en stramning af denne type
skum under henvisning til kvalitetskravet for vandløb. PFAS under de nævnte koncentrationer er svær
at opspore. KL påpeger yderligere, at definitionen af
total PFAS og målrettede PFAS-analyser
uddybes og præciseres.
Miljøministeriets svar:
Bekendtgørelsens definitioner er formuleret, så de svarer til den foreslåede EU-begrænsning for
PFAS i brandslukningsskum. I EU-forslaget defineres
PFAS som “any substance
that contains at
least one fully fluorinated methyl (CF
3
) or methylene (CF
2
) carbon atom (without any H/Cl/Br/I
attached to it)”.
3
Selvom der ikke fagteknisk er forskel mellem på den ene side
(-CF
3
) og (-CF
2
-) og på
den anden side
(CF
3
) og (CF
2
), idet der er tale om, at bindestregen er et symbol på binding til resten
af molekylet, har Miljøministeriet valgt, at PFAS i bekendtgørelsen er en direkte gengivelse af EU-
begrænsningsforslaget for PFAS i brandslukningsskum.
Grænseværdierne i brandslukningsskumkoncentratet er på linje med definitionerne fastsat, så de
svarer til grænseværdierne foreslået i EU-begrænsningsforslaget, da dette vil lette overgangen fra
nationale regler til EU-regler mest muligt.
Miljømyndighederne har ansvaret for at stille krav, der er nødvendige for at sikre, at brandskum
håndteres miljømæssigt forsvarligt på brandpladser og ikke ender ud i vandmiljøet.
Miljøministeriet imødekommer
KL’s ønske om,
at ændre definitionen af total PFAS og målrettede
PFAS-analyse. Definitionen er ændret til summen af PFAS. Der tages dermed hensyn til udviklingen
af analysemetoder til at måle PFAS. Miljøministeriet vurderer, at udfordringerne med at udvikle test
for alle PFAS ikke kun er en udfordring i forbindelse med brandslukningsskumkoncentrat. Med
formuleringen tages der samtidig højde for, at der kan måles for flere og flere PFAS i takt med, at
metoderne udvikles. Alternativet er at begrænse de PFAS, som der pt. er udviklet målemetoder til.
Udfordringen er, at en sådan tilgang kan medføre uønsket substitution til andre PFAS, hvilket netop
ønskes undgået.
Ad 4: Dispensationsadgang og Miljøstyrelsens kontrol
KL mener, at der ikke skal være mulighed for at fravige bekendtgørelsens forbud, fordi målet er at
mindske udledningen mest muligt. Fastholdes muligheden for fravigelse, skal det være et vilkår, at
kommunerne skal høres inden Miljøstyrelsen meddeler fravigelse fra reglerne. KL finder det yderligere
uklart, hvordan kontrollen af reglernes overholdes.
Miljøministeriets svar:
Det er Miljøministeriets vurdering, at Miljøstyrelsen som tilsynsmyndighed kan udføre en passende
kontrol af bekendtgørelsens bestemmelser, og at Miljøstyrelsen i deres vurdering af, hvorvidt
bekendtgørelsens bestemmelser skal fraviges, inddrager alle relevante hensyn. Det er følgelig
Miljøministeriets forventning, at Miljøstyrelsen som led i belysningen af den konkrete sag indhenter
de fornødne oplysninger, herunder tager kontakt til kommunerne.
3
https://echa.europa.eu/documents/10162/d2efdb88-c3e6-8f06-e86e-0b8ff56c1d3a
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 146: Orientering om ny bekendtgørelse om forbud mod import, salg og brug af brandslukningsskumkoncentrat, der indeholder PFAS, på brandøvepladser med høringsnotat
2789588_0005.png
Ad 5: National lovgivning fremfor EU-lovgivning
Dansk Erhverv finder, at en regulering af produktion, markedsføring og anvendelse af PFAS bør ske på
EU-niveau. Dansk Erhverv uddyber, at der er tale om længere og komplicerede værdikæder for
slutprodukterne på det danske marked. Samtidig finder Dansk Erhverv, at nationale tiltag vil være
udfordrende for danske virksomheder at administrere. EU-regulering vil skabe mere ens vilkår på det
indre marked og
have størst miljømæssig effekt i lyset af PFAS’ grænseoverskridende forurening.
Dansk Erhverv vil dog ikke modsætte sig et nationalt forbud inden for det anvendelsesområde som
bekendtgørelsen har. Dansk Erhverv uddyber, at forbud mod import, salg og anvendelse af
brandslukningsskum, der indeholder PFAS, på brandøvelsespladser udgør en mindre kompliceret
værdikæde og en anvendelse med risici for direkte udledning til miljøet. Samtidig henviser Danske
Erhverv til, at flere af deres medlemmer, herunder Københavns Lufthavne, allerede har udfaset brugen
af PFAS-holdigt brandslukningsskum.
Miljøministeriets svar:
Miljøministeriet takker for Dansk Erhvervs information om, at flere medlemmer allerede har udfaset
brugen af PFAS-holdigt brandslukningsskum.
Ad 6: Overgangsperiode for lagre
Dansk Erhverv finder det vigtigt at fastholde bekendtgørelsens § 6, stk. 1 om muligheden for at
anvende evt. lagre af PFAS-holdigt brandslukningsskum på øvelsespladser i en overgangsperiode på
minimum seks måneder. Danske Beredskaber ønsker derimod at udvide reguleringsomfanget til, at
oplag tilladt i forbindelse med sagsbehandling efter beredskabslovgivningen eller frivilligt
opmagasinerede oplag skal omfattes af bekendtgørelsens forbud. Danske Beredskaber uddyber, at der
dermed sikres den maksimale miljømæssige beskyttelseseffekt. Brandfolkenes Organisation mener, at
denne regel ikke giver mening, da indkøb af PFAS-holdig skumvæske skulle stoppe i 2006 og brug af
allerede indkøbte lagrer skulle ophøre i 2011.
Miljøministeriets svar:
Som nævnt har ECHA udarbejdet et forslag til en begrænsning af alt PFAS-holdigt
brandslukningsskum uanset anvendelsen. ECHAs videnskabelige komitéer har udtalt sig om
forslaget og oversendt det til Kommissionen. Bekendtgørelsens bestemmelser falder inden for det
nævnte EU-forslag. Som følge af, at der i EU-forslaget foreslås forskellige overgangsperioder for
forbud mod PFAS-holdigt brandslukningsskumkoncentrat, har Miljøministeriet vurderet, at en
overgangsperiode på seks måneder for brug af lagre er rimelig af hensyn til erhvervsøkonomiske
omkostninger.
For så vidt angår Brandfolkenes Organisations henvisning til, at indkøb af PFAS-holdig skumvæske
skulle stoppe i 2006 og brug af allerede indkøbte lagrer skulle ophøre i 2011, kan Miljøministeriet
oplyse, at det var anvendelsen af PFOS-holdig skumvæske, og ikke PFAS-holdig skumvæske generelt,
blev forbudt i 2011. Brandslukningsskum indeholdende PFOS, har ikke måtte anvendes siden 27.juni
2011. For yderligere information se også Miljøstyrelsens hjemmeside herom:
https://mst.dk/erhverv/sikker-kemi/kemikalier/regler-og-handlingsplaner/faktaark-om-
kemikaliereglerne/faktaark-pfos-perfluoroktansulfonater.
5