Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del Bilag 195
Offentligt
2907426_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2025
i forhold til finansloven for 2024
August 2024
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Kulturudvalgets arbejdsområde
Side 2 af 43
FFL25 sammenlignet med FL24
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2025
sammenlignet med finansloven for 2024 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2024. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2025.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2025, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2024 (B-
året).
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2025 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2025 i forhold til finansloven for 2024,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2024 til finanslov-
forslaget for 2025.
Oversigten over hovedbevægelser er nu understøttet af det nye it-system, Statens Bevil-
lings- og Regnskabsløsning, og har derfor samme format som
Betænkning over finanslovforsla-
get for 2025 i forhold til finansloven for 2024.
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Kulturudvalgets arbejdsområde
2907426_0003.png
3
Indholdsfortegnelse
§ 6. Udenrigsministeriet..............................................................................................................
4
.......................................
§ 7. Finansministeriet .................................................................................................................
7
...................................
§ 8. Erhvervsministeriet ..............................................................................................................
9
......................................
§ 9. Skatteministeriet ..................................................................................................................
1 2
..................................
11
12
14
15
16
17
19
20
21
22
23
24
25
28
29
35
36
{ §9
{§ 8
{§ 7
{§ 6
.}
.}
.}
.}
.}
§ 11. Justitsministeriet ................................................................................................................
1 3
....................................
§ 12. Forsvarsministeriet.............................................................................................................
1 4
........................................
§ 14. Udlændinge- og Integrationsministeriet .............................................................................
1 8
........................................................................
§ 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet ...................................................................................
2 0
.................................................................
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet.....................................................................................
2 4
................................................................
§ 17. Beskæftigelsesministeriet...................................................................................................
2 7
..................................................
§ 19. Uddannelses- og Forskningsministeriet .............................................................................
3 2
........................................................................
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet ..................................................................................
3 6
...................................................................
§ 21. Kulturministeriet ................................................................................................................
3 8
.....................................
§ 22. By-, Land- og Kirkeministeriet ..........................................................................................
4 0
...........................................................
§ 23. Miljøministeriet .................................................................................................................
4 1
...................................
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ................................................................
4 4
....................................................................................
§ 25. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet ........................................................................
4 7
.............................................................................
§ 28. Transportministeriet ...........................................................................................................
4 8
.........................................
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet ..........................................................................
5 3
...........................................................................
§ 35. Generelle reserver..............................................................................................................
5 9
......................................
§ 36. Pensionsvæsenet ................................................................................................................
6 3
....................................
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
.}
se af november 2023.
619,4
775,9
156,5
244,8
296,4
51,6
199,8
16,4
-183,4
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Kulturudvalgets arbejdsområde
2907426_0004.png
4
Mio. kr.
§ 21. Kulturministeriet
21.11.23.
...............................................................
Forskellige tilskud
(Reservationsbev.)................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 25,5 mio. kr. skyldes en række
modsatrettede forhold. Den primære grund til
merudgiften er en afsat
bevilling ifm. etablerin‐
gen af Institut for dansk spiludvikling, som er
forhøjet med 15,0 mio. kr. i 2025 ift. bevillings‐
niveauet i 2024, jf. Medieaftalen 2023-2026 af
juni 2023. Derudover er kontoen forhøjet med
6,6 mio. kr. i 2025 til projektet Færoya Arena, jf.
Aftale om finansloven for 2022 af december
2021.
21.11.32.
..........................................................................
Kulturel rammebevilling
(Reservationsbev.).....
Udgift....................................................................
...........
Mindreudgiften på 73,3 mio. kr. skyldes, at der
ikke er indgået nye kulturaftaler for 2025. Mid‐
lerne er i stedet indbudgetteret på de konti, hvor‐
fra den kulturelle rammebevilling blev finansie‐
ret.
21.11.79. Reserver og budgetregulering
(Reservationsbev.)..................................................
.............................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 167,7 mio. kr. skyldes primært
et løft i bevilling til Kulturpas på 65,0 mio. kr.,
jf. Aftale om finansloven for 2024, og en reserve
til kultur på 125,7 mio. kr. på finanslovforslaget
for 2025. Modsat trækker en mindreudgift på
24,7 mio. kr. som følge af opgavebortfald.
21.23.72.
.....................................................................
Etablering af Børneunivers
(Anlægsbev)..........
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 64,6 mio. kr. skyldes primært
bevillingsudviklingen i profilen på de afsatte
midler til etablering af børneunivers, som er
afsat på akt. 203 af 3. marts 2022.
Indtægt
.............. .................................................................
Merindtægten på 64,6 mio. kr. skyldes primært
bevillingsudviklingen i profilen på de afsatte
midler til etablering af børneunivers som er afsat
på akt. 203 af 3. marts 2022. Midlerne gives
som en donation af Realdania, og fremgår, der‐
for som en indtægt.
2024
2025
Ændring
110,8
136,3
25,5
76,1
2,8
-73,3
24,0
191,7
167,7
24,5
89,1
64,6
24,5
89,1
64,6
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 195: Forslag til finanslov for 2025 vedrørende Kulturudvalgets arbejdsområde
2907426_0005.png
5
Mio. kr.
.............................
21.31.21. Nota
(Driftsbev.)
..................................................
Nettoudgift
...........................................................
....................
Mindreudgiften på 76,3 mio. kr. skyldes, at be‐
villingen er overført til § 21.31.13. Det Kgl. Bi‐
bliotek. Det Kgl. Bibliotek og Nota er sammen‐
lagt pr. 1. januar 2024.
21.33.41. Tilskud til drift af statsanerkendte museer
(Reservationsbev.)..................................................
.............................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 126,1 mio. kr. skyldes primært
udløb af kulturaftale med Kulturregion Aarhus,
hvor midlerne i 2025 tilbageføres til nærværende
hovedkonto. Bevægelsen modsvares af udløbet
af en række midlertidige bevilling afsat på fi‐
nansloven for 2024. Derudover er kontoen for‐
højet ifm. indbudgetteringen af
Aftale om muse‐
umsreform: En generationsinvestering i vores
fælles fortælling af maj 2024.
Indtægt
.................................................................
..............
Merindtægten på 20,8 mio. kr. skyldes primært
indbudgetteringen af Aftale om museumsreform:
En generationsinvestering i vores fælles fortæl‐
ling af maj 2024.
21.81.17.
........................ .......................................................
Kulturbidrag
Indtægt
.................................................................
..............
Merindtægten på 102,9 mio. kr. skyldes indfø‐
relsen af et kulturbidrag fra 2025 og frem. Det
ny kulturbidrag følger af Medieaftalen for 2023-
2026: Samling om frie medier og stærkt dansk
indhold af juni 2023.
21.81.18. Kulturbidrag og Public-Serviceaktiviteter
(Reservationsbev.)..................................................
.............................
Udgift....................................................................
...........
Merudgiften på 97,5 mio. kr. skyldes indførelsen
af et kulturbidrag fra 2025. Udgifterne skyldes
en kulturbidragsordning til fremme af dansk
ind‐
hold og produktion af nye danske film, fiktions‐
serier og dokumentarer, jf. Medieaftalen for
2023-2026: Samling om frie medier og stærkt
dansk indhold af juni 2023.
33,6
55,6
22,0
2024
2025
Ændring
76,3
-
-76,3
479,9
606,0
126,1
5,8
26,6
20,8
-
102,9
102,9
-
97,5
97,5