Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del Bilag 41
Offentligt
2796705_0001.png
Bekendtgørelse om redaktionel produktionsstøtte til publicistiske
magasiner
I medfør af § 5 b, stk. 5 og § 16 a, stk. 1-2 i lov nr. 1604 af 26. december 2013 om
mediestøtte, som ændret ved lov nr. [XXXX] af [DAG.] [MÅNED] 202[X], fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på tilskud, der efter ansøgning ydes som
redaktionel produktionsstøtte til trykte og digitale publicistiske magasiner, der har et
indhold, som er redigeret til et bredere dansk publikum, formidler selvstændigt journalistisk
bearbejdet stof og har det alsidige og mangfoldige indhold, der karakteriserer publicistiske
magasiner, og som bidrager til den offentlige oplysning, meningsdannelse og debat.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Publicistisk magasin: Selvstændigt trykt eller digitalt magasin eller magasinlignende
publikation med publicistisk indhold inklusiv alle de tilknyttede platforme og versioner.
2) Trykt publicistisk magasin: En periodisk udgivelse, der udkommer minimum 6 gange
årligt, og som er redigeret til et bredere dansk publikum på trykt papir eller lignende
materiale, og som formidler et alsidigt og mangfoldigt indhold af samfundsmæssig, politisk
eller kulturel karakter, der bidrager til den offentlige oplysning, meningsdannelse og debat.
3) Digitalt publicistisk magasin: En periodisk udgivelse eller version af et publicistisk
magasin, der udkommer eller stilles til rådighed for brugerne minimum 6 gange årligt, og
som er redigeret til og distribueres til et bredere dansk publikum elektronisk via internettet
eller andre digitale platforme, og som formidler et alsidigt og mangfoldigt indhold af
samfundsmæssig, politisk eller kulturel karakter, der bidrager til den offentlige oplysning,
meningsdannelse og debat.
4) Udgiver: Den privatretlige juridiske person eller personligt ejede virksomhed, der driver
virksomhed med det formål at publicere og distribuere publicistiske magasiner og er
registreret som aktiv i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), herunder foreninger, fonde
og selvejende institutioner.
5) Blog og debatforum: Opinions-, holdnings- og livsstilsformat mv., hvor der ikke sker en
forhåndsredigering, redaktionel udvælgelse eller lignende, og hvis indhold ikke kan
karakteriseres som redaktionelt.
1
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 41: Orientering om udkast til bekendtgørelser til L 36
2796705_0002.png
6) Redaktionelle omkostninger: Omkostninger, der er forbundet med produktion af
redaktionelt indhold til det pågældende publicistiske magasin.
Kapitel 2
Støttebetingelser
§ 3.
Tilskud efter § 1 kan alene ydes til publicistiske magasiner, der ikke samtidig
modtager tilskud i form af redaktionel produktionsstøtte, jf. §§ 3-4, redaktionel
produktionsstøtte til ugeaviser, jf. § 5 a, etableringsstøtte, jf. § 7, i lov om mediestøtte, eller
tilskud efter lov om distributionstilskud til visse periodiske blade eller tidsskrifter.
Stk. 2.
Der ydes ikke støtte til:
1) Publicistiske magasiner ejet af virksomheder, som helt eller delvis er statsejede, eller
hvor driften i langt overvejende grad er direkte finansieret af offentlige midler.
2) Publicistiske magasiner, hvis hovedformål er kommerciel reklame.
3) Publicistiske magasiner, der alene er rettet mod eller alene kan tilgås af bestemte
erhvervs- og faggrupper, medlemmer af arbejdsgiver, arbejdstager- eller
brancheorganisationer, politiske partier eller ansatte i offentlige institutioner m.v.
4) Publicistiske magasiner, hvor der er en direkte tilknytning mellem det redaktionelle stof
og annoncerne.
5) Publicistiske magasiner med anden interessefremmende karakter, herunder turisme- og
erhvervsblade m.v., eller publikationer fra foreninger og organisationer.
6) Blogs eller debatfora, der ikke er tilknyttet et publicistisk magasin.
7) Statslige myndigheder og statsfinansierede selvejende institutioner, der er omfattet af § 2,
stk. 1, nr. 1 og 2, i bekendtgørelse nr. 116 af 19. februar 2018 om statens regnskabsvæsen
mv., kommuner og regioner, kommunale og regionale organisationer og selskaber mv., som
er oprettet i henhold til lov om kommunernes styrelse, eller institutioner hvor statslige,
regionale eller kommunale tilskud til drift udgør over halvdelen og forventes vedvarende at
dække halvdelen eller mere af institutionens ordinære driftsudgifter. Redaktionel
produktionsstøtte betragtes ikke som tilskud til institutioners, organisationers eller
selskabers drift.
2
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 41: Orientering om udkast til bekendtgørelser til L 36
2796705_0003.png
8) Publicistiske magasiner, hvis indhold efter en konkret vurdering fra Medienævnet anses
for i overvejende grad at være automatisk genereret uden egentlig selvstændig redaktionel
behandling.
§ 4.
Det er en betingelse for at opnå tilskud, jf. § 1, at det publicistiske magasin
1) er et selvstændigt publicistisk magasin med en ansvarshavende redaktør,
2) på redaktionen har redaktionelle medarbejdere, som sammen med den ansvarshavende
redaktør udgør minimum tre lønnede redaktionelle årsværk,
3) har et indhold, hvor mindst 50 pct. af det samlede indhold er redaktionelt stof i form af
artikler m.v.,
4) har et indhold, hvor mindst en tredjedel af det redaktionelle stof har samfundsmæssig,
politisk eller kulturel karakter,
5) i det redaktionelle stof dækker flere forskellige emner, eller at ét emne behandles generelt
og belyses fra flere og brede synsvinkler,
6) har et indhold, hvor mindst en sjettedel af det samlede indhold er selvstændigt
journalistisk bearbejdet indhold med henblik på offentliggørelse i det pågældende
publicistiske magasin,
7) udkommer i ny udgave minimum seks gange årligt,
8) er redigeret til et bredere dansk publikum, og
9) er omfattet af Pressenævnets kompetence eller på ansøgningstidspunktet er anmeldt hos
Pressenævnet.
Stk. 2.
Ved vurderingen af, om et publicistisk magasin er et selvstændigt publicistisk
magasin, jf. stk. 1, nr. 1, lægges der bl.a. vægt på, at
1) det publicistiske magasin har en selvstændig chefredaktion,
2) det publicistiske magasins redaktionelle stof har en specifik og selvstændig værdi for det
publicistiske magasin, og
3) det publicistiske magasin har et selvstændigt brand, og
4) der kan abonneres særskilt på magasinet.
Stk. 3.
I opgørelsen af de redaktionelle årsværk, jf. stk. 1, nr. 2, indgår lønnede
indholdsproducerende medarbejdere, herunder lønnede praktikanter samt redaktionelle
3
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 41: Orientering om udkast til bekendtgørelser til L 36
2796705_0004.png
ledere med kreativ redaktionel slutproduktion til det pågældende publicistiske magasin. Et
redaktionelt årsværk kan bestå af flere medarbejdere. Freelancemedarbejdere tæller ikke
med ved opgørelsen af redaktionelle årsværk.
Stk. 4.
Såfremt særlige hensyn taler for det, kan Medienævnet, jf. § 5, give dispensation
til, at ulønnede medarbejdere medtælles i opgørelsen af redaktionelle årsværk. Dispensation
forudsætter bl.a., at den ulønnede medarbejder påtager sig redaktionelt arbejde svarende til
mindst en tredjedel årsværk samt indgår i det redaktionelle faglige fællesskab.
Stk. 5.
Ved redaktionelt stof, jf. stk. 1, nr. 3, forstås indhold, der ikke er annoncer.
Andelen af redaktionelt stof opgøres som et gennemsnit over tre fortløbne udgivelser eller
versioner af det publicistiske magasin. Ved vurderingen af digitale publicistiske magasiners
indhold sker opmålingen på baggrund af magasinets wireframe.
Stk. 6.
Ved et indhold af samfundsmæssig karakter, jf. stk. 1, nr. 4, forstås indhold, der i
bred forstand tilsigter at give indblik i samfundets struktur og funktioner, herunder indhold
om sundhedsforhold, samfundsøkonomi, arbejde, børn, unge m.v. Indhold med
udgangspunkt i en personlig vinkel, interviews med samfundsrelevante personligheder m.v.
kan medregnes.
Stk. 7.
Ved et indhold af politisk karakter, jf. stk. 1, nr. 4, forstås indhold, der i bred
forstand omhandler politik og politiske forhold. Indhold med udgangspunkt i en personlig
vinkel, interviews med politiske personligheder m.v. kan medregnes.
Stk. 8.
Ved et indhold af kulturel karakter, jf. stk. 1, nr. 4, forstås indhold, der i bred
forstand omhandler kultur, kulturelle begivenheder og kulturelle anbefalinger, herunder
indhold om sport, musik, litteratur, teater, film, serier, biblioteker, arkitektur m.v. samt
anmeldelser heraf og omtale af kulturelle begivenheder m.v. Indhold med udgangspunkt i en
personlig vinkel, interviews med kulturpersonligheder m.v. kan medregnes.
Stk. 9.
Ved flere forskellige emner, jf. stk. 1, nr. 5, forstås redaktionelt stof om f.eks.
livsstil, mode, bolig, sundhed, børn, gastronomi, karriere, unge, teknologi, klima,
bæredygtighed, debat, oplysning m.v.
Stk. 10.
Ved selvstændigt journalistisk bearbejdet stof med henblik på offentliggørelse i
det pågældende publicistiske magasin, jf. stk. 1, nr. 6, forstås produktion af indhold, der er
aftalt med det publicistiske magasin, og som er initieret, igangsat, udført af eller for,
publiceret i og betalt af det publicistiske magasin. Klummer, kommentarer, blogindlæg m.v.
som leveres uden betaling kan tælles med som selvstændigt journalistisk bearbejdet stof,
såfremt den pågældende bidragsyder er fast tilknyttet det publicistiske magasin.
4
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 41: Orientering om udkast til bekendtgørelser til L 36
2796705_0005.png
Stk. 11.
Ved en ny udgave, jf. stk. 1, nr. 7, forstås en trykt udgivelse eller en digital
version af det publicistiske magasin, som stilles til rådighed for brugerne, og som
indeholder mindst 10 artikler i form af redaktionelt stof, der adskiller sig fra tidligere
publicerede artikler i magasinet. En trykt udgivelse eller digital version, som ikke
indeholder 10 nye artikler som omhandlet i 1. pkt., kan alligevel tælles med som en ny
udgave efter stk. 1, nr. 7, hvis den sammen med den foregående og den efterfølgende
udgivelse eller version i gennemsnit har mindst 10 nye artikler.
Stk. 12.
Ved redigeret til et bredere dansk publikum, jf. stk. 1, nr. 8, forstås, at det
publicistiske magasin henvender sig til og kan tilgås af et bredere dansk publikum og ikke
alene er rettet mod eller forudsætter tilhørsforhold til bestemte erhvervs- og faggrupper,
medlemmer af arbejdsgiver-, arbejdstager- eller brancheorganisationer, politiske partier eller
ansatte i offentlige institutioner m.v.
Kapitel 3
Administration, ansøgning og dokumentation
§ 5.
Medienævnet varetager administrationen af tilskud, træffer afgørelse, samt fører
kontrol og tilsyn efter denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Slots- og Kulturstyrelsen stiller sekretariatsbistand til rådighed for Medienævnet.
§ 6.
Tilskud ydes på baggrund af en ansøgning. Ansøgningen indsendes ved anvendelse af
den digitale selvbetjeningsløsning, som Slots- og Kulturstyrelsen stiller til rådighed.
Ansøgninger, der ikke indgives ved denne form for digital selvbetjening, afvises af
Medienævnet, jf. dog stk. 3.
Stk. 2.
Medienævnet fastsætter en frist for indgivelse af ansøgning efter denne
bekendtgørelse. Ansøgninger, som modtages efter den fastsatte frist, tages ikke i
betragtning.
Stk. 3.
Hvis Medienævnet finder, at der foreligger særlige forhold, der gør, at ansøger ikke
må forventes at kunne anvende digital selvbetjening, kan Medienævnet tilbyde, at
ansøgningen kan indgives på anden måde end ved digital selvbetjening efter stk. 1.
Medienævnet bestemmer, hvordan en ansøgning omfattet af 1. pkt. skal indgives, herunder
om den skal indgives mundtligt eller skriftligt.
5
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 41: Orientering om udkast til bekendtgørelser til L 36
2796705_0006.png
Stk. 4.
En digital ansøgning anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for
Medienævnet.
Stk. 5.
Inden for den fastsatte frist, jf. stk. 2, kan der indsendes én ansøgning per
publicistisk magasin.
§ 7.
Ved ansøgning, jf. § 6, stk. 1, skal ansøger oplyse
1) om det publicistiske magasin oppebærer redaktionel produktionsstøtte, redaktionel
produktionsstøtte til ugeaviser eller etableringsstøtte i henhold til lov om mediestøtte, eller
tilskud efter lov om distributionstilskud til visse periodiske blade eller tidsskrifter, jf. § 3,
stk.1,
2) om det publicistiske magasin er ejet af virksomheder, som helt eller delvis er statsejede,
eller hvor driften i langt overvejende grad er direkte finansieret af offentlige midler, jf. § 3,
stk. 2, nr. 1, eller er omfattet af § 3, stk. 2, nr. 7,
3) om det publicistiske magasin alene er rettet mod eller alene kan tilgås af bestemte
erhvervs- og faggrupper, medlemmer af arbejdsgiver, arbejdstager- eller
brancheorganisationer, politiske partier eller ansatte i offentlige institutioner m.v., jf. § 3,
stk. 2, nr. 3,
4) om det publicistiske magasins hovedformål er kommerciel reklame, jf. § 3, stk. 2, nr. 2,
5) om der i det publicistiske magasin er en direkte tilknytning mellem det redaktionelle stof
og annoncerne, jf. § 3, stk. 2, nr. 4,
6) om det publicistiske magasin har anden interessefremmende karakter, herunder turisme-
og erhvervsblade m.v., eller publikationer fra foreninger og organisationer, jf. § 3, stk. 2, nr.
5 og
7) om det publicistiske magasins indhold i overvejende grad er automatisk genereret uden
egentlig selvstændig redaktionel behandling, jf. § 3, stk. 2, nr. 8.
§ 8.
Ansøgere skal ud over de i § 7 anførte oplysninger indsende følgende:
1) Dokumentation for, at det publicistiske magasin opfylder betingelserne i § 4, stk. 1, nr. 1-
9.
2) En opgørelse over magasinets redaktionelle omkostninger opgjort i det seneste
regnskabsår, hvor der foreligger årsregnskab, jf. dog § 12 stk. 2. Opgørelsen skal vedlægges
en revisorpåtegnet erklæring jf. stk. 2.
6
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 41: Orientering om udkast til bekendtgørelser til L 36
2796705_0007.png
Stk. 2.
Den revisorpåtegnede erklæring skal til enhver tid følge bekendtgørelsen om
godkendte revisorers erklæringer og de af Medienævnet udarbejdede vejledninger herom.
Stk. 3.
Publicistiske magasiner omfattet af § 12, stk. 2, skal i stedet for oplysningerne efter
stk. 1, nr. 2, indsende en opgørelse over magasinets budgetterede redaktionelle
omkostninger i det seneste år før tilskudsåret.
§ 9.
Det er en betingelse for at modtage støtte efter denne bekendtgørelse, at udgiver af
det publicistiske magasin afgiver de nødvendige oplysninger til brug for fordelingen og
udbetalingen.
Stk. 2.
Rigtigheden af oplysningerne på den digitale ansøgning bekræftes ved digital
signatur.
§ 10.
Medienævnet kan af ansøger kræve de oplysninger, Medienævnet finder nødvendige
for behandlingen af ansøgningen.
Stk. 2.
Medienævnet kan fastsætte en frist for afgivelsen af oplysninger.
Stk. 3.
Såfremt Medienævnet ikke modtager tilstrækkelige oplysninger fra ansøger, kan
der gives afslag på ansøgningen.
§ 11.
Har et publicistisk magasin én gang modtaget redaktionel produktionsstøtte, jf. § 1,
registreres det publicistiske magasin som modtager af redaktionel produktionsstøtte til
publicistiske magasiner i Slots- og Kulturstyrelsen.
Stk. 2.
Ved efterfølgende ansøgningsrunder skal det publicistiske magasin, jf. stk. 1, alene
indsende de oplysninger, som fremgår af § 8, stk. 1, nr. 2, til brug for beregning af
tilskuddet for året.
Kapitel 4
Udmåling af støtte
§ 12.
Tilskud beregnes i forhold til de enkelte publicistiske magasiners redaktionelle
omkostninger, og det beløb, der i tilskudsåret er afsat til formålet på finansloven.
Omkostningerne opgøres på ansøgningstidspunktet på baggrund af det seneste regnskabsår,
hvor der foreligger årsregnskab.
Stk. 2.
For publicistiske magasiner, der ikke er udkommet i hele det seneste regnskabsår,
hvor der foreligger årsregnskab, beregnes tilskud i stedet på baggrund af et revisorpåtegnet
7
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 41: Orientering om udkast til bekendtgørelser til L 36
2796705_0008.png
budget for de redaktionelle omkostninger i det seneste år før tilskudsåret. Budgettet skal
være opdateret på baggrund af de faktiske omkostninger på ansøgningstidspunktet.
Stk. 3.
Medienævnet udarbejder en vejledning om, hvad der kan medregnes som
redaktionelle omkostninger.
§ 13.
Tilskud kan maksimalt udgøre 35 pct. af det publicistiske magasins redaktionelle
omkostninger og maksimalt 3 mio. kr. årligt.
Stk. 2.
Det samlede årlige tilskud udbetalt til et publicistisk magasin efter denne
bekendtgørelse kan ikke udgøre mere end det publicistiske magasins samlede redaktionelle
omkostninger.
Stk. 3.
Tilskud ydes for et finansår.
Kapitel 5
Udbetaling, tilsyn og sanktioner
§ 14.
Udbetaling af tilskud foretages, når Medienævnet har afsluttet behandlingen af årets
ansøgninger.
Stk. 2.
Tilskud kan udbetales ratevist.
Stk. 3.
Tilskud udbetales til udgivers NemKonto.
§ 15.
Det påhviler tilskudsmodtager straks at meddele Medienævnet, såfremt der sker
væsentlige ændringer i de oplysninger, der har dannet grundlag for tildeling af tilskud.
Stk. 2.
En ansøger og modtager af tilskud skal til enhver tid afgive de oplysninger, som
Medienævnet udbeder sig i forbindelsen med behandlingen af ansøgningen om tilskud, og
som er nødvendige for administration af tilskudsordningen efter denne bekendtgørelse.
§ 16.
Medienævnet fører tilsyn med ordningen herunder ved stikprøvekontrol ved
ansøgere af tilskud og modtagere af tilskud efter denne bekendtgørelse.
Stk. 2.
Medienævnet kan af tilskudsmodtager kræve de oplysninger, der er nødvendige for
at føre tilsyn og kontrol med udbetalt tilskud.
§ 17.
Medienævnet kræver udbetalt tilskud helt eller delvist tilbagebetalt og tilbagekalder
tilsagn om tilskud i tilfælde af, at
8
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 41: Orientering om udkast til bekendtgørelser til L 36
2796705_0009.png
1) tilskudsmodtager har afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller har fortiet
væsentlige oplysninger i forbindelse med ansøgninger eller dokumentation, samt i tilfælde
hvor tilskudsmodtager ikke opfylder de betingelser, der er knyttet til tilskuddet, eller ikke
gennemfører de forudsatte aktiviteter, eller
2) det publicistiske magasin eller udbyder ikke opfylder de i bekendtgørelsen fastsatte krav,
herunder hvis det pågældende publicistiske magasin ved en efterfølgende klagesag hos
Pressenævnet vurderes ikke at være omfattet af Pressenævnets kompetence i støtteperioden,
jf. § 4, stk. 1, nr. 9.
Stk. 2.
Medienævnet kan i umiddelbar forlængelse af en afgørelse efter stk. 1 fastsætte
skærpede vilkår for tilskud til et publicistisk magasin, herunder om aflevering af
redegørelser, dokumentation m.v., hvis dette er nødvendigt for at forebygge yderligere
overtrædelser.
Stk. 3.
Medienævnet vil bringe udbetaling af støtte til et publicistisk magasin til ophør,
hvis det ud fra en samlet vurdering må anses for åbenbart, at grundlaget for støtte er
bortfaldet.
Kapitel 6
Klageadgang
§ 18.
Medienævnets afgørelser truffet efter denne bekendtgørelse kan ikke indbringes for
anden administrativ myndighed, jf. § 17 i lov om mediestøtte.
Kapitel 7
Ikrafttrædelsesbestemmelser
§ 19.
Bekendtgørelsen træder i kraft den [DATO].
[Hovedunderskriver]
/
[Medunderskriver]
9