Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del Bilag 158
Offentligt
UDKAST
Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del - Bilag 158
Offentligt
Forslag
til
Lov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling
Kapitel 1
Formål og opgaver
§ 1.
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling er et uaf-
hængigt institut, som har til formål at fremme udviklingen af danske di-
gitale spil og understøtte bedre rammevilkår for den danske spilbranche.
§ 2.
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling har navnlig
følgende opgaver:
1) Yde økonomisk støtte til udvikling, produktion og formidling af danske
digitale spil.
2) Understøtte promovering af og udbrede kendskabet til danske digitale
spil i Danmark og internationalt.
3) Understøtte talentudvikling relateret til danske digitale spil gennem f.eks.
uddannelses- og virksomhedspartnerskaber.
4) Skabe viden og overblik gennem dataindsamling og analyser om danske
digitale spil og spilbranchens tilstand.
5) Formidle viden om danske digitale spil til offentligheden på en tilgænge-
lig og relevant måde.
Kapitel 2
Rammer og økonomi
§ 3.
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling er en offentlig
selvejende institution.
Stk. 2.
Staten yder et årligt tilskud til drift af instituttet.
Stk. 3.
Kulturministeren kan fastsætte, hvor stor en andel af tilskud til drift
af instituttet der skal anvendes til tilskudsmidler.
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
UDKAST
§ 4.
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling kan ud over
sine opgaver efter § 2 modtage yderligere indtægter ved rekvirerede opga-
ver, som falder inden for instituttets formål efter § 1 og er forenelige med
varetagelsen af instituttets øvrige opgaver.
Stk. 2.
Instituttet kan under hensyntagen til sin uafhængighed modtage
yderligere indtægter, herunder gaver fra fonde, indtjening ved udgivelser,
deltagerbetaling ved konferencer m.v. Indtægter skal anvendes til opfyldelse
af instituttets formål efter § 1.
Stk. 3.
Indtægter fra rekvirerede opgaver, jf. stk. 1, skal være regnskabs-
mæssigt adskilt fra instituttets opgaver, jf. § 2.
Kapitel 3
Bestyrelse og direktør
§ 5.
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling ledes af en
bestyrelse på fem medlemmer, som alle udpeges af kulturministeren. Kul-
turministeren udpeger blandt disse en bestyrelsesleder.
Stk. 2.
Bestyrelsesmedlemmerne beskikkes for en 4-årig periode. Besty-
relsen beskikkes forskudt, således at to henholdsvis tre af medlemmerne be-
skikkes hvert andet år. Et bestyrelsesmedlem kan genbeskikkes for én peri-
ode.
Stk. 3.
Udtræder et medlem af bestyrelsen inden udløbet af sin beskikkel-
sesperiode, foretages en udpegning af et nyt medlem for den resterende del
af perioden.
Stk. 4.
Ved udpegning af bestyrelsesmedlemmer lægges der vægt på, at
mindst tre af bestyrelsens medlemmer har en særlig indsigt i spilbranchen.
Bestyrelsen skal repræsentere kompetencer inden for ledelse, økonomi,
dansk og international kulturpolitik, markedsføring samt viden om digitale
spil.
Stk. 5.
Bestyrelsen skal udarbejde instituttets vedtægter, som skal god-
kendes af Kulturministeriet. Ændring af vedtægterne skal godkendes af Kul-
turministeriet.
§ 6.
Bestyrelsen ansætter og afskediger en direktør for Nimbi GameLab
– Danmarks Institut for Spiludvikling i overensstemmelse med statens løn-
og personaleregler.
Stk. 2.
Direktøren varetager ansvaret for den daglige ledelse og drift af
instituttet i overensstemmelse med instituttets vedtægter og bestyrelsens in-
struktioner.
Stk. 3.
Direktøren ansætter og afskediger instituttets øvrige personale i
overensstemmelse med statens løn- og personaleregler.
2
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
UDKAST
Kapitel 4
Administration
§ 7.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for uddeling af tilskud
til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil, herunder kri-
terier for at opnå tilskud, ansøgningsform, tidsfrister, vilkår for tilskud, be-
regningsgrundlag, forudbetaling, modtagerkreds og udbetaling af tilskud.
§ 8.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for tilbagebetaling af
tilskud og renter, dokumentation, regnskab, revision og rapportering, samt
tilsyn og kontrol i forhold til uddeling af tilskud.
§ 9.
Kulturministeren kan fastsætte regler om skriftlig kommunikation om
forhold, som er omfattet af denne lov eller af regler udstedt i medfør af
denne lov, skal foregå digitalt.
Stk. 2.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om digital kommu-
nikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale
formater og digital signatur el.lign.
Stk. 3.
En digital meddelelse anses for at være kommet frem, når den er
tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
Stk. 4.
Kulturministeren kan fastsætte regler om, at Nimbi GameLab –
Danmarks Institut for Spiludvikling kan udstede afgørelser og andre doku-
menter efter denne lov eller efter regler udstedt i medfør af denne lov uden
underskrift, med maskinelt eller på tilsvarende måde gengivet underskrift
eller under anvendelse af en teknik, der sikrer entydig identifikation af den,
som har udstedt afgørelsen eller dokumentet.
Kapitel 5
Nedlæggelse af Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling
§ 10.
Nedlægges instituttet som selvejende institution, overgår dets for-
mue til staten eller til et formål, der godkendes af kulturministeren.
Kapitel 6
Ikrafttræden
§ 11.
Loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Kapitel 7
Territorialbestemmelser
3
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
UDKAST
§ 12.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
4
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Baggrund
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Instituttets formål og opgaver
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.2. Rammer og økonomi
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.3 Bestyrelse og daglig ledelse
3.3.1. Gældende ret
3.3.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.3 Administration
3.4.1. Gældende ret
3.4.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
UDKAST
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at fastsætte regler om Nimbi GameLab – Dan-
marks Institut for Spiludvikling. Med lovforslaget foreslås det, at der fast-
sættes bestemmelser om instituttets formål, opgaver, økonomiske og admi-
nistrative rammer samt bestemmelser om bestyrelsen. Desuden foreslås det,
at der fastsættes bestemmelser om den daglige ledelse samt bestemmelse om
en eventuel nedlæggelse af instituttet.
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling er etableret som et
uafhængigt institut, der skal yde tilskud til udvikling, produktion og formid-
ling af danske digitale spil og understøtte bedre rammevilkår for den danske
spilbranche.
På finansloven for 2024 er optaget tekstanmærkning nr. 248, hvor kulturmi-
nisteren blev bemyndiget til at stifte en offentlig selvejende institution med
et formål om at yde tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske
digitale spil og understøtte bedre rammevilkår for den danske spilbranche
gennem eksportfremstød, talentudvikling, promovering, dataindsamling og
analyser mv.
Instituttet er oprettet ud fra et ønske fra både spilbranchen og politisk hold
om at samle og styrke området for digitale spil gennem etablering af en of-
fentlig institution med formål om at fremme og understøtte udviklingen af
danske digitale spil.
På finansloven for 2024 afsatte partierne bag finanslovsaftalen regeringen
(Socialdemokratiet, Venstre, Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Dan-
marksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radi-
kale Venstre, Dansk Folkeparti, Alternativet og Nye Borgerlige 5,2 mio. kr.
i 2024, 7,8 mio. kr. i 2025, 10,4 mio. kr. i 2026 og 10,4 mio. kr. i 2027.
Samlet set 33,8 mio. kr. i perioden 2024-2027 (2023-pl). Midlerne skal gå
til etablering og drift af Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvik-
ling, og kan også gå til tilskud inden for instituttets formål jf. § 1 og insti-
tuttets opgaver jf. § 2.
6
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
UDKAST
2. Baggrund
Af Filmaftalen 2024-2027 indgået af regeringen (Socialdemokratiet, Ven-
stre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Konservative, Danske Folke-
parti og Radikale Venstre fremgår det, at tilskudsforvaltningen af spilstøtte-
ordningen Spilordningen, der i dag administreres af Det Danske Filminsti-
tut, overgår til Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling. Der
er afsat 15,0 mio. kr. årligt til Spilordningen i perioden 2024-2027. Spilord-
ningen forvaltes af Det Danske Filminstitut, indtil det nye spilinstitut er fuldt
operationelt. Spilordningen er etableret i 2007 og udbetaler for nuværende
tilskud til udvikling, produktion og lancering af digitale spil samt til spil-
fremme.
Intentionen med at oprette Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilud-
vikling og overflytte Spilordningen fra Det Danske Filminstitut til Nimbi
GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling er overordnet at samle om-
rådet for digitale spil under én offentlig institution, hvor digitale spil er et
selvstændigt fokus. Digitale spil er en vigtig del af vores kulturliv, og den
danske spilbranche har vist gode eksempler på, hvordan kultur, leg, læring
og den gode fortælling kan kombineres med innovation, avanceret teknologi
og ansvarlige designs. Ønsket er derfor at styrke den danske spilbranche i
forhold til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil med
fokus på ansvarlighed, kreativitet og dansk kulturproduktion. Samtidig for-
ventes instituttet at kunne understøtte bedre rammevilkår for den danske
spilbranche. Digitale spil er kultur, og en styrkelse af området for digitale
spil er derfor også med til at styrke kulturlivet i almindelighed.
Digitale spil har udviklet sig til at være en central del af danskernes kultur-
forbrug på samme måde, som tv har gjort det tidligere og film før det. Digi-
tale spil er et kulturbærende medie, der indeholder kulturelle kvaliteter til
bl.a. leg og læring. Samtidig giver de digitale spil en anden grad af interak-
tivitet og medskabelse, som kan øge kreativiteten hos brugeren på en anden
måde end film og tv.
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling skal bidrage til at
fortsætte den positive omsætnings- og eksportudvikling, som den danske
spilbranchen har været på igennem en årrække. I relation hertil vil instituttet
få til opgave at støtte danske spilvirksomheder, der producerer digitale spil
af høj kvalitet og med fokus på ansvarlighed.
7
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
UDKAST
Den danske spilbranche har tidligere demonstreret, at kulturel kvalitet og
ansvarlighed kan gå hånd i hånd med kommerciel succes på det globale mar-
ked. Instituttet skal medvirke til at fremme vilkårene for den fortsatte ud-
vikling på området. Danske digitale spil af høj kvalitet kan desuden bruges
til undervisning og som formidling af forskellige emner til børn og unge.
Om formål for Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling frem-
går det, at instituttet har til formål at fremme og understøtte udviklingen af
danske digitale spil.
Om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludviklings opgaver frem-
går det, at instituttet navnlig har til opgave at:
Yde økonomisk støtte til udvikling, produktion og formidling af danske
digitale spil.
Understøtte promovering af og udbrede kendskabet til danske digitale
spil i Danmark og internationalt.
Understøtte talentudvikling relateret til danske digitale spil gennem
f.eks. uddannelses- og virksomhedspartnerskaber.
Skabe viden og overblik gennem dataindsamling og analyser om danske
digitale spil og spilbranchens tilstand.
Formidle viden om danske digitale spil til offentligheden på en tilgæn-
gelig og relevant måde.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Instituttets formål og opgaver
3.1.1. Gældende ret
På finansloven for 2024 er optaget tekstanmærkning nr. 248, hvor kulturmi-
nisteren er bemyndiget til at stifte en offentlig selvejende institution med det
formål at yde tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digi-
tale spil og understøtte bedre rammevilkår for den danske spilbranche.
3.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med lovforslaget etableres et uafhængigt institut, Nimbi GameLab – Dan-
marks Institut for Spiludvikling, som får til formål at fremme og understøtte
udviklingen af danske digitale spil. Instituttet får til opgave at yde støtte til
danske digitale spil og medvirke til at udbrede kendskabet til danske digitale
spil samt at fremme talentudvikling på spilområdet. Derudover skal institut-
tet skabe og formidle viden om spilbranchen og danske digitale spil.
8
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
UDKAST
Med lovforslaget foreslås det, at der fastsættes bestemmelser, som beskriver
formålet med instituttets arbejde. Det er hensigten med formålsbestemmel-
sen at tydeliggøre, hvad instituttets formål er, nemlig at fremme og under-
støtte udviklingen af danske digitale spil.
Med lovforslaget foreslås det også, at der fastsættes bestemmelser om,
hvilke opgaver instituttet navnlig skal løfte. Den foreslåede bestemmelse om
instituttets opgaver er detaljeret beskrevet for at tydeliggøre, hvilke opgaver
som vil være centrale for instituttet at løse med henblik på at opfylde formå-
let og realisere de forventninger til instituttet, der er givet udtryk for fra po-
litisk side.
3.2. Rammer og økonomi
3.2.1. Gældende ret
På finansloven for 2024 er optaget tekstanmærkning nr. 248, hvor kulturmi-
nisteren blev bemyndiget til at stifte en offentlig selvejende institution,
hvorefter Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling blev op-
rettet.
På finansloven for 2024 er der afsat 5,2 mio. kr. i 2024, 7,8 mio. kr. i 2025,
10,4 mio. kr. i 2026 og 10,4 mio. kr. i 2027. Samlet set 33,8 mio. kr. i peri-
oden 2024-2027 (2023-pl) til etablering og drift af Nimbi GameLab – Dan-
marks Institut for Spiludvikling. Denne bevilling skal finansiere eksport-
fremstød, talentudvikling, promovering, dataindsamling og analyser. Bevil-
lingen skal også sikre den løbende drift af instituttets grundlæggende funk-
tioner, dvs. husleje, administration, formidling, kommunikation m.v. Det
må forventes, at instituttet særligt i opbygningsfasen inddrager viden og
kompetencer fra eksterne med relevans for spilområdet. Der kan anvendes
driftsmidler hertil. Der tilføres yderligere 15,0 mio. kr. årlig i perioden 2024-
2027 fra Det Danske Filminstitut i medfør af Spilordningen. Midlerne skal
anvendes til at yde støtte til udvikling, produktion og formidling af danske
digitale spil.
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling er som modtager af
driftstilskud fra Kulturministeriet omfattet af lov om økonomiske og admi-
nistrative forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet, jf. §
1, stk. 1, i lov nr. 1531 af 21. december 2010 om økonomiske og admini-
strative forhold for modtagere af driftstilskud fra Kulturministeriet (drifts-
tilskudsloven).
Driftstilskudslovens § 3 fastsætter bl.a. krav til offentlige selvejende insti-
tutioners vedtægter.
9
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
UDKAST
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling er desuden omfattet
af rigsrevisorloven, jf. § 2, stk. 1, nr. 2. og 3, i lovbekendtgørelse nr. 101 af
19. januar 2012.
Der findes i dag ikke regler om, at instituttets bestyrelse og ledelse skal sikre
regnskabsmæssig adskillelse.
3.2.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Med lovforslaget etableres Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spil-
udvikling som en offentlig selvejende institution med et årligt statsligt til-
skud. Tilskuddet ydes til instituttets drift, og kulturministeren kan fastsætte,
hvor stor en andel af driftstilskuddet der skal anvendes som tilskud til ud-
vikling, produktion og formidling af danske digitale spil, dog generelt i hen-
hold til gældende konkurrence- og statsstøtteregler.
Med lovforslaget foreslås det, at Nimbi GameLab – Danmarks Institut for
Spiludvikling er en offentlig selvejende institution. Det indebærer, at Nimbi
GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling anses for at være en del af
den offentlige forvaltning.
Det foreslås med forslaget til lov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut
for Spiludvikling, at staten yder et årligt tilskud til drift af instituttet.
Af aftalegrundlaget for Finansloven 2024 fremgår, at tilskuddet skal finan-
siere instituttets opgave med at understøtte udviklingen af danske digitale
spil og skabe bedre rammevilkår for den danske spilbranche. Bevillingen
skal finansiere eksportfremstød, talentudvikling, promovering, dataindsam-
ling og analyser. Bevillingen kan også anvendes til tilskud inden for insti-
tuttets formål jf. § 1 og instituttets opgaver jf. § 2. Bevillingen skal også
sikre den løbende drift af instituttets grundlæggende funktioner, dvs. hus-
leje, administration, formidling, kommunikation m.v. Instituttet kan an-
vende driftsmidler til at inddrage eksisterende viden og kompetencer fra
eksterne med relevans for spilområdet.
Desuden foreslås det i lovforslaget, at instituttet ud over sine opgaver, som
beskrevet i lovforslagets § 2, vil kunne modtage yderligere indtægter ved
rekvirerede opgaver, der falder inden for instituttets formål. Desuden fore-
slås det i lovforslaget, at instituttet kan modtage yderligere indtægter, her-
under gaver fra fonde, indtjening ved udgivelser, deltagerbetaling ved kon-
ferencer m.v.
10
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
UDKAST
Med instituttets mulighed for at opnå yderligere finansiering end de til en-
hver tid ydede tilskud fra Kulturministeriet bliver der givet mulighed for en
bredere udnyttelse af instituttets kompetencer og viden.
For at sikre, at der ikke sker krydssubsidiering, vil instituttets bestyrelse og
ledelse jf. § 4, stk. 3., skulle sikre klar adskillelse, regnskabsmæssigt og i
praksis, af eventuelle rekvirerede opgaver, der ydes mod betaling, fra insti-
tuttets opgaver, der er beskrevet i lovforslagets § 2.
3.3. Bestyrelse og daglig ledelse
3.3.1. Gældende ret
På finansloven for 2024 er optaget tekstanmærkning nr. 248, hvor det i for-
hold til bestyrelse og daglig ledelse af instituttet blev fastsat, at kulturmini-
steren udpeger en bestyrelse på fem medlemmer (inklusiv bestyrelsesleder),
der har det overordnede ansvar for instituttet og dets virke. Bestyrelsesmed-
lemmerne beskikkes for en 4-årig periode. Ved den første beskikkelse af
bestyrelsen udgør perioden dog alene to år for to af medlemmerne. Genbe-
skikkelse kan finde sted for én periode. Udtræder et medlem af bestyrelsen
inden udløbet af sin beskikkelsesperiode, foretages en beskikkelse af et nyt
medlem for den resterende del af perioden.
Det er yderligere fastsat i tekstanmærkningen, at bestyrelsen udarbejder in-
stituttets vedtægter, som godkendes af kulturministeren. Instituttets daglige
ledelse varetages af en direktør. Bestyrelsen ansætter og afskediger institut-
tets direktør i overensstemmelse med statens løn- og personaleregler. Direk-
tøren har ansvaret for den daglige drift i overensstemmelse med instituttets
vedtægter og bestyrelsens instruktioner. Direktøren ansætter og afskediger
instituttets øvrige personale i overensstemmelse med statens løn- og perso-
naleregler.
Bestemmelser for bestyrelsen og den daglige ledelse i øvrigt er fastsat i
driftstilskudsloven § 4. Herunder bemærkes det, at det også følger af drifts-
tilskudsloven § 3, hvilke bestemmelser der som minimum skal være inde-
holdt i instituttets vedtægter.
Det følger af driftstilskudsloven § 3, stk. 2, at hvis vedtægterne for en of-
fentlig selvejende institution ikke er godkendt i henhold til anden lovgiv-
ning, skal den offentlige hovedtilskudsyder godkende vedtægterne.
3.3.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
11
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
UDKAST
Med lovforslaget forslås det, at instituttet ledes af en bestyrelse, herunder en
bestyrelsesleder, som udpeges af kulturministeren for en 4-årig periode. Be-
styrelsen er ansvarlig for ansættelse og afskedigelse af en direktør, som va-
retager den daglige ledelse og drift af instituttet, herunder ansættelse og af-
skedigelse af instituttets øvrige personale.
Det foreslås med lovforslaget at videreføre de materielle bestemmelser fra
tekstanmærkningen.
Der er i lovforslaget bestemmelser om, at der vil blive stillet krav til, at
mindst tre af bestyrelsesmedlemmerne skal have en særlig indsigt i spilbran-
chen, og det er præciseret, hvilke kompetencer bestyrelsen herudover vil
skulle repræsentere.
Bestyrelsens kompetencer foreslås fremhævet i loven, da de vurderes cen-
trale for opfyldelse af instituttets formål og de forventninger, der er til insti-
tuttet fra politisk hold.
For så vidt angår stk. 4 i tekstanmærkning nr. 248 på finansloven 2024 fo-
reslås det i lovforslaget at ændre formuleringen til, at det er Kulturministe-
riet frem for kulturministeren, der godkender instituttets vedtægter. Dette er
i tråd med aftalegrundlagets formulering, ligesom det følger af driftstil-
skudslovens § 3, stk. 2, at hvis vedtægterne for en selvejende institution ikke
er godkendt i henhold til anden lovgivning, skal den offentlige hovedtil-
skudsyder godkende vedtægterne.
Hvilke bestemmelser, der som minimum skal være indeholdt i vedtægterne,
følger af § 3 i driftstilskudsloven.
3.4. Administration
3.4.1. Gældende ret
På finansloven for 2024 er optaget tekstanmærkning nr. 248, hvor kulturmi-
nisteren bemyndiges til at kunne delegere forvaltningen af tilskuddet til ud-
vikling, produktion og formidling af danske digitale spil, herunder afgørel-
ses-, tilsyns- og kontrolkompetence, til instituttet.
Kulturministeren bemyndiges derudover til at kunne fastsætte nærmere reg-
ler for uddeling af tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske
digitale spil, herunder at fastsætte nærmere bestemmelser om kriterier for at
opnå tilskud, ansøgningsform, vilkår for tilskud, modtagerkreds, udbetaling
12
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
UDKAST
af tilskud, tilbagebetaling af tilskud og renter, dokumentation, regnskab, re-
vision og rapportering, samt tilsyn og kontrol.
Kulturministeren kan fastsætte regler om digital kommunikation, herunder
om anvendelse af bestemte it-systemer, særlige digitale formater og digital
signatur eller lignende.
Instituttets afgørelser kan ikke indbringes for anden administrativ myndig-
hed.
Lov om film § 2 stk. 1 udgør i dag hjemmel til udbetaling af støtte til digitale
spil i regi af Spilordningen. Hjemmel til udbetaling af støtte til digitale spil
beror således på en bred fortolkning af begrebet ”levende billeder af en hver
art”, jf. Lov om film § 1 stk. 2 (filmloven), som kan ydes økonomisk støtte
til.
3.4.2. Kulturministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås med lovforslaget at videreføre de materielle bestemmelser, dog
med den ændring, at kulturministeren også bemyndiges til at kunne fastsætte
regler om beregningsgrundlag og forudbetaling i forhold til uddeling af til-
skud. Ændringen er begrundet i administrative hensyn i forhold til tilskuds-
administration.
Det foreslås, at kulturministeren kan fastsætte regler om digital kommuni-
kation om forhold, som er omfattet af denne lov eller af regler udstedt i
medfør af denne lov.
Kulturministeriet vurderer, at overflytningen af Spilordningen fra Det Dan-
ske Filminstitut til Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling
bidrager positivt til at samle området for digitale spil under én offentlig in-
stitution.
Ved at give hjemmel til, at instituttet kan yde økonomisk støtte til digitale
spil gennem Spilordningen i nærværende lov, vil der fremadrettet være mere
klarhed om retstilstanden, da den tidligere hjemmel til udbetaling af støtte
til digitale spil har beroet på en bred fortolkning af begrebet ”levende bille-
der af en hver art” i Lov om film (filmloven). Nimbi GameLab – Danmarks
Institut for Spiludvikling kan også yde tilskud til digitale spil gennem andre
tilskudsordninger, der holder sig inden for instituttets formål jf. § 1 og insti-
tuttets opgaver jf. § 2.
13
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
UDKAST
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Der er på finansloven for 2024 fastsat et statsligt tilskud til Nimbi GameLab
– Danmarks Institut for Spiludvikling på 5,2 mio. kr. i 2024, 7,8 mio. kr. i
2025, 10,4 mio. kr. i 2026 og 10,4 mio. kr. i 2027, samlet set 33,8 mio. kr. i
perioden 2024-2027 (2023-pl) på § 21.11.23.24 Institut for dansk spiludvik-
ling.
Lovforslaget forventes ikke at have nogle økonomiske konsekvenser eller
implementeringskonsekvenser for staten, kommuner eller regioner.
Det vurderes, at lovforslaget er i overensstemmelse med principperne for
digitaliseringsklar lovgivning.
Særligt kan princip 2 om digital kommunikation fremhæves, da dette lov-
forslag vil medføre, at der indføres en hjemmel til, at kulturministeren kan
fastsætte regler om digital kommunikation, herunder at ansøgning om til-
skud efter lov om tilskud til digitale spil skal ske digitalt.
Innovations- og iværksættertjekket vurderes at være relevant for nærvæ-
rende lovforslag, fordi Spilordningen gennem økonomiske støttemuligheder
til danske digitale spil kan medvirke til at fremme innovation inden for spil-
branchen.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige konsekvenser. Lovforslaget vur-
deres at indeholde statsstøtte i form af Spilordningen. Spilordningen er no-
tificeret og godkendt separat af Europa-Kommissionen for perioden 2024-
2027, og godkendelsen forventes at kunne opretholdes efter lovforslagets
ikrafttrædelse.
14
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
2884249_0015.png
UDKAST
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den [20. juni 2024] til den [22.
august 2024] været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisati-
oner m.v.:
[X]
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Der er på finansloven for 2024 fastsat
et statsligt tilskud til Nimbi
GameLab – Danmarks Institut for
Spiludvikling på 5,2 mio. kr. i 2024,
7,8 mio. kr. i 2025, 10,4 mio. kr. i
2026 og 10,4 mio. kr. i 2027, samlet
set 33,8 mio. kr. i perioden 2024-
2027 (2023-pl).
Ingen
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
15
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
2884249_0016.png
UDKAST
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Ingen
Forholdet til EU- Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter. Lovforslaget indeholder
retten
statsstøtte.
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
x
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr. 248 stk. 1, at kul-
turministeren bemyndiges til at stifte en offentlig selvejende institution. In-
stitutionen er uafhængig og har til formål at yde tilskud til udvikling, pro-
duktion og formidling af danske digitale spil og understøtte bedre ramme-
vilkår for den danske spilbranche gennem eksportfremstød, talentudvikling,
promovering, dataindsamling og analyser mv.
Det foreslås i
§ 1,
at Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling
er et uafhængigt institut, som har til formål at fremme og understøtte udvik-
lingen af danske digitale spil.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at Nimbi GameLab – Danmarks
Institut for Spiludvikling vil have til formål at fremme og understøtte udvik-
ling af danske digitale spil. Bestemmelsen vil være en justering i forhold til
stk. 1 i tekstanmærkningen ved at opgaverne med at yde tilskud, talentud-
vikling, promovering, dataindsamling og analyse i stedet fremgår af lov-
forslagets § 2 om instituttets opgaver.
Til § 2
16
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
UDKAST
Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr. 248 stk. 1, at insti-
tutionen har til formål at yde tilskud til udvikling, produktion og formidling
af danske digitale spil og understøtte bedre rammevilkår for den danske spil-
branche gennem eksportfremstød, talentudvikling, promovering, dataind-
samling og analyser mv.
Det foreslås i
§ 2,
hvad Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvik-
ling har til opgave at gøre.
Det foreslås i
§ 2, nr. 1,
at instituttet skal yde økonomisk støtte til udvikling,
produktion og formidling af danske digitale spil.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttet fremadrettet udmøn-
ter tilskudsmidlerne i Spilordningen, men kan også indebære udmøntning af
andre tilskudsordninger målrettet udvikling, produktion og formidling af
danske digitale spil og inden for instituttets formål jf. § 1.
Af Filmaftalen 2024-2027 indgået af regeringen (Socialdemokratiet, Ven-
stre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Konservative, Danske Folke-
parti og Radikale Venstre fremgår det, at tilskudsforvaltningen af spilstøtte-
ordningen Spilordningen, der i dag administreres af Det Danske Filminsti-
tut, overgår til instiuttet. Der er afsat 15,0 mio. kr. årligt til Spilordningen i
perioden 2024-2027. Spilordningen forvaltes af Det Danske Filminstitut,
indtil det nye spilinstitut er fuldt operationelt.
Det foreslås i
§ 2, nr. 2,
at instituttet skal understøtte promovering af og
udbrede kendskabet til danske digitale spil i Danmark og internationalt.
Det foreslås i
§ 2, nr. 3,
at instituttet skal understøtte talentudvikling relate-
ret til danske digitale spil gennem f.eks. uddannelses- og virksomhedspart-
nerskaber.
Det foreslås i
§ 2, nr. 4,
at instituttet skal skabe viden og overblik gennem
dataindsamling og analyser om danske digitale spil og spilbranchens til-
stand.
Det foreslås i
§ 2, nr. 5,
at instituttet skal formidle viden om danske digitale
spil til offentligheden på en tilgængelig og relevant måde.
Samlet set vil bestemmelserne indebære, at instituttet vil skulle yde støtte til
danske digitale spil og medvirke til at udbrede kendskabet til danske digitale
17
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
UDKAST
spil samt at fremme talentudvikling på spilområdet. Derudover vil instituttet
skulle skabe og formidle viden om spilbranchen og danske digitale spil.
Til § 3
Det foreslås i
§ 3,
at Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling
er en offentlig selvejende institution.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at Nimbi GameLab – Danmarks
Institut for Spiludvikling vil anses som en del af den offentlige forvaltning,
og at den virksomhed, der udøves af instituttet, vil være omfattet af reglerne
i forvaltningsloven og offentlighedsloven, jf. forvaltningslovens § 1, stk. 2,
nr. 1, og offentlighedslovens § 3, stk. 1, nr. 1.
Det bemærkes, at Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling
ligeledes vil omfattes af reglerne i bl.a. arkivloven, idet arkivloven har
samme anvendelsesområde som forvaltningsloven og offentlighedsloven,
jf. § 1, stk. 1, i lovbekendtgørelse nr. 1201 af 28. september 2016 med senere
ændringer. Endvidere vil Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilud-
vikling være omfattet af reglerne for offentlige myndigheder i lov om lige-
stilling mellem kvinder og mænd, jf. lovbekendtgørelse nr. 1757 af 19. de-
cember 2022.
Det foreslås i
stk. 2,
at staten yder et årligt tilskud til drift af instituttet.
Instituttet er omfattet af driftstilskudsloven, jf. lovens § 1, stk. 1. Driftstil-
skudsloven fastsætter bl.a., hvilke bestemmelser der som minimum skal
være i vedtægterne, og hvilke ansvar og opgaver hhv. bestyrelsen og den
daglige ledelse har, og at der kan indgås aftale om opfyldelse af formålet
med tilskudsmodtagers virke. Endvidere giver driftstilskudsloven kulturmi-
nisteren hjemmel til at fastsætte nærmere regler for tilskudsmodtagers bud-
get, regnskabsaflæggelse og revision samt nærmere regler om tilsyn.
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling omfattes desuden af
rigsrevisorlovens § 2, stk. 1, nr. 2. og 3 i lovbekendtgørelse nr. 101 af 19.
januar 2012.
Det foreslås i
stk. 3,
at kulturministeren kan fastsætte, hvor stor en andel af
tilskud til drift af instituttet, der kan anvendes til tilskudsmidler.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kulturministeren vil kunne
fastsætte, hvor stor en andel af det samlede driftsstilskud til instituttet, der
vil kunne anvendes til tilskud. Instituttets tildeling af tilskud vil skulle være
i overensstemmelse med § 1 og § 2 stk. 2.
18
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
UDKAST
Til § 4
Det foreslås i
§ 4,
at Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling
ud over sine opgaver efter § 2 kan modtage yderligere indtægter ved rekvi-
rerede opgaver, som falder inden for instituttets formål efter § 1 og er for-
enelige med varetagelsen af instituttets øvrige opgaver.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttet vil kunne opretholde
yderligere indtægter ved rekvirerede opgaver, som falder inden for institut-
tets formål. Rekvirerede opgaver vil eksempelvis kunne være analyser og
arrangementer. Opgaverne vil skulle ligge inden for instituttets formål, jf.
lovforslagets § 1, og må ikke være i modstrid med eller forhindre udførelse
af instituttets opgaver, som fremgår af lovforslagets § 2.
Det foreslås i
stk. 2,
at instituttet kan under hensyntagen til sin uafhængighed
modtage yderligere indtægter, herunder gaver fra fonde, indtjening ved ud-
givelser, deltagerbetaling ved konferencer m.v. Indtægter skal anvendes til
opfyldelse af instituttets formål efter § 1.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttet vil kunne modtage
indtægter såsom gaver fra fonde, indtjening ved udgivelser, deltagerbetaling
ved konferencer m.v. Det forudsættes, at der kun vil være tale om begrænset
deltagerbetaling for at understøtte offentlighedens deltagelse i konferencer
mv. Indtægter efter stk. 2 vil skulle bruges til opfyldelse af instituttets for-
mål, som det fremgår af § 1. Samtidig vil indtægter efter stk. 2 kun kunne
modtages under hensyntagen til instituttets uafhængighed af politiske hen-
syn eller særinteresser.
Med instituttets mulighed for at opnå yderligere finansiering end de til en-
hver tid ydede tilskud fra Kulturministeriet, gives der mulighed for en bre-
dere udnyttelse af instituttets kompetencer og viden.
Det foreslås i
stk. 3,
at indtægter fra rekvirerede opgaver, jf. stk. 1, skal være
regnskabsmæssigt adskilt fra instituttets opgaver, jf. § 2.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det vil være instituttets besty-
relses og ledelses ansvar at sikre klar adskillelse af indtægter fra rekvirerede
opgaver, jf. stk. 1, fra instituttets opgaver, som er beskrevet i lovforslagets
§ 2. Hvis indtægter efter stk. 2 anvendes til rekvirerede opgaver, jf. stk. 1,
skal der også ske regnskabsmæssig adskillelse af disse fra instituttets kerne-
opgaver i § 2. Den klare adskillelse af indtægter fra eventuelle rekvirerede
opgaver, der ydes mod betaling, fra de almennyttige oplysende og formid-
19
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
UDKAST
lende samfundsopgaver, som er kerneopgaverne, som beskrevet i lovforsla-
gets § 2, skal sikre, at der ikke sker krydssubsidiering af økonomisk aktivi-
teter.
Det er ikke påkrævet, at den separate opgørelse over indtægter m.v. fra re-
kvirerede opgaver fremgår af et særskilt regnskab. Den separate opgørelse
kan således fremgå af ét samlet årsregnskab for instituttet, hvis ledelsen og
bestyrelsen foretrækker dette.
Baggrunden for kravet om regnskabsmæssig adskillelse er, at driftstilskud-
det til Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling gives til myn-
dighedsopgaver, der har til formål at fremme og understøtte udviklingen af
digitale spil. Driftstilskuddet udgør dermed ikke økonomisk aktivitet i mod-
sætning til indtægt fra eventuelle rekvirerede opgaver.
Til § 5
Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr. 248 stk. 2, at kul-
turministeren udpeger en bestyrelse på fem medlemmer (inklusiv bestyrel-
sesleder), der har det overordnede ansvar for instituttet og dets virke. Der-
udover følger det af stk. 3 at bestyrelsesmedlemmerne beskikkes for en 4-
årig periode. Ved den første beskikkelse af bestyrelsen udgør perioden dog
alene to år for to af medlemmerne, således at der hvert andet år beskikkes
nye medlemmer. Genbeskikkelse kan finde sted for én periode. Udtræder et
medlem af bestyrelsen inden udløbet af sin beskikkelsesperiode, foretages
en beskikkelse af et nyt medlem for den resterende del af perioden. Desuden
følger det af stk. 4, at bestyrelsen udarbejder institutionens vedtægter, som
godkendes af kulturministeren.
Dette videreføres med lovforslagets
§ 5.
Det foreslås i
§ 5, stk. 1,
at Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spil-
udvikling ledes af en bestyrelse på fem medlemmer, som alle udpeges af
kulturministeren. Kulturministeren udpeger blandt disse en bestyrelsesle-
der.
Bestyrelsen er ansvarlig for instituttets samlede virksomhed jf. driftstil-
skudsloven § 4, stk. 3.
Medlemmerne i den nuværende bestyrelse for Nimbi GameLab – Danmarks
Institut for Spiludvikling er beskikket pr. 1. januar 2024. Tre af bestyrelsens
20
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
UDKAST
medlemmer er beskikket for en 4-årig periode, og de resterende to medlem-
mer af bestyrelsen er beskikket for en 2-årig periode. Bestyrelsens beskik-
kelsesperiode vil fortsætte efter ikrafttrædelse af nærværende lovforslag.
Det foreslås i
stk. 2,
at bestyrelsesmedlemmerne beskikkes for en 4-årig pe-
riode. Bestyrelsen beskikkes forskudt, således at tre af medlemmerne be-
skikkes hvert andet år og de resterende to medlemmer beskikkes hvert andet
år. Et bestyrelsesmedlem kan genbeskikkes for én periode.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at bestyrelsesmedlemmerne be-
skikkes for en 4-årig periode. Bestyrelsen beskikkes forskudt, således at to
henholdsvis tre af medlemmerne beskikkes hvert andet år. Et bestyrelses-
medlem kan genbeskikkes for én periode. Bestyrelsesmedlemmer vil kunne
genbeskikkes for én periode. Hensigten er at sikre kontinuitet i bestyrelsen.
Det foreslås i
stk. 3,
at hvis et medlem udtræder af bestyrelsen inden udløbet
af sin beskikkelsesperiode, foretages en beskikkelse af et nyt medlem for
den resterende del af perioden.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at hvis et bestyrelsesmedlem
skulle udtræde i løbet af sin beskikkelsesperiode, vil kulturministeren skulle
beskikke et nyt medlem for den resterende del af perioden.
Det foreslås i
stk. 4,
at der ved udpegning af bestyrelsesmedlemmer lægges
vægt på, at mindst tre af bestyrelsens medlemmer har en særlig indsigt i
spilbranchen. Bestyrelsen repræsenterer kompetencer inden for ledelse,
økonomi, dansk og international kulturpolitik, markedsføring samt viden
om digitale spil.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at mindst tre af bestyrelsens med-
lemmer vil skulle besidde en særlig indsigt i spilbranchen. Derudover vil
bestyrelsen skulle repræsentere kompetencer inden for ledelse, økonomi,
dansk og international kulturpolitik, markedsføring samt viden om digitale
spil. Dette kan f.eks. være branchekendskab, forskning eller viden om spil-
udvikling. Bestyrelsens kompetenceprofil skal blandt andet understøtte in-
stituttets formål.
Det foreslås i stk.
5,
at bestyrelsen udarbejder instituttets vedtægter, som
godkendes af Kulturministeriet. Kulturministeriet godkender ændringer af
vedtægterne.
21
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
UDKAST
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at bestyrelse vil skulle udarbejde
instituttets vedtægter. Vedtægterne vil skulle godkendes af kulturministe-
ren. Kulturministeren vil skulle godkende eventuelle ændringer af vedtæg-
terne. Hvilke bestemmelser, vedtægterne som minimum skal indeholde, føl-
ger af driftstilskudsloven § 3.
Til § 6
Det følger af finansloven for 2024 i tekstanmærkning nr. 248 stk. 2, at insti-
tuttets daglige ledelse varetages af en direktør, at bestyrelsen ansætter og
afskediger instituttets direktør, og at direktøren har ansvaret for den daglige
drift i overensstemmelse med instituttets vedtægter og bestyrelsens instruk-
tioner. Det følger også af stk. 7, at direktøren ansætter og afskediger insti-
tuttets øvrige personale i overensstemmelse med statens løn- og personale-
regler.
Dette videreføres med lovforslagets § 6.
Det bemærkes, at driftstilskudsloven § 3 indeholder yderligere bestemmel-
ser om den daglige ledelses ansvar og rammer.
Det foreslås med lovforslagets
§ 6,
at bestyrelsen ansætter og afskediger en
direktør for Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling i over-
ensstemmelse med statens løn- og personaleregler.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at bestyrelsen vil skulle ansætte
og afskedige direktøren for Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spil-
udvikling. Det bemærkes, at det er et skærpet krav ift. Kulturministeriets
budgetvejledning, at medarbejdere og personale vil skulle ansættes og af-
skediges i overensstemmelse med statens løn- og personalevilkår.
Det foreslås med
stk. 2,
at direktøren har ansvaret for den daglige ledelse og
drift i overensstemmelse med instituttets vedtægter og bestyrelsens instruk-
tioner.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det vil være direktøren, som
vil skulle varetage den daglige ledelse og drift af instituttet, samt at dette vil
skulle ske i overensstemmelse med vedtægterne og bestyrelsens instruktio-
ner.
22
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
UDKAST
Det foreslås med
stk. 3,
at det er direktøren, der ansætter og afskediger in-
stituttets øvrige personale efter statens løn- og personaleregler.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det vil være direktørens opgave
at ansætte og afskedige instituttets øvrige personale på instituttet. Det be-
mærkes, at det er et skærpet krav ift. Kulturministeriets budgetvejledning,
at medarbejdere og personale vil skulle ansættes og afskediges i overens-
stemmelse med statens løn- og personalevilkår.
Til § 7
Det følger af stk. 6 i tekstanmærkning på akt 248 af den 1. december 2023,
at kulturministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler for uddeling
af tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale spil,
herunder at fastsætte nærmere bestemmelser om kriterier for at opnå tilskud,
ansøgningsform, tidsfrister, vilkår for tilskud, modtagerkreds, udbetaling af
tilskud.
Det foreslås i
§ 7,
at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for ud-
deling af tilskud til udvikling, produktion og formidling af danske digitale
spil, herunder at fastsætte nærmere bestemmelser om kriterier for at opnå
tilskud, ansøgningsform, tidsfrister, vilkår for tilskud, beregningsgrundlag,
forudbetaling, modtagerkreds og udbetaling af tilskud.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kulturministeren vil kunne
fastsætte nærmere regler for uddeling af tilskud til udvikling, produktion og
formidling af danske digitale spil, herunder at fastsætte nærmere bestem-
melser om kriterier for at opnå tilskud, beregningsgrundlag, forudbetaling
ansøgningsform, vilkår for tilskud, modtagerkreds og udbetaling af tilskud.
Bestemmelsen er en justering i forhold til stk. 6 i tekstanmærkningen, såle-
des at beregningsgrundlag og forudbetaling er tilføjet til det, kulturministe-
ren kan fastsætte nærmere regler om i forhold til tilskud.
Regler for tilskud kan omfatte både tilskud til digitale danske spil i medfør
af Spilordningen, der overflyttes fra Det Danske Filminstitut til Nimbi
GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling og andre tilskudsordninger
målrettet danske digitale spil, dog jf. §§ 1-2 og generelt i henhold til gæl-
dende konkurrence- og statsstøtteregler.
23
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
UDKAST
Instituttets afgørelser vil ikke kunne indbringes for anden administrativ
myndighed.
Til § 8
Det følger af stk. 6 i tekstanmærkning på akt 248 af den 1. december 2023,
at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for tilbagebetaling af til-
skud og renter, dokumentation, regnskab, revision og rapportering, samt til-
syn og kontrol.
Det foreslås i
§ 8,
at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler for til-
bagebetaling af tilskud og renter, dokumentation, regnskab, revision og rap-
portering, samt tilsyn og kontrol.
Til § 9
Det foreslås i
§ 9,
at kulturministeren kan fastsætte regler om skriftlig
kommunikation om forhold, som er omfattet af loven eller regler, som er
udstedt i medfør heraf, skal foregå digitalt.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at der bl.a. vil kunne fastsættes
regler om skriftlige meddelelser m.v. om forhold, som er omfattet af loven
eller regler udstedt i medfør af loven, ikke anses for behørigt modtaget af
instituttet, hvis de indsendes på anden vis end den foreskrevne digitale
måde.
Hvis oplysningerne m.v. sendes på anden måde end den foreskrevne digi-
tale måde, eksempelvis pr. brev, følger det af den almindelige vejlednings-
pligt i forvaltningslovens § 7, at der må vejledes om reglerne på området,
herunder om pligten til at kommunikere på den foreskrevne digitale måde.
Samtidig vil bestemmelsen indebære, at skriftlige meddelelser m.v., der
sendes på den foreskrevne digitale måde, vil kunne anses for at være kom-
met frem til adressaten på det tidspunkt, hvor meddelelsen m.v. er tilgæn-
gelig digitalt for adressaten, jf. det foreslåede stk. 3. Det vil sige med
samme retsvirkninger som fysisk post, der anses for at være kommet frem,
når den pågældende meddelelse m.v. er lagt i adressatens fysiske post-
kasse.
Det forventes, at den foreslåede bemyndigelse vil kunne blive udnyttet så-
ledes, at skriftlig kommunikation om forhold, som er omfattet af loven el-
ler regler udstedt i medfør heraf, skal foregå digitalt, f.eks. via e-mail eller
eventuelt via den offentlige digitale postløsning.
24
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
UDKAST
Ved henvendelser til Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvik-
ling vil instituttet kunne stille krav om, at den pågældende oplyser en e-
mailadresse, som den pågældende kan kontaktes på i forbindelse med be-
handlingen af en konkret sag eller henvendelse til instituttet. I den forbin-
delse vil der også kunne pålægges den pågældende en pligt til at underrette
instituttet om en eventuel ændring i e-mailadressen, inden den konkrete
sag afsluttes eller henvendelsen besvares, medmindre e-mails automatisk
bliver videresendt til den nye e-mailadresse.
På sigt kan det komme på tale at udvikle andre digitale løsninger til brug
for kommunikation om forhold, som er omfattet af loven eller regler ud-
stedt i medfør af loven.
Der vil også kunne fastsættes regler om, at vissemeddelelser, herunder af-
gørelser, kan sendes til den pågældendes digitale postkasse med de rets-
virkninger, der følger af lov om Offentlig Digital Post.
Der vil desuden kunne fastsættes regler om fritagelser fra pligten til digital
kommunikation. Fritagelsesmuligheden kan bl.a. tænkes anvendt, hvor det
er påkrævet at anvende en dansk digital signatur, og der f.eks. er tale om
en virksomhed med hjemsted i udlandet, som ikke kan få en dansk digital
signatur.
Det forhold, at et selskab eller en person oplever, at den pågældendes egen
computer ikke fungerer, at den pågældende har mistet koden til sin digitale
signatur eller oplever lignende hindringer, som det er op til den pågæl-
dende at overvinde, vil ikke kunne føre til fritagelse fra pligten til digital
kommunikation. I så fald må den pågældende anvende en offentlig tilgæn-
gelig computer på f.eks. et folkebibliotek eller anmode en rådgiver om at
varetage kommunikationen på den pågældendes vegne.
Det foreslås i
stk. 2,
at kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om
digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte it-systemer,
særlige digitale formater og digital signatur el.lign.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at der bl.a. kan fastsættes regler
om krav om anvendelse af bestemte it-systemer, digitale formater og digi-
tal signatur eller lignende.
Det foreslås i
stk. 3,
at en digital meddelelse anses for at være kommet
frem, når den er tilgængelig for adressaten for meddelelsen.
25
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
UDKAST
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at en digital meddelelse må an-
ses for at være kommet frem til adressaten for meddelelsen, dvs. modtage-
ren af meddelelsen, når den er tilgængelig for adressaten. For meddelelser,
der sendes til Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling, vil
instituttet være adressat for meddelelsen. For meddelelser, som instituttet
sender, vil den pågældende virksomhed eller fysiske person, som medde-
lelsen sendes til, være adressat for meddelelsen.
En meddelelse vil normalt anses for at være kommet frem på det tidspunkt,
hvor meddelelsen er tilgængelig for instituttet, dvs. når instituttet kan be-
handle meddelelsen. Dette tidspunkt vil normalt blive registreret automa-
tisk i en modtagelsesanordning eller et datasystem. En meddelelse, der
først er tilgængelig efter kl. 24.00, anses normalt først for modtaget den
dag, meddelelsen er tilgængelig.
En meddelelse vil normalt anses for at være kommet frem til en virksom-
hed eller en person på det tidspunkt, hvor meddelelsen er tilgængelig for
de pågældende. En meddelelse vil blive anset for at være tilgængelig,
selvom den pågældende ikke kan skaffe sig adgang til meddelelsen, hvis
dette skyldes hindringer, som det er op til den pågældende at overvinde.
Som eksempler herpå kan nævnes, at den pågældendes egen computer ikke
fungerer, eller den pågældende har mistet koden til sin digitale signatur.
Det foreslås i
stk. 4,
at kulturministeren kan fastsætte regler om, at Nimbi
GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling kan udstede afgørelser og
andre dokumenter efter denne lov eller efter regler udstedt i medfør af
denne lov uden underskrift, med maskinelt eller på tilsvarende måde gen-
givet underskrift eller under anvendelse af en teknik, der sikrer entydig
identifikation af den, som har udstedt afgørelsen eller dokumentet.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kulturministeren kan fast-
sætte regler om, at Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling
kan udstede afgørelser og andre dokumenter efter loven eller regler udstedt
i medfør heraf uden underskrift, med maskinel eller på tilsvarende måde
gengivet underskrift eller under anvendelse af en teknik, der sikrer entydig
identifikation af den, som har udstedt afgørelsen eller dokumentet. Så-
danne afgørelser og dokumenter vil kunne sidestilles med afgørelser og
dokumenter med personlig underskrift.
Til § 10
26
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 158: Orientering om offentlig høring over forslag til ny hovedlov om Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spilvikling under Kulturministeriet
UDKAST
Det foreslås i
§ 10,
at ved nedlæggelse af Nimbi GameLab – Danmarks In-
stitut for Spiludvikling overgår instituttets nettoformue til staten eller til et
formål, der er godkendt af kulturministeren.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at instituttets nettoformue ved
eventuel nedlæggelse af instituttet vil skulle overgå til staten eller til et af
kulturministeren godkendt formål. Der vil i forbindelse med overdragelsen
af nettoformuen skulle tages højde for eventuelle særskilte økonomiske for-
pligtelser, der måtte påhvile instituttet, og som vil kunne have en sådan ka-
rakter, at forpligtelsen ikke vil kunne overdrages.
Nimbi GameLab – Danmarks Institut for Spiludvikling vil kun kunne ned-
lægges ved lov, da det vil være oprettet ved lov. Ved manglende statslig
bevilling vil en naturlig følge være nedlæggelse af instituttet.
Til § 11
Det foreslås i
§ 11, stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2025.
Til § 11
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland.
27