Ligestillingsudvalget 2023-24
LIU Alm.del Bilag 4
Offentligt
Forord
Fælles om ansvaret for Danmark
Danmark står stærkt.
Vi er kommet bedre gennem de seneste års usikre tider, end vi havde turdet håbe på. Aldrig før har flere
været i arbejde. Arbejdsløsheden er lav. Og inflationen er faldet. Dermed har vi de bedst tænkelige
forudsætninger for at kunne forandre og flytte Danmark fremad
sammen.
Med den brede regering, som trådte til sidste år, har vi taget hul på en ny tid for det politiske samarbejde
i Danmark. Blokpolitikken er lagt bag os. I stedet ser vi nu partier gå sammen om at tage ansvar og finde
fælles løsninger. I den seneste folketingssamling blev mere end ni ud af ti lovforslag vedtaget med partier
på begge sider af regeringen. Det lover godt for det kommende folketingsår.
Regeringen har høje ambitioner på vores lands vegne.
Vi skal videre med den grønne omstilling. Danmark er allerede et grønt foregangsland, der viser vejen
for resten af verden. Nu sætter vi tempoet yderligere op. Med bedre rammer for CO
2
-lagring. Grønnere
transport. Og bedre beskyttelse af danskernes drikkevand.
En af de store udfordringer, vi står over for som samfund, er, at vi mangler arbejdskraft. Både i den
offentlige sektor og i den private sektor. Derfor vil regeringen finde nye veje til at tiltrække og fastholde
flere dygtige medarbejdere rundt om i Danmark.
Vi vil styrke vores uddannelsessystem
fra folkeskole og erhvervsuddannelser til videregående
uddannelser. Vi skal give fremtidens medarbejdere de kompetencer og færdigheder, vores samfund har
brug for. Og vi skal have alle med.
Mennesker på kanten af vores samfund skal mødes med større værdighed. Og vi skal målrettet sætte ind
for at hjælpe de mere end 40.000 unge, der i dag står uden job og uddannelse.
Samtidig vil vi tage de første skridt til en omfattende frisættelse af velfærden. Detailstyring, bureaukrati
og dokumentation skal afløses af lokal selvbestemmelse, frihed og tillid. Der skal være mere tid til
kerneopgaven. Til omsorg, nærvær og kvalitet.
Vi vil også fortsætte det vigtige arbejde med at styrke vores sundhedsvæsen, ikke mindst psykiatrien.
Endelig vil vi øge danskernes tryghed. Retssystemet skal styrkes, og ventetiderne ved domstolene
nedbringes. Og med en ny bandepakke vil vi sætte hårdt ind mod organiseret kriminalitet.
På regeringens vegne ser jeg frem til at fortsætte det gode, brede samarbejde med Folketingets partier.
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Ministeren for ligestilling - Lovprogram for 2023-24
Mette Frederiksen
Statsminister
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Ministeren for ligestilling - Lovprogram for 2023-24
LOVFORSLAG I LOVPROGRAMMET, DER FORVENTES HENVIST TIL
LIGESTILLINGSUDVALGET
Ministeren for ligestilling
Ændring af lov om social service og forskellige andre love (Ligestilling af
krisecentertilbud til mænd) (Feb I)
Lovforslaget har til formål at sikre en ligestilling af krisecentertilbud til voldsudsatte kvinder og mænd.
Med lovforslaget sikres mænd udsat for vold i nære relationer adgang til krisecentre og de dertilhørende
rettigheder svarende til den hjælp, som kvinder har ret til efter servicelovens § 109. Lovforslaget er en
opfølgning på aftalen om finansloven for 2023 mellem regeringen og Socialistisk Folkeparti, Liberal
Alliance, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti fra april 2023 og på regeringens handlingsplan mod
partnervold og partnerdrab fra juni 2023.
Redegørelse til Folketinget:
Redegørelse og perspektiv- og handlingsplan for ligestilling for 2024 (Feb II)
LOVFORSLAG I LOVPROGRAMMET AF RELEVANS FOR
LIGESTILLINGSUDVALGET
Her følger en oversigt over de lovforslag i regeringens lovprogram, som er af relevans for
Ligestillingsudvalgets sagsområde. I forbindelse med, at regeringen fremsætter de enkelte lovforslag i
Folketinget, kan det vise sig, at også andre lovforslag er indholdsmæssigt relevante for Ligestillingsudvalget.
Hvis udvalget ønsker at behandle et lovforslag, som ikke henvises til udvalget efter endt 1. behandling, kan
dette f.eks. ske i form af en parallelbehandling ud fra et ligestillingsperspektiv. Det indebærer, at lovforslaget
efter 1. behandling bliver henvist til udvalgsbehandling i et andet (fag)udvalg, men at Ligestillingsudvalget
forventes at blive inviteret til at deltage i evt. samråd og under foretræder, som særligt vedrører lovforslagets
ligestillingsmæssige konsekvenser. Ligestillingsudvalgets medlemmer har adgang til at stille spørgsmål til
skriftlig besvarelse på lovforslaget. Lovforslaget vil endvidere blive sat til drøftelse på et udvalgsmøde i
Ligestillingsudvalget, inden der bliver afgivet betænkning over lovforslaget i (fag)udvalget.
Indenrigs- og sundhedsministeren
Ændring af lov om assisteret reproduktion i forbindelse med behandling, diagnostik
og forskning m.v. (Afskaffelse af den 5-årige tidsbegrænsning på nedfrysning af æg
udtaget uden medicinsk indikation) (Nov I)
Lovforslaget har til formål at ophæve den nuværende tidsbegrænsning på nedfrysning af menneskelige
æg udtaget uden medicinsk indikation. Dermed vil æggene kunne opbevares, indtil kvinden er fyldt 46 år,
der er aldersgrænsen for, hvornår man kan få fertilitetsbehandling i Danmark. Lovforslaget er en
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 4: Ministeren for ligestilling - Lovprogram for 2023-24
opfølgning på aftalen om ophævelse af tidsbegrænsning på nedfrysning af kvinders æg mellem alle
Folketingets partier fra maj 2023.
Ændring af lov om Det Centrale Personregister (Tildeling af nyt personnummer til
mindreårige, som oplever at tilhøre det andet køn) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at indføre en ordning for tildeling af nyt personnummer til mindreårige, som
oplever at tilhøre det andet køn. Med lovforslaget foreslås det at ændre CPR-lovens ordlyd, så den bringes
i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser, ligesom der etableres et klart og enkelt
grundlag for myndighedernes administration af ordningen.