Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del Bilag 127
Offentligt
2864587_0001.png
LEVENDE MUSIK I SKOLEN
Levende Musik i Skolen (LMS) er et nationalt kompetencecenter for professionel musikfor-
midling og skolekoncerter til grundskolen med både en udøvende og rådgivende funktion.
LMS er sat i verden for at tilbyde alle landets grundskoleelever uanset social baggrund og
postnummer et godt, inspirerende og lærerigt møde med det professionelle musikliv.
Voksende succes
Koncerterne udbydes primært gennem ordningen LMS Skolekoncerter, en abonnements-
ordning, hvor kommuner for en overskuelig pris pr. elev kan sikre alle sine grundskole-
elever en årlig koncertoplevelse. Med den nuværende finanslovsbevilling har det været
muligt for LMS at skrue gevaldigt op for antallet af samarbejdskommuner, og samtidig er
der blevet arbejdet intensivt på at sikre kontinuiteten gennem flerårige kontrakter – se
skemaet herunder samt LMS’ kommunekort bilag 1. Hertil kommer en øget indsats for at nå
ikke-komunale skoletilbud – se bilag 2.
Fortsætter bevillingen, forventer LMS på sigt at få aftaler med alle landets kommuner – se
budgettet i bilag 5.
Kommuner
med 1-årig
aftale
2023
2022
2021
2020
13
15
17
16
Kommuner
med 3-årig
aftale
52
47
42
38
Kommuner
med anden
aftale
5
6
4
5
Kommuner
med LMS-
aftale i alt
70
68
63
59
Kommuner
med løssalg
(inkl.
Sydslesvig)
22
17
17
18
Kommuner
med LMS-
koncerter
i alt
92
85
80
77
Forankring og faglighed
Alle deltagende skoler udpeger en kontaktperson, som sidder med i et kommunalt net-
værk, får indflydelse på koncertudvalg og kan deltage i særlige arrangementer som works-
hops og festival. Dette er med til at sikre koncerternes forankring.
Til hver koncert medfølger et specialudviklet, tværfagligt undervisningsmateriale, der er
tilpasset trinmål og koncert, så oplevelserne slår rødder i skoleskemaet og er med til at
underbygge musikfagligheden på skolen.
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Henvendelse af 8/4-24 fra Levende Musik i Skolen (LMS) om anmodning om foretræde
2864587_0002.png
Brobygning og samarbejde
Koncerterne afholdes som udgangspunkt i skolernes trygge rammer, men kan også afhol-
des i kulturhuse eller på spillesteder, så der dannes bro til det lokale kulturliv.
Brobygning er en af LMS’ spidskompetencer, og i flere kommuner er det således med LMS’
hjælp lykkedes at opstarte/styrke samarbejde på tværs af forvaltninger og lokale kulturin-
stitutioner.
Siden 2023 har LMS haft særligt fokus på samarbejde med musik- og kulturskoler – mere
om det i bilag 3.
Vigtig arbejdsgiver for danske musikere
LMS arbejder i sit koncertudbud med diversitet på mange parametre, og kunstnerne
præsenterer et væld af genrer, som eleverne kun sjældent finder frem til på egen hånd. Se
LMS’ aktuelle udvalg af kunstnere på
lms.dk/find-kunstner
LMS havde i 2023 158 forskellige musikgrupper på turné, hvilket gav jobs til 672 musikere.
Således kanaliserede LMS ca. 28 mio. kr. ud i det danske musikliv i form af overens-
komstaftalte honorarer, diæter og kilometergodtgørelser.
LMS 2023 i tal:
158
3125
92
1000
360.000
musikgrupper gav
koncerter i
kommuner på
skoler for
elever
LMS får:
4,9 af 5
fra skolerne
4,9 af 5
fra musikerne
Se citater bilag 4
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Henvendelse af 8/4-24 fra Levende Musik i Skolen (LMS) om anmodning om foretræde
2864587_0003.png
BILAG 1 - Kommunekort
Dækningsgrad
0%
1-30%
31-60%
61-100%
Procent af kommunernes grundskoleelever, der oplevede en LMS Skolekoncert i 2023.
0%
1-30 %
31-60 %
61-100 %
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Henvendelse af 8/4-24 fra Levende Musik i Skolen (LMS) om anmodning om foretræde
2864587_0004.png
Dækningsgrad
0%
1-30%
31-60%
61-100%
OBS: Da opgørelsen her gælder for kalenderåret 2023, men koncerterne arrangeres i skoleår, kan dækningsprocenten
være unøjagtig, da der kan være forskydning i, hvilket halvår, hoveddelen af en kommunes koncerter placeres.
Aftale
Albertslund
Ballerup
Billund
Bornholm
Brøndby
Brønderslev
Dragør
Egedal
Esbjerg
Fredensborg
Frederikshavn
Frederikssund
Gribskov
Guldborgsund
Haderslev
Halsnæs
Hedensted
Helsingør
Herlev
Herning
Hillerød
Hjørring
Holbæk
Holstebro
Horsens
Hvidovre
Høje-Taastrup
Hørsholm
Ikast-Brande
Ishøj
Kalundborg
Kolding
Køge
Langeland
Lemvig
3-årig
1-årig
3-årig
3-årig
1-årig
1-årig
1-årig
3-årig
Specialaftale
3-årig
3-årig
3-årig
3-årig
3-årig
1-årig
Specialaftale
3-årig
3-årig
Specialaftale
3-årig
3-årig
1-årig
3-årig
3-årig
3-årig
3-årig
Specialaftale
3-årig
3-årig
3-årig
1-årig
3-årig
3-årig
3-årig
3-årig
Lolland
Lyngby-Taarbæk
Mariagerfjord
Middelfart
Morsø
Norddjurs
Næstved
Odder
Odsherred
Randers
Rebild
Ringkøbing-Skjern
Roskilde
Rudersdal
Samsø
Silkeborg
Skanderborg
Skive
Slagelse
Solrød
Sorø
Sønderborg
Thisted
Tønder
Tårnby
Vallensbæk
Vejen
Vejle
Vesthimmerlands
Viborg
Vordingborg
Ærø
Aabenraa
Aalborg
Aarhus
3-årig
Specialaftale
3-årig
3-årig
3-årig
3-årig
3-årig
3-årig
3-årig
1-årig
1-årig
3-årig
3-årig
3-årig
3-årig
3-årig
1-årig
3-årig
3-årig
3-årig
3-årig
3-årig
3-årig
3-årig
3-årig
3-årig
3-årig
3-årig
1-årig
3-årig
1-årig
3-årig
1-årig
3-årig
3-årig
Øvrige
Allerød
Assens
Fanø
Favrskov
Faxe
Fredericia
Frederiksberg
Furesø
Faaborg-Midtfyn
Gentofte
Gladsaxe
Glostrup
Greve
Jammerbugt
Kerteminde
Københavns
Lejre
Læsø
Nordfyns
Nyborg
Odense
Ringsted
Rødovre
Stevns
Struer
Svendborg
Syddjurs
Sydslesvig
Varde
Løssalg
Løssalg
Løssalg
Løssalg
Løssalg
Dialog
Løssalg
Løssalg
Løssalg
Løssalg
Løssalg
Løssalg
Dialog
Løssalg
Dialog
Løssalg
Løssalg
Løssalg
Løssalg
Løssalg
Dialog
Løssalg
Løssalg
Løssalg
Løssalg
Løssalg
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Henvendelse af 8/4-24 fra Levende Musik i Skolen (LMS) om anmodning om foretræde
2864587_0005.png
BILAG 2 - Koncerter til alle
Statens Kunstfonds vision om skolekoncerter til alle landets børn og unge kan ikke nås blot
gennem kommunale aftaler.
Med den nuværende finanslovsbevilling har det endelige været muligt for Levende Musik
i Skolen at række ud til de mange danske børn og unge, som benytter andre grundskole-
former, hvilket nu og de kommende år blandt andet betyder en større indsats for at få fat i
landets fri- og privatskoler – se
lms.dk/fri-og-privat.
Hertil kommer følgende indsatser:
BEHANDLINGS- OG SPECIALSKOLER
Genreorganisationen ROSA har udviklet konceptet SOLO (Sammen Om Live Oplevel-
sen), som et koncertformat rettet mod sårbare unge i alderen 15-30 år. LMS er gået med i
projektet med fokus på at dække den yngre del af målgruppen ud fra visionen om, at alle
grundskoleelever skal have adgang til kunsten – også dem på special- og behandlings-
skoler, som ikke kan deltage i en livekoncert på samme vilkår som andre.
En af disse skoler er behandlingsskolen Søstjerneskolen i København, hvor alle elever
er hårdt udfordrede af angst og andre diagnoser og desuden har sensoriske og auditive
udfordringer, som gør, at dét at deltage i en livekoncert tidligere har været fuldstændigt
udelukket. Med den grundige forberedelse og den tilpassede koncertoplevelse lykkedes
det dog at give eleverne en sjældent stor succesoplevelse, som har sat sine spor:
“Efter vi har haft de her koncerter, har vi fået etableret to elevbands og et fuldt udstyret
musikrum på skolen. Nu har vi simpelthen 7-8 elever som samspiller i bands. Det er altså
helt vildt på en skole som vores,”
fortæller skoleleder Dan Schønewald Rasmussen.
Se indslag om LMS’ SOLO-koncerter:
lms.dk/asbjorn-solo-til-saarbare-unge/
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Henvendelse af 8/4-24 fra Levende Musik i Skolen (LMS) om anmodning om foretræde
2864587_0006.png
EFTERSKOLER
Over 32.000 unge har i år valgt at gå på efterskole. Sammen
med genreorganisationen ROSA har LMS udviklet en koncer-
tordning, hvor de enkelte efterskole kan indgå en flerårig kon-
trakt og på den måde sikre sig adgang til LMS’ store katalog af
professionelle musikgrupper samt ROSAs spændende udbud
af upcomming kunstnere. Allerede her i konceptets første sko-
leår afholder LMS og ROSA tilsammen 115 efterskolekoncerter
svarende til fede koncertoplevelser for omkring 15.000 elever.
“Vi er kæmpefans af de her koncerter!”
Baaring Efterskole
“LMS er et vigtigt middel til at vise vores elever musik, som ikke
kommer fra en verden de er fortrolige med. Et godt og vigtigt
initiativ. Jeg håber, at efterskolerne fortsat vil få tilbuddet.”
Eisbjerghus Internationale Efterskole
“God ordning til at få mere ”etablerede” kunstnere ud på
skolerne.”
Rågelund Efterskole
Se indslag om efterskolernes modtagelse af koncertordnin-
gen her:
lms.dk/efterskoler/
BAEST
Asbjørn
Who Killed Bambi
Rigmor
IKI
EFTERSKOLE
KONCERTER
FÅ FINGRENE I
Kuraterede og statsstøttede koncerter med nøje
udvalgte kunstnere fra både vækstlaget og det
etablerede, professionelle musikliv.
&
PRÆSENTERER
EN FOR ALLE – ALLE FÅR EN!
TIL LAV PRIS
VI LOVER
Pris pr. koncert i skoleåret 23/24 kun 4.140 kr + moms
og KODA.
Nem administration. Fair priser. Kunstnere fra øverste
hylde. Kurateret kvalitet. Stærkt input til
undervisningen. Trivsel. Dannelse. Fællesskab.
MØD LMS’ 48 KUNSTERE
HER
MØS ROSA’s 5 KUNSTERE
HER
Koncerttilbuddet er et led i den nationale
vision om, at alle grundskoleelever skal
opleve en årlig, professionel livekoncert.
En vision, som er formuleret og delfinan-
sieret af Statens Kunstfond og finans-
lovens parter.
Bag efterskolekoncerterne står det nati-
onale kompetencecenter LMS, Levende
Musik i Skolen, og ROSA, genreorgani-
sationen for rock, pop og beslægtede
genrer.
Udbuddet er en kombination af ROSAs
E-tur, der med fokus på talentudvikling
præsenterer upcomming, danske artister,
og LMS Skolekoncerter, som byder på
professionelle koncerter i et væld af
genrer med tilhørende undervisnings-
materialer.
GÅ TIL TILMELDING
Echoes in Veil
Freja Kirk
Mina okabe
Bisse
SZIM
Tamara
Mørkeblødt
APHYXION
Aysay
Going for the One
JULEMÆRKEHJEM
I Danmark findes der i alt fem Julemærkehjem, som hele året
rundt åbner deres døre og agerer hjem for børn med en række
forskellige udfordringer. Det kan være børn, der oplever at blive
mobbet, er ensomme eller på anden måde mistrives i hverda-
gen. Knap 1000 børn mellem 7 og 14 år får hvert år hjælp på et
Julemærkehjem, og et forløb varer 10 uger.
LMS vil gerne tilbyde børnene på Julemærkehjem mødet med
musikkens glæde og fællesskab og afholdt derfor i slutningen
af 2023 de første to koncerter på Julemærkehjem nogensinde.
“Koncerten talte direkte ind i vores fælles kerneopgave, som
går ud på, at ingen børn skal stå uden for fællesskabet. Det er
første gang, at eleverne har været samlet omkring en fælles
aktivitet, hvor ALLE bare deltog! Og hvor de både havde fokus
og koncentration i en hel time sammen. Det var meget usæd-
vanligt. Fortællingerne omkring koncerten har samlet været,
at næsten alle børn har stiftet gode bekendtskaber med mu-
sik, rytme og bevægelse.”
Julemærkehjemmet Liljeborg
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Henvendelse af 8/4-24 fra Levende Musik i Skolen (LMS) om anmodning om foretræde
2864587_0007.png
BILAG 3 - Samarbejde med musik-
og kulturskoler
Levende Musik i Skolen har i 2023 taget hul på en lang række samarbejder med musik- og
kulturskoler rundt om i landet.
Musik- og kulturskolerne er lokale, musikalske kraftcentre med stor faglig ekspertise, og
derfor har det været naturligt for LMS at se på, hvad der skal til for at etablere forskellige
forløb, hvor skolekoncerter og musikskoleaktiviteter i grundskolen samtænkes. Målet at skabe
større sammenhæng og synergi til fordel for alle parter – selvfølgelig især for børnene.
Projekterne er tilpasset forholdene i de enkelte kommuner og er derfor vidt forskellige.
Nogle steder har LMS afholdt samlede workshops for kommunens musikundervisere i
både folkeskole og på kulturskole, nogle steder har musikgrupper optrådt sammen med
såkaldte instrumentklasser i forbindelse med en skolekoncert, og andre steder har LMS’
musikere afholdt workshop og koncert sammen med folkeskoleelever, lærere og musik-
skolelærere. Uanset modellen har omdrejningspunktet været brobygning og samarbejde.
Ballerup Musikskole – Marie Winther, souschef
“Jeg synes, at LMS gør et meget fornemt stykke arbejde for at få de man-
ge aktører på børne-/unge-musikområdet til at mødes og tale sammen
på en måde, der faktisk gør en forskel og giver redskaber at arbejde
videre med. Der kan være en tendens til mistillid institutioner imellem,
men jeg oplever LMS som en utroligt åben, lydhør og gennemsigtig
institution med en oprigtig lyst til at skabe resultater langt ud over egne
ambitioner.”
Hjørring Musikskole – Signe Wang Carlsen, underviser og
folkeskolekoordinator
“Samarbejdet har værdi for alle tre parter – LMS, Hjørring Musiske Skole
og Hirtshals Skole. Man kan ikke tage én dag ud og sige, at lige den dag
gjorde en forskel for vores arbejde med læringsmålene. Men der er ingen
tvivl om, at vores musikdag med LMS’ musikgruppe har bidraget til at styrke
vores daglige arbejde. Den lagde en masse gode ting i elevernes mentale
rygsæk, og dem kan vi bygge videre på i hverdagen.”
Musikskolen i Brøndby – Lasse Malmqvist, musikskoleleder
“Samarbejdet med LMS giver os en unik mulighed for at indtage en po-
sition i Brøndby, hvor vi er omdrejningspunkt for børns møde med musik
og skolelærernes erfaringsudveksling om koncerter. Hertil kommer de
her add-ons, hvor nogen får et ekstra udbytte, som da Brøndby Strand
Skole mødte LMS-duoen Krøyer/Winding. Det er i høj grad motiverende
og bidrager til elevernes oplevelse af, hvad man kan i en klasse og med
musik i det hele taget.”
Holbæk Kulturskole – Katrine Serner, teamleder
“Jeg synes samarbejdet mellem kulturskolen, LMS og grundskolerne er en
rigtig god idé. Vi har alle sammen noget forskellig viden, som gør, at det her
kan løftes til et endnu højere niveau, end hvis vi stod i vores tre små siloer og
prøvede at løfte det hver især. Koncerten bliver på en eller anden måde det
der fælles tredje, som vi alle sammen arbejder ind i fra hver vores vinkel.”
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Henvendelse af 8/4-24 fra Levende Musik i Skolen (LMS) om anmodning om foretræde
2864587_0008.png
BILAG 4 - Citater
“Supergod koncert med Ninnas Orkester. Det var så intenst, at en af mine
elever spurgte om, hvornår det sluttede, og da jeg sagde om 10 minutter,
svarede han: “ØV! Jeg er slet ikke færdig med at lytte til dem.” Rigtig god
oplevelse, især fordi den foregik på Fermaten – et rigtigt spillested og
ikke bare hjemme på skolen. Jeg synes, det er så fantastisk, vi er med i
en ordning, som giver os gode musikoplevelser, vi slet ikke selv ville have
opsøgt.”
Kildebakkeskolen, Herning Kommune
“Vi elsker koncertordningen! Det giver vores elever en oplevelse af høj
kvalitet og hver koncert skaber et fællesskab – vi taler meget om det før
og efter koncerten, så det får lov til at fylde som en del af vores skole-
DNA, når vi er sammen om musikken. Eleverne får en kulturoplevelse,
som de ikke selv ville have opsøgt, koncerterne giver musikundervisnin-
gen et løft og fællesskabet på skolen styrkes.”
Aalykkeskolen, Kolding Kommune
“ALLE børn burde have ret til mødet med den professionelle musik – og
særligt på denne måde, hvor det foregår på skolen på børnenes hjem-
mebane. For her kan alle børn være med, uanset hvem de er. Det er i
mødet med den professionelle musik, at ilden tændes. Den ild, der senere
kan udvikle sig til at berige os med smukke, uundværlige toner. Jeg har
sjældent hørt om musikere, der først “vækkes” sent. Det er næsten altid
i mødet med musikken i en ganske ung alder – gerne i skolealderen – at
musikken starter sin rejse i det unge menneske. LMS-ordningen er i mine
øjne uundværlig. Børnenes kulturliv bliver fattigere uden.”
Haverslev-Ravnkilde Skole, Rebild Kommune
“Det var et meget alsidigt program. Krøyer & Winding viste os deres
utrolige tekniske og musikalske formåen og udstrålede gennem hele
koncerten en smittende glæde ved musikken. Hele skolen har fået en
fantastisk fælles-oplevelse, vi langt ud i fremtiden kan referere til. Musik-
erne gav også fodbold-drengene noget med ved at tage dem seriøst –
det gør, at det musikalske for de drenge huskes endnu mere. Det betyder
også uendeligt meget med det forberedende materiale, fordi eleverne
føler, de kender dem, der kommer, og er forberedt på hvilken type musik,
de spiller. Vi glæder os allerede til den næste LMS-koncert…og vi er helt
klar, hvis vi kan få to.”
Hvilebjergskolen, Slagelse Kommune
“Meget professionelt, velspillende, flot scene-/lysshow og god energi fra
APHYXION. Størstedelen af vores elever hører ikke metal eller rockmusik
og var før koncerten skeptiske. Men mange blev fanget af energien og
stemningen, og det var en ren fornøjelse at opleve “forvandlingen” af
vores elever, fra de mødte skeptiske op og til de gik hjem med en ny og
udvidende musikalsk oplevelse. Vi er meget glade for at være en del af
LMS. Det giver vores elever nogle fantastiske koncertoplevelser, og de
mærker den glæde, levende musik kan give, frem for at se en You-
Tube-video.”
Ejerslykkeskolen, Odense Kommune
“Gospel Sisters har bare været en helt fantastisk oplevelse. Super profes-
sionelle og bare så gode både til deres egen, musiske performance og til
at få inddraget eleverne. Det var i topklasse. Vi har i dag arbejdet videre
i en af mine klasser, hvor vi har sunget en af deres sange, danset til og
spillet til på instrumenter, så det kan blive til elevernes egen performance.
Det vil vi gerne have mere af.”
Munkekærskolen, Solrød Kommune
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 127: Henvendelse af 8/4-24 fra Levende Musik i Skolen (LMS) om anmodning om foretræde
2864587_0009.png
BILAG 5 - Nøgletal for effekt af bevilling
Levende Musik i Skolen (LMS) modtager pt. et årligt driftstilskud fra Statens Kunstfond, penge
fra Musikhandlingsplanen og en finanslovsbevilling. LMS’ aktiviteter er således dækket dels
af disse statslige beløb samt en betydelig egenbetaling fra skoler og kommuner.
Med finanslovsbevillingen kan Levende Musik i Skolen (LMS) og Koncertløftet sikre, at alle
børn i landet kan tilbydes en årlig skolekoncert med tilhørende undervisningsmateriale.
Hertil kommer udvikling af koncerter, netværk og projekter, lokal forankring og brobygning
med mere.
I fald bevillingen ikke forlænges, er det ikke muligt at fastholde det høje aktivitetsniveau og
dermed heller ikke indtægten fra skoler og kommuner. I så fald vil omkring 300.000 elever
vil stå uden koncerttilbud.
2024
Driftstilskud Statens
Kunstfond
a
Finanslovsbevilling
Musikhandlings-
plan
b
Egenindtægter
fra kommuner og
skoler
c
Fonde
(usikre midler)
Indtægter i alt
Grundskoleelever
til koncert ved fast-
holdt bevilling
d
- heraf elever til
LMS-koncert
e
Grundskoleelever
som ikke kommer
til LMS-koncert hvis
bevillingen bortfalder
a
b
c
d
e
2025
17.700.000 kr.
2026
17.700.000 kr.
2027
17.700.000 kr.
2028
17.700.000 kr.
17.700.000 kr.
10.000.000 kr.
2.500.000 kr.
2.500.000 kr.
2.500.000 kr.
17.150.000 kr.
12.250.000 kr.
12.250.000 kr.
10.850.000 kr.
10.850.000 kr.
800.000 kr.
48.150.000 kr.
800.000 kr.
33.250.000 kr.
800.000 kr.
33.250.000 kr.
800.000 kr.
29.350.000 kr.
800.000 kr.
29.350.000 kr.
650.000
700.000
700.000
700.000
700.000
490.000
525.000
525.000
525.000
525.000
250.000
250.000
300.000
300.000
Afhænger fra 2026 af ny rammeaftale.
I perioden 2023-2026 modtager LMS 2,5 mio. kr. årligt fra Musikhandlingsplanen til arbejde med at
inddrage børn og unge i den skabende proces ved skolekoncerter.
Indtægt følger koncerttallet og vil derfor falde, hvis bevilling og dermed koncerttal falder.
Samlet måltal for Koncertløftet.
LMS skal i følge rammeaftalen dække 75% af eleverne.