Kronik i Kristeligt Dagblad 11. juli 2023
MUSEER SKAL VÆRE FRIRUM FOR FREMTIDENS PUBLIKUM
Af Rebecca Matthews, Thomas Bloch Ravn og Peter C. Kjærgaard
I en tid med stadig mere endimensionalitet og algoritmestyring er det vigtigt, at
vi værner om de oaser for mangfoldighed og anderledeshed, der findes.
Museerne har her en særlig opgave, navnlig over for de digitalt indfødte
generationer, som aldrig har prøvet andet.
Museer er oplevelse, de er overraskelse, de er eftertanke, de er forundring, de er
dannelse, og så er de fællesskab. En slags reservoir for identitet og forankring og
for inspiration og forandring. Og så er de ofte også en slags bindeled mellem den
enkelte og noget, der er større.
Museerne repræsenterer dermed det diametralt modsatte af den
individualisering, endimensionalitet og algoritmestyring, der gennemsyrer snart
sagt alt i vores hverdag. Fra den musik, vi hører, de film og serier, vi streamer,
de personer og meninger, vi bliver mødt af på sociale medier, og de reklamer, vi
bliver udsat for.
Der er på en måde noget juleaften over Google, Facebook og alt det andet, der
via it-ficeringen er blevet en styrende del af vores hverdag. Man får det, som
andre har set, man reagerer positivt på. Mere af det, man kan lide, og mere af
det, man plejer! Men denne styrede verden rummer kun sjældent noget, der
opfordrer os til at tænke nyt. Fællesskaberne er virtuelle, og der er ikke noget,
der giver forståelse og skaber empati for dem, der ikke er som os. Vi får, hvad vi
tror vi vil have, men meget sjældent det, som vi ikke vidste, vi ønskede os.
De mest udsatte for denne udvikling er de generationer af børn og unge, der så
at sige har fået det digitale ind med modermælken, og som derfor aldrig har
oplevet, at det kan være anderledes. Skærmenes uendelige fascination ligger i
dag konstant som en tung dyne over børns og unges liv helt fra
vuggestuealderen, og er efter alt at dømme en vigtig årsag til de alvorlige
trivselsproblemer, vi ser i dag.
Som direktører for tre af Danmarks største museer er vi derfor ved at revne af
stolthed over, at vore museer når ud til børn og unge i titusindvis. Ifølge den
seneste opgørelse fra Danmarks Statistik, som dækker året 2022, besøgte
120.000 børn og unge under 18 år dette år Den Gamle By. På andenpladsen
ligger Aros med 115.000 og på tredjepladsen Statens Naturhistoriske Museum
med 97.000 børn og unge. På de to næste pladser finder man Moesgaard
Museum med 88.000 og Louisiana med 74.000. En stor del af børnene og de
unge kom som led i skoleundervisningen, men endnu flere kom sammen med
kammerater eller med familien.
Vores tre museer er forskellige. Aros fokuserer på kunsten, Statens
Naturhistoriske Museum på naturen og Den Gamle By på historien. Men de tre
museer har det til fælles, at et besøg også er det, man kalder
’a
good day
out’,
hvor vi giver gæsterne en hyggelig, oplysende, berigende, ja morsom
totaloplevelse, de husker, og som integrerer aktiv medvirken, læring,
engagement, samvær og såmænd også shopping og kaffe og kage.
Museerne har
’public
quality’, som den nu afdøde engelske museolog Kenneth Hudson ville sige.
Selvfølgelig skal museerne opbygge samlinger, de skal bevare, og de skal forske,
men udgangspunktet må være gæster og brugere
–
nu og i fremtiden. Hvordan