De arkæologiske museers kommentar til museumsreformen vedrørende beredskab
for varetagelse af det arkæologiske kapitel 8 ansvar
af Anne Cathrine Lorentzen (Museet Sønderskov), Anne Dorthe Holm (Vendsyssel Historiske Museum), Axel Johnsen (Museum Sønderjylland), Brian
Wiborg (Viborg Museum), Broder Berg (Vesthimmerlands Museum), Claus Kjeld Jensen (Vardemuseerne), Esben Aarsleff (Museum Nordsjælland),
Eskil Vagn Olsen (Museum Vestsjælland), Flemming Hedegaard Larsen (Vejlemuseerne), Hanne Thomsen (De Kulturhistoriske Museer Holstebro),
Henrik Harnow (Museum Odense), Jacob Bjerring-Hansen (Bornholms Museum), Jesper Bækgaard (Museum Østjylland), Jesper Hansen (Museum
Sydfyn), Jytte Nielsen (Museum Thy), Keld Møller Hansen (Museum Sydøstdanmark), Kristine Holm-Jensen (Museum Midtjylland), Lars Christian
Nørbach (Nordjyske Museer), Lene Høst-Madsen (Museum Skanderborg), Mads K. Holst (Moesgaard museum), Mads Thernøe (Kroppedal Museum),
Marius Hansteen (Kunst og Historie), Merete Bøge Pedersen (Museum Horsens), Merete Jankowski (Museum Vest), Mette Bjerrum Jensen
(Ringkøbing Fjord Museer), Mette Ladegaard Thøgersen (Østfyns Museer), Morten Thomsen Højsgaard (ROMU), Ole Nielsen (Museum Silkeborg),
Peer henrik Hansen (Langelands Museum), Per Lunde Lauridsen (Museum Salling), Peter Thor Andersen (Øhavsmuseet) og Ulla Schaltz (Museum
Lolland-Falster).
Denne henvendelse kommer fra samtlige de arkæologiske museer, som har til opgave at drive landarkæologi.
Henvendelsen har baggrund i en bekymring over, at rapporten ”Anbefalinger til en reform af statsanerkendte museers
opgaver og tilskud” om fordeling af statens tilskud til de statsanerkendte museer har udeladt det landsdækkende
ansvarsområde og beredskab for arkæologien som parameter for tildeling af statstilskud. Begrundelsen er, at den
bygherredrevne arkæologi kan dække beredskabet.
Intet er mere forkert. Grundet stor variation i udgravningsaktiviteten melder flere museer, at der ofte er et underskud
på den lovpligtige arkæologiske virksomhed. Den bygherrefinansierede arkæologi hverken kan eller må dække
museernes udgifter til den daglige sagsbehandling og påkrævede forskningsindsats. Midlerne hertil skal hentes i
driften. Derfor skal varetagelsen af den meget omfattende arbejdsopgave på vegne af kulturministeren naturligvis også
anerkendes i den kommende tilskudsstruktur på linje med ansvarsområder som kulturhistorie, kunsthistorie og
naturhistorie.
Vi forstår ikke, hvorfor man i de fremlagte anbefalinger til museumsreformen, ikke tager hensyn til den meget
omfattende arbejdsopgave, der følger med at varetage museumslovens bestemmelser om jordfaste fortidsminder på
vegne af staten.
Vi foreslår at staten særligt afsætter midler til et fast tilskud de arkæologiske museer til den store opgave, det er at
opretholde det arkæologiske beredskab på landets 27 juridiske udgravningsenheder. Beløbet til museerne skal stå i
forhold til de krav, der stilles fra Slots- og Kulturstyrelsen til det arkæologiske beredskab.
Baggrund
Der er i alt 27 juridiske udgravningsenheder på landarkæologien i Danmark. Da flere museer har valgt at samarbejde
om opgaven varetages den samlede arkæologi af 32 statsanerkendte, kulturhistoriske museer. De dækker tilsammen
hele landet som et samlet arkæologisk beredskab. Museerne udfører samme opgave, men der er meget store
forskellige i geografi, demografi, antal af sager og byggeaktivitet. Gennem den såkaldte kapitel 8 arkæologi
sagsbehandler museerne byggesager, og de sikrer, at landets bygherrer i forbindelse med anlægsarbejder ikke volder
skade på umistelig kulturarv. Hertil varetager fem museer det marinarkæologiske ansvar. Alle arkæologiske museer
bistår med registrering og vurdering af, hvilke fund, der skal sendes videre til danefæbehandling på Nationalmuseet.
I de seneste 15 år har den arkæologiske opgave i høj grad været med til at forme det danske museumslandskab. I takt
med de stigende krav, ikke mindst til den bygherrefinansierede arkæologi, har museerne gjort sig i stand til effektivt og
professionelt at løfte opgaverne. Inden for det arkæologiske felt har nogle museer valgt fusion som løsning, andre har
slået sig sammen i juridiske samarbejder.
Opgavens omfang
Der stilles en række særskilte krav til museernes opgaveløsning på det arkæologiske område. Museumslovens
arkæologiske bestemmelser er flere og mere komplekse end for andre faggrene. Kompleksiteten fremgår af
paragrafferne i Museumslovens kap. 8 og Museumsbekendtgørelsen. De arkæologiske sagsbehandlere forvalter efter i
alt 13 paragraffer.