Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del Bilag 94
Offentligt
Folketingets Kulturudvalg KUU
BORNHOLMS HAVNE
Et stykke kulturhistorie med et fremadskridende
forfald - og et kæmpe udviklingspotentiale
MARTS 2024
Allinge havn efter stormflodskatastrofen i 1872. Den danske stat hjalp Allinge-Sandvig Kommune
med genopbygningen.
Livet på Allinge havn en sommermorgen i 1910, hvor fiskerne er kommet ind med fangsten.
Molen i Allinge som den tager sig ud i februar 2024. Til juni skal der afholdes Folkemøde på dette
sted.
HAVNENE ER BORNHOLMS
GULDKLUMPER
Havnene på Bornholm er noget af øens vigtigste DNA. Det er her man møder Bornholm første
gang - det er på havnen man kan se musklerne i den grønne omstilling i Østersøen, det er på
havnen der er Folkemøde, det er på havnen bornholmerne møder hinanden og på havnen
turisterne møder Bornholms historie. Havnene har det imidlertid meget svært. Der er et
fremadskridende nedbrud af et væsentligt stykke Bornholmsk kulturhistorie. Der er imidlertid ikke
offentlige eller private økonomiske muskler på Bornholm til at bevare værdierne - og der er slet
ikke økonomi til at dyrke de meget store udviklingspotentialer, som havnene byder på. Ligenu er
dele af Allinge havn eksempelvis spærret af, da kajen langs Havnegade er i fare for at skride ned.
Det er dette sted, som under folkemødet summer af havneliv, debat og glade mennesker.
Det er fælles for alle de omtalte havneforslag, at der stort set ikke er knyttet indtægter af betydning
til deres drift. Den havneafgift som lystsejlerne repræsenterer, kan på ikke engang finansiere de
nødvendige løbende reparationer.
Denne rapport er tænkt som et overblik over havnenes investeringsbehov og en sammenfatning af
deres mange udviklingspotentialer.
INVESTERINGSOVERSIGT
Rønnes havnefront
Nørrekås
Hasle
Sandvig
Allinge
Tejn
Gudhjem
Svaneke
Nexø
Generelt
Havnepromenade/honnørkaj
Havneværker/bagland
Reparation
Sten i bassin efter storm / Udvikling af havn
Granithavnens kulturhistorie
Reparation
Granithavnens kulturhistorie
Havnebryggen
Ombygning af bygennemfart + Nexø mole
Investering i strøm
52
28
3
3
15
7
10
3
21
5
147
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Henvendelse af 21/3-24 fra Bornholms Regionskommune om anmodning om foretræde vedrørende status på de gamle bornholmske granithavne
RØNNES HAVNEFRONT - OG PORTEN
TIL RESTEN AF BORNHOLM
Som øens største by - og porten til resten af Bornholm - så mangler Rønne noget mere Bornholm.
Mange turister bruger byen som gennemfart for at komme ud på det
“rigtige”
Bornholm. Især er
havneområdet ret anonymt og udnytter ikke de rekreative muligheder, der kan opstå imellem
vandet og middelalderbyen. Det er da også en meget smal sprække der i det hele taget er åben i
havnen, som skal rumme den effektive færgedrift til omverdenen og en ambitiøs satsning på den
grønne omstilling i Østersøen. I den smalle sprække indenfor rammerne af erhvervshavnen er det
muligt at etablere en smuk havnepromenade langs Munch Pedersens Vej - og der er mulighed for
at udforme en mere attraktiv honnøjkaj, hvor byen kan tage imod større skoleskibe og Dannebrog.
Investering: 52 mio.
Borgerne i Rønne vil gerne cykle langs vandet - det vil cykelturisterne også når de skal til eller fra
færgen. På tegningen ses et forslag til havnepromenade langs Munch Pedersens Vej.
Rønne skylder vandet sin eksistens, placering og rigdom. Tidligere var vandet og havnen en
integreret del af by- og havnelivet.
NØRREKÅS - BYENS BLÅ FRITIDSMEKKA
Erhvervshavnen i Rønne skal i videst muligt omfang friholdes for fritidsfartøjer, som koncentreres i
Nørrekås. Her er der et investeringsbehov i havneværker og i baglandet, således at stedet kan
videreudvikles som det charmerende blå fritidsmiljø i Rønne.
Investering: 28 mio.
På grund af færgetrafikken i Rønne havn, skal fritidssejlads begrænses til et minium, og henvises
til Nørrekås. Derimod er det foreneligt med erhvervs- og færgetrafik, at der opgraderes en bynær
honnørkaj hvor skoleskibe og Dannebrog kan lægge til.
Solnedgang over Nørrekås.
Istandsættelsen af Hasle havn blev starten på et udviklingsprojekt.
HASLE - TRANSFORMATION FRA
FISK TIL REKREATION
Havnen i Hasle er istandsat med midler fra staten og RealDania i perioden fra 2011 - 2014. Der
udestår forskellige investeringer på havnen i form af forbedringer af havneværker mv.
Investering: 3 mio.
SANDVIG - FRA GRANITHAVN
TIL STENDEPOT
Havnebassinet i Sandvig fyldt med sten, der er skyllet ind over molen. Det betyder at
havnebassinet idag er uden vanddybte og således uden mulighed for anløb.
Investering: 3 mio.
TEJN - NORDLANDETS ERHVERVSHAVN
Ydermolerne i Tejn har det svært og skal genoprettes for at opretholde havnens erhvervsfunktion.
Investering: 7 mio.
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 94: Henvendelse af 21/3-24 fra Bornholms Regionskommune om anmodning om foretræde vedrørende status på de gamle bornholmske granithavne
ALLINGE - EN KULTURHISTORISK RAMME GENBRUGT SOM DEMOKRATISK
UDVIKLINGSPLATFORM
Havnen i Allinge er et væsentligt stykke Bornholmsk kulturhistorie. Granithavnen er imidlertid under
kraftigt nedbrud. Der er skader på svenskemolen og kajerne langs Havnegade. Det sidste er
problematisk i relation til Folkemødet, da netop disse havnearealer har en væsentlig betydning og
funktion. I øjeblikket er arealerne afspærret af frygt ned nedskrivning.
Investering: 15 mio
Johanne er landets ældste skonnert, som har været med til Folkemøderne fra starten. Til hverdag
pryder skonnerten by- og havnebilledet i Nakskov, og til folkemødet er skibet rammen om debatter
om udkanter, provins og udligning. Her ses skibet ved kajen i Allinge som ikke har det så godt.
Kajen langs Havnegade i Allinge februar 2024 - afspærret på grund af nedstyrtningsfare.
GUDHJEM - PORTEN TIL DANMARKS
ØSTLIGSTE FORPOST
Havnen i Gudhjem er ligesom Allinge en granithavn med en væsentlig kulturhistorie. I dag har den
betydning som anløbshavn for Christiansøfarten, og chalupper med krydstogtsgæster fra skibe der
ankrer på redden.
Investering: 10 mio
Danmarks eneste bjergby - starter og slutter på havnen i Gudhjem.
Stormflodsødelæggelser på havnen i Gudhjem.
NEXØ - BORNHOLMS NÆSTSTØRSTE
BY I GOD UDVIKLING
Bygennemfarten i Nexø bringer den gennemkørende trafik indigennem byen og ned forbi havnen -
især det vigtige fixpunkt imellem bykerne og havn. Bygennemfarten foreslås at få et hovedeftersyn
med fokus på sikkerhed, arkitektur og cykelforhold. Strækningen fra Netto til Pilebrovej er 1,4
kilometer, og kan blive et godt visitkort for Nexø - især hvis der bliver gjort en ekstra indsats for at
formidle de spændende ting undervejs - tilført Nexø sandsten og bornholmsk røn i passende
mængder i bybilledet.
Bygennemfarten i Nexø trafiksaneret og indrettet i respekt for stedets fortælling.
Ekskursionsdeltagerne på besigtigelse af de bornholmske havne mandag d. 26. februar 2024
Bendt Kjøllers foto fra havnen i Allinge 1892.