Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del Bilag 41
Offentligt
2796706_0001.png
Bekendtgørelse om redaktionel produktionsstøtte til ugeaviser
I medfør af § 5 a, stk. 5 og § 16 a, stk. 1-2 i lov nr. 1604 af 26. december 2013 om
mediestøtte, som ændret ved lov nr. [XXXX] af [DAG.] [MÅNED] 202[X], fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på tilskud, der efter ansøgning ydes til trykte og
digitale skrevne lokale ugeaviser, der har et indhold, som er redigeret til et lokalt dansk
publikum, formidler selvstændigt journalistisk bearbejdet stof og har det blandede indhold,
der karakteriserer ugeaviser, og som hidrører fra forskellige kilder.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Ugeavis: Selvstændig trykt eller digital lokal ugeavis eller ugeavislignende publikation
inklusiv alle de tilknyttede platforme og versioner.
2) Trykt ugeavis: En periodisk udgivelse, der udkommer minimum 44 gange årligt, og som
distribueres til et bredere publikum på trykt papir eller lignende materiale, såsom avispapir,
indeholdende skrevne artikler, nyheder, annoncer og andre opdateringer af interesse for det
lokale samfund eller den pågældende lokale målgruppe og kan indeholde tekst, billeder m.v.
3) Digital ugeavis: En periodisk udgivelse eller version af ugeavisen, der udkommer eller
stilles til rådighed for brugerne minimum 44 gange årligt, og som distribueres til et bredere
publikum elektronisk via internettet eller andre digitale platforme, indeholdende skrevne
artikler, nyheder, annoncer og andre opdateringer af interesse for det lokale samfund eller
den pågældende lokale målgruppe og kan understøttes af billeder, lyd, videoindhold m.v.
4) Udgiver: Den privatretlige juridiske person eller personligt ejede virksomhed, der driver
virksomhed med det formål at publicere og distribuere trykte og digitale ugeaviser og
ugeavislignende publikationer på en regelmæssig basis og er registreret som aktiv i Det
Centrale Virksomhedsregister (CVR), herunder foreninger, fonde og selvejende
institutioner.
5) Blog og debatforum: Opinions-, holdnings- og livsstilsformat mv., hvor der ikke sker en
forhåndsredigering, redaktionel udvælgelse eller lignende, og hvis indhold ikke kan
karakteriseres som redaktionelt.
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 41: Orientering om udkast til bekendtgørelser til L 36
2796706_0002.png
6) Lokal ugeavis: En ugeavis hvis indhold overvejende er af interesse for beboere i et
geografisk afgrænset lokalt område såsom en kommune, et bymæssigt kvarter eller et
naturligt handelsdistrikt m.v.
7) Geografisk område: Et afgrænset lokalt område såsom en kommune, et bymæssigt
kvarter eller et naturligt handelsdistrikt m.v., som ved ansøgning angives som ugeavisens
dækningsområde.
8) Redaktionelle omkostninger: Omkostninger, der er forbundet med produktion af
redaktionelt indhold til den pågældende ugeavis.
Kapitel 2
Støttebetingelser
§ 3.
Tilskud efter § 1 kan alene ydes til ugeaviser, der ikke samtidig modtager tilskud i
form af redaktionel produktionsstøtte, jf. §§ 3-4, redaktionel produktionsstøtte til
publicistiske magasiner, jf. § 5 b, eller etableringsstøtte, jf. § 7, i lov om mediestøtte, eller
tilskud efter lov om distributionstilskud til visse periodiske blade eller tidsskrifter.
Stk. 2.
Der ydes ikke støtte til:
1) Ugeaviser ejet af virksomheder, som helt eller delvis er statsejede, eller hvor driften i
langt overvejende grad er direkte finansieret af offentlige midler.
2) Ugeaviser, hvis hovedformål er kommerciel reklame.
3) Ugeaviser, hvor der er en direkte tilknytning mellem det redaktionelle stof og
annoncerne.
4) Ugeaviser med anden interessefremmende karakter, herunder lokale turisme- og
erhvervsblade m.v., eller publikationer fra foreninger og organisationer.
5) Blogs eller debatfora, der ikke er tilknyttet en ugeavis.
6) Statslige myndigheder og statsfinansierede selvejende institutioner, der er omfattet af § 2,
stk. 1, nr. 1 og 2, i bekendtgørelse nr. 116 af 19. februar 2018 om statens regnskabsvæsen
mv., kommuner og regioner, kommunale og regionale organisationer og selskaber mv., som
er oprettet i henhold til lov om kommunernes styrelse, eller institutioner hvor statslige,
regionale eller kommunale tilskud til drift udgør over halvdelen og forventes vedvarende at
dække halvdelen eller mere af institutionens ordinære driftsudgifter. Redaktionel
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 41: Orientering om udkast til bekendtgørelser til L 36
2796706_0003.png
produktionsstøtte betragtes ikke som tilskud til institutioners, organisationers eller
selskabers drift.
7) Ugeaviser, hvis indhold efter en konkret vurdering fra Medienævnet anses for i
overvejende grad at være automatisk genereret uden egentlig selvstændig redaktionel
behandling.
§ 4.
Det er en betingelse for at opnå tilskud, jf. § 1, at en ugeavis
1) er en selvstændig ugeavis med en ansvarshavende redaktør,
2) er en lokal ugeavis,
3) på redaktionen har redaktionelle medarbejdere, som sammen med den ansvarshavende
redaktør udgør minimum 0,5 lønnet redaktionelt årsværk,
4) har et indhold, hvor mindst 25 pct. af det samlede indhold er redaktionelt stof i form af
artikler m.v.,
5) i det redaktionelle stof dækker flere forskellige emner,
6) i det redaktionelle stof behandler nyhedsstof overvejende i form af lokalt stof,
7) har et indhold, hvor mindst 33 pct. af det redaktionelle stof er selvstændigt journalistisk
bearbejdet med henblik på offentliggørelse i den pågældende ugeavis,
8) udkommer i ny udgave minimum 44 gange årligt, og
9) er omfattet af Pressenævnets kompetence eller på ansøgningstidspunktet er anmeldt hos
Pressenævnet.
Stk. 2.
Ved vurderingen af, om en ugeavis er en selvstændig ugeavis, jf. stk. 1, nr. 1,
lægges der bl.a. vægt på, at
1) ugeavisens redaktionelle stof har en specifik og selvstændig værdi for ugeavisen, og
2) ugeavisen har et selvstændigt brand.
Stk. 3.
Ved en vurdering af, om ugeavisen er lokal, jf. stk. 1, nr. 2, lægges der bl.a. vægt
på, at
1) en væsentlig andel af det redaktionelle stof behandler lokale forhold i det pågældende
geografiske område,
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 41: Orientering om udkast til bekendtgørelser til L 36
2796706_0004.png
2) en væsentlig andel af det selvstændigt journalistisk bearbejdede stof behandler lokale
forhold i det pågældende geografiske område,
3) der i ugeavisen jævnligt optræder redaktionelt stof fra hele det pågældende geografiske
område, og
4) ugeavisens brand og profil afspejler, at der er tale om en lokal ugeavis fra det pågældende
geografiske område.
Stk. 4.
I opgørelsen af de redaktionelle årsværk, jf. stk. 1, nr. 3, indgår lønnede
indholdsproducerende medarbejdere, herunder lønnede praktikanter samt redaktionelle
ledere med kreativ redaktionel slutproduktion til den pågældende ugeavis. Et redaktionelt
årsværk kan bestå af flere medarbejdere. Freelancemedarbejdere tæller ikke med ved
opgørelsen af redaktionelle årsværk.
Stk. 5.
Ved redaktionelt stof, jf. stk. 1, nr. 4, forstås indhold, der ikke er annoncer.
Andelen af redaktionelt stof opgøres som et gennemsnit over tre fortløbne udgivelser eller
versioner af ugeavisen. Ved vurderingen af digitale ugeavisers indhold sker opmålingen på
baggrund af ugeavisens wireframe.
Stk. 6.
Ved flere forskellige emner, jf. stk. 1, nr. 5, forstås redaktionelt stof om f.eks.
kultur, politik, samfund m.v. fra det pågældende geografiske område.
Stk. 7.
Ved lokalt stof, jf. stk. 1, nr. 6, forstås et indhold, som handler om lokale forhold,
og som derfor kan have en særlig interesse for befolkningen i det pågældende geografiske
område samt de umiddelbart tilgrænsende områder.
Stk. 8.
Ved selvstændigt journalistisk bearbejdet stof med henblik på offentliggørelse i
den pågældende ugeavis, jf. stk. 1, nr. 7, forstås produktion af indhold, der er aftalt med
ugeavisen, og som er initieret, igangsat, udført af eller for, publiceret i og betalt af
ugeavisen. Klummer, kommentarer, blogindlæg m.v. som leveres uden betaling kan tælles
med som selvstændigt journalistisk bearbejdet stof, såfremt den pågældende bidragsyder er
fast tilknyttet ugeavisen.
Stk. 9.
Ved en ny udgave, jf. stk. 1, nr. 8, forstås en trykt udgivelse eller en digital version
af ugeavisen, som stilles til rådighed for brugerne, og som indeholder mindst 10 artikler i
form af redaktionelt stof, der adskiller sig fra tidligere publicerede artikler i ugeavisen. En
trykt udgivelse eller digital version, som ikke indeholder 10 nye artikler som omhandlet i 1.
pkt., kan alligevel tælles med som en ny udgave efter stk. 1, nr. 8, hvis den sammen med
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 41: Orientering om udkast til bekendtgørelser til L 36
2796706_0005.png
den foregående og den efterfølgende udgivelse eller version i gennemsnit har mindst 10 nye
artikler.
Kapitel 3
Administration, ansøgning og dokumentation
§ 5.
Medienævnet varetager administrationen af tilskud, træffer afgørelse, samt fører
kontrol og tilsyn efter denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Slots- og Kulturstyrelsen stiller sekretariatsbistand til rådighed for Medienævnet.
§ 6.
Tilskud ydes på baggrund af en ansøgning. Ansøgningen indsendes ved anvendelse af
den digitale selvbetjeningsløsning, som Slots- og Kulturstyrelsen stiller til rådighed.
Ansøgninger, der ikke indgives ved denne form for digital selvbetjening, afvises af
Medienævnet, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Medienævnet fastsætter en frist for indgivelse af ansøgning efter denne
bekendtgørelse. Ansøgninger, som modtages efter den fastsatte frist, tages ikke i
betragtning.
Stk. 3.
Hvis Medienævnet finder, at der foreligger særlige forhold, der gør, at ansøger ikke
må forventes at kunne anvende digital selvbetjening, kan Medienævnet tilbyde, at
ansøgningen kan indgives på anden måde end ved digital selvbetjening efter stk. 1.
Medienævnet bestemmer, hvordan en ansøgning omfattet af 1. pkt. skal indgives, herunder
om den skal indgives mundtligt eller skriftligt.
Stk. 4.
En digital ansøgning anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for
Medienævnet.
Stk. 5.
Inden for den fastsatte frist, jf. stk. 2, kan der indsendes én ansøgning per ugeavis.
§ 7.
Ved ansøgning, jf. § 6, stk. 1, skal ansøger oplyse
1) om det publicistiske magasin oppebærer redaktionel produktionsstøtte, redaktionel
produktionsstøtte til publicistiske magasiner eller etableringsstøtte i henhold til lov om
mediestøtte, eller tilskud efter lov om distributionstilskud til visse periodiske blade eller
tidsskrifter, jf. § 3, stk.1,
2) om ugeavisen er ejet af virksomheder, som helt eller delvis er statsejede, eller hvor
driften i langt overvejende grad er direkte finansieret af offentlige midler jf. § 3, stk. 2, nr. 1,
eller er omfattet af § 3, stk. 2, nr. 6,
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 41: Orientering om udkast til bekendtgørelser til L 36
2796706_0006.png
3) om virksomheden og ugeavisen finansieres af offentlige midler og i givet fald med
hvilken andel,
4) om ugeavisens hovedformål er kommerciel reklame, jf. § 3, stk. 2, nr. 2,
5) om der i ugeavisen er en direkte tilknytning mellem det redaktionelle stof og annoncerne,
jf. § 3, stk. 2, nr. 3,
6) om ugeavisen har anden interessefremmende karakter såsom lokale turisme- og
erhvervsblade eller publikationer fra foreninger og organisationer, jf. § 3, stk. 2, nr. 4 og
7) om ugeavisens indhold i overvejende grad er automatisk genereret uden egentlig
selvstændig redaktionel behandling, jf. § 3, stk. 2, nr. 7.
§ 8.
Ansøgere skal ud over de i § 7 anførte oplysninger indsende følgende:
1) Dokumentation for, at ugeavisen opfylder betingelserne i § 4, stk. 1, nr. 1-9.
2) En opgørelse over ugeavisens redaktionelle omkostninger opgjort i det seneste
regnskabsår, hvor der foreligger årsregnskab, jf. dog stk. 5.
Stk. 2.
Ugeaviser, hvor opgørelsen over de redaktionelle omkostninger udgør mindre end
285.000 kr., skal vedlægge en erklæring på tro og love om opgørelsens rigtighed.
Stk. 3.
Uanset stk. 2 kan Medienævnet kræve, at opgørelsen over de redaktionelle
omkostninger skal vedlægges en revisorpåtegnet erklæring, herunder i tilfælde, hvor den
faktiske støtte udgør 100.000 kr. eller derover.
Stk. 4.
Ugeaviser, hvor opgørelsen over de redaktionelle omkostninger udgør 285.000 kr.
eller derover, skal vedlægge en revisorpåtegnet erklæring. Den revisorpåtegnede erklæring,
skal til enhver tid følge bekendtgørelsen om godkendte revisorers erklæringer og de af
Medienævnet udarbejdede vejledninger herom.
Stk. 5.
Ugeaviser omfattet af § 12, stk. 2, skal i stedet for oplysningerne efter stk. 1, nr. 2,
indsende en opgørelse over ugeavisens budgetterede redaktionelle omkostninger i det
seneste år før tilskudsåret.
Stk. 6.
Medienævnet kan kræve, at opgørelsen, jf. stk. 1, nr. 2., skal vedlægges
grunddokumentation.
§ 9.
Det er en betingelse for at modtage støtte efter denne bekendtgørelse, at udgiver af
ugeavisen afgiver de nødvendige oplysninger til brug for fordelingen og udbetalingen.
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 41: Orientering om udkast til bekendtgørelser til L 36
2796706_0007.png
Stk. 2.
Rigtigheden af oplysningerne på den digitale ansøgning bekræftes ved digital
signatur.
§ 10.
Medienævnet kan af ansøger kræve de oplysninger, Medienævnet finder nødvendige
for behandlingen af ansøgningen.
Stk. 2.
Medienævnet kan fastsætte en frist for afgivelsen af oplysninger.
Stk. 3.
Såfremt Medienævnet ikke modtager tilstrækkelige oplysninger fra ansøger, kan
der gives afslag på ansøgningen.
§ 11.
Har en ugeavis én gang modtaget redaktionel produktionsstøtte, jf. § 1, registreres
ugeavisen som modtager af redaktionel produktionsstøtte til ugeaviser i Slots- og
Kulturstyrelsen.
Stk. 2.
Ved efterfølgende ansøgningsrunder skal ugeavisen, jf. stk. 1, alene indsende de
oplysninger, som fremgår af § 8, stk. 1, nr. 2, til brug for beregning af tilskuddet for året.
Kapitel 4
Udmåling af støtte
§ 12.
Tilskud beregnes i forhold til de enkelte ugeavisers redaktionelle omkostninger, og
det beløb, der i tilskudsåret er afsat til formålet på finansloven. Omkostningerne opgøres på
ansøgningstidspunktet på baggrund af det seneste regnskabsår, hvor der foreligger
årsregnskab.
Stk. 2.
For ugeaviser, der ikke er udkommet i hele det seneste regnskabsår, hvor der
foreligger årsregnskab, beregnes tilskud i stedet på baggrund af et revisorpåtegnet budget
for de redaktionelle omkostninger i det seneste år før tilskudsåret. Budgettet skal være
opdateret på baggrund af de faktiske omkostninger på ansøgningstidspunktet.
Stk. 3.
Medienævnet udarbejder en vejledning om, hvad der kan medregnes som
redaktionelle omkostninger.
§ 13.
Tilskud kan maksimalt udgøre 35 pct. af ugeavisens redaktionelle omkostninger og
maksimalt 350.000 kr. årligt.
Stk. 2.
Det samlede årlige tilskud udbetalt til en ugeavis efter denne bekendtgørelse kan
ikke udgøre mere end ugeavisens samlede redaktionelle omkostninger.
Stk. 3.
Tilskud ydes for et finansår.
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 41: Orientering om udkast til bekendtgørelser til L 36
2796706_0008.png
Kapitel 5
Udbetaling, tilsyn og sanktioner
§ 14.
Udbetaling af tilskud foretages, når Medienævnet har afsluttet behandlingen af årets
ansøgninger.
Stk. 2.
Tilskud kan udbetales ratevist.
Stk. 3.
Tilskud udbetales til udgivers NemKonto.
§ 15.
Det påhviler tilskudsmodtager straks at meddele Medienævnet, såfremt der sker
væsentlige ændringer i de oplysninger, der har dannet grundlag for tildeling af tilskud.
Stk. 2.
En ansøger og modtager af tilskud skal til enhver tid afgive de oplysninger, som
Medienævnet udbeder sig i forbindelsen med behandlingen af ansøgningen om tilskud, og
som er nødvendige for administration af tilskudsordningen efter denne bekendtgørelse.
§ 16.
Medienævnet fører tilsyn med ordningen herunder ved stikprøvekontrol ved
ansøgere af tilskud og modtagere af tilskud efter denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Medienævnet kan af tilskudsmodtager kræve de oplysninger, der er nødvendige for
at føre tilsyn og kontrol med udbetalt tilskud.
§ 17.
Medienævnet kræver udbetalt tilskud helt eller delvist tilbagebetalt og tilbagekalder
tilsagn om tilskud i tilfælde af, at
1) tilskudsmodtager har afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller har fortiet
væsentlige oplysninger i forbindelse med ansøgninger eller dokumentation, samt i tilfælde
hvor tilskudsmodtager ikke opfylder de betingelser, der er knyttet til tilskuddet, eller ikke
gennemfører de forudsatte aktiviteter, eller
2) ugeavisen eller udbyder ikke opfylder de i bekendtgørelsen fastsatte krav, herunder hvis
det pågældende ugeavis ved en efterfølgende klagesag hos Pressenævnet vurderes ikke at
være omfattet af Pressenævnets kompetence i støtteperioden, jf. § 4, stk. 1, nr. 9.
Stk. 2.
Medienævnet kan i umiddelbar forlængelse af en afgørelse efter stk. 1 fastsætte
skærpede vilkår for tilskud til en ugeavis, herunder om aflevering af redegørelser,
dokumentation m.v., hvis dette er nødvendigt for at forebygge yderligere overtrædelser.
Stk. 3.
Medienævnet vil bringe udbetaling af støtte til en ugeavis til ophør, hvis det ud fra
en samlet vurdering må anses for åbenbart, at grundlaget for støtte er bortfaldet.
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 41: Orientering om udkast til bekendtgørelser til L 36
2796706_0009.png
Kapitel 6
Klageadgang
§ 18.
Medienævnets afgørelser truffet efter denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed, jf. § 17 i lov om mediestøtte.
Kapitel 7
Ikrafttrædelsesbestemmelser
§ 19.
Bekendtgørelsen træder i kraft den [DATO].
[Hovedunderskriver]
/
[Medunderskriver]