Bekendtgørelse om redaktionel produktionsstøtte til ugeaviser
I medfør af § 5 a, stk. 5 og § 16 a, stk. 1-2 i lov nr. 1604 af 26. december 2013 om
mediestøtte, som ændret ved lov nr. [XXXX] af [DAG.] [MÅNED] 202[X], fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på tilskud, der efter ansøgning ydes til trykte og
digitale skrevne lokale ugeaviser, der har et indhold, som er redigeret til et lokalt dansk
publikum, formidler selvstændigt journalistisk bearbejdet stof og har det blandede indhold,
der karakteriserer ugeaviser, og som hidrører fra forskellige kilder.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Ugeavis: Selvstændig trykt eller digital lokal ugeavis eller ugeavislignende publikation
inklusiv alle de tilknyttede platforme og versioner.
2) Trykt ugeavis: En periodisk udgivelse, der udkommer minimum 44 gange årligt, og som
distribueres til et bredere publikum på trykt papir eller lignende materiale, såsom avispapir,
indeholdende skrevne artikler, nyheder, annoncer og andre opdateringer af interesse for det
lokale samfund eller den pågældende lokale målgruppe og kan indeholde tekst, billeder m.v.
3) Digital ugeavis: En periodisk udgivelse eller version af ugeavisen, der udkommer eller
stilles til rådighed for brugerne minimum 44 gange årligt, og som distribueres til et bredere
publikum elektronisk via internettet eller andre digitale platforme, indeholdende skrevne
artikler, nyheder, annoncer og andre opdateringer af interesse for det lokale samfund eller
den pågældende lokale målgruppe og kan understøttes af billeder, lyd, videoindhold m.v.
4) Udgiver: Den privatretlige juridiske person eller personligt ejede virksomhed, der driver
virksomhed med det formål at publicere og distribuere trykte og digitale ugeaviser og
ugeavislignende publikationer på en regelmæssig basis og er registreret som aktiv i Det
Centrale Virksomhedsregister (CVR), herunder foreninger, fonde og selvejende
institutioner.
5) Blog og debatforum: Opinions-, holdnings- og livsstilsformat mv., hvor der ikke sker en
forhåndsredigering, redaktionel udvælgelse eller lignende, og hvis indhold ikke kan
karakteriseres som redaktionelt.