Ligestillingsudvalget 2023-24
LIU Alm.del Bilag 21
Offentligt
2804092_0001.png
Inspirationskatalog:
Ligestillingsredegørelserne for 2023
(stat, kommune og region)
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Ligestillingsredegørelser 2023 – Hovedrapport, fra ministeren for ligestilling
2804092_0002.png
Indhold
Introduktion
...............................................................................................
3
1.
Inspiration til initiativer, der fremmer
ligestilling på personaleområdet
....................................................
4
Københavns Universitet sikrer bred strategisk og organisatorisk
forankring med ambitiøs handleplan for ligestilling og diversitet
....................
5
Fokus på individ og arbejdsmiljø får deltidsansatte i Region Sjælland
op i tid og mindsker løngabet mellem mænd og kvinder
.................................
7
2.
Inspiration til initiativer, der
fremmer ligestilling i kerneydelser
................................................
9
Guidet fælleslæsning på Hillerød Bibliotek skaber
fællesskab blandt mænd i pensionsalderen
...................................................
10
Kan kvindelige professionsstuderende blive succesfulde iværksættere?
University College Nordjyllands iværksætterforløb
’Next Women’ hjælper godt på vej
.................................................................
12
3.
Inspiration til initiativer, der fremmer ligestilling
i brug af sundhedsydelser og sundhed generelt
..................
14
I Sønderborg Kommune styrker netværk og
erfaringsudveksling nybagte fædre i farrollen
...............................................15
Målrettet forløb bekæmper mistrivsel og øger
livstilfredsheden blandt mænd på Syddjurs
..................................................17
2
Inspirationskatalog: Ligestillingsredegørelserne for 2023
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Ligestillingsredegørelser 2023 – Hovedrapport, fra ministeren for ligestilling
2804092_0003.png
Introduktion
Formålet med dette katalog er at inspirere til arbejdet med
ligestillingsinitiativer i statslige institutioner, kommuner og
regioner i forbindelse med ligestillingsredegørelserne for 2023.
I inspirationskataloget
vil du få viden om:
Hvilke tematikker der indgår i institutionernes
ligestillingsinitiativer fra 2020 til 2023.
Eksempler på initiativer til at fremme
ligestilling på personaleområdet.
Eksempler på initiativer til at fremme
ligestilling i kerneydelser.
Eksempler på initiativer til at fremme
ligestilling i brug af sundhedsfremmende indsatser
Baggrunden for inspirationskataloget er de ligestil-
lingsredegørelser, som statslige institutioner, kommu-
ner og regioner har indberettet i 2023. Efter ligestil-
lingslovens § 5 og § 5 a skal alle kommuner, regioner og
staten indberette en ligestillingsredegørelse om deres
arbejde med ligestilling hvert tredje år. I ligestillings-
redegørelserne for 2023 redegør statslige institutioner,
kommuner og regioner om ligestilling for perioden 1.
juni 2020 til 31. maj 2023.
Ligestillingsredegørelserne omhandler hovedområ-
derne ligestilling på personaleområdet, ligestilling i
institutionernes kerneydelser samt ligestilling i brug af
sundhedsydelser, der er året specifikke tema inden for
ligestilling i kerneydelser i kommunerne.
Et af formålene med ligestillingsredegørelserne er at
indsamle god praksis som inspiration til institutioners
videre arbejde med ligestilling.
3
Inspirationskatalog: Ligestillingsredegørelserne for 2023
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Ligestillingsredegørelser 2023 – Hovedrapport, fra ministeren for ligestilling
2804092_0004.png
1.
Inspiration til initiativer,
der fremmer
ligestilling
på personaleområdet
I det følgende fremgår inspirationscases om initiativer til at fremme lige-
stilling på personaleområdet hos staten, kommuner og regioner.
Ligestilling på personaleområdet handler både om at fremme en ligelig
kønsfordeling blandt ledere og det øvrige personale inden for relevante
stillingskategorier og om at have målrettet fokus på og arbejde aktivt
med ligestilling mellem mandlige og kvindelige ansatte i forhold til løn,
orlov, deltid og øvrige relevante forhold.
Ligestilling mellem mænd og kvinder på personaleområdet kan bringe
flere talenter i spil, bidrage til kvalitet i opgaveløsningen, til rekruttering,
bedre arbejdsmiljø, øget innovation og effektivitet samt bidrage til bran-
ding af den enkelte organisation og arbejdsplads.
4
Inspirationskatalog: Ligestillingsredegørelserne for 2023
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Ligestillingsredegørelser 2023 – Hovedrapport, fra ministeren for ligestilling
2804092_0005.png
1. Inspiration til initiativer, der fremmer ligestilling på personaleområdet
Københavns Universitet sikrer bred strategisk
og organisatorisk forankring med ambitiøs
handleplan for ligestilling og diversitet
Københavns Universitet har i en årrække arbejdet med at skabe gode og trygge arbejds- og
studiemiljøer samt at forbedre kønsbalancen blandt medarbejdere og ledere. Med den
seneste ’Handleplan for ligestilling og diversitet 2022-24’ lægger Københavns Universitet et
fundament for at arbejde endnu mere målrettet med ligestilling og diversitet og videreudvik-
le deres indsatser på området.
Hvad er baggrunden for og formålet med initiativet?
Københavns Universitet (KU) er som landets ældste og
internationalt anerkendt universitet en institution, der
sætter stort aftryk på det samfund, vi lever i. Samtidig
er KU en kompleks organisation med mere end 40.000
ansatte og studerende, hvor fakulteterne både kan have
ens og forskelligartede problematikker – herunder
ligestillingsrelaterede udfordringer. Det gælder for
eksempel kønsbalancen i studenteroptag, i ledelse og
blandt ansatte i videnskabelige- og teknisk administra-
tive stillinger. Derfor har KU i en årrække prioriteret
arbejdet med ligestilling og diversitet, som tidligere
blev formuleret i handleplanerne for 2008-2013 og
2015-2018, hvor fokus blandt andet har været at skabe
trygge miljøer og forbedre kønsbalancen blandt medar-
bejdere og ledere. Samtidig har EU’s forskningsinitiativ
Horizon Europe, som blandt andet uddeler forsknings-
midler til KU, opsat en række krav på ligestillingsom-
rådet, som universiteter skal opfylde, før de kan blive
tildelt forskningsmidler. Der er blandt andet krav om
at afsætte faste ressourcer til arbejdet med ligestilling,
og at der skal være betydelig ledelsesopbakning.
På den baggrund har KU udarbejdet en ny og opdateret
handleplan for ligestilling og diversitet, som løber i pe-
rioden 2022-2024, og som skal sikre, at indsatsen fort-
sættes og videreudvikles, ligesom den skal sikre, at KU
opfylder kravene fra Horizon Europe. Formålet med
handleplanen er, at sikre trygge og lige muligheder for
alle medarbejdere og studerende uanset køn og øvrige
forskelsmarkører. Den nye handleplan adskiller sig fra
tidligere ved at have større fokus på bred organisato-
risk og strategisk forankring som middel for at skabe
vedvarende forandringer. Det overordnede arbejde
med handleplanen er forankret hos KU’s ligestilling- og
diversitetskonsulententer.
5
Inspirationskatalog: Ligestillingsredegørelserne for 2023
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Ligestillingsredegørelser 2023 – Hovedrapport, fra ministeren for ligestilling
2804092_0006.png
1. Inspiration til initiativer, der fremmer ligestilling på personaleområdet
Hvad indeholder initiativet?
Handleplanen indeholder seks delmål, som KU arbej-
der for at indfri i perioden 2022-2024. De seks delmål
indeholder tilsammen 20 initiativer, der skal sikre, at
målene opfyldes. De konkrete mål blev fastsat af en ar-
bejdsgruppe bestående af blandt andet medlemmer fra
KU’s Hovedsamarbejdsudvalg, dekaner, medarbejdere
med erfaring fra tidligere ligestillingsarbejder på KU
og KU’s diversitetskonsulenter på baggrund af faglige
vurderinger og tidligere erfaringer fra de forrige hand-
leplaner, ligesom ambitionen om at opfylde krav fra
Horizon Europe er integreret i de opstillede mål. Det
har været vigtigt at indsatserne er baseret på best-pra-
ctice viden og forskning på området. Det betyder
blandt andet, at der er opsat delmål og udviklet kurser
i ubevidste bias for både ansatte og ledere, da man fra
forskning ved at det er virkningsfuldt at sætte ind her.
Styrke den organisatoriske viden om
ligestilling og ubevidste bias
Medarbejdere og ledere skal have de nødvendige kom-
petencer til at understøtte KU’s ambition om, at alle,
uanset køn og øvrige forskelsmarkører, føler sig trygge.
Derfor er der udviklet en række kurser målrettet både
ledere og medarbejdere, der blandt andet træner i
ubevidste bias.
Styrke organisationskulturen, særligt i
forhold til forebyggelse og håndtering af
krænkende handlinger
Delmålene er at:
Sikre bred inddragelse af organisationen i
forhold til mål og retning for arbejdet med
ligestilling og diversitet
For at styrke organisationskulturen har KU klædt
både medarbejdere og studerende på til at håndtere
og forebygge krænkende handlinger gennem kurser,
der blandt andet fokuserer på interventionstræning og
inkluderende miljøer.
Understøtte lige muligheder ved
rekruttering og forfremmelse
KU iværksætter en bred inddragelse og systematisk
dialog mellem ledelse, medarbejdere og studerende.
Dette gøres blandt andet gennem workshops om lige-
stilling og diversitet i relevante fora.
KU ønsker at sikre, at alle ansatte har lige muligheder
og vilkår for ansættelse og karriereprogression. Derfor
fokuserer KU på at skabe transparente rekrutterings-
processer og kriterier for forfremmelser, ligesom der
afprøves forskellige redskaber til at reducere kønsbias i
screeninger af ansøgninger.
Verificere og styrke datakvalitet og
vidensgrundlag med henblik på at fremme
ligestilling og diversitet
Styrke den organisatoriske viden om køn i
forskning og uddannelse
KU vil arbejde for, at datakvaliteten og vidensgrund-
laget om ligestilling og diversitet styrkes, så arbejdet
med ligestilling tager afsæt i så valide data som muligt.
Dette gælder både en styrkelse af KU’s kvantitative
databaser såvel som kvalitative undersøgelser.
Forskere og undervisere ansat på KU skal have relevant
viden og kompetencer om køns betydning inden for
forskning. Derfor er der blevet udviklet og udbudt kur-
ser og workshops for undervisere om det inkluderende
klasserum og for forskere kurser om kønsdimensionen
i forskning.
Virker initiativet?
Mange af initiativerne i handleplanen er i pilotfasen
og bliver stadig afprøvet. Ikke desto mindre ser KU en
effekt af, at der er fokus på ligestilling og diversitet i
organisationen, og at der udvikles en kultur for at ind-
tænke ligestillingsaspekter i både ansatte og studeren-
des hverdag. Det tydeliggøres blandt andet ved, at der
er sket en stigning antallet af selvnedsatte diversitets-
udvalg, og at der i højere grad er opmærksomhed på og
opbakning til at tænke mangfoldighed ind i projekter
og øvrige aktiviteter, end man har set tidligere. Den
generelle oplevelse er, at ligestilling og diversitet er en
strategisk prioriteret indsats på universitetet.
Derfor vurderer KU, at den vigtigste drivkraft for at nå
målene i handleplanen er ledelsesmæssig forankring og
opbakning. Derudover er det centralt at afsætte dedike-
rede medarbejderressourcer og økonomiske ressourcer
til arbejdet med ligestilling og diversitet og fokus på,
at ligestillingsaspekter indarbejdes i de eksisterende
strukturer på universitetet så forandringerne bliver
bæredygtige.
KU forventer at bygge videre på handleplanen for
2022-2024 og at anvende relevante erfaringer og viden
i forbindelse med udformning og implementering af en
ny og opdateret handleplan, der træder i kraft fra 2025.
6
Inspirationskatalog: Ligestillingsredegørelserne for 2023
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Ligestillingsredegørelser 2023 – Hovedrapport, fra ministeren for ligestilling
2804092_0007.png
1. Inspiration til initiativer, der fremmer ligestilling på personaleområdet
Fokus på individ og arbejdsmiljø får deltids-
ansatte i Region Sjælland op i tid og mindsker
løngabet mellem kvinder og mænd
For at imødekomme rekrutteringsudfordringer og mangel på arbejdskraft har Region Sjæl-
land iværksat projektet ’Flere op i tid’, hvor to afdelinger har arbejdet på at øge medarbejder-
nes arbejdstid. Resultaterne viser, at det er muligt – og at projektet samtidig øger økonomisk
ligestilling blandt personalet og forbedrer arbejdsmiljøet.
Hvad er baggrunden for initiativet?
Region Sjælland oplever tiltagende udfordringer i re-
kruttering af arbejdskraft blandt sundhedspersonalet,
hvilket har resulteret i mangel på personale på regio-
nens hospitaler. Dét sker samtidig med, at der blandt
de eksisterende medarbejdere er flere medarbejder-
grupper, hvor mange arbejder på deltid. Medarbej-
dergrupperne med den højeste andel deltidsansatte er
sygeplejersker og social- og sundhedsassistenter – og
størstedelen af de ansatte i disse grupper er kvinder.
For at imødekomme udfordringerne og sikre flere
hænder igangsatte Regionsrådet i 2020 projektet ’Flere
op i tid’ for at få flere medarbejdere op i tid. Formålet
var dels at øge arbejdskraften blandt den eksisteren-
de personalegruppe, dels øget kontinuitet med en
fastere medarbejdergruppe, hvilket både er godt for
arbejdsmiljøet og for patienternes oplevelse. Initia-
tivet var ikke oprindeligt tænkt i ligestillingsøjemed,
men regionen har erfaret, at øget arbejdstid blandt
disse personalegrupper også fører til en reduktion af
forskelle i månedsløn og pensionsindbetaling mellem
kvinder og mænd – og derfor bidrager til øget økono-
misk ligestilling.
7
Inspirationskatalog: Ligestillingsredegørelserne for 2023
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Ligestillingsredegørelser 2023 – Hovedrapport, fra ministeren for ligestilling
2804092_0008.png
1. Inspiration til initiativer, der fremmer ligestilling på personaleområdet
Hvad indeholder initiativet?
Region Sjælland har i en toårig periode afprøvet
initiativet på en psykiatrisk og en medicinsk afdeling
på regionens hospitaler, hvor de har arbejdet med at
motivere medarbejderne til at gå op i tid. Det kan både
være at gå fra 32 timer om ugen til 34 timer om ugen
eller op til fuldtid. Erfaringerne fra projektet har vist,
at der er en række forskellige parametre, som motive-
rer medarbejdere til at øge deres ugentlige arbejdstid.
Region Sjælland peger på, at det vigtigste for at lykkes
med initiativet er en stor ledelsesmæssig forankring af
initiativets forskellige tiltag.
Konkret har Region Sjælland arbejdet med en række
forskellige tiltag:
Medarbejderindflydelse på
tilrettelæggelse af arbejdstid
Region Sjælland påpeger vigtigheden i, at deres
medarbejdere får medindflydelse på planlægningen af
deres egen arbejdstid. Dette gælder blandt andet større
indflydelse på, hvornår de arbejder og større fleksibili-
tet omkring vagtbytte. Samtidig fokuserer ledelsen på
at være fleksible i forhold til medarbejdernes livsfaser
og eventuelle udfordringer i livet.
Fokus på et godt arbejdsmiljø
Ledelsesfokus på individuelle behov
Et vigtigt element i initiativet er, at ledelsen tager
dialogen med den individuelle medarbejder omkring
deres situation og behov. Derudover er der også
iværksat andre tiltag for at skabe bedre dialog med
medarbejderne. Blandt andet valgte én af afdelingerne
at invitere en erhvervspsykolog til at tale med medar-
bejderne om deres tanker i forhold til at gå op i tid, og
hvilke eventuelle barrierer, de oplevede ved at stå over
for skiftet.
Arbejdsmiljøet er en vigtig medvirkende faktor til at få
medarbejdere op i tid. Derfor har initiativet også skabt
et fokus på og dialog om arbejdsmiljøet. Det er for ek-
sempel blevet italesat, at når medarbejderne arbejder
flere timer, vil der være flere kompetencer på arbejds-
pladsen og derfor en mindre arbejdsbelastning – og det
kommer alle til gavn.
Virker initiativet?
Siden de to afdelinger igangsatte projektet, er andelen
af fuldtidsansatte i begge afdelinger steget med hen-
holdsvis ni procentpoint på den psykiatriske afdeling
og otte procentpoint på den medicinske. Regionens
statistikker viser derudover, at den øgede arbejdstid
blandt de deltidsansatte medfører, at løngabet mellem
mænd og kvinder bliver mindre. Derfor har initiativet
indirekte medvirket til en øget økonomisk ligestilling
blandt personalet. Det kan blandt andet ses ved, at an-
delen af kvinder på fuld tid på den medicinske afdeling
er steget fra 48 procentpoint ved projekts start til 60
procentpoint i starten af 2023.
Selvom fremme af ligestilling ikke var hovedformålet
med initiativet, har projektet alligevel bidraget til at
fremme den økonomiske ligestilling i afdelingerne. Det
er Regions Sjællands vurdering, at et fokus på medar-
bejdertrivsel giver mere kontinuitet og dermed mere
arbejdskraft, hvilket øger kvindernes gennemsnitlige
livsindkomst og pensionsindbetaling.
8
Inspirationskatalog: Ligestillingsredegørelserne for 2023
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Ligestillingsredegørelser 2023 – Hovedrapport, fra ministeren for ligestilling
2804092_0009.png
2.
Inspiration til initiativer,
der fremmer
ligestilling
i kerneydelser
De følgende inspirationscases omhandler gode eksempler på initiativer,
der fremmer ligestilling i kerneydelser i staten, kommuner og regioner.
Med ligestilling i kerneydelser menes, om de borgerrettede ydelser imø-
dekommer kvinder og mænds adfærd og præferencer i lige høj grad,
så ydelsen tilgodeser begge køns behov. Ligestilling mellem kvinder og
mænd i borgerrettede kerneydelser kan bidrage til mere målrettede og
borgernære indsatser, større tilfredshed blandt borgere, øget innovation,
effektivitet og lige muligheder for borgere.
9
Inspirationskatalog: Ligestillingsredegørelserne for 2023
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Ligestillingsredegørelser 2023 – Hovedrapport, fra ministeren for ligestilling
2804092_0010.png
2. Inspiration til initiativer, der fremmer ligestilling i kerneydelser
Guidet fælleslæsning på Hillerød Bibliotek
skaber fællesskab blandt mænd i
pensionsalderen
Hillerød Bibliotek har med stor succes tilbudt flere forløb med fælleslæsning og samtaler om
litteratur til mænd i pensionsalderen. Forløbet bygger på metoden ’guidet fælleslæsning’,
hvor en læseguide faciliterer højtlæsning og diskussion om litteratur, ligesom der skabes et
rum, hvor mændene kan dele deres erfaringer og perspektiver med hinanden.
Hvad er baggrunden for og formålet med initiativet?
Mænd i pensionsalderen udgør et mindretal af bruger-
ne på Hillerød Bibliotek. Derudover er mange mænds
sociale netværk forankret i deres arbejdsplads, og flere
oplever derfor markante ændringer i deres sociale liv
ved overgangen fra arbejdslivet til livet på pension,
hvor mænd i ringere grad end kvinder indgår i sociale
fællesskaber. Derfor har Hillerød Bibliotek igangsat
et forløb, der tilbyder guidet fælleslæsning til mænd
i transition mellem arbejdsliv og pensionsliv. Formå-
let er at fremme læseglæde og litteraturinteresse hos
mændene og samtidig forebygge ensomhed gennem
bibliotekets tilbud og litteraturkendskab.
10
Inspirationskatalog: Ligestillingsredegørelserne for 2023
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Ligestillingsredegørelser 2023 – Hovedrapport, fra ministeren for ligestilling
2804092_0011.png
2. Inspiration til initiativer, der fremmer ligestilling i kerneydelser
Hvad indeholder initiativet?
Forløbet består af 10 møder med en læsegruppe og
en læseguide. Læsegruppen består af 10-12 deltagere,
som mødes én gang om ugen i cirka 2 timer. Det er
ikke et krav, at deltagerne har forudgående kendskab
til litteratur eller læsning. Til møderne har læseguiden
på forhånd udvalgt den littatur, som gruppen skal
igennem – én novelle og ét digt. Læseguiden udvælger
litteratur, som vurderes relevant for gruppen og som
karakteriseres som god skønlitteratur. Læsegruppen
har for eksempel læst novellen ”En pludselig frigøren-
de tanke” af Kjell Askildsen. Novellen tematiserer en-
somhed og fremmedgørelse, udfordringer i parforhol-
det og en manglende evne til at udtrykke sine følelser.
Læseguiden læser højt af novellen og digtet og inviterer
også deltagerne til at læse op undervejs. Læseguiden
afslutter med at facilitere en samtale om teksten.
Guidet fælleslæsning
Guidet fælleslæsning er et beskrevet og efterprøvet
koncept, der oprindeligt blev udviklet af den engel-
ske organisation The Reader. En læseguide læser op
af litteraturen og gør dermed læsningen til en fælles
oplevelse blandt deltagerne, ligesom læseguiden efter-
følgende faciliterer en drøftelse mellem deltagerne om
teksterne. Deltagernes forskellige livserfaringer giver
forskellige syn og perspektiver på historierne, hvilket
giver rum for, at deltagerne kan lære noget nyt om
både sig selv og hinanden. Læseguiden guider samtalen
og skaber et trygt rum, hvor deltagerne kan dele deres
tanker og bidrage i det fælles refleksionsrum.
Samarbejde med andre organisationer
Rekruttering af deltagere
Det kan være en udfordring at rekruttere deltagere
blandt en målgruppe, som i meget ringe grad benytter
biblioteket i forvejen. Derfor har Hillerød Bibliotek
afprøvet en rekrutteringsstrategi, hvor de udsender
en pressemeddelelse, der italesætter forløbets formål,
og som publiceres gennem kommunes netværk – for
eksempel via aktivitetscentre for ældre. Derudover er
rekrutteringen også målrettet personer i mændenes
netværk, som kan videreformidle information om
forløbet, for eksempel deres partnere.
For at nå flest borgere og for at hjælpe deltagerne med
at finde flere nye fællesskaber, samarbejder Hillerød
Bibliotek med organisationer som for eksempel Frivil-
ligcenteret. Biblioteket inviterer organisationerne til
at komme forbi i pausen og fortælle om de forskellige
fællesskaber i kommunen. I hvert afholdt forløb har
mindst én deltager efterfølgende tilmeldt sig en ny
aktivitet eller er blevet en del af et nyt fællesskab – for
eksempel som frivillig på lokalarkivet eller som med-
lem i den lokale skakklub.
Virker initiativet?
Hillerød Bibliotek har indtil videre gennemført tre for-
løb med guidet fælleslæsning for mænd i pensionsalde-
ren. Alle forløb har været fuldt bookede, og biblioteket
oplever stor tilfredshed og begejstring fra deltagerne.
Det er bibliotekets klare opfattelse, at deltagerne
får stor interesse i den litteratur, som læsegruppen
læser, og for at dele deres tanker, ligesom de i højere
grad bruger biblioteket aktivt efter forløbet. Bibliote-
ket oplever, at deltagerne indser, at deres bidrag og
perspektiver er værdifulde – også selvom de ikke har
øvrig erfaring med litteratur. Læsegruppen bidrager
derudover også til at give mændene nye fællesskaber.
Effekten ses allerede undervejs i forløbet, når delta-
gerne begynder at invitere til arrangementer og foreslå
aktiviteter til hinanden. Tilsvarende findes også i en
landsdækkende evaluering af guidet fælleslæsning som
metode, der i 2020 viste, at deltagere i læsegrupper,
der anvender guidet fælleslæsning, oplever en signifi-
kant positiv udvikling i humør og oplevet livskvalitet
samt reduceret stress.
Hillerød Bibliotek påpeger, at for at få succes med for-
løbet, er det vigtigt at have en uddannet læseguide, der
kender og har lyst til at arbejde med målgruppen for
forløbet. Derudover er det centralt, at der er opbakning
fra ledelsen til at gennemføre forløbene, ligesom et
samarbejde med for eksempel kommunalforvaltninger,
civilsamfundet mv. giver mulighed for at nå ud til de
borgere, der kan have interesse i at deltage i forløbet.
På baggrund af deltagernes oplevede succes, plan-
lægger Hillerød Kommune at udvide målgruppen for
initiativet med nye forløb, der for eksempel er målret-
tet yngre mænd.
11
Inspirationskatalog: Ligestillingsredegørelserne for 2023
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Ligestillingsredegørelser 2023 – Hovedrapport, fra ministeren for ligestilling
2804092_0012.png
2. Inspiration til initiativer, der fremmer ligestilling i kerneydelser
Kan kvindelige professionsstuderende blive
succesfulde iværksættere? University College
Nordjyllands iværksætterforløb ’Next Women’
hjælper godt på vej
I 2019 igangsatte University College Nordjylland Next Women-netværket, der giver flere
kvindelige studerende mulighed for at prøve kræfter med entreprenørskab og iværksætteri.
Intentionen er at motivere og hjælpe flere kvindelige iværksættere i gang med egen virksom-
hed både gennem netværk og undervisning.
Hvad er baggrunden for og formålet med initiativet?
Opgørelser viser, at blandt danske iværksættere er 24
pct. kvinder, mens kun 1-2 pct. af investormidlerne
går til kvindelige iværksættere. Med støtte fra Fonden
for Entreprenørskab blev Next Women-netværket
etableret i 2019, da UCN vurderede, at der var behov
for at gøre en ekstra indsats for kvindelige studerende
med iværksætterdrømme. Vurderingen understøttes
ikke mindst af, at der i Danmark er en stor overvægt
af mandlige investorer (op mod 90 pct.), hvilket kan
bidrage til forklaringen af, at der i investormiljøet er
tilbøjelighed til at favorisere mandlige iværksættere.
Formålet med initiativet er derfor at skabe et miljø,
hvor kvindelige studerende med interesse i iværk-
sætteri kan sparre med hinanden og opleve, at de har
kompetencer for iværksætteri.
Initiativets målgruppe er kvindelige studerende på
UCN, der tilbyder professionsbachelorer og erhvervs-
akademiuddannelser inden for business, pædagogik,
sundhed og teknologi. På flere af uddannelserne har
studerende mulighed for at komme i praktik i egen
virksomhed, ligesom de studerende på andre uddan-
nelser kan indgå i et iværksætteriforløb som valgfag.
Den primære målgruppe er derfor studerende, som
deltager i et iværksætterforløb, men alle, der er nys-
gerrige på iværksætteri, har mulighed for at deltage i
netværket.
12
Inspirationskatalog: Ligestillingsredegørelserne for 2023
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Ligestillingsredegørelser 2023 – Hovedrapport, fra ministeren for ligestilling
2804092_0013.png
2. Inspiration til initiativer, der fremmer ligestilling i kerneydelser
Hvad indeholder initiativet?
Netværket faciliterer en række aktiviteter, der tilsam-
men styrker de kvindelige studerende motivation for at
afprøve livet som iværksætter. Next Women-netværket
afholder netværksmøder fire til seks gange om året
med netværksaktiviteter, oplæg, matchmaking med
mentorer eller faglige arrangementer som undervis-
ning i brug af LinkedIn. Afhængigt af temaet delta-
ger mellem 10-30 studerende i netværksmøderne. I
tilrettelæggelsen af aktiviteterne har UCN især fokus
på at indrette arrangementerne efter den viden og de
aktiviteter, som de studerende efterspørger. Blandt
aktiviteterne er blandt andet innovationscamps, men-
torforløb og pitch-træning:
Mentorforløb
Innovationscamps på tværs
af uddannelser/brancher
Samtidig med oprettelsen af Next Women-netværket,
oprettede UCN et mentorforløb, hvor de via sociale
medier rekrutterede en række kvinder fra erhvervslivet
som mentorer for de kvindelige studerende. For at klæ-
de mentorer på til rollen indgik de i et kompetenceud-
viklingsforløb faciliteret af UCN, hvor de blev undervist
i mentorrollen, og hvordan de bedst muligt kan hjælpe
de studerende. Mentorforløbet understøtter, at de
kvindelige studerende har rollemodeller, som de kan
se op til, spejle sig i og sparre med, ligesom mento-
rerne hjælper de studerende med at få øje for deres
egne kompetencer og udviklingspotentialer inden for
iværksætteri.
Som en del af undervisningsforløbet har UCN afholdt
innovationscamps for studerende på tværs af uddan-
nelser. Eksempelvis kombinerer sygeplejerskestude-
rende og it- og produktionsteknologistuderende deres
sundhedsfaglige og tekniske viden til at adressere
udfordringer, som de sygeplejerskestuderende oplever
i deres hverdag. Samarbejdet viser, at de, der får en
god idé, kan blive iværksættere uanset uddannelse.
Pitch-træning
En populær aktivitet i netværket har været pitch-træ-
ning, hvor deltagerne i ’Next Women’-netværket er ble-
vet trænet i at pitche deres idé foran et panel bestående
af investorer. UCN hyrede en ekspert fra erhvervslivet,
som gennem tre træningsforløb underviste de stude-
rende i at pitche og håndtere spørgsmål fra investorer.
Forløbet afsluttede med, at de studerende præsentere-
de deres virksomheder for et investorpanel, hvor flere
studerende opnåede en investering i deres virksomhed.
Virker initiativet?
UCN har ikke konkret data på effekten af initiativet,
men det er deres klare opfattelse, at initiativet bidrager
til, at flere kvindelige studerende vælger at søge ind på
UCN’s iværksætterforløb som del af deres uddannelse.
Da ’Next Women’-netværket startede, var den gen-
nemsnitlige andel kvinder på UCN’s iværksætterforløb
på niveau med landsgennemsnittet på ca. 24%, mens
der nu er mere end 50 pct. kvinder på de ordinære
iværksætterforløb på uddannelserne. Dette skal ses i
kombination med, at kønsfordelingen på UCN over-
ordnet ikke har ændret sig, hvilket illustrerer, at det er
lykkedes at rekruttere flere kvindelige studenterende
til iværksætterlinjen. Samtidig viser data fra Danmarks
Statistik, at Region Nordjylland er højdespringer i an-
tal nye virksomheder, som er startet af kvinder under
25. Her er der sket en procentvis fremgang i virksom-
heder på 40 pct. sammenlignet med landets øvrige
regioner, hvor fremgangen har været mellem 10-20
1
pct. Flere succesfulde virksomheder er startet på UCN,
heriblandt Saluscur og Nu-Modest, som begge er en del
af Innofounder forløbet.
1
Derudover har UCN især haft stor succes med at slå
igennem med iværksætteri på sundhedsuddannelserne,
hvor størstedelen af de studerende er kvinder. Dette
gælder blandt andet sygeplejeuddannelsen, hvor stude-
rende, der ellers ikke havde tænkt på at blive iværk-
sættere, prøver at starte virksomhed med et produkt
målrettet sundhedssektoren.
Desuden fremhæver UCN, at de især oplever succes
med de netværksrelaterede aktiviteter, hvor de stude-
rende sparrer med hinanden om de udfordringer, de
oplever ved at være iværksættere.
I forlængelse heraf oplever UCN, at studerende, som
har deltaget i netværket, fortsat deltager i netværkets
arrangementer efter afsluttet uddannelse og bidrager
med at fortælle om deres udfordringer og succeser på
den anden side af studiet.
Fonden for Entreprenørskab (2021): Iværksætterindblikket.
13
Inspirationskatalog: Ligestillingsredegørelserne for 2023
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Ligestillingsredegørelser 2023 – Hovedrapport, fra ministeren for ligestilling
2804092_0014.png
3.
Inspiration til initiativer,
der fremmer
ligestilling
i brug af sundhedsydel-
ser og sundhed generelt
Ligestillingsredegørelserne indeholder et specifikt tema inden for lige-
stilling i kerneydelser, som skifter fra gang til gang. I 2023 er der særligt
fokus på ligestilling i brug af sundhedsydelser og sundhed generelt i
kommunerne.
De følgende inspirationscases omhandler gode eksempler på sundheds-
fremmende initiativer, der fremmer ligestillingen generelt i kommuner.
Yderligere inspirationscases inden for sundhedsfremme og forebyggelse
kan findes på den digitale platform www.sundeborgere.dk.
14
Inspirationskatalog: Ligestillingsredegørelserne for 2023
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Ligestillingsredegørelser 2023 – Hovedrapport, fra ministeren for ligestilling
2804092_0015.png
3. Inspiration til initiativer, der fremmer ligestilling i brug af sundhedsydelser og sundhed generelt
I Sønderborg Kommune styrker netværk og
erfaringsudveksling nybagte fædre i farrollen
I Sønderborg Kommune har man succesfuldt tilbudt nybagte fædre forløbet ”Far på Færde”,
som fokuserer på at give mænd på barsel mulighed for samvær og erfaringsdeling med andre
nybagte fædre.
Hvad er baggrunden for og formålet med initiativet?
At blive forældre er en stor livsomvæltning. Op mod
7-8 pct. af nybagte fædre rammes af fødselsdepression.
Samtidig tager flere fædre barselsorlov og ønsker at
være en større del af deres barns første leveår, ligesom
flere nybagte fædre efterspørger tilbud, som handler
om farrollen for småbørn. Derudover viser forskning,
at fædres øgede involvering i familien og børnenes
udvikling har positiv betydning gennem hele livet
både for mændene selv, deres børn og samlever. På
den baggrund har Sønderborg Kommune set et behov
for at udvikle et program for fædre, der kan forebygge
forekomsten af fødselsdepression samtidig med, at det
imødekommer de nybagte fædres efterspørgsel.
Ideen til udviklingen af tilbuddet kom på baggrund af
erfaringsudvekslinger i Region Syddanmarks ER-
FA-gruppe for far-ambassadører og bygger samtidig
på materiale fra det landsdækkende projekt ”Far for
Livet”. Tilbuddet er målrettet fædre på barsel med
børn i alderen 0-18 måneder, som gerne vil deltage i
aktiviteter og fællesskab med andre fædre med helt
små børn. Tilbuddet finansieres med midler fra Forum
for Mænds Sundhed og Nordea Fonden og faciliteres af
Sønderborg Kommunes sundhedspleje i tæt samarbej-
de med Sønderborg Bibliotek.
15
Inspirationskatalog: Ligestillingsredegørelserne for 2023
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Ligestillingsredegørelser 2023 – Hovedrapport, fra ministeren for ligestilling
2804092_0016.png
3. Inspiration til initiativer, der fremmer ligestilling i brug af sundhedsydelser og sundhed generelt
Hvad indeholder initiativet?
’Far på Færde’ forløber over to en halv måned, hvor
fædre helt uforpligtende kan mødes med andre fædre
en gang om ugen på Sønderborg Bibliotek. For at gøre
opmærksom på tilbuddet informerer Sønderborg
Kommune om tilbuddet allerede i forbindelse med
sundhedsplejerskernes graviditetsbesøg hos familien.
Sundhedsplejersken uddeler flyers med programmet
og opfordrer fædrene til at deltage i arrangementerne.
Derudover reklamerer kommunen også på deres Face-
bookside og har indspillet radioindslag for at nå ud til
så mange fædre som muligt.
Hver anden uge er der ikke et på forhånd fastlagt
program men åbent for, at fædre kan mødes til uformel
dialog. De øvrige uger er der et planlagt program, hvor
enten sundhedsplejen eller biblioteket udvælger en
række emner, som er fokus for mødet. Til arrangemen-
ter med oplægsholder og fast program deltager der
typisk mellem 8-15 fædre. Oplæggene kan blandt andet
omhandle:
erfaringer som far. Derfor understreger Sønderborg
Kommune, at det er vigtigt, at oplægsholderne selv er
fædre, da de vurderer, at fædrene kan kommunikere
til ligesidede fædre på en anden måde end kvindelige
oplægsholdere. For eksempel var en tidligere oplægs-
holder naturvejleder, og arrangementet omhandlede
erfaringer ved at have små børn med i naturen. Et
andet arrangement blev afholdt af en kok, hvor der var
fokus på madlavning.
Sang og musik for små børn
Bogpusher for babyer
Lege med rim og remser
Tumlastik (babygymnastik)
Førstehjælpskursus til børn.
Sønderborg Kommune påpeger, at det er vigtigt, at
tilbuddet centrerer sig om levede erfaringer blandt
fædre. Derfor er fokus ved aktiviteterne, at alle oplægs-
holdere selv er fædre, der kan formidle og forklare egne
Virker initiativet?
Sønderborg Kommune har endnu ikke data på effekten
af initiativet men oplever, at fædrene er glade for at
mødes og bliver inspireret af hinanden – blandt andet
til nye aktiviteter og lege med deres børn. Kommunen
oplever, at der især er stor deltagelse på de dage, hvor
der er planlagt program. Derudover ser kommunen, at
mange af fædrene danner relationer og mødes uformelt
uden for de planlagte arrangementer på biblioteket.
Det er kommunens forventning, at efterspørgslen for
tilbuddet vil stige, og at endnu flere vil deltage på det
kommende efterårshold i forbindelse med indførsel af
øremærket barsel til mænd. Intentionen er at fortsæt-
te tilbuddet og at finde flere fædre, der har lyst til at
facilitere et fællesskab og dele ud af deres erfaringer
som nybagt far.
16
Inspirationskatalog: Ligestillingsredegørelserne for 2023
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Ligestillingsredegørelser 2023 – Hovedrapport, fra ministeren for ligestilling
2804092_0017.png
3. Inspiration til initiativer, der fremmer ligestilling i brug af sundhedsydelser og sundhed generelt
Målrettet forløb bekæmper mistrivsel og øger
livstilfredsheden blandt mænd på Syddjurs
Syddjurs Kommune har i en årrække arbejdet med indsatsen ’Kom Videre Mand’, der tilbyder
et gruppeforløb til mænd, der står i en krise og har brug for hjælp til at ”komme videre”. Syd-
djurs Kommune ønsker med forløbet at forebygge mistrivsel gennem fællesskab. Indsatsen er
et videnskabeligt udviklet koncept, der tilbydes i flere kommuner landet over.
Hvad er baggrunden for initiativet?
Flere undersøgelser viser, at flere mænd end kvinder
ikke får den nødvendige støtte og hjælp i sundheds-
sektoren, som de kan have behov for. For eksempel
går færre mænd til lægen, færre mænd er i behandling
for depression, ligesom mænd kan have sværere ved at
tale om de udfordringer, de har nært på livet. Syddjurs
Kommune besluttede derfor i 2017 at afprøve den na-
tionale indsats ’Kom Videre Mand’, som er udviklet af
Frivilligcentre og Selvhjælp Danmark og SUS – Socialt
Udviklingscenter – med økonomisk støtte fra Socialmi-
nisteriet. Formålet med afprøvningen var at forbedre
mænds livskvalitet og mindske mistrivsel for derigen-
nem at øge ligestillingen på sundhedsområdet blandt
kommunens borgere.
Forløbet er et gratis gruppeforløb med otte deltage-
re per hold, som kommunen tilbyder til mænd, der
har udfordringer tæt på livet – for eksempel stress,
arbejdsløshed, skilsmisse, ensomhed, identitetskrise.
Formålet er at få mænd til at mødes om det, der kan
være udfordrende i livet, hvor mændene kan møde an-
dre ligesindede mænd, som de kan spejle sig i, og hvor
man forstår hinandens problematikker.
17
Inspirationskatalog: Ligestillingsredegørelserne for 2023
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Ligestillingsredegørelser 2023 – Hovedrapport, fra ministeren for ligestilling
2804092_0018.png
3. Inspiration til initiativer, der fremmer ligestilling i brug af sundhedsydelser og sundhed generelt
Hvad indeholder initiativet?
Gruppeforløbet varer otte uger med et ugentligt møde,
der faciliteres af to mandlige, frivillige gruppeledere.
Syddjurs Kommune bistår de frivillige instruktører
med planlægning og facilitering af forløbene, ligesom
de står for at rekruttere deltagere. Syddjurs Kommune
har gennemført otte forløb siden 2017.
Emnerne bliver behandlet gennem samtaler og sam-
arbejdsøvelser. Eksempelvis har deltagere i en sam-
arbejdsøvelse skulle bygge en bestemt struktur af le-
goklodser, uden at de må kommunikere med hinanden.
Hver deltager har sine egne brikker, og strukturerne
kan kun bygges færdige, hvis deltagerne deler ud af de-
res egne brikker i bytte for andre. Pointen med øvelsen
er at give deltagerne en oplevelse af, at de har evnen til
give noget videre af det, de har. Andre øvelser er sam-
talebaserede og træner deltagerne i at tale om følelser,
som kan være svære at sætte ord på, ligesom de øver
sig i at anerkende hinanden. På den måde opdager
deltagerne, hvad de selv kan bidrage med. Derudover
bidrager de forskellige øvelser til det overordnede mål
om, at deltagerne skaber tætte relationer til hinanden,
som de kan tage med ud i deres øvrige liv.
Målrettet rekruttering
Syddjurs Kommune anvender tre informationskanaler
til at gøre borgerne opmærksomme på tilbuddet. Kom-
munen laver opslag i lokale bygrupper på Facebook,
der er reklamer om forløbet i lokalavisen og derudover
oplyser sundhedsfagligt personale og almen praksis
potentielle deltagere om forløbet. Det er kommunens
oplevelse, at de gennem disse differentierede infor-
mationskanaler får spredt budskabet om forløbet til
potentielle deltagere, som ellers havde været svære at
komme i kontakt med.
Gruppeøvelser
Uddannelse og frivilligpleje af
gruppeledere
Hver uge behandler instruktørerne et nyt emne. Under
forløbet behandles emner som:
At finde fokus og få overblik
Skabe gode relationer
Blive bedre til svære samtaler
Få vækket sine ressourcer og få mere livskraft
Styrke deltagernes evne til at takle svære
livssituationer.
Syddjurs Kommune peger på, at en stor del af deres
succes med forløbet skyldes, at kommunen følger
forløbene tæt og understøtter de frivillige gruppelede-
re. Gruppelederne bliver uddannet i konceptet og i at
tale med sårbare mennesker på et todages kursus, som
faciliteres af Selvhjælp Danmark.
Virker initiativet?
En evaluering blandt tre kommuner af konceptet for
’Kom Videre Mand’ viste i 2016, at den gennemsnitli-
ge deltagers livstilfredshed stiger med 43 pct. efter at
have deltaget i forløbet
2
. Syddjurs Kommune ser en
tilsvarende positiv effekt hos deltagerne og vurderer, at
forløbet har en markant sundhedsmæssig gevinst for
borgerne og for samfundet. De ser en tydelig positiv
virkning ved, at mændene danner varige relationer
med de øvrige deltagere og oplever, at deltagerne fort-
sætter med at mødes i private netværk efter forløbets
afslutning.
Derudover bliver hvert gruppeforløb evalueret med
WHO-5 trivselsindekset, hvor der foretages en måling
før og efter borgerne starter på forløbet. Her kan
Syddjurs Kommune se, at borgerne tydeligt rykker
sig i retning af bedre trivsel. Ved afslutningen af hvert
forløb gennemgår kommunen desuden resultaterne af
de to målinger med hver deltager, hvor deltagerne ud-
trykker en generel større tilfredshed med livet, og at de
har fået bedre relationelle kompetencer og overskud.
Det tolker Syddjurs Kommune som, at forløbet er med
til at understøtte en fremgang frem for forværring i
mental trivsel og derigennem forebygger psykiske diag-
noser som for eksempel angst og depression, hvilket de
vurderer udgør en vigtig sundhedsmæssig markør.
2
https://www.sus.dk/wp-content/uploads/2022/11/Kom-Videre-Mand.pdf
18
Inspirationskatalog: Ligestillingsredegørelserne for 2023
LIU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 21: Ligestillingsredegørelser 2023 – Hovedrapport, fra ministeren for ligestilling
2804092_0019.png
Publikationen er udarbejdet af
Rambøll Management Consulting for
Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet
Design: Rambøll Management Consulting
Fotos: Adobe Stock