Miljø- og Fødevareudvalget 2023-24
MOF Alm.del Bilag 127
Offentligt
2782710_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om ministeren er enig i
Statsrevisorernes kritik af Miljøministeriets tilsyn
med udledningen af spildevand, og vil ministeren
redegøre for, hvilke initiativer, herunder
lovgivningsmæssige, ministeren vil tage som
opfølgning på kritikken?
Der henvises til Rigsrevisionens beretning 2/2023
om tilsyn og afgiftskontrol med spildevand, hvor
”Statsrevisorerne finder, at Miljøministeriets tilsyn
med udledning af spildevand har været
utilstrækkeligt.
Det gælder overblik over, hvem der har tilladelse til
at udlede spildevand, kontrol med, om vilkårene for
tilladelserne er overholdt, og relevant håndhævelse
af miljøbeskyttelsesloven ved lovovertrædelser.
Konsekvensen af et utilstrækkeligt tilsyn er, at
vandmiljøet, jorden og grundvandet kan være
belastet unødigt”.
Svar
Ja, jeg er enig med statsrevisorerne i, at tilsynet med
udledningen af spildevand burde være bedre.
1
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Miljøministerens talepapir fra samrådet 15/11-23 om statsrevisorernes kritik af Miljøministeriets tilsyn med udledningen af spildevand
2782710_0002.png
TALEPAPIR
Statsrevisorerne kritiserer, at Miljøministeriets
tilsyn med udledning af spildevand har været
utilstrækkeligt ift.:
1) overblik over, hvem der har tilladelse til at
udlede spildevand,
2) kontrol med, om vilkårene for tilladelserne er
overholdt, og
3) relevant håndhævelse af
miljøbeskyttelsesloven ved lovovertrædelser.
Jeg vil følge op på kritikken ved at give
Miljøstyrelsen bedre vilkår for at føre tilsyn med
udledninger af spildevand. Overordnet vil jeg:
1)
2)
stille krav til kommunerne om, at de lægger
alle de ældre tilladelser ind i den relevante
database
udstede en bekendtgørelse, der forpligter
spildevandsselskaberne til at lægge data om
overløb ind i den relevante database
Desuden er Miljøstyrelsen:
3) allerede gået i gang med arbejdet med at
styrke spildevandstilsynet gennem øget
specialisering, forbedret fagligt grundlag
samt opdaterede processer og paradigmer.
4) ved at opdatere deres
håndhævelsesvejledning, bl.a. for
spildevandsområdet.
Jeg vil nu uddybe, hvad der ligger i de enkelte
initiativer.
2
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Miljøministerens talepapir fra samrådet 15/11-23 om statsrevisorernes kritik af Miljøministeriets tilsyn med udledningen af spildevand
2782710_0003.png
TALEPAPIR
Der forekommer udledninger af spildevand fra
renseanlæg, når spildevandet har undergået en
rensning. Der forekommer også udledninger af
spildevand som overløb, hvor spildevandet løber
urenset
men dog stærkt fortyndet på grund af
opblandingen med store regnmængder
ud i
vandområderne.
Overløb
Udledningstilladelser
Ift. overløb påpeger Statsrevisorerne, at det er et
problem, at Miljøstyrelsen ikke har elektronisk
adgang til alle udledningstilladelser, når de ikke er
lagt ind i miljødatabasen PULS
(PunktUdledningsSystem).
Udfordringen er, at der i dag ikke er krav om, at
kommunerne skal lægge gamle udledningstilladelser
for overløb ind i PULS-databasen. Vi stillede i 2019
krav om, at alle nye udledningstilladelser til
regnbetingede udledninger, herunder
overløbsbygværker, skal være tilgængelige for
Miljøstyrelsen i PULS. Det er 18 procent af
tilladelserne for overløb så i dag.
For de resterende 82 procent bliver Miljøstyrelsen
nødt til at anmode om dem, når de er på tilsyn. Det
er ikke optimalt
og nok også en af grundene til, at
Miljøstyrelsen ikke tidligere har opdaget, at
kommuner og spildevandsselskaberne ikke længere
har mange af de ældre udledningstilladelser.
3
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Miljøministerens talepapir fra samrådet 15/11-23 om statsrevisorernes kritik af Miljøministeriets tilsyn med udledningen af spildevand
2782710_0004.png
TALEPAPIR
Der kan ikke herske nogen tvivl om, at der skal være
en udledningstilladelse til alle overløbsbygværker.
Det kan der ikke være to meninger om.
Det er ikke nogen ny politisk sag. Min forgænger Lea
Wermelin skrev derfor til kommunerne i 2021 og
bad dem få orden på tilladelserne. Jeg kan forstå, at
der er løbende dialog mellem ministeriet og
kommunerne om de manglende tilladelser
og at
kommunerne er i fuld gang med at udstede nye
tilladelser de steder, hvor de gamle er blevet væk.
Tilsyn med overholdelse af vilkårene i
udledningstilladelserne
Her er målet at give Miljøstyrelsen endnu bedre
muligheder for at føre tilsyn. Det mener jeg også, at
denne sag aktualiserer. Derfor vil jeg stille krav til
kommunerne om, at de i løbet af de kommende år
lægger alle de ældre tilladelser
altså de 82 procent
- ind i PULS databasen, så styrelsen får elektronisk
adgang til dem. Det kan selvfølgelig styrke
Miljøstyrelsens muligheder for at føre et mere
effektivt tilsyn med, om vilkårene i de ældre
tilladelser bliver overholdt i praksis.
Indberetninger
Her mener jeg også, at den eneste reelle læsning er,
at der skal være bedre styr på indberetningerne af
overløb. Rigsrevisionen påpeger, at de er fundet fejl
i 361 ud af godt 20.000 indberetninger. Det er ikke
tilfredsstillende med hundredvis af fejl.
4
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Miljøministerens talepapir fra samrådet 15/11-23 om statsrevisorernes kritik af Miljøministeriets tilsyn med udledningen af spildevand
2782710_0005.png
TALEPAPIR
Myndighederne har dog - trods disse fejl - et
overblik over både overløb og separate
regnvandsudledninger. Alle udledningssteder er
registreret i Miljøstyrelsens databaser.
Miljøstyrelsen har efter, at Rigsrevisionen
påbegyndte deres undersøgelse, indført et nyt it-
system, der giver en alarm, hvis der er
fejlindberetninger. Det er der jo med henblik på at
fange de åbenlyse fejl.
Men der er behov for at gøre mere, og derfor vil jeg
endvidere, for at undgå sådanne fejl, udstede en
bekendtgørelse, der ændrer på, hvem der er
forpligtet til at lægge data om overløb ind i PULS-
databasen. I dag er kommunerne ansvarlige. De får i
langt de fleste tilfælde data om overløb fra
spildevandsselskaberne. Men fremover undgår vi
det forsinkende led og spildevandsselskaberne får
ansvaret for at indberette data direkte selv i PULS
databasen. Det har flere fordele. Dels bliver der et
led mindre i indberetningskæden
og dermed
mindre administrativt arbejde og færre fejlkilder.
Dels bliver det muligt for Miljøstyrelsen at
sanktionere de spildevandsselskaber, der ikke
indberetter data tilfredsstillende. Miljøstyrelsen har
i dag ikke muligheder for at håndhæve manglende
indberetning af data overfor kommunerne. Dermed
får vi endnu bedre data, som danner grundlag for
vores vandplaner, og som Miljøstyrelsen kan føre
tilsyn på baggrund af.
Opsummerende om overløb
5
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Miljøministerens talepapir fra samrådet 15/11-23 om statsrevisorernes kritik af Miljøministeriets tilsyn med udledningen af spildevand
2782710_0006.png
TALEPAPIR
Rigsrevisionen påpeger, at de har fundet fejl i 361 ud
af godt 20.000 indberetninger. Jeg mener det er
problematisk med hundredvis af fejl, men det rykker
ikke ved det overordnede billede af, at der findes
omfattende data for omfanget af udledningerne -
også for overløb.
Dertil kommer, at vores indsats over for overløb
bygger på andet og mere end data om omfanget af
udledningerne. Der gennemføres undersøgelser af
dyr og planter på begge sider af udvalgte overløb,
der udleder til vandløb, således at vi følger med i,
om der er vandområder, der konkret bliver påvirket
negativt af overløb. Vi undersøger også vandløbenes
generelle miljøtilstand. På den måde får vi viden
om, hvordan overløbene påvirker vandløbene. Og på
den baggrund har vi i vandområdeplanerne [VP1,
VP2 og VP3] stillet krav om indsats over for næsten
625 overløb til vandløb.
Jeg har i de seneste vandområdeplaner [VP3]
udvidet indsatsen mod overløb til også at gælde
udledningen til søerne. Der er stillet krav til indsats
over for overløb de steder, hvor overløb vurderes
konkret at gøre en forskel i forhold til at opnå god
tilstand i søen.
Som sagt opdateres data om udledningerne for alle
20.000 regnbetingede udløb uanset om
kommunerne har indberettet til databasen eller ej.
Opdateringen sker på baggrund af en direkte måling
af overløb eller en modelberegning.
6
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Miljøministerens talepapir fra samrådet 15/11-23 om statsrevisorernes kritik af Miljøministeriets tilsyn med udledningen af spildevand
2782710_0007.png
TALEPAPIR
Modelberegningen foregår på baggrund af stamdata
om, hvor stort område der afledes fra, hvor meget
der er befæstet (har asfalt, fliser mv), hvor stor
kapaciteten er i systemet og på regnmængden det
pågældende år.
Konsulentvirksomheden Envidan og Aalborg
Universitet har opgjort usikkerheden på hhv.
modelberegningerne og direkte målinger.
Konklusionen er, at usikkerheden er på op til 110
procent for modelberegningerne, mens
usikkerheden er på 30- 55 procent på de overløb,
der måles på.
Det kan oplyses, at der i dag måles på 44 procent af
vandmængden, og at det tal er stigende.
Det betyder, at usikkerheden i vandområdeplanerne
på data om overløb vurderes at være op til 110
procent. Den usikkerhed bevirker, at man kan
konkludere, at såvel overløbsbygværker som
regnvandsudløb hver især udgør mellem 0,3 og 1,2
procent af den samlede udledning af kvælstof til
vores kystvande på landsplan.
Der er altså stor usikkerhed om data, men det er
stadigvæk et lille bidrag til den samlede
kvælstofudledning, vi har med at gøre her. 0,3 til 1,2
procent. Så usikkerheden vedrører derfor om
overløb udgør en meget lille, eller en meget, meget
lille del af den samlede udledning af kvælstof!
7
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Miljøministerens talepapir fra samrådet 15/11-23 om statsrevisorernes kritik af Miljøministeriets tilsyn med udledningen af spildevand
2782710_0008.png
TALEPAPIR
Regeringsinitiativer
Når alt det er sagt, så ligger problemet med overløb
denne regering meget på sinde. Det fremgår af
regeringsgrundlaget, at det skal identificeres, hvor
det vil give bedst miljømæssig effekt at investere i
udvidelse af kapaciteten i spildevandssystemet, så
større vandmængder bedre håndteres, og antallet af
overløb nedbringes. Desuden vil regeringen ændre
spildevandsafgiften, så udledning af urenset
spildevand fra overløb får en højere afgift end
udledning af renset spildevand.
Og vi har jo foran os et genbesøg af
vandområdeplanerne. Der vil vi sammen med
forligspartierne bag landbrugsaftalen diskutere om
skærpede krav for rensning af spildevand kan
bidrage til reduktion af udledning af kvælstof til
vores kystvande.
Rensningsanlæg
Rigsrevisionens beretning viser, at 9 procent af
tilladelserne til rensningsanlæg desværre ikke har
været tilgængelige i PULS-databasen. Det skal der
selvfølgelig også rettes op på.
Data om udledninger fra renseanlæg bliver lagt ind i
miljødatabasen PULS af akkrediterede laboratorier
efter et kontrolprogram, der bygger på EU-
regulering. Også udledningstilladelserne for
renseanlæg skal ligge i PULS. Og det gør langt de
fleste også, men ikke alle. For at sikre, at de alle
8
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Miljøministerens talepapir fra samrådet 15/11-23 om statsrevisorernes kritik af Miljøministeriets tilsyn med udledningen af spildevand
2782710_0009.png
TALEPAPIR
bliver lagt ind, vil jeg anmode Miljøstyrelsen følge
op på Rigsrevisionens kritik
også på dette punkt.
Det er kun ca. 1 procent af spildevandet, der ender i
overløb. Ca. 99 procent af det spildevand, der
kommer i kloakken, bliver renset på
rensningsanlæg. Rensningsanlæggene udleder lidt
over 5 procent af det kvælstof, der belaster vores
havmiljø så hårdt.
Miljøstyrelsens initiativer ift. tilsyn
Miljøstyrelsen er allerede gået i gang med arbejdet
med at styrke spildevandstilsynet. I februar 2023
blev der gennemført en omstrukturering af
spildevandstilsynet, som har betydet øget
specialisering, forbedret fagligt grundlag samt
opdaterede processer og paradigmer. Formålet er
klart et styrket tilsyn.
Det er vigtigt, at Miljøstyrelsen også på dette
område anvender de ressourcer, de har fået, bedst
muligt.
Særligt forurenende virksomheder
Revurderinger
Rigsrevisionen kritiserer også, at Miljøstyrelsen ikke
har levet op til lovkravet om løbende at revurdere
tilladelser udstedt til særligt forurenende
virksomheder, og at styrelsen ikke har udført det
lovpligtige fysiske tilsyn inden for tidsfristen for 11
særligt forurenende virksomheder.
9
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Miljøministerens talepapir fra samrådet 15/11-23 om statsrevisorernes kritik af Miljøministeriets tilsyn med udledningen af spildevand
2782710_0010.png
TALEPAPIR
Jeg mener, at det er ganske alvorligt for vi ved jo, at
det er vigtigt, at udledningstilladelser til
virksomheder løbende revurderes ift. gældende
lovgivning. Det er netop beskyttelsen mod
forurening af vandmiljøet.
Fysisk tilsyn
Miljøstyrelsen har taget Rigsrevisionens kritik til
sig, og styrelsen har allerede før sommerferien 2023
opprioriteret opgaven, forud for andre opgaver.
Miljøstyrelsen har oplyst mig, at de vil gennemføre
de krævede fysiske tilsyn, der skal til.
Håndhævelse af Miljøbeskyttelsesloven
Rigsrevisionen konstaterer vedr. Miljøstyrelsens
håndhævelse af miljøbeskyttelsesloven, at
Miljøstyrelsen i perioden 2016-2022 næsten
udelukkende har sanktioneret med henstillinger og
indskærpelser.
Rigsrevisionen har gennemgået 12 tilsynssager med
i alt 21 tilfælde af ulovlige udledninger pga.
manglende tilladelser. Rigsrevisionen konstaterer,
at Miljøstyrelsen i lidt under halvdelen af tilfældene
ikke har brugt mulighederne for håndhævelse af
miljøbeskyttelsesloven.
Der har været en del kritik af, at kommunalt ejede
spildevandsselskaber bliver behandlet mildere af
Miljøstyrelsen end andre virksomheder.
10
MOF, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Miljøministerens talepapir fra samrådet 15/11-23 om statsrevisorernes kritik af Miljøministeriets tilsyn med udledningen af spildevand
2782710_0011.png
TALEPAPIR
Miljøstyrelsens har oplyst mig, at de vil sikre at
deres praksis for håndhævelse er opdateret bl.a. for
spildevandsområdet. Styrelsen vil i den forbindelse
sikre, at praksis er overensstemmende med
Miljøstyrelsens opdaterede håndhævelsesvejledning,
der udkommer i 2024.
11