Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del Bilag 128
Offentligt
2865840_0001.png
Notat fra DPA til Folketingets Kulturudvalg
København, 13. maj 2024
DPA foreslår en investering i professionelle sangskrivere, komponister, producere og
tekstforfattere inden for hele spektret af de populære musikgenrer.
Investeringen vil komme de professionelle musikere til gode, fremme diversitet, talentudvikling
og internationalisering af dansk musik. Og så har den store kommercielle potentialer og vil gøre
den danske musikeksport relevant i samtiden.
Et fagligt mødested for musikbranchens professionelle
I Stockholm har man etableret
The Node,
som er et mødested for upcoming og professionelle
producere og sangskrivere, hvor de har adgang til studier, øvelokaler, mødefaciliteter og
eventlokaler. Dertil tilbydes brugerne hjælp og støtte inden for områder som entreprenørskab,
markedsføring og rettigheder.
The Node er etableret på initiativ af SKAP (den svenske pendant til DPA), Björn Ulvaeus fra
ABBA, familien til den afdøde svenske musiker AVICII og Stockholms Administration.
DPA vil etablere en hub, der vil være en pendant til The Node, i København. Ambitionen er at
styrke både talentudvikling, diversitet og eksport for danske musikskabere.
En hub, der skal gribe nyuddannede og fremme professionelle
DPA foreslår etableringen af en hub, som man kender fra andre uddannelser, der kombinerer
erhverv, uddannelse og produktionsfaciliteter. Modellen er bl.a. kendt fra Viborg, hvor der i og
omkring Animationsskolen er vokset et stærkt og internationalt anerkendt miljø for animation.
Det vil sikre, at projektet tager ansvar for nyuddannede og hjælper dem ind i branchen og
hjælper dem med at etablere sig som selvstændige.
Et velfungerende eksempel på et tilsvarende setup er
Pop Academy Baden,
der ligger i
Mannheim i Tyskland. Her kombineres studier i sangskrivning, artist, musiker og manager med
musikbranchen. De tyske hits, der i dag er på den tyske hitliste, har som tommelfingerregel altid
en person med, der er eller har været en del af Pop Academy Baden.
Hub’en vil sætte tidssvarende rammer om musikken
De fleste danske studier og øvelokaler er indrettet til den måde, man lavede musik på indtil for
få år siden. Nemlig at musik blev skrevet og indspillet på instrumenter og af bands – dvs. flere
personer. Som konsekvens af digitaliseringen er skabelsen af musik i stort omfang blevet
digitaliseret og mere individuel. Der er simpelthen færre instrumenter og bands, men mere
teknologi. Det stiller helt nye krav til, hvad studier kan og skal, og hvordan de bygges.
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 128: Henvendelse af 13/5-24 fra DPA om anmodning om foretræde vedr. at etablere et hub for professionelle sangskrivere, producere og tekstforfattere
2865840_0002.png
DPA efterlyser, at der etableres et teknologisk tidssvarende musikstudie. Et sådant miljø af
studier vil være kendetegnet ved lave produktions- og driftsomkostninger, men stor
brancherelevans.
Kulturens kommercielle potentialer er allerede anerkendt
På finansloven 2024 blev der afsat
33,8 mio. kr.
til Institut for Dansk Spiludvikling over en 4-årig
periode. Kulturministeren
udtalte
i den forbindelse, at "med det nye institut for spiludvikling
understøtter vi et område, hvor Danmark står stærkt, med en industri, der skaber vækst og
arbejdspladser.”
Kulturministeren anerkendte altså gamingindustriens kommercielle potentiale og lagde det som
grund for etableringen af Institut For Dansk Spiludvikling. Den samme logik bør man politisk
lægge ned over de kommercielle musikskabere ved at investere i et center, der giver producere,
sangskriver og tekstforfattere et sted at arbejde fra og mødes.
Musikeksport bør satse på mere end livemusik
Ifølge Musikhandlingsplanen er der ”behov for en koordineret og strategisk indsats med at
udbrede dansk musik i udlandet, som kan sætte et varigt aftryk på det musikalske verdenskort.”
Historisk har man arbejdet med musikeksport som livemusik/koncerter, hvorfor man har overset
potentialerne af eksport af sangskrivere og producere. I rapporten
Undersøgelse af dansk
Musikeksport i Danmark
konkluderes det, at “sangskriverne og producerne er en stor del af
dansk musikeksport, selvom det ikke er dem, der turnerer internationalt eller udgiver musikken”.
Flere respondenter i undersøgelsen tager “aktivt afstand til live-delen, enten fordi den er for
omkostningstung eller har for lille effekt, og omtaler det store fokus på live som forældet... I
stedet fremhæves… kampagner, som enten kan være centreret om artisten eller direkte på
sangene”
DPA opfordrer til, at man fra statsligt hold, sideløbende med de nuværende investeringer i
eksport baseret på livemusik, supplerende investerer i sangskrivere og deres infrastruktur,
således at man følger anbefalingerne i rapporten “Undersøgelse af dansk Musikeksport i
Danmark”.
En grøn udvikling af musiklivet med større rækkevidde og kommercielt potentiale
Internationale musiksatsninger baserer sig i dag på liveartister. De kører eller flyves ud i verden
for oftest at spille ganske få koncerter. Det er dyrt, modellen er eksklusiv, da få artister har
adgang til den, den har meget begrænset rækkevidde og er klimabelastende.
Med en satsning på musikeksport baseret på IP (intellectual property), vil man få en mindre
omkostningstung investering i musikeksport, adgang for flere, større rækkevidde og ikke mindst
en mere klimavenlig model, der ikke er baseret på transport. Eksempler på det:
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 128: Henvendelse af 13/5-24 fra DPA om anmodning om foretræde vedr. at etablere et hub for professionelle sangskrivere, producere og tekstforfattere
Cutfarther blev spillet 3.000 gange dagligt på britiske radioer, mens han var hjemme i Danmark.
Martin Jensen har mere end 1 milliard streams på en sang skrevet i Aarhus. Det er gode penge
i statskassen, det har global rækkevidde og det belaster klimaet minimalt.
At pengene ved IP-rettigheder er store, er den svenske producer Max Martin et vidnesbyrd om.
Alene hans indtægter på rettigheder lægger årligt i omegnen af en kvart milliard kroner i den
svenske statskasse.