Bekendtgørelse om redaktionel produktionsstøtte til publicistiske
magasiner
I medfør af § 5 b, stk. 5 og § 16 a, stk. 1-2 i lov nr. 1604 af 26. december 2013 om
mediestøtte, som ændret ved lov nr. [XXXX] af [DAG.] [MÅNED] 202[X], fastsættes:
Kapitel 1
Anvendelsesområde og definitioner
§ 1.
Bekendtgørelsen finder anvendelse på tilskud, der efter ansøgning ydes som
redaktionel produktionsstøtte til trykte og digitale publicistiske magasiner, der har et
indhold, som er redigeret til et bredere dansk publikum, formidler selvstændigt journalistisk
bearbejdet stof og har det alsidige og mangfoldige indhold, der karakteriserer publicistiske
magasiner, og som bidrager til den offentlige oplysning, meningsdannelse og debat.
§ 2.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
1) Publicistisk magasin: Selvstændigt trykt eller digitalt magasin eller magasinlignende
publikation med publicistisk indhold inklusiv alle de tilknyttede platforme og versioner.
2) Trykt publicistisk magasin: En periodisk udgivelse, der udkommer minimum 6 gange
årligt, og som er redigeret til et bredere dansk publikum på trykt papir eller lignende
materiale, og som formidler et alsidigt og mangfoldigt indhold af samfundsmæssig, politisk
eller kulturel karakter, der bidrager til den offentlige oplysning, meningsdannelse og debat.
3) Digitalt publicistisk magasin: En periodisk udgivelse eller version af et publicistisk
magasin, der udkommer eller stilles til rådighed for brugerne minimum 6 gange årligt, og
som er redigeret til og distribueres til et bredere dansk publikum elektronisk via internettet
eller andre digitale platforme, og som formidler et alsidigt og mangfoldigt indhold af
samfundsmæssig, politisk eller kulturel karakter, der bidrager til den offentlige oplysning,
meningsdannelse og debat.
4) Udgiver: Den privatretlige juridiske person eller personligt ejede virksomhed, der driver
virksomhed med det formål at publicere og distribuere publicistiske magasiner og er
registreret som aktiv i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR), herunder foreninger, fonde
og selvejende institutioner.
5) Blog og debatforum: Opinions-, holdnings- og livsstilsformat mv., hvor der ikke sker en
forhåndsredigering, redaktionel udvælgelse eller lignende, og hvis indhold ikke kan
karakteriseres som redaktionelt.
1