Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 134
Offentligt
2784652_0001.png
J.nr. 2023-10006
Den 20. november 2023
Midtvejsstatus for indsats i forhold til generationsforureninger
1.
Indledning
I forbindelse med FL 2021 blev der indgået en politisk aftale mellem regeringen og Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet, som afsatte 630 mio. kr. til oprensning af de store
generationsforureninger i Danmark i perioden 2021-2025. Derfor er regionerne nu i gang med at
gennemføre fase 1 i den plan, de har lavet for oprensning af generationsforureningerne. Ved aftalens
indgåelse var aftalepartierne enige om at gøre status på indsatsen i 2023 samt drøfte planlægning af de
øvrige generationsforureninger.
1
Baggrund
Den daværende miljøminister Esben Lunde Larsen bad i 2018 regionerne udarbejde en liste over de
såkaldte generationsforureninger. Ministeriet modtog listen i sommeren 2019. Her blev
generationsforureninger af Danske Regioner defineret som forureninger, der har et sådant omfang, at
det ikke er muligt at oprense dem inden for de regionale budgetter. Derfor har Danske Regioner arbejdet
for en særskilt statslig pulje til oprensning af generationsforureninger. Herved sikres, at indsatsen
overfor generationsforureninger ikke sker på bekostning af den øvrige indsats overfor jordforureninger
herunder oprydning på kortlagte arealer.
Danske Regioner har udpeget ti generationsforureninger. Danske Regioner har efterfølgende udarbejdet
en samlet prioritering af indsatserne over for de udpegede generationsforureninger. De økonomiske
estimater og tidsplaner er siden blevet justeret en gang om året.
Aftaleteksten og Finansloven
generationsforureninger:
for
2021
fastlægger
følgende
ramme
for
oprensning
af
Aftalepartierne ønsker, at Himmark Strand, Kærgård Klitplantage, Grinstedværket, Høfde 42 og
Cheminovas gamle fabriksgrund skal prioriteres.
Der afsættes 50 mio. kr. i 2021, 100 mio. kr. i 2022, 155 mio. kr. i 2023, 150 mio. kr. i 2024 og 175
mio. kr. i 2025 (pl 2021 niveau). Der er således i alt afsat 630 mio. kr. til generationsforureninger
frem mod 2025.
Aftalepartierne er enige om at gøre status på indsatsen i 2023 og drøfte planlægningen af
håndteringen af de øvrige generationsforureninger.
1
Aftale mellem regeringen og Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet om:
Finansloven for 2021 (6. december 2020)
Miljøministeriet
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K
Tlf. 38 14 21 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mim.dk
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Orientering om midtvejsstatus for indsats i forhold til generationsforureninger
2784652_0002.png
I Finansloven for 2021 bemyndiges miljøministeren til at yde tilskud til regionernes håndtering af
generationsforureninger og fastsætte regler om udbetaling af tilskud m.v., jf. tekstanmærkning nr.
198.
Før den politiske aftale om generationsforureningerne i 2020 blev der af flere omgange tilført midler til
Kærgård Klitplantage, Høfde 42 og Grindsted. Senest ved aktstykke 137 fra 2019, hvor der blev afsat 100
mio. kr. til oprensning af generationsforureningerne, der stammer fra Grindstedværket (Grindsted by
og Kærgård Klitplantage) samt Cheminova på Harboøre Tange.
2
Bekendtgørelse
Med hjemmel i Finansloven for 2021 (og de følgende finanslove) er der i Bekendtgørelse om tilskud til
regionsrådets oprensning af generationsforureninger m.v.
3
fastlagt, hvilke krav der stilles til regionernes
ansøgning om tilskud til oprensning af generationsforureninger. Ansøgningen sendes til Miljøstyrelsen,
der står for udbetaling af tilskud til regionerne. Miljøstyrelsen sender tilsagn om tilskud til regionerne,
indenfor den årlige bevilling, der er afsat på finansloven. Tildeling af tilskud sker efter den plan Danske
Regioner har udarbejdet. Planen justeres af Danske Regioner hvert år ved årets udgang. Planen kan
læses på Miljøstyrelsens hjemmeside.
4
Tilskud fra EU's genopretningsfond
Efter indsatsen blev besluttet med finanslovsaftalen for 2021, blev der i løbet af 2021 en mulighed for at
få planen medfinansieret af EU’s genopretningsfond, som en del af den danske genopretningsplan. Der
blev afsat 280 mio. kr. (pl 2021) i perioden 2021-2025 i tilskud. EU har fastlagt tre milepæle i den
forbindelse:
5
1. I 1 kvartal af 2022 skulle fire ansøgninger om oprensninger være godkendte
2. I 4. kvartal af 2023 gennemføres midtvejsstatus for indsatsen i forhold til godkendte projekter,
herunder gennemførte justeringer
3. I 2. kvartal af 2026 skal afværgeforanstaltninger være igangsat på mindst fire forskellige
generationsforureninger.
Hvad er en generationsforurening?
Generationsforureningerne defineres af regionerne som forureninger, hvor håndteringen af risikoen
fremadrettet vurderes at koste mere end 50 mio. kr., og som samtidig udgør en risiko for et af de
offentlige indsatsområder i forhold til jordforurening, nemlig menneskers sundhed, grundvand, natur
og overfladevand. Generationsforureningerne er karakteriseret ved at være teknisk og miljømæssige
komplicerede at rense op og har i praksis vist sig at være økonomisk uoverkommelige for regionerne at
rense op.
De ti generationsforureninger er placeret i Region Hovedstaden, Region Midtjylland og Region
Syddanmark, Det drejer sig om Høfde 42, Cheminovas gamle fabriksgrund Rønland (Cheminovas
nuværende fabriksgrund), Kærgård Klitplantage, Himmark Strand, Det tidligere Grindstedværkets
fabriksgrund, Lundtoftevej, Naverland, Vestergade 5, og Collstropgrunden. Se figur 1.
2
Aktstykke nr. 137, Folketinget 2018-2019, Folketingstidende tillæg E
3
Bekendtgørelse nr. 1157 af 4. september 2023 om tilskud til regionsrådets oprensning af
generationsforureninger m.v.
4
https://edit.mst.dk/media/3dkiwevu/2022-12-07-status-for-generationsforureninger-2022.pdf
5
https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-10154-2021-ADD-1/en/pdf
side s. 13-14
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Orientering om midtvejsstatus for indsats i forhold til generationsforureninger
2784652_0003.png
Figur 1: Geografisk placering af de ti generationsforureninger i tre regioner
Illustration fra Danske regioner, 2020. (https://www.regioner.dk/services/nyheder/2020/april/plan-for-generationsforureninger-er-klar-lad-os-snart-
komme-i-gang/)
2.
Opsummering af regionernes statusopdatering af 2023
Miljøministeriet har i september bedt regionerne om at give en midtvejsstatus på resultaterne af
indsatsen i for generationsforureninger. Afsnit 2 og 4 sammenfatter regionernes status, mens afsnit 3
indeholder oplysninger om økonomien i forbindelse med indsatsen.
Forud for tildelingen af midlerne på Finansloven for 2021 til fase 1 havde regionerne generelt et
kendskab til karakteren og udbredelsen af og risikoen ved de ti generationsforureninger i 2020. Der var
dog forskel i viden om de enkelte forureninger. På nogle generationsforureninger har været udført
omfattende undersøgelser, ligesom der på har været gennemført visse afværgeforanstaltninger eller
deloprydninger, mens andre generationsforureninger er mindre undersøgte.
For midlerne fra aftalen om Finansloven for 2021 er der i perioden 2021-2023 blevet igangsat én
oprensning, to oprensningsudbud og fire udvidede forureningsundersøgelser, der nu er afsluttet, så der
kan igangsættes udarbejdelse af udbud.
Oprensning er igangsat ved Kærgård Klitplantage. Udbud for oprensning af generationsforureningerne
er igangsat for Himmark Strand og Høfde 42. Regionerne forventer, at udbuddet for Høfde 42 kan
afsluttes primo 2024 og primo 2024 for Himmark Strand. De resterende lokaliteter har ikke haft udbud
på oprensningerne endnu. Region Hovedstaden forventer et udbud på oprensningen ved
Collstropgrunden i 2025.
For Cheminovas gamle fabriksgrund vil Region Midtjylland genoverveje om finansieringen af
oprensningen skal gennemføres i fase 1 som hidtil planlagt, eller om finansieringen skal rykkes til fase
2. Overvejelsen skyldes, at Region Midtjylland ved omfordeling af midlerne kan prioritere oprensningen
Høfde 42, der er økonomisk udfordrende og drage læring af oprensningen for Høfde 42, ved
oprensningen af Cheminovas gamle fabriksgrund. Cheminovas gamle fabriksgrund var prioriteret i
finanslovsaftalen for 2021, men der har løbende været særligt politisk fokus på, at få påbegyndt
oprensningen af Høfde 42.
Status for oprensning og udbud for de enkelte generationsforureningerne fremgår af afsnit 4.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Orientering om midtvejsstatus for indsats i forhold til generationsforureninger
2784652_0004.png
Finansieringen til at påbegynde oprensningerne af generationsforureninger med 630 mio. kr. (pl. 2021
niveau) på finansloven i perioden fra 2021 til 2025 var baseret på regionernes samlede plan for
generationsforureninger fra november 2020. Der er løbende sket ændringer af regionernes tidsplaner
og økonomi som første gang blev estimeret i 2020. Ændringerne fremgår af tabel 3.
Ændringerne skyldes, at generationsforureningerne er komplekse at oprense, og at der i undersøgelses-
og oprensningsprocesserne løbende opnås ny viden og nye erfaringer, der kan resultere i ændringer.
Denne virkelighed var også udgangspunktet for regionernes faseinddeling og skøn over de økonomiske
estimater i samlede plan for generationsforureninger fra 2020. Ligeledes har inflationen i 2022/2023
påvirket den samlede omkostning til gennemførelse af oprensningerne ved bl.a. Høfde 42 og
Cheminovas gamle fabriksgrund væsentligt. Regionernes opdaterede plan for generationsforureninger
for 2023 forventes fremsendt til Miljøministeriet i december 2023.
3.
Sammenfatning af økonomi
Den overordnede økonomi for perioden 2021 til september 2023 fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Overordnet økonomi for generationsforureninger fra 2021-september 2023
Økonomi for generationsforureninger
Bevilling i løbende priser
Tilsagn
Udbetalte midler til regionerne
Til regionernes udgifter
Til eksterne ydelser og materialer
Til Miljøstyrelsen administration
Kilde: Miljøstyrelsen
(mio. kr.)
313,9
169,1
51,6
6,0
45,5
2,0
Der forventes inden udgangen af 2023 at været givet tilsagn for yderligere godt 140 mio. kr. Et mere
udbygget skema findes i tabel 4.
De tre regioner har fået tilsagn om tilskud til oprensnings- og undersøgelsesprojekter ved 8 af
generationsforureningerne på i alt 169.100.000 kr. Ud af dem har Region Syddanmark og Region
Hovedstaden fået udbetalt 51.568.152 kr. til de 7 af forureningerne. Region Midtjylland afventer
resultatet af udbuddet på Høfde 42 før, der kan ske en udbetaling. Fordelingen af de udbetalte midler
er, at 6.049.705 kr. er gået til regionernes administration og 45.518.447 kr. er gået til eksterne ydelser
og materialer.
Regionerne har i 2021 og 2022 søgt alle midler afsat på Finansloven det pågældende år med undtagelse
af 1 mio. kr. til Miljøstyrelsens administration i 2022. I 2023 har regionerne indtil videre søgt 19 mio.
kr. af de afsatte 161,8 mio. kr.
6
til generationsforureningerne. Danske Regioner har i starten af
september måned oplyst, at ansøgninger fra regionerne om de resterende midler afsat i 2023
fremsendes til Miljøstyrelsen senest 1. november 2023, og Miljøstyrelsen har oplyst at disse er modtaget.
6
Jf. 23.24.54. Støtte til indsats vedrørende generationsforureninger mv. (tekstanm. 198) i Finansloven for 2023, er
der ved intern statslig overførsel adgang til at overføre op til 1 mio. kr., heraf 2/3 til lønsum til § 23.21.01.
Miljøstyrelsen til administration i årene 2022 til 2025, dog maksimalt svarende til de faktiske udgifter. I 2023 er
der derfor afsat 162,8 mio. kr. til arbejdet med generationsforureningerne.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Orientering om midtvejsstatus for indsats i forhold til generationsforureninger
2784652_0005.png
Regionerne har ikke givet præcise oplysninger om deres vurdering af den endelige og samlede
finansiering til gennemførsel af oprensningsprojekterne ved forureningerne. Danske Regioner skal
fremsende en ny vurdering i en opdateret plan for generationsforureninger ved udgangen af 2023. Det
seneste bud på den samlede pris fra december 2022 blev udarbejdet i en periode med stor usikkerhed
om den fremtidige prisudvikling. På det tidspunkt skønnede Danske Regioner en samlet udgift på 3.575
mio. kr., men understregede de store usikkerheder ved dette skøn.
Som en del af den danske genopretningsplan er der afsat midler til indsatsen vedrørende
generationsforureninger. Finansieringen hertil kommer fra EU's genopretningsfond, og ifølge
Finansloven for 2023 er der afsat 50 mio. kr. i 2021, 50,6 mio. kr. i 2022, 52,6 mio. kr. i 2023, 57,8 mio.
kr. i 2024 og 78,8 mio. kr. i 2025.
4.
Opsummering af regionernes svar for hver generationsforurening
En sammenfattende oversigt over status for de enkelte generationsforureninger fremgår af tabel 2:
Tabel 2: Sammenfattende oversigt over karakter og status for de enkelte
generationsforureninger
Lokalitet
Region Midtjylland
Høfde 42
Forureningen stammer
fra deponering af affald
fra produktion af
pesticider mv. på
virksomheden
Cheminova, nu FMC.
Forureningen består
hovedsageligt af
pesticider og kviksølv.
Affaldshåndteringen ved
produktion af pesticider i
1950’erne og 1960’erne.
Hovedsageligt pesticider
og kviksølv.
Forureningen skyldes
udslip af miljøfremmede
stoffer samt deponering
af kemikalieaffald.
Forureningen består af
en lang række forskellige
kemikalier til brug ved
pesticidproduktion.
Forureningen stammer
fra deponering af
spildevand fra
Grindstedværket i
Risiko for overfladevand
(Vesterhavet) og Natura
2000-området i Knopper
Enge.
Risiko er midlertidigt
håndteret med
jernspuns, dog er der
bade- og fiskeriforbud på
en strækning i
Vesterhavet.
Risiko for overfladevand
(Limfjorden) og Natura
2000-området i Knopper
Enge.
FMC foretager frivillig
afværgepumpning for at
undgå spredning af
forurenet grundvand til
omgivende miljø på begg
lokaliteter.
Udvidede
forureningsundersøgelser
afsluttet. Udbud
forventes afgjort ultimo
2023.
Afventer
finansiering.
Auriga Industries A/S
har bidraget med 125
mio. kr. til håndteringen
af Høfde 42.
Udvidede
forureningsundersøgelser
afsluttet. Udbud ultimo
2025.
Afventer
finansiering.
Det præcise omfang af
forureningen er ukendt.
Fortsat drift på
lokaliteten vil komplicere
og fordyre håndteringen.
Afventer finansiering.
Forureningstype
Risiko
Status 2021-sept.
2023
Cheminovas gamle
fabriksgrund
Rønland, Cheminovas
nuværende fabriksgrund
(nu FMC)
Region Syddanmark
Kærgård Klitplantage
Forureningen udgør
risiko for overfladevand
(Vesterhavet). Der er
badeforbud langs
Oprensning påbegyndt
med løbende udbud på
kemikalier. Metoden er
mere effektiv end
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Orientering om midtvejsstatus for indsats i forhold til generationsforureninger
2784652_0006.png
Det tidligere
Grindstedværkets
fabriksgrund
perioden 1956-1973 og
består af en række
stoffer, bl.a. kviksølv,
cyanid og klorerede
opløsningsmidler.
Forureningen stammer
fra spild, deponering og
udledning af bl.a.
klorerede
opløsningsmidler fra
Grindstedværkets
produktion siden 1924.
Forureningen skyldes
deponering af spildevand
fra Danfoss i perioden
1950 til 1967 som bl.a.
indeholder olie og
klorerede
opløsningsmidler.
stranden ud for
forureningen, som hvert
år strømmer ud i havet.
forventet. Badeforbuddet
forventes ophævet i ca.
2040.
Forureningen udgør en
risiko for overfladevand
(Grindsted Å).
Udvidede
forureningsundersøgelser
påbegyndt. Afventer
finansiering.
Himmark Strand
Forureningen udgør en
risiko for overfladevand
(Lillebælt).
Forureningen har
medført et badeforbud
langs stranden.
Udvidede
forureningsundersøgelser
afsluttet. Udbud
forventes afgjort primo
2024.
Danfoss har bidraget
med 25 mio. kr. i et
samarbejde med
kommunen og regionen
til undersøgelser af
forureningens omfang og
metoder til afværge.
Region Hovedstaden
Lundtoftevej
Forureningen stammer
fra produktion af
køleskabe og består af
klorerede
opløsningsmidler.
Forureningen udgør en
risiko for en
grundvandsressource i et
område med særlig
drikkevandsinteresse.
Det er ikke påvist, at
forureningen udgør en
risiko for indvinding af
drikkevand.
Forureningen udgør en
risiko for grundvand,
men afværgeløsninger fra
regionen og
vandforsyningsselskabet
sikrer
drikkevandsindvindingen
imod forureningen.
Forureningen udgør en
risiko for grundvand i et
område med særlig
drikkevandsinteresse og
har spredt sig til områder
med eksisterende
vandindvinding. Der er
Udvidede
forureningsundersøgelser
påbegyndt og forventes
afsluttet primo 2024.
Naverland
Forureningen består af
klorerede
opløsningsmidler og
stammer fra en tidligere
virksomhed, der
omlastede og
videresolgte kemiske
stoffer.
Forureningen består af
klorerede
opløsningsmidler, der
stammer fra en tidligere
metalvarefabrik.
Udvidede
forureningsundersøgelser
af forureningsfanen er
påbegyndt og forventes
afsluttet i 2024.
Vestergade 5
Et skitseprojekt for
oprensning af
kildegrunden er under
udarbejdelse og forventes
afsluttet ultimo 2023.
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Orientering om midtvejsstatus for indsats i forhold til generationsforureninger
2784652_0007.png
etableret delvise
afværgeløsninger for at
afhjælpe risiko.
Collstropgrunden
Forureningen består
hovedsageligt af arsen,
krom og kobber og
stammer fra
træimprægnering af
telefonpæle.
Forureningen udgør en
risiko for natur og på
længere sigt
overfladevand (Esrum
Sø).
Udvidede
forureningsundersøgelser
påbegyndt. Udbud
forventes i 2025
I det følgende opsummeres regionernes status for de enkelte jordforureninger.
Generationsforureningerne beliggende i Region Syddanmark
Himmark Strand
Baggrund:
Himmark strand ligger på Als. Forureningen skyldes deponering af spildevand fra Danfoss i perioden
1950 til 1967 som bl.a. indeholdte olie og klorerede opløsningsmidler. Forureningen udgør en risiko for
overfladevand i Lillebælt. Forureningen har medført et badeforbud langs stranden.
På Himmark Strand var de historiske oplysninger og indledende forureningsundersøgelser afsluttede,
inden starten på indsatsen for generationsforureninger. Regionen havde igangsat de udvidede
forureningsundersøgelser, og der var ikke udført afværgeforanstaltninger endnu.
Status for projektet september 2023:
De udvidede forureningsundersøgelser er afsluttede, og der er påbegyndt et udbud. Afslutningen på
udbuddet sker i 1. kvartal 2024, og regionen forventer, at oprydningen/afværgeforanstaltningen er
afsluttet i 2026-2027.
Uventede forhold eller ny læring:
Der konstateret en større udbredelse af forureningen end forventet. Derudover er der konstateret blød
bund, som besværliggør etableringen af dæmninger. En udfordring for projekter er, at lokaliteten ligger
inden for et NATURA 2000 område, og regionen oplyser, at arbejdet med at indhente tilladelser er
udfordrende og tager tid. Det gælder f.eks. at skaffe udledningstilladelser.
Økonomi:
Regionen har fået tildelt tilsagn om tilskud fra Miljøstyrelsen til undersøgelse- og oprensningsprojekter
ved Himmark Strand på 20 mio. kr., hvoraf regionen har fået udbetalt 14.469.452 kr. Danfoss har givet
tilsagn om bevilling af 25 mio. kr. til oprensning af forureningen ved Himmark Strand
7
.
Kærgård Klitplantage
Baggrund:
Forureninger ligger på Vestkysten mellem strandene i Vejers og Henne. Forureningen stammer fra
deponering af spildevand fra Grindstedværket i perioden 1956-1973 og består af en række stoffer, bl.a.
kviksølv, cyanid og klorerede opløsningsmidler. Forureningen udgør risiko for overfladevand i
Vesterhavet. Der er badeforbud langs stranden ud for forureningen.
7
Status for generationsforureninger, Danske Regioner, 17. december 2022.
https://edit.mst.dk/media/3dkiwevu/2022-12-07-status-for-generationsforureninger-2022.pdf.
7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Orientering om midtvejsstatus for indsats i forhold til generationsforureninger
2784652_0008.png
Ved vedtagelsen af bevillingen på Finansloven for 2021 var de indhentningen historiske oplysninger, de
indledende og udvidede forureningsundersøgelser afsluttede. I perioden 2008-2009 var der afgravet
forurenet jord over grundvandsspejlet i grube 1 og 2, og jorden og øvrige materialer blev sendt til
rensning. Dette blev gentaget i 2013-2014 for grube 3 og 4. Denne indsats var statsligt finansieret.
Status for projektet september 2023:
Udbud for rådgiver og entreprenør, samt kontrakter er afsluttede. Regionen er begyndt på oprydnings-
og afværgeforanstaltninger. Den kemiske oprensning i gruberne forventes at overholde tidsplanen for
fase 1 og være afsluttet i 2024. Den biologiske oprensning i gruberne forventes at blive afsluttet i 2027.
Det forventes, at virkningen af disse indsatser skal moniteres frem til ophævelse af badeforbuddet i ca.
2040.
Uventede forhold eller ny læring:
Regionen har konstateret, at den valgte oprensningsmetode har været mere effektiv end forventet.
Tidshorisonten for oprensning er dog uændret.
Økonomi:
Regionen har fået tildelt tilsagn om tilskud fra Miljøstyrelsen til undersøgelse- og oprensningsprojekter
ved Kærgård Klitplantage på 36 mio. kr., hvoraf regionen har fået udbetalt 18.901.598 kr.
Det tidligere Grindstedværkets fabriksgrund
Baggrund:
Forureningen stammer fra spild, deponering og udledning af bl.a. klorerede opløsningsmidler fra
Grindstedværkets produktion fra 1924 til 1960. Forureningen udgør en risiko for overfladevand i
Grindsted Å.
I 2021 var de historiske oplysninger og de indledende forureningsundersøgelser afsluttede, de udvidede
forureningsundersøgelser var påbegyndte, og ingen afværgeforanstaltninger var udført endnu.
Status for projekterne september 2023:
De indledende forureningsundersøgelser er afsluttede, og de udvidede forureningsundersøgelser er
påbegyndt med en forventet afslutning i 2024. Regionen oplyser, at i henhold til den tidligere
udarbejdede oversigt over projekter, vil drift af oprensning af fanen fra fabriksgrunden være færdig ca.
2038. Oprensning og efterfølgende drift ligger forventeligt i fase 2. En opdateret tidsplan kan fastlægges,
når midlerne til fase 2 er kendte.
Uventede forhold eller ny læring:
Regionen forventer, at det vil være hensigtsmæssigt med inddragelse af forsknings- og
udviklingsaspekter i forhold til en så kompleks forurening, f.eks. i forhold til udvikling af nye metoder,
og bedre forståelse af spredning af forurenede stoffer.
Økonomi:
Regionen har fået tilsagn om tilskud fra Miljøstyrelsen til undersøgelse- og oprensningsprojekter på 10,4
mio. kr., hvoraf regionen har fået udbetalt 2.290.173 kr.
Generationsforureninger beliggende i Region Midtjylland
Cheminovas gamle fabriksgrund
Baggrund:
8
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Orientering om midtvejsstatus for indsats i forhold til generationsforureninger
2784652_0009.png
Forureningen skyldes Cheminovas affaldshåndtering ved produktion af pesticider, herunder anvendelse
af kviksølv i 1950’erne og 1960’erne. Forureningen udgør en risiko for overfladevand i Limfjorden og
Natura 2000-området i Knopper Enge.
Regionen oplyser, at Cheminova etablerede fabrikken i 1953 på fabriksgrunden på Harboøre Tange.
Fabrikken var i drift på denne lokalitet i perioden 1953-1961, hvor den flyttede til den nuværende
placering på Rønland. I 1980'erne blev der lavet indledende undersøgelser på fabriksgrunden, der
efterfølgende har været undersøgt ad flere omgange. Undersøgelserne har dokumenteret forureningen,
herunder også spredningen af forurening til det nærliggende Natura 2000 område.
Det amerikanske selskab
FMC Corporation købte i 2015 Cheminova af Auriga Industries A/S
(datterselskab til Aarhus Universitetsforskningsfond og holdingselskab for Cheminova).
På den gamle
fabriksgrund har Cheminova og senere FMC siden 1980'erne drevet en frivillig afværgeløsning i form af
oppumpning og rensning af forurenet grundvand fra lokaliteten, med henblik på hydraulisk kontrol af
forureningen.
Status for projektet september 2023:
I perioden 2021-2023 er der blevet gennemført forarbejder med henblik på dimensionering af
oprydningen. Der er bl.a. lavet geotekniske undersøgelser samt supplerende forureningsundersøgelser
på fabriksgrunden for at afgrænse forureningen og tilvejebringe det fornødne grundlag håndtering af
risikoen fra forureningen, uden at der er behov for at have drift af et afværgeanlæg. Der er tilvejebragt
det nødvendige grundlag for udbud af oprensningen af Cheminovas gamle fabriksgrund, herunder
forureningsmæssige, geotekniske og infrastrukturelle oplysninger.
Region Midtjylland har oplyst, at Regionsrådet har besluttet, at udbud af oprensningen af
fabriksgrunden skal ske tidsforskudt med 1-2 år fra udbuddet på Høfde 42 oprensningen, under
forudsætning af, at der er tilvejebragt den nødvendige statslige finansiering til oprensningen. Årsagen
er dels et ønske om, at erfaringerne fra udbud af Høfde 42 oprensningen skal anvendes til udbuddet på
fabriksgrunden, dels at undgå, at der ressourcemæssigt i markedet opstår flaskehalse ved gennemførelse
af helt parallelle oprensningsprojekter.
Det videre arbejde med fabriksgrunden afhænger af tilvejebringelsen af det nødvendige økonomiske
grundlag for gennemførelse af oprensningsprojektet. I løbet af efteråret 2023 vil der blive udarbejdet et
opdateret estimat over de samlede omkostninger til gennemførelse af oprensningen af fabriksgrunden.
Der udestår nu udarbejdelse af udbudsmaterialet, samt gennemførelse af udbudsforretningen. Dette må
forventes samlet set at tage halvandet år, hvorefter selve oprensningsprojektet kan påbegyndes. Med en
tidsforskydning på 2 år fra Høfde 42 oprensningen skal udbuddet være gennemført i efteråret 2025.
Såfremt oprensningsprojektet inkl. tilladelser, oprensning og reetablering er af samme omfang som på
Høfde 42, kan hele projektet være gennemført i 2031/2032.
Uventede forhold eller ny læring:
Regionen oplyser, at med de generelle prisstigninger s, at den samlede omkostning til gennemførelse af
oprensningen af fabriksgrunden, vil ligge væsentligt over det oprindelige estimat på 250 mio. kr.
Regionens bygherrerådgiver er i øjeblikket i gang med at revurdere omkostningerne til oprensningen.
Det nye prisestimat vil indgå i regionernes opdaterede plan for generationsforureninger, som
fremsendes til Miljøstyrelsen ultimo 2023.
Økonomi:
Regionen har ikke ansøgt om midler til undersøgelse- og oprensningsprojekter ved Cheminovas gamle
fabriksgrund.
9
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Orientering om midtvejsstatus for indsats i forhold til generationsforureninger
2784652_0010.png
Høfde 42
Baggrund:
Forureningen stammer fra deponering af affald fra produktion af pesticider mv. på virksomheden
Cheminova i 1950’erne og 1960’erne. Forureningen består hovedsageligt af pesticider og kviksølv. Risiko
for overfladevand i Vesterhavet og Natura 2000-området i Knopper Enge. Den risiko fra forureningen
er midlertidigt håndteret med en etablering af en jernspuns, der indkapsler forureningen. Dog er der
bade- og fiskeriforbud på en strækning i Vesterhavet.
Regionen oplyser, at Høfde 42 depotet blev etableret i 1950'erne og har været kendt forurenet siden da.
Der har været foretaget undersøgelser af forureningen siden begyndelsen af 1970'erne. Fra 2007 og
fremefter har fokus i undersøgelserne været at tilvejebringe det fornødne grundlag for gennemførelse af
et afværgeprojekt, der håndterer risikoen fra forureningen uden, at der er behov for at have drift af et
afværgeanlæg.
Der er gennemført afværgeforanstaltninger ad flere omgange. I begyndelsen af 1970'erne og i
begyndelsen af 1980'erne blev der dels fjernet fast affald, dels fjernet forurenet sand ned til
grundvandsspejlet.
I 2006 blev der etableret en afværge i form af en spunsvæg, der indkapsler forureningen. Spunsvæggen
blev finansieret af Ringkjøbing Amt og staten. I tillæg til spunsvæggen er der i 2006 udført større
kystbeskyttende foranstaltninger, ligesom der foregår kontinuert oppumpning og rensning af vand fra
depotet. Spunsvæg mv. er en midlertidig foranstaltning, indtil der kan gennemføres en endelig afværge
der håndterer risikoen fra forureningen.
Status for projektet september 2023:
Der er tilvejebragt det nødvendige grundlag for udbud af oprensningen af Høfde 42 depotet, herunder
forureningsmæssige, geotekniske og infrastrukturelle oplysninger. Projektet blev udbudt første gang i
2022 og genudbudt i foråret 2023. Der modtages endelige tilbud fra de prækvalificerede virksomheder
i efteråret 2023. Det er estimeret, at det kan tage mindst halvandet år, at indhente alle tilladelser.
Herefter har virksomheden 4 år til at gennemføre oprensningsprojektet.
Efter oprensningen er tilendebragt og godkendt af regionen, skal regionen ifølge aftale mellem
Miljøministeren og Regionsrådet gennemføre en undersøgelse af den restforurening, der efterlades
under den maksimale oprensningsdybde, med henblik på en opdateret risikovurdering af denne del. Når
dette arbejde er afsluttet, bliver der gennemført reetablering af området som herefter kan åbnes for
offentligheden. Tidspunktet herfor forventes at blive i løbet af 2030.
Uventede forhold eller ny læring:
Oprensningsprojektet for Høfde 42 var i udbud i 2022, hvor der blev gennemført prækvalifikation og to
forhandlingsrunder med de prækvalificerede tilbudsgivere. Med baggrund i forhandlingerne og de
afleverede forhandlingstilbud var det tydeligt for regionen, at såfremt udbudsforretningen kørte videre,
ville ingen af tilbudsgiverne aflevere konditionsmæssige tilbud indenfor prisrammen. Det skyldes
særligt de stigende energipriser, men også at priserne på andre ressourcer (stål, beton mv.), oplevede
stigninger. Den samlede omkostning for gennemførelse af oprensningen oversteg dermed markant det
økonomiske loft, som var på oprensningen (375 mio. kr.). Regionen valgte at annullere
udbudsforretningen, ændre udbudsmaterialet og genudbyde projektet under reviderede vilkår.
Regionen vurderer foreløbigt, at oprensning af Høfde 42 kommer til at koste mere end 600 mio. kr. Et
mere detaljeret prisestimat kan først laves, når udbudsforretningen er afsluttet. Miljøministeriet har
ikke haft mulighed for at gennemgå forudsætninger bag det foreløbige skøn.
10
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Orientering om midtvejsstatus for indsats i forhold til generationsforureninger
2784652_0011.png
Regionen oplyser, at de har indhentet en del ny viden undervejs. Bl.a. har regionen oplevet
forhandlingsrunderne med tilbudsgiverne som positive. Forhandlingsrunderne har opkvalificeret både
udbudsmaterialet, og i særdeleshed også tilbuddene. Der er kommet fokus på Cash-flowets betydning
for et langt projekt, og at der er usikkerhed ved indhentning af myndighedstilladelser, særligt for krav
til udledninger.
Økonomi:
Regionen har fået tildelt tilsagn om tilskud fra Miljøstyrelsen til undersøgelse- og oprensningsprojekter
ved Høfde 42 på 58.130.000 kr., hvoraf regionen endnu ikke har anmodet om udbetaling af midlerne.
Aarhus Universitets Forskningsfond har gennem Auriga Industries A/S givet tilsagn om bevilling af 125
mio. kr. til oprensning af forureningen ved Høfde 42
8
.
Rønland
Baggrund:
Grunden ligger på Harboøre Tange. Der har været drevet kemisk fabrik på området af Cheminova og
FCM fra 1962. Fabrikken er fortsat i drift. Forureningen skyldes udslip af miljøfremmede stoffer samt
deponering af kemikalieaffald. Forureningen består af en lang række forskellige kemikalier til brug ved
pesticidproduktion. Forureningen udgør en risiko for overfladevand i Limfjorden og Natura 2000-
området i Knopper Enge. FMC foretager frivillig afværgepumpning for at undgå spredning af forurenet
grundvand til omgivende miljø.
Rønland, som er den nuværende fabriksgrund for FMC (tidligere Cheminova), har været anvendt som
fabriksgrund for kemikoncernen siden 1962. Der er udarbejdet en basisrapport af forureningstilstanden
på grunden efter IED-direktivet / miljøbeskyttelseslovens § 35 c, men der er ikke sket en systematisk
undersøgelse af hele grunden. FMC/Cheminova har udover basistilstandsrapporten foretaget
forureningsundersøgelser i forbindelse med anlægsarbejder, oprydning efter spild mv. Hertil har
regionen foretaget undersøgelser omkring Rønland, med henblik på at undersøge, om der sker en
påvirkning af Limfjorden/Nissum Bredning. Hele Rønland vurderes at være forurenet.
FMC driver flere forskellige afværgeforanstaltninger, som dels er blevet påbudt i begyndelsen af
1980'erne, dels er påbudt i nyere tid, som følge af større spild. Afværgeforanstaltningerne sker ved
oppumpning og rensning af grundvand, med henblik på enten oprensning eller hydraulisk kontrol af
forureningerne. Det er Miljøstyrelsen, der er myndighed for virksomheden, og som derfor varetager
tilsyn og myndighedsrolle generelt. Inden den de videre afværgeforanstaltninger kan udføres, skal der
foretages en grundig undersøgelse af forureningen på Rønland. Denne undersøgelse er planlagt til fase
2 i regionernes plan for generationsforureninger. Den egentlige oprydning af forureningen er planlagt
til fase 3.
Status for projektet september 2023:
Regionen har udarbejdet undersøgelsesoplæg for de samlede nødvendige forureningsundersøgelser af
Rønland. Oplægget er opdelt i delområder, baseret på anvendelse og forventet forurening af de enkelte
delområder. Områderne, der skal undersøges, dækker et meget stort geografisk areal og i et samlet
undersøgelsesoplæg vurderes, at det vil koste omkring 420 mio. kr. at udføre de nødvendige
undersøgelser. Størstedelen af omkostningerne udgøres af udgifter til kemiske analyser.
8
Status for generationsforureninger, Danske Regioner, 17. december 2022.
https://edit.mst.dk/media/3dkiwevu/2022-12-07-status-for-generationsforureninger-2022.pdf.
11
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Orientering om midtvejsstatus for indsats i forhold til generationsforureninger
2784652_0012.png
Analysearbejdet omfatter et meget stort antal analyser af bl.a. specialstoffer og prisen for disse er
usikker.
Regionen oplyser, at der endnu ikke er afsat midler til fase 2 i Danske Regioners plan for
generationsforureninger til undersøgelse af forureningssituationen på Rønland eller til fase 3, hvor der
er planlagt oprensning og/eller håndtering af risikoen fra forureningerne på Rønland. Såfremt midlerne
tilvejebringes er det estimeret, at det vil tage 6-7 år at undersøge forureningssituationen.
Undersøgelserne vanskeliggøres af placeringen af en aktiv kemisk virksomhed på de arealer, der skal
undersøges. Når forureningsundersøgelserne er gennemført, vil det være muligt at vurdere, hvilke
afværgeforanstaltninger der er bedst håndterer risikoen fra forureningerne på Rønland.
Uventede forhold eller ny læring:
Regionen oplyser, at Miljøstyrelsen i 2022 har vurderet, at påbuddene til Cheminova fra begyndelsen af
1980'erne er efterlevet. Denne afgørelse er regionen uenig i og regionen har anlagt retssag mod Staten,
med henblik på prøvelse af afgørelsen ved domstolene. Indtil der foreligger en afgørelse fra retssystemet,
er FMC's afværgeindsats på hhv. øst- og sydområdet frivillig. FMC har tilkendegivet, at det er deres
intention fortsætte med de frivillige afværgeforanstaltninger.
og virksomheden har tilbudt at indgå i
en skriftlig aftale om det.
Økonomi:
Regionen har ikke ansøgt om midler til undersøgelse- og oprensningsprojekter ved Rønland.
Miljøministeriet bemærker, at Rønland er et helt særligt tilfælde af en generationsforurening. Der er tale
om en igangværende virksomhed, som fortsat driver den type af produktion, der kan have forårsaget
forureningen, og hvor der har været succession i ejerskabet.
Generationsforureninger beliggende i Region Hovedstaden
Collstropgrunden
Baggrund:
På Collstropgrunden ved Esrum Sø foretog firmaet Collstrop i perioden 1936-1976 træimprægnering af
telefonpæle. Forureningen består hovedsageligt af arsen, krom og kobber. Forureningen udgør en risiko
for natur og på længere sigt overfladevand i Esrum Sø.
De indledende forureningsundersøgelser var afsluttet forud for tildelingen af midler til håndtering af
generationsforureninger i finansloven for 2021.
Status for projektet september 2023:
Regionen har påbegyndt de udvidede forureningsundersøgelser. Regionen oplyser, at de forventer at
afslutte de udvidede undersøgelser og gennemføre udbud i 2025. Afslutningen af
oprydning/afværgeforanstaltninger forventes at blive i 2029.
Uventede forhold eller ny læring:
Af ny viden har regionen svaret, at den forventede spredningsvej i det terrænnære grundvandsmagasin
ikke kunne påvises og sent i undersøgelsen blev en ny spredningsvej påvist i regnvandsledning, dræn og
på terræn. Der findes ikke en egnet afværgemetode til arsen forureningen, derfor er der igangsat et
udviklingsprojekt, der skal teste nye metoders egnethed til den permanente afværge.
Økonomi:
12
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Orientering om midtvejsstatus for indsats i forhold til generationsforureninger
2784652_0013.png
Regionen har fået tildelt tilsagn om tilskud fra Miljøstyrelsen til undersøgelse- og oprensningsprojekter
ved Collstropgrunden på 25 mio. kr., hvoraf regionen har fået udbetalt 7.609.603 kr.
Naverland 26 A og B
Baggrund:
Naverland 26 i Glostrup er tidligere central for distribution af klorerede opløsningsmidler til sjællandske
renserier, Forureningen består af klorerede opløsningsmidler. Forureningen udgør en risiko for
grundvand,
men
afværgeløsninger
fra
regionen
og
vandforsyningsselskabet
sikrer
drikkevandsindvindingen imod forureningen.
Regionen oplyser, at de udvidede forureningsundersøgelser med fokus på fri fase klorerede
opløsningsmidler er afsluttet på kildegrunden. Forureningsudbredelsen er ikke afgrænset, hverken på
kildegrunden eller i den 2,5 km lange forureningsfane. Af udførte afværgeforanstaltninger blev der i
2008 etableret en afværge pumpning af forurenet grundvand på kildegrunden. Formålet var at reducere
yderligere udsivning fra kildegrunden til grundvandsmagasinet, da forureningen var stigende i
vandforsyningsboringer til almen vandværk.
Status for projektet 2023:
De udvidede forureningsundersøgelser blev påbegyndt for forureningsfanen efter tilsagn om midler i
juli 2023. Afværgepumpningen fra 2008 fortsætter indtil der iværksættes en anden afværge. Regionens
forventer, at udvidede forureningsundersøgelser af forureningsfanen kan afsluttes i 2024.
Regionen forventer, at udbudsprocessen (EU-udbud) tager 1 år og kan igangsættes, så snart der bevilges
midler til afværge af kildegrunden. Afværgeforanstaltningerne på kildegrunden afsluttes januar 2027
under forudsætning af udbudsprocessen opstartes i januar 2024. Der planlægges afværge i
forureningsfanen, når denne er afgrænset, og når der er identificeret en egnet afværgemetode i kalk.
Efter planen igangsættes afværge af forureningsfanen i 2027-2029. Herefter følger en periode med
overvågning af fjernelsesprocessen i ca. 5-10 år og vurdering af effekt.
Uventede forhold eller ny læring:
Undersøgelserne på kildegrunden viser, at forureningens udbredelse er større end tidligere vurderet.
Dette er fordyrende. Skitseprojektet fra 2023 estimerer en pris på 170 mio. kr. for oprensning af det
udvidede område på kildegrunden. Pris eller metode for afværge af den 2,5 km lange forureningsfane
kendes endnu ikke.
Arbejdet på Naverland giver ny viden om afværgemetoder i kalk. Der planlægges termisk oprensning på
kildegrunden og i den forbindelse er der gennemført tests af, hvordan kalk reagerer på høje
temperaturer. Der er erfaringer fra udlandet med termisk oprensning i granit og andre hårde bjergarter,
men kun sparsomme erfaringer med metoden i kalk. Forureningsfanen fra Naverland er en af landets
største med 2,5 km's udbredelse i længden, hvor bredde og dybde er ukendt. Sammen med DTU
undersøger Region Hovedstaden, hvordan man mest effektivt kan fastlægge indsatsområdet for
afværgeforanstaltninger i fanen uden at skulle etablere et voldsomt antal dybe og dyre boringer. Der er
derfor flere erfaringer, der kan overføres til andre store forureningssager.
Økonomi:
Regionen har fået tildelt tilsagn om tilskud fra Miljøstyrelsen til undersøgelse- og oprensningsprojekter
ved Naverland på 9 mio. kr., hvoraf regionen har fået udbetalt 4.132.479 kr.
Lundtoftevej 150 - 160
Baggrund:
13
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Orientering om midtvejsstatus for indsats i forhold til generationsforureninger
2784652_0014.png
På Lundtoftevej 150-160 i Lyngby har der været produktion af hårde hvidevarer i perioden 1948 til 1995.
Forureningen består af klorerede opløsningsmidler. Forureningen udgør en risiko for en
grundvandsressource i et område med særlig drikkevandsinteresse. Forureningen udgør ikke et problem
for beboelsen i området, ligesom det er ikke påvist, at forureningen udgør en risiko for indvinding af
drikkevand.
Forud for tildeling af midler til generationsforureninger på finansloven for 2021 var de indledende
forureningsundersøgelser afsluttet, og udvidede forureningsundersøgelser var påbegyndt.
Status for projektet 2023:
Regionen er i gang med udvidede forureningsundersøgelser, som de forventer er afsluttet i starten af
2024. Regionen oplyser, at gennemførelsen af udbud afhænger af, hvornår der bevilliges økonomi til
anden fase. Udbudsmateriale og udbud tager ca. 1 år at udarbejde og gennemføre.
Regionen forventer selve kildeoprensningen skal være i drift i ca. 10 år, og at den kan afsluttes omkring
2035. Afværgepumpning i forureningsfanen forventes at være i drift i minimum 30 år og afsluttet
omkring 2055. Estimaterne er under forudsætning af, at der vælges at foretage en kildeoprensning
baseret på ventilation og afværgepumpning i forureningsfanen.
Uventede forhold eller ny læring:
Regionen har af uventede forhold oplyst, at tidsplanen er udvidet lidt, særligt grundet udfordringer i
forbindelse med borearbejde. Der er ingen ændringer til oprindeligt prisskøn, da dette først estimeres
slut 2023/start 2024. Af ny viden oplyser regionen flere ting. Tests har givet betydelig viden om
forureningsmassens fordeling i og udvaskning fra kildeområde samt om hidtil uidentificerede kilder på
grunden.
Økonomi:
Regionen har fået tildelt tilsagn om tilskud fra Miljøstyrelsen til undersøgelse- og oprensningsprojekter
ved Lundtoftevej på 9.570.000. kr., hvoraf regionen har fået udbetalt 4.159.531 kr.
Vestergade 5, Skuldelev
Baggrund:
Forureningen på Vestergade 5 i Skuldelev i Hornsherred på Sjælland stammer fra en tidligere
metalvarefabrik, der lå på grunden i perioden 1968-1983. Forureningen består af klorerede
opløsningsmidler. Forureningen udgør en risiko for grundvand i et område med særlig
drikkevandsinteresse og har spredt sig til områder med eksisterende vandindvinding.
Gennem tiden er der udført en lang række aktiviteter. Udvidede forureningsundersøgelser og
afværgeforanstaltninger for at sikre indeluften samt lokale kildeoprensninger er afsluttet. Da indsatsen
har stået på i mere end 20 år, og forureningsforholdene ikke er stationære, forventer Region
Hovedstaden, at der fortsat vil være behov for supplerende undersøgelser af f.eks.
forureningsudbredelsen.
Status for projektet september 2023
Et skitseprojekt er under udarbejdelse fur forureningen på kildegrunden, som forventes afsluttet i 2023.
Herudover har der i en årrække været gennemført monitering af indeklimaindsatsen på nærliggende
boliger samt grundvandsressourcen.
14
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Orientering om midtvejsstatus for indsats i forhold til generationsforureninger
2784652_0015.png
En foreløbig tidsplan for det videre arbejde er skitseret nedenfor. Tidsplanen tager forbehold for
konklusionerne i skitseprojektet, og for at den nødvendige økonomi tilvejebringes medio/ultimo år
”nul/0”, vil en tidsplan for det videre arbejde kunne se ud som følger:
- År 1: EU-udbud af detailprojekt. Som led i detailprojektet gennemføres supplerende udvidede
undersøgelser, bl.a. i forbindelse med endelig afgrænsning af indsatsområdet.
Grundejeraftale/eksproportion.
- År. 2: EU-udbud af afværgeprojekt. Afværgeprojekt, kilde igangsættes.
- År. 3: Afværgeprojekt, kilde fortsat. Afværgeprojekt, grundvand/afskæring
efterpolering
igangsættes.
- År. 4: Dokumentation for kildeindsats. Monitering/dokumentation af om afværgeprojekt
”grundvand/afskæring – efterpolering” virker efter hensigten.
- År. 5 -->
X: Monitering/dokumentation af om afværgeprojekt ”grundvand/afskæring –
efterpolering” virker efter hensigten.
Uventede forhold eller ny læring:
Det må forventes, at tidsforløbet for afværgeprojektet er lidt længere end oprindelig skitseret pga.
udbudsprocesserne. Økonomien forventes at blive ændret som følge af den fortsatte udbredelse af
forureningen, hvorfor udstrækningen af det endelige indsatsområde er vokset. Et revideret prisskøn
forventes at foreligge primo oktober 2023 ud fr5a den forventede forureningsudbredelse medio 2023.
Økonomi:
Regionen har fået tildelt tilsagn om tilskud fra Miljøstyrelsen til undersøgelse- og oprensningsprojekter
ved Vestergade på 1 mio. kr., hvoraf regionen har fået udbetalt 5.316 kr.
5.
Opsummering
Indsatsen for generationsforureninger er i gang og de fleste af generationsforureningerne befinder sig i
undersøgelsesfasen. For to generationsforureninger pågår der udbud, der forventes afsluttet inden
udgangen af 1. kvartal i 2024. Oprydningen af Kærgård Klitplantage er igangsat. Fremdriften er som
forventet, da generationsforureninger er omfattende, teknisk komplicerede og tidskrævende
forureninger at rense op og/eller afværge. Indsatsen svarer til regionernes skøn i Danske Regioners
årlige planer jf. tabel 3. De nuværende skøn tyder fortsat på, at det vil være muligt at leve op til den 3.
milepæl i støtten fra EU's genopretningsmidler om, at mindst fire oprydninger skal være igangsat i 2.
kvartal 2026.
Finansieringen blev fastlagt med finanslovsaftalen for 2021 for perioden 2021-2025. SMV- regeringen
bekræftede i sit regeringsgrundlag i 2022, at den aftalte indsats vil ske i overensstemmelse med aftalen
herom. Der blev i juni 2022 indgået aftale mellem den daværende socialdemokratiske regering, Venstre,
Det Konservative Folkeparti, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om
oprettelse af en grøn fond, en statslig finansiel ramme, der kan finansiere en række større,
længerevarende statslige investeringer på det grønne område.
9
I aftalen blev der peget på
generationsforureninger som et eksempel på en investering, der kan finde sted under denne ramme. En
fastlæggelse og dimensionering af bevillinger til generationsforureninger efter 2025 kan derfor ske i
forbindelse med udmøntning af midler fra den grønne ramme. Regionerne nævner som et
usikkerhedselement, at finansieringen efter 2025 ikke er afklaret. En forholdsvis tidlig økonomisk
afklaring vil derfor bidrage til en kontinuitet i indsatsen, således der ikke kommer en pause i indsatsen,
mens regionerne afventer klarhed om den økonomiske ramme efter 2025.
Aftale mellem regeringen, Venstre, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten og Det
Kon-servative Folkeparti om: Etablering af en grøn fond (24. juni 2022) (fm.dk)
9
15
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Orientering om midtvejsstatus for indsats i forhold til generationsforureninger
16
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Orientering om midtvejsstatus for indsats i forhold til generationsforureninger
2784652_0017.png
6.
Uddybende tabeller
Tabel 3. Ændringer i regionernes planer i perioden 2020-2022 for oprensning og
økonomi.
Generations-
November
December
December
September 2023
forurening
2020
2021
2022
Oprensningsår/Finansieringsbehov (mio. Kr.)
2027 /225
2027 /225
2029 /450
Ca. 2029
Ekstra undersøgelser (Ca.
2030) />600
2027 /225
2027 /225
2029 /225
Uafklaret. Afventer estimat
af finansiering og
udbudsproces /Afventer
plan for 2023
>2032 /1.040 >2032 /1.040
>2032 /1.420 >2032 /Afventer
plan
for 2023
2025
med 2027
med 2027
med 2027 med monitering til ca.
monitering til monitering til monitering til 2040 /76
ca. 2040 /76
ca. 2040 /76
ca. 2040 /76
2028 /127
2024 /149
2025 /149
2026
2027 (ikke offentlig
viden) /Afventer
plan for
2023
2038 /442
2028 /449
2024 med drift Ca. 2038 /Afventer
plan
til 2038 /449
for 2023
2025 med drift
til >2055 /116
2030 /118
2026 med drift
til 2056 /73
2025 med drift
til 2029 /270
2026 med drift
til >2032 /116
2030 /118
2025 med drift
til 2056 /73
2029 /270
2024 med drift
til 2055 /120
2029 /124
2025 med drift
til 2056 /72
2029 /270
Ca. 2035 med drift ca. 2036
til 2055 /Afventer
plan
for 2023
2029 med drift 2030 til ca.
2040 /170
Ca. 2025 med monitering
til ca.? /
Afventer plan
for 2023
2029 /270
Høfde 42
Cheminovas gamle
fabriksgrund
Rønland
Kærgård
Klitplantage
Himmark Strand
Det tidligere
Grindstedværkets
fabriksgrund
Lundtoftevej
Naverland
Vestergade 5
Collstropgrunden
Note:
Ændring i vurderet finansieringsbehov er markeret med fed skrift. Det samlede estimat er eksklusiv ekstern finansiering. Den
eksterne finansiering er midler fra aktstykke 137 med 50 mio. kr. til forureninger ved Grindsted og 50 mio. kr. til Høfde 42 og
Cheminovas gamle fabriksgrund, der også har modtaget 125 mio. Kr. fra Auriga
Århus Universitets Forskningsfond. Danfoss
har ydet finansiering på 25 mio. kr. til håndtering af Himmark Strand.
17
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 134: Orientering om midtvejsstatus for indsats i forhold til generationsforureninger
2784652_0018.png
Tabel 4: Økonomiske nøgletal for generationsforureninger 2021-september 2023
I alt
løbende
priser
Bevilling
Tilsagn
Udbetalt
Bevilling
Tilsagn
Ubetalt
Bevilling
Tilsagn
Udbetalt
Bevilling
Tilsagn
Udbetalt
Noter:
1. PL-niveau fremgår af tekst. Tilsagn er altid i pl for det år, hvor de gives, fordi de ikke pl reguleres.
2. Tallene for 2023 dækker perioden frem til 1. september 2023. Der forventes at blive givet tilsagn for hele bevillingen inden
udløbet af 2023.
3. For samlet at give et mere overskueligt billede er de 1 mio. kr. årligt til MSTs administration opført som et tilsagn
I alt
2023
PL
52,5
50
0
105
101,1
3,5
162,8
20
48,2
320,3
171,1
51,7
Region
Hovedstaden
Region
Syddanmark
2021
Region
Midtjylland
Miljøstyrelsen
administration
50
50
0
101,1
101,1
3,4
162,8
20
48,2
313,9
171,1
51,6
15,6
0
2022
13
3,5
2023
34,4
0
0
0
0
0
29
0
58,1
0
1
1
16
3
35,7
12,5
Perioden 2020-2023
44,6
39,2
66,4
12,5
0
0
1
0
58,1
0
2
1
18