Skriftligt materiale til Folketingets Kulturudvalg – 22.05 2024
Danmarks Radios Symfoniorkester (DRSO) bruger stort set ikke herboende og danske
kunstnere som solister ved deres koncerter.
Da jeg gennemlæste DRSOs 100 års jubilæumsprogram for 24/25 sæsonen var jeg forundret over
den manglende tilstedeværelse af herboende og danske kunstnere som solister med orkesteret.
Jeg blev temmelig rystet, men desværre ikke overrasket, da jeg regnede på det den procentuelle
medvirken af danske/herboende kunstnere.
Mine betragtninger er ikke kun ud fra det trykte program med orkesteret som er publiceret nu, men
også baseret på de sidste 10 års forhandlinger med den nuværende ledelse på DRSO.
Her er
STATISTIKKEN for solister med DRSO,
baseret på gennemlæsning af sæsonprogram 24/25:
Dirigenter
21 heraf 0 danske (altså 0%) 1 hvis man medregner herboende Eva Ollikainen der
kommer fra Finland.
Instrumentalister
19 heraf 2 danske (altså 11%).
Sangere
17 heraf 2 danske 2 (altså 12%).
Jeg mener derfor ikke DRSOs ledelse lever op til public service-kontrakten i forhold til de
retningslinjer der er stukket ud fra kulturministeriet via et folkepolitisk flertal og jeg citerer fra
PS-kontrakten:
”DR skal have fokus på at stimulere dansk musikliv, herunder vækstlaget i dansk musik, samt stille
dansk musik og programmer om dansk musik til rådighed for befolkningen på radio, tv og internet”
Med ledelse mener jeg
Kim Bohr
(chef for DR Koncerthuset, og
Tatjana Kandel
(chef for artistisk
planering og kontrahering af kunstnere).
Kulturel identifikation:
En lang række af de kunstnere der bliver hyret af DRSO har ingen relationer til det danske publikum
og det danske publikum kan ikke identificere sig med dem.
Lad det være et mål for alle kulturelle institutioner i DK at de hyrer et sundt miks af lokale og
internationale navne, men har et særligt fokus på at dyrke de danske kunstnere vi har som er
ekstraordinære talentfulde.
Mine grundlæggende spørgsmål er:
Hvad vil vi med de allerbedste klassiske danske musikere der bliver uddannet på et instrument,
som sangere eller dirigenter på en af Danmarks allerdyreste uddannelser, og har potentiale til at
blive solister, hvis de ikke får chancen for at vise deres talent efterfølgende?
Skal Danmarks førende professionelle orkester DRSO,
som er 100% skattebetalt en del af DR og
dermed en del af public service-kontrakten,
ikke være en del af disse kunstneres udvikling som
professionelle musikere og være det sidste store nationale trin før de helt store internationale
engagementer og sprede stolthed over vores kunstneriske niveau i Danmark?
Orkesteret kaldes jo for Danmarks Nationalorkester. Forpligter det ikke til også at bruge lokale
kunstnere?