Ligestillingsudvalget 2023-24
LIU Alm.del Bilag 8
Offentligt
2766656_0001.png
Kære medlemmer af Ligestillingsudvalget
Jeg skriver til jer i min kapacitet som talsperson for Foreningen Intersex Danmark, en forening der ud fra et
menneskeretsligt perspektiv, arbejder for at forbedre forholdene for alle
1
interkønnede personer, uanset
2
interkønsvariation og alder.
I forbindelse med udarbejdelsen af LGBT+ handlingsplanen ”Plads til forskellighed i fællesskabet”, valgte
man at slette I’et for interkøn fra LGBTI+ akronymet, ikke bare i handlingsplanen, men generelt i alle
politiske sammenhænge. I samme forbindelse havde man valgt helt at udelade interkøns-specifikke emner
fra handlingsplanen, dette virker meget uforståeligt, set i lyset af:
1) At der er konsensus i FN, EU, Nordisk Ministerråd, ILGA med flere, om at inkludere I’et for interkøn i
akronymet (LGBTI) og om vigtigheden af et større fokus på at sikre menneskerettighederne for interkønnede
personer.
2) At Danmark qua de konventioner vi har underskrevet og ratificeret, har en lang række forpligtelser i
forhold til at sikre interkønnedes menneskerettigheder, herunder
3
forpligtelser i forhold til at beskytte
interkønnede imod grusom umenneskelig eller nedværdigende behandling og tortur i medicinsk regi.
3) At Danmark 3 gange har modtaget
4
anbefalinger fra FN: CRC, CAT & CESCR, på interkøns området.
4) At Danmark 3 gange har underskrevet ”Joint Statements on the Human Rights of Intersex people”, første
1
Termen Interkøn dækker alle personer født med atypiske variationer i deres køns anatomi dvs. genitalier, gonader(kønskirtler), reproduktive
organer, kønskromosomer, hormonelle strukturer og sekundære kønskarakteristika (De kønstræk der udvikles i puberteten) der er forskellig fra den
medicinske og samfundsmæssige definition af hankøn og hunkøn. Disse variationer kan være synlige ved fødslen eller blive det senere i livet.
FN anslår at 1,7% af verdens befolkning fødes som interkøn, dette svarer i runde tal til at der i 3. kvartal af 2023 var ca. 101.050 interkønnede
personer i Danmark og at der gennem de sidste 10 år, i gennemsnit blev født ca. 1020 interkønnede børn om året her hjemme.
2
Interkøn er en paraplyterm der dækker over 40+ forskellige variationer i den kønslige anatomi, hver med forskellige underkategorier.
OBS: Termenerne interkøn og Disorder (Differences) in Sex Development (DSD) kan ikke anvendes synonymt, da der ikke er konsensus om hvad der
er inkluderet under termen DSD og da man i Danmark i medicinsk regi, har valgt at ekskludere flere interkønsvariationer, fra termen DSD
3
FNs Højkommisær for Menneskerettigheder, dokument A/HRC/29/23 Punkt 13, Link:
https://undocs.org/A/HRC/29/23
4
CRC/C/DNK/CO/5 para 24, Under emnet: Skadelig praksis.
Link :
https://sim.dk/media/28713/anbefalinger-fra-fns-boernekomite-til-danmark-dk.pdf
CAT/C/DNK/CO/6-7 para 42 Under emnet: Intersex Persons
Link :
G1601775.pdf (un.org)
E/C.12/DNK/CO/6 para 64, Under emnet: Intersex Children
Link :
https://undocs.org/E/C.12/DNK/CO/6
1
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Henvendelse af 13/10-2023 fra Intersex Danmark om arbejde for interkønnedes menneskerettigheder
2766656_0002.png
gang
5
30. September 2020, anden gang den
6
4. Oktober 2021, altså mindre end et år inden man skrev
interkøn ud af LGBT+ handlingsplanen og endeligt igen
7
4. Oktober 2023 altså godt 1 år efter man skrev
interkøn ud af den nuværende handlingsplan på LGBT+ området.
5) At
8
Europarådet og
9
EU Parlamentet har lavet resolutioner på interkønsområdet. Der henstiller
til at udarbejde en lovgivning på området.
6) At 6 Lande i Europa allerede har lavet en lovgivning på interkøns-området:
10
Malta (2015),
11
Portugal (2018)
12
Island (2020),
13
Tyskland (2021)
14
Grækenland (2022) og
15
Spanien (2023)
Malta og Grækenland har endog gjort det strafbart at udføre kønsnormaliserende kirurgi på
interkønnede børn, med straframmer der omfatter fængsel og bøde i begge lande, samt
Disciplinære og administrative sanktioner i Grækenland, herunder fratagelse af autorisation/ forbud imod at
praktisere medicin.
Vi har også brug for en lovgivning på interkøns-området, for der foregår systematiske brud på interkønnedes
menneskerettigheder i Danmark.
Arbejdet for en sådan lovgivning er et Ligestillingsspørgsmål snarere end et sundhedsfagligt spørgsmål idet
årsagen til disse brud på interkønnedes menneskerettigheder, har rod i tabuisering, stigmatisering og
16
diskrimination af interkønnede personer og deres kroppe af
17
endosexistiske, abelistiske, binære,
heteronormative årsager, ofte under henvisning til risiko for
18
sociale eller
19
psykosociale problematikker,
5
Link:
Joint Statement led by Austria on the Rights of Intersex Persons | Australian Government Department of Foreign Affairs and Trade
(dfat.gov.au)
6
Link:
UNITED NATIONS HUMAN RIGHTS COUNCIL 48th session Joint Statement on the Human Rights of Intersex Persons – BMEIA -
Außenministerium Österreich
7
Link:
General Debate Item 8: Follow-up and implementation of the Vienna Declaration and Programme of Action - Finland abroad: Permanent
Mission of Finland, Geneva
8
Resolution 1952 om barnets ret til fysisk integritet
Link :
http://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-en.asp?fileid=20174
Resolution 2191 “Promoting the Human Rights of and elimination discrimination against intersex people.”
Link
:
https://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-EN.asp?fileid=24232&lang=en
9
Resolution P8_TlA-PROV(2019)0128 “The rights of intersex people”
Link :
Vedtagne tekster - Interkønnedes rettigheder - Torsdag den 14. februar 2019 (europa.eu)
Resolution : P8_TA(2017)0028 Fremme af ligestilling mellem kønnene inden for psykisk sundhed og klinisk forskning
Link:
TA (europa.eu)
10
Link:
Gender Identity, Gender Expression and Sex Characteristics Act.pdf (gov.mt)
11
12
13
14
Link:
::: Lov nr. 38/2018 af 07. august (pgdlisboa.pt)
Link:
80/2019: Lög um kynrænt sjálfræði | Lög | Alþingi (althingi.is)
Link:
Bundesgesetzblatt BGBl. Online-Archiv 1949 - 2022 | Bundesanzeiger Verlag
Link:
Lov 4958/2022 - Statstidende 142/A/21-7-2022 (kodificeret) - Kunstig befrugtning (e-nomothesia.gr)
15
Link :
BOE-A-2023-5366 Lov 4/2023 af 28. februar for reel og effektiv ligestilling mellem transpersoner og for garanti for LGTBI-personers
rettigheder.
16
ILGA beskriver i i Para 5 årsagerne til brud på interkønnedes rettigheder Link:
Gender Identity, Gender Expression and Sex Characteristics
Programme | ILGA World
desuden beskriver OHCHR i 2015 i para 6 at myten om at alle mennesker tilhører 1 af de 2 binære køn, er medvirkende
årsag til det tabu og stigma der følger med det at være interkøn. Link:
Opening remarks by Zeid Ra'ad Al Hussein, United Nations High Commissioner
for Human Rights at the Expert meeting on ending human rights violations against intersex persons | OHCHR
17
Hankøn og hunkøn beskrives under et som endokøn, når det sættes overfor interkøn.
18
Resolution 2191 “Promoting the Human Rights of and elimination discrimination against intersex people.” Punkt 1+2
Link :
https://assembly.coe.int/nw/xml/XRef/Xref-XML2HTML-EN.asp?fileid=24232&lang=en
19
Torture in Healthcare Settings: Reflections on the Special Rapporteur on Torture’s 2013 Thematic Report” Side 100, Para 3
Link:
Torture in Healthcare Settings: Reflections on the Special Rapporteur on Torture’s 2013 Thematic Report - International Drug Policy Consortium
(IDPC)
2
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 8: Henvendelse af 13/10-2023 fra Intersex Danmark om arbejde for interkønnedes menneskerettigheder
2766656_0003.png
eller under påskud af medicinsk nødvendighed,
20
trods evidens for det modsatte.
Disse brud på interkønnedes menneskerettigheder, finder sted på alle stadier af den interkønnedes liv, fra
fosterstadiet og helt ind i voksenlivet, og flere af disse brud kategoriseres af FN som
21
skadelig praksis,
22
grusom umenneskelig eller nedværdigende behandling og tortur, herunder:
23
Unødvendig og
irreversibel kirurgi på interkønnede børn,
også omtalt som
24
Intersex Genital Mutilation (IGM) denne
praksis sidestilles med Female Genital Mutilation (FGM) en praksis der siden 1997 har været forbudt ved lov
i Danmark og straffes ifølge
25
Straffelovens §245 a,
med fængsel indtil 6 år.
Med udgangspunkt i ovenstående, vil jeg bede udvalget være behjælpelige med at besvare følgende
spørgsmål:
1) Hvad forklaringen er på, at man i 2020, 2021 og 2023 tilkendegiver Danmarks støtte til at fremme
interkønnedes menneskerettigheder, ved at underskrive Joint Statements der fremhæver vigtigheden af, et
større fokus på at sikre interkønnedes menneskerettigheder, men samtidigt handler diametralt modsat, idet
man i 2022 fjerner I’et for Interkøn fra LGBTI+ akronymet i alle politiske sammenhænge og fjerner alle
interkøns specifikke mål fra LGBT+ handlingsplanen?
2) Hvornår man påtænker at påbegynde arbejdet hen imod at leve op til vores menneskeretslige
forpligtelser, ved at sikre menneskerettighederne for interkønnede personer i Danmark?
Med Venlig Hilsen
Inge Toft Thapprakhon
Talsperson
Intersex Danmark
Gl. Kirkevej 2b
8550 Ryomgård.
”The Rights of Children in Biomedicine, Challenges posed by scientific advanced and uncertainies
Side 43 afsnit 2 + Side 44 afsnit 3
Link :
https://rm.coe.int/16806d8e2f
21
Joint statement on Harmful Practice CRC/C/GC/18, Para 15, Definition of Harmful Practice
Link :
https://undocs.org/CEDAW/C/GC/31/CRC/C/GC/18
samt
Komiteen for barnets rettigheder CRC/C/DNK/CO/5 Punkt 24 Link:
1718924 (un.org)
22
Torturkonventionen artikel 1+ 16 Link:
Torturkonventionen | Institut for Menneskerettigheder
Samt Torture in Healthcare Settings: Reflections on the Special Rapporteur on Torture’s 2013 Thematic Report, Side 103, Para 1, Link: Link:
Torture in
Healthcare Settings: Reflections on the Special Rapporteur on Torture’s 2013 Thematic Report - International Drug Policy Consortium (IDPC)
20
23
“The Rights of Children in Biomedicine, Challenges posed by scientific advanced and uncertainties”
Link :
https://rm.coe.int/16806d8e2f
Side 40, punkt 5.2.1, afsnit 1
Side 41, punkt 5.2.1 afsnit 1
Side 43, punkt 5.2.1 afsnit 2
Side 44, punkt 5.2.2 afsnit 3
24
Resolution : P8_TA(2017)0028 Fremme af ligestilling mellem kønnene inden for psykisk sundhed og klinisk forskning
punkt BB, BC og 61, Link :
TA (europa.eu)
25
Straffelovens §245a Link :
Straffeloven § 245 a (danskelove.dk)
3