Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del Bilag 25
Offentligt
2778450_0001.png
Samlenotat
25. oktober 2023
Rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport)
den 23.-24. november 2023
Kultur og sport
1. Rådskonklusioner om fremme af den kulturelle og kreative dimension af
videospilsektoren i Europa
side 2
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
2. Fremme af status og arbejdsvilkår for kunstnere og kulturaktører
side 5
KOM-dokument foreligger ikke
- Polisk drøftelse
3. Konklusioner fra Rådet og fra repræsentanterne for medlemsstaternes
regeringer, forsamlet i Rådet, om kvinder og lighed på sportsområdet
side 9
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
4. Sikkert miljø inden for sport
side 14
KOM-dokument foreligger ikke
- Polisk drøftelse
Jour. nr. 129119
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2023.
Ad 1. Rådskonklusioner om fremme af den kulturelle og kreative
dimension af videospilsektoren i Europa
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det spanske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om fremme af
den kulturelle og kreative dimension af den europæiske videospilsektor. Udkastet
har til formål at sætte fokus på, hvordan den kulturelle og kreative dimension af vi-
deospil kan fremmes både som et kulturelt gode og som drivkraft for vækst.
Udkastet til rådskonklusioner skal bl.a. ses på baggrund af det spanske formand-
skabsprogram, hvor en af prioriteterne er at støtte den kulturelle og kreative dimen-
sion gennem lancering af en fælles europæisk videospilsstrategi.
Regeringen er overordnet positiv over for udkastets formål om at fremme de kunst-
neriske og kulturelle sider af videospil. Regeringen finder det vigtigt at sætte fokus
på videospils potentiale, som bærer og formidler af kultur og som sektor i vækst,
men samtidig håndtere de udfordringer, der relaterer sig til videospilsektoren f.eks.
for børn og unges trivsel.
Udkastet til rådskonklusioner vil ikke have konsekvenser for dansk ret. Udkastet
vurderes ikke i sig selv at medføre væsentlige økonomiske konsekvenser og vurderes
heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser
for EU’s budget,
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
Det er forventningen, at der vil være generel opbakning blandt medlemslandene til
det endelige udkast til rådskonklusioner.
Rådkonklusionsudkastet ventes vedtaget på Rådsmødet (uddannelse, ungdom, kul-
tur og sport) den 23.-24. november 2023.
2. Baggrund
Udkastet til rådskonklusioner følger det spanske formandskabsprogram, hvor man
på kulturområdet vil sætte fokus på den kulturelle og kreative dimension gennem
lancering af en fælles europæisk videospilstrategi. Rådskonklusionerne skriver sig
ydermere ind i formandskabets tværgående hovedprioriteter, der omfatter udvik-
lingen af strategiske industrier og teknologier i Europa.
Udkastet til rådskonklusioner skal ligeledes ses i forlængelse af EU's arbejdsplan
på kulturområdet 2023-2026, der har en styrkelse af den kulturelle og kreative di-
mension i den europæiske videospilsektor som et centralt tiltag for perioden. Dette
Side 2
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2023.
2778450_0003.png
skal desuden ses i lyset af arbejdsplanens bredere prioritering af at fremme de kul-
turelle og kreative sektorer, bl.a. ved at styrke deres modstandsdygtighed og til-
skynde dem til at udnytte nye tendenser, herunder i det digitale miljø.
3. Formål og indhold
Udkastet til rådskonklusioner har til formål at sætte fokus på, hvordan den kultu-
relle og kreative dimension af videospil kan fremmes både som et kulturelt gode og
som drivkraft for vækst og med behørigt hensyn til børn og unges trivsel, diversitet
og antidiskrimination samt kunstnerisk frihed.
Medlemsstaterne opfordres bl.a. til at udforske mulighederne for at implementere
støtteordninger og konkrete initiativer, der fremmer den kreative og kulturelle di-
mension af videospilsektoren, bidrager til synergier til de kulturelle og kreative
sektorer og bevarer videospil som en del af Europas kulturarv.
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres bl.a. til at forbedre samarbejdet om
data og statistik på videospilsområdet og til at dele deres erfaringer med støtteord-
ninger til videospil og tiltag, der fremmer sproglig mangfoldighed, adgang til finan-
siering, forskning, innovation, iværksætteri og bæredygtighed i videospilsektoren.
Derudover opfordres der til at tiltrække, fremme og fastholde talentmassen inden
for arbejdet med videospil gennem specialiseret uddannelse og træning i professio-
ner relateret til videospilsektoren. Samtidig opfordres medlemsstaterne og Kom-
missionen til at fremme initiativer, der beskytter videospilsbrugere, herunder sær-
ligt børn og unge, gennem foranstaltninger, der skal øge brugernes bevidsthed om
ansvarligt videospilsforbrug og forebygge krænkende adfærd, bl.a. via informati-
onskampagner, forældrekontrolredskaber og aldersgrænser.
Kommissionen opfordres til at overveje en Europæisk videospilsstrategi, der, under
hensyntagen til kunstnerisk frihed, bidrager til at løse videospilsektorens udfor-
dringer for bl.a. børn og unge, fremmer europæiske værdier og sproglig diversitet
samt bidrager til at udnytte sektorens økonomiske, sociale, uddannelsesmæssige,
kulturelle og innovative potentiale. Kommissionen opfordres desuden til at fremme
internationalt og tværsektorielt samarbejde om videospil samt til at fremme lige-
stilling både i videospilsbranchen og i selve videospillene, bl.a. ved at gennemføre
tiltag mod skadelige stereotyper. Endelig opfordres Kommissionen til at gennemgå
statsstøttereglerne, herunder gruppefritagelsesforordningen, mhp. at gøre det let-
tere for medlemslandene at støtte og stimulere den europæiske videospilsektor.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Udkastet til rådskonklusioner har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
Side 3
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2023.
2778450_0004.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser
Økonomiske konsekvenser
Udkastet til rådskonklusioner medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske kon-
sekvenser og vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konse-
kvenser for EU’s budget, statsfinanserne,
samfundsøkonomien eller erhvervslivet.
Eventuelle udgifter som følge af en dansk opfølgning på anbefalingerne i rådskon-
klusionerne vil i givet fald blive afholdt inden for Kulturministeriets ramme.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Udkastet til rådskonklusioner har været sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 23. oktober 2023. Høringen gav ikke anled-
ning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har blandt landene været forskellige holdninger til, hvilke konkrete værktøjer
til fremme af den kulturelle og kreative dimension af videospil udkastet skulle fo-
kusere på. Det er dog forventningen, at der kan opnås generel opbakning til det fo-
religgende udkast.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker at fremme de kreative og kulturelle erhverv og styrke børn og
unges trivsel i den teknologiske tidsalder. Derfor ser regeringen positivt på udka-
stet til rådskonklusioner, der sætter fokus på de potentialer og udfordringer, der
knytter sig til videospilsektoren. Regeringen finder det vigtigt at understøtte de
kunstneriske og kulturelle sider af videospil i synergi med andre kreative sektorer.
Derfor bakker regeringen også op om initiativer, der kan styrke den europæiske vi-
deospilsektors konkurrenceevne. Regeringen finder det desuden vigtigt, at der ta-
ges hånd om de udfordringer, som knytter sig til videospil for især børn og unges
trivsel.
Danmark har allerede en ordning til støtte af videospil med kulturelle ambitioner
på 10-15 mio. kr. årligt, der administreres af Det Danske Filminstitut (DFI). Der-
udover har regeringen på FFL 24 foreslået at etablere et institut for spiludvikling
bl.a. med det formål at understøtte bedre rammevilkår for spilbranchen f.eks. gen-
nem promovering og talentudvikling.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2023.
Ad 2. Fremme af status og arbejdsvilkår for kunstnere og kulturaktører
KOM-dokument foreligger ikke
- Polisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det spanske formandskab har sat emnet om status og arbejdsvilkår for kunstnere og
kulturaktører på dagsordenen og forventes under punktet at gennemføre en debat
med udgangspunkt i to spørgsmål: Hvilke foranstaltninger til forbedring af kunst-
nere og kulturaktørers arbejdsvilkår er gennemført i de enkelte medlemsstater?
Hvilke aspekter kunne adresseres på europæisk niveau med henblik på at opnå mi-
nimumsstandarder for kunstnere og kulturaktørers arbejdsvilkår?
Den foreslåede drøftelse skal bl.a. ses på baggrund af det spanske formandskabspro-
gram, hvor der lægges op til at drøfte behovet for at forbedre kunstneres arbejdsfor-
hold.
Regeringen hilser det velkomment, at der sættes fokus på kunstneres arbejdsvilkår
og forventer at deltage i drøftelserne med udgangspunkt i nationale erfaringer.
Debatten vil ikke have konsekvenser for dansk ret. Debatten medfører ikke i sig selv
økonomiske konsekvenser og vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væ-
sentlige økonomiske konsekvenser for EU’s budget, statsfinanserne, samfundsøkono-
mien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
Alle lande forventes at deltage i den politiske drøftelse på rådsmødet (uddannelse,
ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2023.
2. Baggrund
Den foreslåede politiske drøftelse skal bl.a. ses på baggrund af det spanske for-
mandskabsprogram, hvor der lægge op til at sætte fokus på behovet for at forbedre
kunstneres arbejdsvilkår.
Punktet skal ligeledes ses i
forlængelse af EU’s arbejdsplan på kulturområdet
2023-2026, der beskriver kunstneres vilkår som et prioritetsområde og bl.a. under-
streger kunstneres usikre arbejdsforhold og afhængighed af en høj grad af mobili-
tet.
Kunstneres vilkår er også i andre sammenhænge blevet genstand for en stadigt
større opmærksomhed. I EU-regi har en arbejdsgruppe under den såkaldte åbne
koordinationsmetode netop færdiggjort en rapport om status og arbejdsvilkår for
kunstnere og fagfolk på det kulturelle og kreative område. Også UNESCO har sat
kunstneres vilkår på dagsordenen; bl.a. gennem 2005-konventionen, senest ved
statspartskonferencen i juni 2023.
Side 5
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2023.
2778450_0006.png
3. Formål og indhold
Det spanske formandskab forventes at ville gennemføre en debat med udgangs-
punkt i to spørgsmål:
Hvilke foranstaltninger til forbedring af kunstnere og kulturaktørers arbejdsvil-
kår er gennemført i de enkelte medlemsstater?
Hvilke aspekter kunne adresseres på europæisk niveau med henblik på at opnå
minimumsstandarder for kunstnere og kulturaktørers arbejdsvilkår med sær-
ligt fokus på disse gruppers mobilitet?
I formandskabets oplæg til debatten understreges kunstnere og kulturaktørers
særlige arbejdsforhold og dertilhørende udfordringer, såsom patchworkøkonomi,
korte kontrakter, eventuel ringe adgang til sociale ydelser samt indtægtsudsving.
Disse problemstillinger blev i særlig grad tydeliggjort under covid-19-pandemien.
Det anerkendes i formandskabets oplæg, at de fleste af udfordringerne i forbin-
delse med kunstnere og kulturaktørers arbejdsvilkår ikke kan løses gennem kul-
turpolitiske initiativer.
I formandskabets oplæg og debatspørgsmål lægges der blandt andet op til, at man
overvejer, i hvilket omfang kunstneres arbejdsforhold kan adresseres på europæisk
niveau med henblik på etablering af minimumsstandarder for arbejdsforhold, her-
under kunstneres mobilitet. Danmark har tidligere understreget, bl.a. i forbindelse
med deltagelsen i arbejdsgruppen under den åbne koordinationsmetode om kunst-
neres status og arbejdsvilkår, at eventuelle europæiske initiativer kun kan overve-
jes med respekt for medlemsstaternes kompetencer og for Danmarks vedkom-
mende arbejdsmarkedets parter og den danske model.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Den politiske drøftelse vil ikke have konsekvenser for dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Punktet om den politiske drøftelse har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Punktet om den politiske drøftelse medfører ikke i sig selv økonomiske konsekven-
ser og forventes ikke i en senere fase
at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s
budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien eller erhvervslivet.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Side 6
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2023.
Punktet om den politiske drøftelse skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8. Høring
Punktet om den politiske drøftelse er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 23. oktober og 25. oktober 2023. Høringen
gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at ville deltage i den politiske drøftelse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser det velkomment, at der sættes fokus på kunstneres arbejdsvil-
kår. Vigtigheden af viden om kunstneres arbejdsvilkår blev særligt tydelig under
Covid-19-pandemien, hvor tilgængeligheden af data herom viste sig mangelfuld.
Formandskabets initiativ ligger også i god forlængelse af arbejdet i arbejdsgruppen
under den såkaldte åbne koordinationsmetode om kunstneres status og arbejdsvil-
kår, som Danmark har deltaget i, hvor der er blevet samlet information og sam-
menlignet vilkår og forhold for kunstnere medlemsstaterne imellem.
Endelig understreger regeringsgrundlaget de kulturelle og kreative erhvervs be-
tydning for den danske økonomi. Også i dette perspektiv er det relevant at belyse
arbejdsvilkår for kunstnere og kulturaktører.
Regeringen forventer at deltage i drøftelserne med udgangspunkt i nationale erfa-
ringer i forhold til kunstneres arbejdsvilkår. Det vil i denne forbindelse være vig-
tigt at betone den danske model for organisering af arbejdsmarkedet. Det er endvi-
dere vigtigt for regeringen at understrege, at anbefalingerne fra arbejdsgruppen
under den åbne koordinationsmetode om kunstneres status og arbejdsvilkår netop
lægger op til, at eventuelle guidelines og minimumsstandarder bør være ikke-bin-
dende for at respektere medlemsstaternes kompetencer.
Regeringen vil under drøftelsen fokusere på erfaringsudveksling mellem medlems-
landene samt på vigtigheden af at anerkende kulturen som erhverv. Det er samti-
dig regeringens opfattelse, at de nærmere retningslinjer for kunstneres vilkår
bedst kan adresseres med udgangspunkt i nationale forhold.
Der er i dansk sammenhæng gennemført flere relevante initiativer til afdækning af
kunstneres og kulturarbejderes arbejdsvilkår, som kan nævnes under debatten.
Kulturministeriet har for eksempel taget initiativ til et statistikprojekt, der define-
rer og kortlægger hovedparten af kunstnergrupperne i Danmark med henblik på at
tilvejebringe viden om bl.a. lønforhold, arbejdsmarkedstilknytning m.m. Der kan
endvidere henvises til det veletablerede danske rettighedssystem såsom ophavs-
retslovgivningen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Side 7
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2023.
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 8
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2023.
Ad 3. Konklusioner fra Rådet og fra repræsentanterne for medlemsstater-
nes regeringer, forsamlet i Rådet, om kvinder og lighed på sportsområdet
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det spanske formandskab har fremlagt udkast til konklusioner, der omhandler
kvinder og ligestilling på sportsområdet.
Konklusionsudkastet tager afsæt i, at kvinder og pigers deltagelse i sport og fysisk
aktivitet stadig er lavere end mænds på grund af praktiske, personlige, sociokultu-
relle og strukturelle barrierer, hvilket også negativt påvirker kvinders tilstedevæ-
relse i trænerstillinger og lederstillinger mv. på sportsområdet.
Konklusionsudkastet tager endvidere afsæt i, at der er store forskelle på tværs af
sportsgrene og medlemslande mht. kvinders deltagelse i sport, og at kvinders man-
gel på lige adgang til og involvering i lederskabs- og beslutningstagningspositioner
på sportsområdet har en tendens til at fastholde diskrimination og uligheder. Hertil
tager konklusionsudkastet afsæt i, at kønsbaseret forskelsbehandling kan føre til
udelukkelse af især personer i udsatte og marginalisererede positioner fra at deltage
i sport.
Konklusionsudkastet inviterer bl.a. medlemslandene, Kommissionen, idrætsbevæ-
gelsen og andre relevante aktører til på forskellig vis at fremme og sikre lige adgang
til sportsområdet og forebygge diskrimination på baggrund af bl.a. køn.
Regeringen ser positivt på konklusionsudkastet og finder, at udkastet kan skabe
merværdi på europæisk plan, da det kan bidrage til at fremme kønsligestillingen på
idrætsområdet på tværs af medlemslandene.
Konklusionsudkastet vil ikke have konsekvenser for dansk ret. Udkastet medfører
ikke i sig selv væsentlige økonomiske konsekvenser og vurderes heller ikke i en se-
nere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s budget, statsfinanserne,
samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
Konklusionsudkastet forventes at blive vedtaget på rådsmødet (uddannelse, ung-
dom, kultur og sport) den 23.-24. november 2023.
2. Baggrund
Det spanske formandskab har som et centralt emne for sit formandskabsprogram
for sportsområdet valgt at fokusere på kønsligestilling. Den primære årsag hertil
er, at idræt kan være et redskab til forandringer i hele samfundet på ligestillings-
området.
Side 9
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2023.
Af EU-arbejdsplanen for sport (2021-2024) fremgår det ligeledes, at ligestilling
mellem kønnene er et af nøgleemnerne.
3. Formål og indhold
Konklusionsudkastet har til formål at fremme kønsligestilling på sportsområdet
samt forebygge diskrimination på baggrund af bl.a. køn.
Konklusionsudkastet tager afsæt i, at kvinder og pigers deltagelse i sport og fysisk
aktivitet stadig er lavere end mænds på grund af praktiske, personlige, sociokultu-
relle og strukturelle barrierer, hvilket også negativt påvirker kvinders tilstedevæ-
relse i trænerstillinger og lederstillinger mv. på sportsområdet.
Konklusionsudkastet tager endvidere afsæt i, at der er store forskelle på tværs af
sportsgrene og medlemslande mht. kvinders deltagelse i sport, og at kvinders man-
gel på lige adgang til og involvering i lederskabs- og beslutningstagningspositioner
på sportsområdet har en tendens til at fastholde diskrimination og uligheder. Her-
til tager konklusionsudkastet afsæt i, at kønsbaseret forskelsbehandling kan føre
til udelukkelse af især personer i udsatte og marginalisererede positioner fra at
deltage i sport.
Under behørigt hensyn til de respektive kompetencer og under hensyntagen til
nærhedsprincippet er der i konklusionsudkastet en række anbefalinger til med-
lemsstaterne, Kommissionen og idrætsaktørerne samt andre relevante aktører.
Konklusionsudkastet opfordrer medlemsstaterne til bl.a. at:
Stræbe efter at sikre, at alle har lige adgang til og fuldt ud kan deltage i sport
på alle niveauer og funktioner uden diskrimination på baggrund af køn.
Styrke og integrere ligestilling mellem kønnene igennem idrætspolitik og
fremme positive rollemodeller.
Opfordre og tilskynde idrætsbevægelsen til at øge andelen af kvinder i lederstil-
linger på sportsområdet.
Fremme ligestilling mellem kønnene, uden at det berører ytrings- og informati-
onsfriheden ved at opfordre medierne, især public service medierne, til at for-
bedre synligheden og mediedækningen af kvinders sportskonkurrencer.
Tilskynde og aktivt støtte sportssektoren til at forebygge og bekæmpe chikane,
sexistiske og hadefulde ytringer, seksuelt misbrug og vold mod kvinder og piger,
især personer i udsatte og marginaliserede positioner, og mindreårige på alle ni-
veauer.
Forbedre beskyttelsen af vidner, whistleblowere og ofre for kønsbaseret vold.
Konklusionsudkastet opfordrer Kommissionen til bl.a. at:
Overveje at inkludere sportssektoren i fremtidige ligestillingsstrategier, samti-
dig med at medlemslandenes nationale kompetencer respekteres.
Rapportere regelmæssigt til Rådet om foranstaltninger, der er truffet i forbin-
delse med fremme af ligestilling mellem kønnene, og som er relevante for
sportssektoren.
Side 10
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2023.
2778450_0011.png
Fortsætte med at støtte tværnationale initiativer om ligestilling mellem køn-
nene på idrætsområdet, såsom bevidstgørelse, uddannelseskampagner, udveks-
ling af god praksis, undersøgelser, netværk og projekter såsom det fælles EU-
Europaråds-projekt
”All in Plus”.
Tage hensyn til ligestillingsdimensionen i vurderingen af de betingelser, der
kræves for at kvalificere sportsbegivenheder som værende af stor betydning for
samfundet i henhold til direktivet om audiovisuelle medietjenester.
Konklusionsudkastet opfordrer idrætsbevægelsen og andre relevante aktører til
bl.a. at:
Gøre ligestilling til en hjørnesten i god forvaltningsskik i idrætsorganisatio-
nerne ved f.eks. at fremme et lige og gennemsigtigt finansieringssystem, lige fi-
nansieringsmuligheder og lige løn.
Tage de nødvendige skridt i retning af at øge andelen af kvinder i leder-, træ-
ner- og ledende stillinger i sportsorganisationer, institutioner og klubber
især
ved at motivere og støtte kvinder i at søge sådanne stillinger.
Søge at engagere kvinder og piger fra forskellige socioøkonomiske baggrunde til
at deltage i sport.
Indsamle, udbrede og fremhæve god praksis vedrørende ligestilling mellem køn-
nene inden for sport, samtidig med at udveksling af erfaringer fremmes.
Sikre kønsbalanceret dækning i intern og ekstern kommunikation på sociale
medier og sikre ikke-diskriminerende rapportering, kommentarer og dækning af
sportsaktiviteter.
Sikre, at kvinder og piger, der deltager i idræt, har adgang til passende udstyr
og påklædning for at sikre deres deltagelse.
Sikre lige adgang til idrætsinfrastruktur baseret på alle individers behov og ef-
terspørgsel og skabe passende og sikre faciliteter for kvinder og piger.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af konklusionsudkastet har ingen lovgivningsmæssige konsekven-
ser.
Økonomiske konsekvenser
Konklusionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konsekvenser
og vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for
EU’s budget, statsfinanserne,
samfundsøkonomien eller erhvervslivet.
Side 11
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2023.
2778450_0012.png
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Udkastet til konklusioner skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Udkastet til konklusioner har været sendt i bred høring ved DGI, Danmarks Idræts-
forbund (DIF), Dansk Firmaidræt (DFIF), Team Danmark (TD), Sport Event Den-
mark (SEDK), Idrættens Analyseinstitut (IDAN), Lokale og Anlægsfonden (LOA),
Anti Doping Danmark (ADD) og International Sport and Culture Association (ISCA).
DIF har bemærket, at det bør nævnes i konklusionerne, at der skal være fokus på,
at flere kvinder repræsenteres i idrætsorganisationer, herunder i bestyrelser, perso-
nale generelt og på trænerfronten.
ISCA har blandt andet bemærket, at konklusionerne generelt kunne være mere
fremtidsorienteret ved at tage højde for den digitale udvikling, især AI, og de risici
det bringer ift. konsolidering af eksisterende kønsstereotyper, ligesom konklusio-
nerne kunne have mere fokus på mediernes portrættering af køn og online mis-
brug/overgreb.
LOA har bl.a. bemærket, at det er vigtigt, at der i drøftelserne om ligestilling på
idrætsområdet også tages højde for de fysiske rammer, herunder hvordan vi kan
udvikle og designe idrætsfaciliteter, som sikrer adgang til og fremmer fysisk aktivi-
tet for alle.
TD har ikke afgivet høringssvar. IDAN, ADD, DFIF og SEDK har ikke haft bemærk-
ninger til konklusionerne.
Konklusionsudkastet har endvidere været i høring i EU-specialudvalget for kultur-
politiske spørgsmål. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
Udkastet til konklusioner er igen blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 23. oktober 2023. Høringen gav ikke anled-
ning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har generelt i sportsarbejdsgruppen været støtte til temaet for konklusionerne,
men diskussion om de konkrete formuleringer.
Det har fra en gruppe af landes side, herunder fra dansk side, været særligt frem-
hævet, at konklusionsudkastet ikke alene skulle omhandle ligestilling mellem
mænd og kvinder, men tage udgangspunkt i det forudgående arbejde om kønslige-
stilling fra 2014 og frem, hvor der anvendes en bredere definition af kønsligestil-
ling, og hvori der ligger en anerkendelse af, at kønsstereotyper, -normer og -bias er
begrænsende for kønsligestillingen. Henset til, at der i mange dele af sportssekto-
ren stadig er problemer med racisme og homofobi, har der fra gruppen af landes
side ligeledes været fokus på, at konklusionsudkastet også omfatter forebyggelse af
diskrimination, herunder i forhold til sårbare og marginaliserede grupper.
Side 12
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2023.
Samlet set synes der at være taget højde for danske forslag og synspunkter i kon-
klusionsudkastet.
10. Regeringens generelle holdning
Fokus på ligestilling på sportsområdet kan bakkes op fra dansk side. Den danske
regering har allerede fokus på ligestilling, og det fremgår særskilt af regerings-
grundlaget, at ligestilling er en grundlæggende værdi i det danske samfund, lige-
som det handler om sammenhængskraft på tværs af køn, seksualitet og baggrund.
Det fremgår videre, at regeringen ønsker et mangfoldigt samfund, hvor der er
plads til at være den, man er, uden diskrimination.
Derfor ser regeringen positivt på konklusionsudkastet, som regeringen finder kan
skabe merværdi på europæisk plan særligt i forhold til, at den brede definition af
kønsligestilling anvendes, og at det dermed anerkendes, at kønsstereotyper, -nor-
mer og -bias kan være begrænsende for kønsligestillingen. Regeringen finder desu-
den, at det foreliggende konklusionsudkast indeholder et passende niveau af opfor-
dringer og vejledning til medlemsstaterne og Kommissionen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 13
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2023.
Ad 4. Sikkert miljø inden for sport
KOM-dokument foreligger ikke
- Polisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det spanske formandskab lægger op til, at sportsministrene drøfter sikkert miljø in-
den for sport.
Formandskabet har til brug for drøftelsen fremlagt et diskussionsoplæg, der rejser
følgende to spørgsmål:
1) Hvilke foranstaltninger er der blevet truffet i de enkelte lande for at fremme
sikre miljøer på idrætsområdet?
2) Kan der gives en detaljeret beskrivelse af de foranstaltninger, som man me-
ner har været mest succesrige?
I diskussionsoplægget fremhæver formandskabet idrættens positive indflydelse på
menneskers sundhed (både fysisk og mentalt), og hvordan idrætten spiller en vigtig
rolle for inklusion og fremme af værdier som samarbejde, solidaritet, retfærdighed
og demokrati.
Endvidere fremhæver formandskabet, at sikre idrætsmiljøer er vigtige, hvis idrætten
skal opnå sit fulde potentiale set i et samfundsperspektiv, og at medlemsstater og re-
levante idrætsaktører i den forbindelse har et ansvar for at iværksatte relevante til-
tag.
Endelig fremhæver formandskabets diskussionsoplæg bl.a. sikre idrætsfaciliteter og
-infrastruktur, tryghed ved afviklingen af idrætsbegivenheder, herunder reduktion
af risikoen for vold, atleters sikkerhed og sundhed, krav til trænere, forebyggelse af
racisme, fremmedhad og hadtale og seksuel vold mod både mænd og kvinder. For-
manskabet peger desuden på, at det er vigtigt at beskytte børn, der dyrker idræt,
herunder fx at forebygge mobning, psykisk vold og overtræning.
Regeringen tager atleters trivsel og fysiske og mentale sundhed og sikkerhed meget
alvorligt
hvad enten det er på eliteplan eller inden for breddeidrætten, og regerin-
gen er derfor indstillet på at drøfte sikre idrætsmiljøer og erfaringsudveksle på EU-
niveau.
Alle lande forventes at deltage i den politiske drøftelse på rådsmødet (uddannelse,
ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2023.
Side 14
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2023.
2778450_0015.png
2. Baggrund
Temaet for den politiske drøftelse skal ses i lyset af formandskabets fokus på lige-
stilling på idrætsområdet og forebyggelse af diskrimination mv, ligesom det for-
mentlig skal ses i lyset af de seneste års fokus på integritet og trivsel i internatio-
nal idræt.
Det vurderes, at den politiske drøftelse bunder i et ønske fra formandskabet om at
erfaringsudveksle på tværs af medlemslandene.
3. Formål og indhold
Formålet er at drøfte sikre idrætsmiljøer
både i forhold til de fysiske rammer for
idrætsudøvelse, men også i forhold til mobning, racisme, misbrug m.v.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Den politiske drøftelse har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Den politiske drøftelse medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konsekven-
ser og vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser
for EU’s budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien eller erhvervslivet.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Punktet om den politiske drøftelse skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8. Høring
Formandskabets diskussionsoplæg vil blive sendt til orientering til relevante
idrætsaktører, herunder DGI, Danmarks Idrætsforbund (DIF) og Dansk Firma-
idræt (DFIF).
Endvidere har punktet om den politiske drøftelse været sendt i høring i EU-speci-
aludvalget for kulturpolitiske spørgsmål med frist den 23. oktober 2023. Høringen
gav ikke anledning til bemærkninger.
9. Forhandlingssituationen
Alle lande forventes at deltage i den politiske drøftelse.
Side 15
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 25: Kopi af samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 23.-24. november 2023.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er indstillet på at drøfte sikre miljøer inden for sport, herunder både i
forhold til breddeidrætten og på eliteniveau.
I Danmark har vi over en årrække set, hvordan eliteatleter har stået frem og for-
talt om dårlige træningsmiljøer, hvor flere er blevet syge af at dyrke den sport, de
elsker. Hertil dukker der jævnligt historier op i de internationale medier om bl.a.
racisme i drætten.
Regeringen tager atleters trivsel og fysiske og mentale sundhed meget alvorligt
hvad enten det er på eliteplan eller inden for breddeidrætten. Regeringen ser der-
for positivt på at erfaringsudveksle på EU-niveau om håndtering af de udfordrin-
ger, der er i sportens verden i forhold til sikre idrætsmiljøer, således at gode løsnin-
ger og effektive tiltag når bredt ud til gavn for både atleter, idrættens fremtidige
udvikling og samfundet generelt.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Punktet om den politiske drøftelse har ikke tidligere været forelagt for Folketin-
gets Europaudvalg.
Side 16