Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 137
Offentligt
2785863_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
Den 22. november 2023
Sagsnummer: 2023-210
./.
Til udvalgets orientering fremsendes hermed grundnotat om Kommissionens forslag til gennemførel-
sesforordning om ekstraordinær støtte til de landbrugssektorer i Grækenland og Slovenien, der er på-
virket af naturkatastrofer (komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i Komiteen for Den Fælles Markedsordning den 30. november
2023.
Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Regeringen agter at støtte forslaget.
Jacob Jensen
/
Jesper Wulff Pedersen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Holbergsgade 6 • 1057
København K
Tlf. 38 10 60 00
• CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Grundnotat om støtte til Grækenland og Slovenien, der er påvirket af naturkatastrofer, komitésag
2785863_0002.png
Den 20. november 2023
FVM 318
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGET
om Kommissionens forslag til gennemførelsesforordning om ekstraordinær
støtte til de landbrugssektorer i Grækenland og Slovenien, der er påvirket af na-
turkatastrofer (komitesag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til gennemførelsesforordning om ekstraordinær støtte til de land-
brugssektorer i Grækenland og Slovenien, der er påvirket af naturkatastrofer i perioden august og
september 2023. Kommissionen foreslår, at der med hjemmel i den fælles markedsordning (forord-
ning 1308/2013) anvendes EU-midler til ekstraordinær støtte til berørte landbrugere i de to medlems-
stater. Finansieringen foreslås gennem landbrugsreserven. Medlemsstaterne gives mulighed for at
yde op til 200 pct. i national medfinansiering. Forslaget vurderes ikke at have konsekvenser for be-
skyttelsesniveauet i Danmark og EU. Forslaget forventes sat til afstemning i Komiteen for Den Fælles
Markedsordning den 30. november 2023. Regeringen agter at støtte forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag gennemførelsesforordning om ekstraordinær støtte til de land-
brugssektorer i Grækenland og Slovenien, der er påvirket af naturkatastrofer i august-september 2023.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 221 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning 1308 /2013
af 17. december 2013 om en fælles markedsordning for landbrugsprodukter, særligt artikel 221.
Forslaget behandles i en undersøgelsesprocedure i Komitéen for den Fælles Markedsordning for Land-
brugsprodukter. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen
forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke
forslaget, og Kommissionen kan inden for to måneder forelægge Komitéen et ændret forslag eller inden
for en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med kvalificeret
flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget eller inden for to måneder forelægge komitéen et ændret
forslag eller inden for en måned forelægge forslaget for appeludvalget. Afgiver appeludvalget med kva-
lificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen ikke vedtage forslaget. Afgiver ap-
peludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager Kommissionen forslaget. Afgiver ap-
peludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget.
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Grundnotat om støtte til Grækenland og Slovenien, der er påvirket af naturkatastrofer, komitésag
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Komiteen for Den Fælles Markedsordning for Land-
brugsprodukter den 30. november 2023.
Formål og indhold
Forslaget om ekstraordinær landbrugsstøtte til Grækenland og Slovenien fremsættes, fordi dele af Græ-
kenland i august og september 2023 blev ramt af skovbrande af usædvanligt omfang og efterfølgende
blev ramt af oversvømmelser, mens Slovenien den 3.-4. august 2023 blev ramt af store mængder regn
og kraftig storm, der resulterede i jordskred og oversvømmelser. I begge medlemsstater medførte na-
turkatastroferne store skader på landbrugsarealerne.
Forslaget fremsættes med hjemmel i artikel 221 i den fælles markedsordning (forordning 138/2013),
hvorefter der kan iværksættes foranstaltninger til løsning af specifikke problemer. Forslaget indebærer,
at der kan ydes en støtte på samlet ca. 51,7 mio. euro (ca. 385 mio. kr.). Støtten til Grækenland andrager
ca. 43,1 mio. euro (ca. 321 mio. kr.). Støtten til Slovenien andrager ca. 8,6 mio. euro (ca. 64 mio. kr.). De
to medlemsstater var også omfattet af den ekstraordinære støtte, der blev ydet til 22 medlemsstater i
medfør af forordning (EU) 2023/1464 af 14. juli 2023, men Kommissionen anfører, at de seneste begi-
venheder er af en sådan karakter, at yderligere støtte er nødvendig for at kunne yde en delvis kompen-
sation. Grækenland blev dengang tildelt 15,8 mio. euro, og Slovenien 1,2 mio. euro.
Med forslaget får de to medlemsstater mulighed for at supplere EU-støtten med op til 200 pct. nationale
midler. De to lande skal senest den 29. februar 2024 meddele Kommissionen, hvorledes støtten vil ud-
møntes. Udbetalingerne skal ske på baggrund af objektive og ikke-diskriminerende kriterier, som tager
de påvirkede landbrugeres tab i betragtning, og må ikke skabe markeds- eller konkurrenceforvridning.
Støtten skal være udbetalt senest 31. maj 2024.
Støtten foreslås finansieret af landbrugsreserven på 450 mio. euro, som opføres direkte på EU-budget-
tet. Den kan anvendes til kriseordninger i form af intervention og/eller privat oplagring samt til de
kriseordninger, der kan etableres i henhold til artikel 219-221 i den fælles markedsordning (forordning
138/2013). Uforbrugte midler overføres til efterfølgende år. Hvis der ikke er midler på budgettet til at
fylde reserven op, sker det som sidste udvej ved at anvende finansiel disciplin. Finansiel disciplin dækker
over, at Kommissionen med en fastsat procentandel beskærer de direkte betalinger til tilskudsmodta-
gere, der på et år modtager mere end 2.000 euro.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor regeringens
vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Forslaget har ingen statsfinansielle konsekvenser ud over indvirkningen på EU’s budget.
Finansieringen
foreslås at ske via landbrugsreserven. Der er EU-budgetvirkning, idet forslaget medfører en udgift på
EU’s budget på
51,7 mio. euro. Danmarks finansieringsandel af EU-budgettet er ca. 2,3 pct., svarende til
ca. 1,2 mio. euro (ca. 8,9 mio. kr.). Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske kon-
sekvenser.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 137: Grundnotat om støtte til Grækenland og Slovenien, der er påvirket af naturkatastrofer, komitésag
Det bemærkes, at en fuld anvendelse af den afsatte landbrugsreserve i løbet af regnskabsåret 2024 (16.
oktober 2023-15. oktober 2024) kan medføre behov for at reducere den direkte indkomststøtte til land-
brugere for at genopfylde landbrugsreserven. Landbrugsreserven kan også fyldes op af eventuelt andre
ubrugte midler og formålsbestemte indtægter under landbrugsområdet.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er ikke indkommet høringssvar.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at der vil være bred opbakning til forslaget i komiteen.
Regeringens generelle holdning
Regeringen er generelt forbeholden overfor at anvende landbrugsreserven. Regeringen har dog forstå-
else for den ekstraordinære situation grundet de særlige vejrforhold. Regeringen lægger vægt på, at mu-
ligheden for national medfinansiering begrænses mest muligt. Regeringen lægger endvidere vægt på, at
en anvendelse af landbrugsreserven baseres på objektive kriterier, der viser, at der er særlige udfordrin-
ger og tab i bestemte sektorer og/eller medlemsstater. Regeringen agter på den baggrund at støtte for-
slaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3