Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del Bilag 146
Offentligt
2878902_0001.png
Jan E. Jørgensen og
Folketingets Kulturudvalg
Vedr. museumsreformen
Kære Jan E. Jørgensen, Cc. til folketingets kulturudvalg.
05.06.24
Mange tak for at række ud på denne måde for at høre om vores syn på museumsreformen. Jeg har
naturligvis læst aftalen
er stadig i chok - og har stort set ikke beskæftiget mig med andet lige siden.
Lad mig allerførst gratulere med, at det lykkedes at gennemføre en museumsreform med stor,
politisk opbakning og at denne, samlet set, tilførte de danske museer flere midler. Det kan man, kun
glæde sig over.
På Museum Silkeborg er der imidlertid ikke nogen glæde. Vi er endt som tabere i reformen, både ved
at miste penge og ved at blive placeret i den absolutte bundkategori af museer, der karakteriseres
som lokale museer. Og hvordan er det så endt sådan?
Én ting er de principper, man er blevet enige om i aftalen, en anden er selve udmøntningen. Her ser
jeg en stor forskel mellem intention og udførelse. Der er simpelthen begået fejl. Også hele princippet
om, at det er museets samling, og hvor den er indsamlet, der er afgørende for indplaceringen i kate-
gorier, er problematisk. Nuvel, museer HAR samlinger, men de ER ikke deres samling. Samlingens
værdi er heller ikke betinget af hvor den stammer fra, men hvilken betydning den har, og endelig er
det ikke selve samlingen, men hvordan museet arbejder med samlingen og ikke-materielle dele af
kulturarven, der gør den relevant for det omgivende samfund, det være sig lokalt, regionalt, nationalt
eller internationalt.
Det er også en gåde hvorfor museumsreformen er endt med at cementere en ny form for vilkårlighed
i stedet for den gamle, man ville til livs. Man gik til arbejdet med beslutsomhed. Nu skulle det være
slut med historisk betingede tilskud, som ingen længere vidste hvorfor var givet. Objektive og gen-
nemskuelige kriterier skulle afgøre hvordan statstilskuddet skulle fordeles. Man kan ikke sige at den
del er lykkedes når hele 2/3 af statstilskuddet gives på baggrund af et skøn, der placerer museerne i 5
kategorier, angiveligt efter samlingens betydning: 1. lokal, 2 regional, 3 national, 4 særlig national, 5
international. Det er helt ugennemskueligt hvorfor det enkelte museum lige er havnet i den kategori
det er. 20 ord beskriver således Museum Silkeborgs indplacering, der er foretaget helt uden forudgå-
ende kontakt med museet
og uden noget indgående kendskab til museet kan vi også konstatere.
Da 2/3 af tilskuddet gives i form af tilskud, der kobles til denne indplacering, er det naturligvis af
største vigtighed, at denne er korrekt. Den er så at sige fundamentet. Museum Silkeborg er blevet
placeret i kategori 1
altså det allerlaveste niveau, med
angivelig - kun lokal interesse. Disse få ord
indplacerer museet:
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 146: Henvendelse af 5/6-24 fra Museum Silkeborg om museumsreformen
Samlingen er indsamlet i Silkeborg Kommune. Samlingen består af kulturhistoriske genstande med
Tollundmanden, som har høj betydning for dansk kulturarv.
For det første er det rystende, at disse 20 ord bliver bestemmende for tilskudsindplaceringen,
rangordningen og dermed udviklingspotentialet for Museum Silkeborg. Det er rystende, fordi det er
oplagt, at den, der har skrevet ordene ikke beskriver museet, dets samling eller dets arbejdsfelter i
det hele taget. Dernæst er det rystende, at man i sætningen efter at have karakteriseret
Tollundmanden, som havende
høj betydning for dansk kulturarv,
kan komme frem til at museet skal
placeres i kategori 1 og dermed menes kun at være af lokal betydning. I aftale teksten står ellers at
”Der
er også taget stilling til, om samlingen overordnet set har flere genstande af særlig værdi,
kvalitet eller betydning, som kan placere samlingens betydning i en højere kategori end det
geografisk afgrænsede indsamlingsområde”.
Men Tollundmanden, der er verdens mest berømte og
ikoniske moselig, og Ellingkvinden, som vi også udstiller, vurderes tilsyneladende ikke til at rumme
denne
særlige værdi, kvalitet eller betydning.
Det er oplagt, at der må være tale om en graverende fejl, og det er heldigt, at fejlen let kan rettes ved
at placere Museum Silkeborg i den rette kategori, som må være mindst kategori 3. Hvis den ikke
bliver rettet inden reformen træder i kraft, vil det være ødelæggende for det arbejde, vi har lavet
med at promovere moseligene og deres historie på museet i årevis.
Tollundmanden er ganske enkelt verdens mest berømte moselig! Lige siden 1954, hvor hans sidste
måltid blev prøvesmagt på BBC, har han været på toppen af ønskelisten over medvirkende i diverse
tv-dokumentarer i ind- og særligt udland. Undertegnede har været direktør på museet i 12 år, og har
i den tid deltaget i utallige filmproduktioner med filmhold fra England, Frankrig, USA, Irland, Italien,
Sverige, Japan, Canada og Danmark. Alene i 2023 var Tollundmanden hovedperson i ikke mindre end
4 forskellige produktioner fra Frankrig, England, Georgia (USA) og Canada. På det punkt formoder vi,
at Tollundmanden slår selv skuespilleren Mads Mikkelsen.
Moselig er en ganske særlig fundgruppe, og i Danmark har vi de bedst bevarede. Museum Silkeborg
er central i forskningen i og formidlingen af de danske moselig og har været det i årtier. Nogle af de
bedst kendte danske moselig stammer fra Silkeborg Kommune
foruden Tollundmanden også
Grauballemanden, Ellingkvinden og Frederiksdalmanden. Moseligene er derfor kernen i Museum
Silkeborgs arbejde. Vi har indenlandske forskningssamarbejder med Aarhus Universitet, Moesgaard
Museum og Nationalmuseet. Vi har internationale samarbejder med forskere fra Frankrig, England
og Italien. Vi har til stadighed kontakt med andre museer, der ønsker at arbejde med Tollundmanden
rent formidlingsmæssigt
p.t. korresponderer vi med
Musée de l’Homme i Paris om at udlåne en
kopi af Tollundmanden til en udstilling. Museet livestreamer undervisning om Tollundmanden inter-
nationalt til både engelske skoleklasser og sågar en klasse fra Kuala Lumpur, Malaysia, som skulle
skrive opgaver om Tollundmanden. Senere, på denne grundlovsdag, skal undertegnede forelæse
virtuelt om moselig for en gruppe universitetsstuderende ved Universitetet i Pisa, Italien. Det er så
lokale vi er.
Museum Silkeborg arbejder med andre temaer på landsplan, f.eks. historien om papirproduktion i
Danmark, og St. St. Blicher, men især historien om moseligene hæver os op i en klasse, hvor vi er
internationalt relevante. Men der er vi det til gengæld også. Moseligene
i særdeleshed
Tollundmanden - er verdensberømte og vi ser os følgelig naturligt, som en del af turisterhvervet i
Silkeborg. Vore besøgende rummer, foruden danskere, 18 forskellige nationaliteter. Jeg er derfor
ganske rystet over den fejl, der er sket med indplaceringen i gruppen af lokalmuseer. Derfor vil jeg
gerne endnu engang takke for at spørge ind. Jeg vil meget gerne i dialog om de uhensigtsmæssig-
heder en ellers velmenende museumsreform har medført.
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 146: Henvendelse af 5/6-24 fra Museum Silkeborg om museumsreformen
2878902_0003.png
Til slut vil jeg sige, at Museum Silkeborg langt fra er det eneste museum der er blevet fejlplaceret i
kategorierne. Et at de mest grelle andre eksempler er Museum Odense. Museet, der foruden andre
betydelige ansvarsområder og samlinger, rummer det nye, store H. C. Andersen Museum, er endt
som et Kategori 3 museum, altså et museum med national betydning. Hvordan kan det være, at
Museum Odense, der med udgangspunkt i Andersens fødehjem og samlinger af vidtrækkende inter-
national interesse og betydning fortæller historien om Danmarks mest berømte digter, der er oversat
til utallige sprog og kendte og skattet over hele verden, af Slots- og Kulturstyrelsen er blevet bedømt
som værende udelukkende af national interesse? Ikke engang særlig national interesse, på trods af,
at han er en af de kandidater, der er i spil til at komme på danske pengesedler. Heller ikke interna-
tional interesse, på trods af at hans formative eventyr læses i hele verden og spiller en stor rolle for
udlandets syn på Danmark, og som må betegnes som en vigtig driver indenfor turismen. Det er jeg
sikker på at Henrik Harnow, der er direktør på Museum Odense, også har en holdning til
([email protected] ).
Med venlig hilsen
Ole Nielsen, direktør
[email protected]