Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del Bilag 35
Offentligt
2792612_0001.png
Notat om den europæiske
videospil
Baggrund
støttepulje til
23. november 2023
MATW
Kulturministeren blev på samråd d. 16/11 i Folketingets Kulturudvalg spurgt til
information om og data ift. den europæiske støttepulje til videospil, herunder
hvorvidt puljen benyttes af danske spiludviklere.
Den europæiske støttepulje og dansk hjemtag
I EU-støtteprogrammet
’Et Kreativt Europa’ indgår en pulje til udvikling
af videospil
og immersivt indhold (dvs. fx virtual reality). I indeværende år er der afsat EUR 6
mio. (svarende til 44,6 mio. kr.) til den europæiske støttepulje til videospil. Puljen
fastlægges på årlig basis, og i 2024 er der afsat EUR 7 mio.
Formålet med puljen er at yde støtte til udvikling og præ-produktion, dermed ikke
til selve produktionen, af videospil. Det er samtidig en betingelse, at spillene har et
narrativt element igennem hele spillet (dvs. at spillet indeholder en fortælling eller
historie). Konkret betyder det, at spil som fx puzzle- og sportsspil ikke kan få støtte
fra puljen.
Derudover er det kun uafhængige spilfirmaer eller produktionsselskaber, der kan
dokumentere, at de har produceret spil, som har genereret indtjening inden for de to
forudgående år, der kommer i betragtning.
Danske spiludviklere har i perioden 2014-2023 hjemtaget knap 10 pct. af den sam-
lede pulje. I nedenstående tabel fremgår støttepuljens samlede budget samt det dan-
ske hjemtag opgjort i hhv. mio. EUR og i procent af den samlede pulje fordelt pr. år
fra 2014.
Tabel 1
Støttepuljen og dansk hjemtag
2014
Støttepuljens stør-
relse i EUR mio.
Dansk hjemtag i
EUR mio.
Dansk hjemtag af
samlet pulje i
pct.**
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021*
2022
2023
2,5
2,5
2,6
3,8
3,8
3,8
3,8
-
6
6
0,40
0,45
0,27
0,26
0,25
0,54
0,15
-
0,45
0,60
16
18
10
7
7
14
4
-
8
10
Anm.:
Kilde:
*I 2021 var det ikke muligt at ansøge om støtte, da programmet i sin helhed var under forhandling
som følge overgang fra den flerårige finansielle ramme 2014-2020 til den nye ramme 2021-2027.
**Procentsatserne er afrundet til hele tal.
Creative Europe Desk i Det Danske Filminstitut
Jour. nr. 138396
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 35: Notat om den europæiske støttepulje til videospil
2792612_0002.png
Den danske spilbranche har desuden en høj succesrate i forhold til at opnå støtte-
tilsagn til deres ansøgninger sammenlignet med de øvrige EU- og EØS-lande, der
har adgang til puljen.
Tabel 2
Ansøgninger og støttetilsagn
2014*
Antal ansøgninger
fra danske spilpro-
ducenter
Antal støttetilsagn
til danske spilpro-
ducenter
Succesrate (pct.)
for danske virk-
somheder
Gns. succesrate
(pct) i EU
Anm.:
2015
2016
2017
2018
2019
2020 2021**
2022
2023
-
12
6
7
6
8
9
-
6
6
-
4
2
2
2
4
1
-
4
4
33
33
29
33
50
11
-
67
67
17
17
22
22
22
26
-
60
47
Kilde:
*2014 er ikke opgjort på ansøgninger og antal støttetilsagn
**I 2021 var det ikke muligt at ansøge om støtte, da programmet i sin helhed var under forhandling
som følge overgang fra den flerårige finansielle ramme 2014-2020 til den nye ramme 2021-2027.
Creative Europe Desk i Det Danske Filminstitut
Konklusion
I henhold til ovenstående data og information fra Creative Europe Desk i Det Dan-
ske Filminstitut fremgår det, at de danske spilproducenter og
–virksomheder
hjem-
tager en relativt stor andel af den samlede europæiske spilpulje. Samtidig viser data,
at det gennemsnitligt er knap 40 pct. af de danske ansøgere over hele perioden, der
får tilsagn til støtte fra puljen.
Side 2