Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del Bilag 26
Offentligt
2778825_0001.png
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Finas Danmark
2778825_0002.png
Foretræde for Folketingets Kulturudvalg
7. november 2023
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Finas Danmark
2778825_0003.png
Hvilke informationer beder
banken om - og hvorfor
Stærk relation mellem foreninger
og banker
Anbefalinger fra
foreningsarbejdsgruppen
Indhold
10.11.2023
3
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Finas Danmark
2778825_0004.png
Det er vigtigt, at bankerne får råderum til at være risikobaserede på
foreningsområdet
det bør ikke være så om stændigt at være en
forening m ed lav risiko
Det er dog vigtigt at holde sig for øje, at ingen foreninger dømt ikke
er lig m ed ingen foreninger, der er blevet misbrugt til hvidvask eller
terrorfinansiering eller været skalkeskjul for dette
strafforfølgelse vil
typisk være på individ-niveau og ikke den juridiske person
10.11.2023
4
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Finas Danmark
2778825_0005.png
Hvilke informationer beder
banken om - og hvorfor?
10.11.2023
5
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Finas Danmark
2778825_0006.png
Hvilke informationer beder banken om - og hvorfor?
Hvidvaskloven stiller krav om, at bankerne skal have
tilstrækkeligt kundekendskab (know-your-customer, KYC)
Bankerne skal derfor have information til at kunne klarlægge:
Er der reelt tale om en forening
og ikke nogen, der udgiver
sig for at være en forening
Hvem kan tegne foreningen og dokumentation for deres
identitet
Risikoklassifikation af foreningen
lav, mellem eller høj
Hvad kan banken forvente, at foreninger foretager af
transaktioner
uden den data, kan banken ikke foretage
transaktions-overvågning, der er et krav efter hvidvaskloven
Hv idvaskreglerne stiller krav om en risikobaseret tilgang.
Bankerne skal derfor fastlægge deres procedurer ud fra
en række parametre blandt andet, typen af bank, typer
og sammensætning af kundeportefølje og eksponeringer,
for at næv ne nogle. Det indebær at procedurer og krav
ikke nødv endigvis er ens.
10.11.2023
6
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Finas Danmark
2778825_0007.png
Det juridiske afsæt for at bankerne spørger
efter informationerne
nogle nedslagspunkter
1993:
1993:
2012:
2017:
2019:
EU direktiv
Hvidvasklov
implementeringslov
Første afgørelser
Politisk aftale
øget tilsynsindsats
Skærpelse fra Finanstilsynet
2021:
10.11.2023
EU-Kommissionens hvidvaskpakke med forordning der har
direkte virkning i national lovgivning.
7
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Finas Danmark
2778825_0008.png
10.11.2023
8
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Finas Danmark
2778825_0009.png
Hvilke informationer beder banken om og hvorfor?
Dokumentation
Gældende vedtægter
Ov ersigt over bestyrelsen
Banken kan også bede om:
Referat fra seneste
generalforsamling
(underskrev et af
dirigenten)
Ved ny forening
stiftelsesdokument
Regnskab
Krav om formalia
Foreningen kan bliv e
mødt af krav om, at
tegningsreglerne
fremgår af
v edtægterne
Nogle banker stiller
ikke krav om
tegningsregler i
v edtægterne, men
stiller så andre krav
f.eks. underskrift af
hele bestyrelsen og
kontrol af hele
bestyrelsens
identitetsoplysninger
Reelle ejere/bestyrelse
Identitetsoplysninger på hele bestyrelsen
(nav n og cpr.nr. og ev entuelt adresse)
Kontrol af identitetsoplysninger
f.eks.
v ed sundhedskort og pas/kørekort
Hv is banken vurderer, at
foreninger er lav risiko, kan
banken v ælge kun at indhente
på de tegningsberettige
medlemmer
I mange tilfælde er der ikke krav om fysisk
fremmøde. Dog kan enkelte banker have
det som en del af deres forretningsgang
eller banken kan konkret v urdere, at det
er nødv endigt
Et bestyrelsesmedlem kan også
bliv e mødt med krav om fysisk
fremmøde, hv is personen f.eks.
kun kan fremv ise sundhedskort
og ikke et offentligt udstedt
billed-ID (som f.eks. kørekort eller
pas)
Nogle banker tilbyder også et
”v elkomstmøde” med
formand/kasserer for at
forv entningsafstemme
Andre oplysninger
Banken kan også bede en forening om at
sv are på andre spørgsmål, f.eks.:
Lev erandører (det er ikke relev ant
for alle foreninger, men nogle
foreninger står f.eks. for driften af
en cafe)
Antal medlemmer eller forv entet
medlemstal for en ny forening
Hv em kan være medlem af
foreningen
Forv entede indtægter
kontingenter, andre indtægter,
støtte fra det offentlige, indsamling
af midler
Særlige tilladelser
f.eks.
Indsamlingstilladelse
Forv entet brug af banken
f.eks.
om der v il v ære overførsler til/fra
udlandet, udgifter, hvilke produkter
har foreningen brug for
Om foreningen er en del af en
anden (landsdækkende-)forening
10.11.2023
9
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Finas Danmark
2778825_0010.png
Stærk relation mellem bank og
foreninger
10.11.2023
10
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Finas Danmark
2778825_0011.png
Foreninger og banker
Foreninger og banker er tæt forbundne i
dagligdagen. Et samarbejde som lokalt
fungerer godt.
Bankerne ser foreningslivet som en vigtig
samarbejdspartner og engagerer sig
blandt andet igennem sponsorater af
foreninger.
Finans Danmark tog initiativ til
foreningsarbejdsgruppen
10.11.2023
11
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Finas Danmark
2778825_0012.png
Foreningers adgang til konti
et prioriteret område for bankerne
Bankerne vil meget gerne have
foreninger som kunder.
Bankerne forsøger at hjælpe deres
kunder i forhold til den påkrævede
dokumentation som led i oprettelsen af
konti og i det løbende kundeforhold.
Men særligt bekæmpelsen af hvidvask
og terrorfinansiering har medført øgede
og skærpede krav, som kan opleves
unødigt besværlige for både foreninger
og banker.
10.11.2023
12
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Finas Danmark
2778825_0013.png
Foreninger og bekæmpelse af hvidvask og
terrorfinansiering
Er foreninger ikke et lavrisikoområde ift.
hvidvask og terrorfinansiering?
Der er over 100.000 foreninger i Danmark. Foreningerne
spænder bredt i formål, organisering og størrelse
og også i
forhold til risiko.
PET’s national risikovurdering af terrorfinansiering på Non-profit
organisations-området (NPO-området), 2020:
NPO-området er et højrisikoområde i Danmark
Truslen på NPO-området knytter sig primært til militant
islamisme, men også til politisk ekstremisme i Danmark.
675 underretninger indtil dato
10.11.2023
13
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Finas Danmark
2778825_0014.png
Anbefalinger fra
foreningsarbejdsgruppen
10.11.2023
14
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Finas Danmark
2778825_0015.png
Foreningsarbejdsgruppen
Finans Danmark har stået i spidsen for
en bredt sammensat arbejdsgruppe
bestående af repræsentanter fra
Danmarks foreningsliv.
Foreningsarbejdsgruppen kom i juni
2021 med et idekatalog til, hvordan
reglerne for foreninger og banker kan
forenkles på en måde, der samtidig
sikrer et værn mod hvidvask og
terrorfinansiering.
10.11.2023
15
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Finas Danmark
2778825_0016.png
Foreningsarbejds-
gruppens forslag
10.11.2023
16
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Finas Danmark
2778825_0017.png
Forslag 1: Risikoklassifikation - vejledning
Finanstilsynet har offentliggjort
vejledning til risikovurdering i oktober
2022.
Sektoren er glad for sammen med
foreningssiden at have bidraget til
vejledningen.
Har den virket?
10.11.2023
17
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Finas Danmark
2778825_0018.png
Vejledningen kan
ikke stå alene
Behov for at de andre forslag i
idekataloget implementeres.
Gerne set at vejledningen gik
længere ift. lempelse af KYC-krav
i lavrisiko-foreninger.
10.11.2023
18
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Finas Danmark
2778825_0019.png
Forslag
ændre på KYC krav
Formand
Kasserer
Bestyrelse
Krav i dag:
Banken skal indhente navn + cpr.nr.
på ALLE bestyrelsesmedlemmer
(identitetsoplysninger)
Kan ”nøjes” med kontrol af de
tegningsberettigedes oplysninger
Forslag for foreninger med lavere risiko:
Banken indhenter navn + cpr.nr. på
de tegningsberettigede / dem der har
adgang til bankkonto (typisk formand
og kasserer)
Banken indhenter fra foreningen en
liste med navn og eventuel adresse
på øvrige bestyrelsesmedlemmer
19
10.11.2023
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Finas Danmark
2778825_0020.png
Forslag 2: Digital registrering
Positivt med igangsat arbejde i ERST
Sektoren har givet input til relevante
datapunkter, der bør fremgå af en
selvbetjeningsløsning
Hvis der skal være tale om en reel
lettelse for foreninger og banker er det
vigtigt, at oplysningerne i løsningerne
er autoritative
10.11.2023
20
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Finas Danmark
2778825_0021.png
Digital registrering
forslag til datapunkter 1/2
Bestyrelsesoversigt
Identitetsoplysninger på foreningernes reelle ejere,
blandt andet bestyrelsesmedlemmer som i CVR-registeret opdateres med medlemmets
oplysninger fra CPR-registeret (nuv ærende såv el som historiske medlemmer uden at de historiske data på bestyrelsesmedlemmer skal
indhentes
De enkelte bestyrelsesmedlemmers
roller i bestyrelsen,
så som ”formand”, ”næstformand”, ”kasserer” og ”bestyrelsesmedlem”
Billedlegitimation
på de tegningsberettigede
Kontaktoplysninger til foreningen (kontaktperson)
Foreningens gældende
vedtægter
Dato for sidste ændring
af foreningens v edtægter
Tegningsregel
Formålet
med foreningen
Referat
fra seneste 2 års generalforsamlinger inklusiv
regnskab
Revisor
oplysninger
Mulighed for registrere
ekstra branchekode,
så alle friv illige foreninger ikke bare bliv er registreret med branchekoden 949900 ”Andre
organisationer og foreninger i.a.n.”,
men også registres med en ekstra underbranchekode fx ”Religiøse foreninger”, ”Politiske foreninger”,
”Velgørende foreninger” og ”Sportsforeninger”
Født medlemskab
Medlem af hoved- eller landsorganisation
Navn på hoved- eller landsorganisation
10.11.2023
21
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Finas Danmark
2778825_0022.png
Digital registrering
forslag til datapunkter
Offentlige tilskud
(modtager foreningen offentlige tilskud, bevillinger eller puljemidler)
Donationer,
modtager (modtager foreningen donationer; især
fra udlandet)
Indsamlinger
(foretager foreningen indsamlinger i henhold til indsamlingsloven)
Er foreningen godkendt efter
ligningsloven
Er foreningen godkendt af
indsamlingsnævnet
Er foreningen medlem af
ISOBRO
Donationer,
giver (giver foreningen donationer, især
til udlandet)
Derudover foreslår vi følgende funktioner indarbejdet:
En funktion, der betyder, at når foreningen skifter bestyrelsesmedlemmer f.eks. skifter formand, så skal foreningen også
bekræfte kontaktoplysninger, da kontaktoplysninger ofte er relateret til et bestyrelsesmedlem fx formanden, således at
foreningen ikke kan opdatere bestyrelsen uden at bekræfte, at kontaktoplysningerne er korrekte.
En funktion, der betyder, at når foreningen skifter bestyrelsesmedlemmer, så skal foreningen også genaktivere/genbekræfte
deres CVR-nr., da det i dag er sådan, at foreningen selv skal huske at genaktivere/genbekræfte deres CVR -nr. hvert 3. år.
Krav om CVR
-
nr. til alle foreninger med fx mere end 10 medlemmer. Det vil betyde, at fx en kortklub med 6 venner ikke skal
have CVR-nr. men kan have en separat privat konto til deres klub. Modsat vil fodboldforeningen, som støtter den lokale klub
skulle have et CVR-nr. da der forhåbentlig er mere end 10 som støtter dette.
Ændring af at foreninger automatisk får status ”ophørt” ved specielle situationer, selvom foreningen ikke er ophørt
10.11.2023
22
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Finas Danmark
2778825_0023.png
Forslag 3: Guide til de formelle rammer
Finans Danmark vil i 2023/2024 stille sig
spidsen for et arbejde sammen med
foreningerne om udvikling af en guide.
Guiden skal omhandle etablering af
foreningernes formelle grundlag.
Guiden skal tænkes sammen med
udviklingen af selvbetjeningsløsningen
ved digital registrering.
10.11.2023
23
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Finas Danmark
2778825_0024.png
Det er vigtigt, at bankerne får råderum til at være risikobaserede på
foreningsområdet
det bør ikke være så om stændigt at være en
forening m ed lav risiko
Det er dog vigtigt at holde sig for øje, at ingen foreninger dømt ikke
er lig m ed ingen foreninger, der er blevet misbrugt til hvidvask eller
terrorfinansiering eller været skalkeskjul for dette
strafforfølgelse vil
typisk være på individ-niveau og ikke den juridiske person
10.11.2023
24
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 26: PowerPoint præsentation fra mødet d. 8/11-23 v/Finas Danmark
2778825_0025.png