Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del Bilag 121
Offentligt
2860187_0001.png
Samlenotat
Rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport)
den 13.-14. maj 2024
Kultur og sport
1. Rådskonklusioner om støtte til influencere som skabere af onlineindhold
side 2
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
2. Rådskonklusioner om styrkelse af de kulturelle og kreative sektorer gennem
datadreven publikumsudvikling
side 5
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
3. Fremtidssikring af de kulturelle og kreative sektorer i en tidsalder med kunstig
intelligens
side 8
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
4. Resolution fra Rådet og fra repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer,
forsamlet i Rådet, om en EU-arbejdsplan for sport (1. juli 2024-31. december 2027)
side 11
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
5. Konklusioner fra Rådet og fra repræsentanterne for medlemsstaternes
regeringer, forsamlet i Rådet, om den selv-organiserede sports bidrag til en aktiv
og sund livsstil blandt europæere
side 15
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
6. Frivilliges rolle i europæisk sport
side 18
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
26. april 2024
ASJ
Jour. nr. 155153
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Kopi af samlenotat til Europaudvalget vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 13.-14. maj 2024
2860187_0002.png
Ad 1. Rådskonklusioner om støtte til influencere som skabere af
onlineindhold
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har fremlagt udkast til rådskonklusioner om støtte til influencere
som ansvarlige indholdsskabere, som har til formål at belyse influenceres voksende
rolle i samfundet.
Rådskonklusionsudkastet opfordrer med henblik herpå bl.a. medlemsstaterne og
Kommissionen til at udbrede kendskab til og sikre overholdelse af relevante regler
samt til at samarbejde med det formål at styrke interessentinddragelse, erfarings-
udveksling og mediekundskaber for influencere og deres publikummer.
Udkastet til rådskonklusioner medfører ikke i sig selv lovgivningsmæssige, økono-
miske eller øvrige konsekvenser. Regeringen kan støtte vedtagelsen af det forelig-
gende udkast, der forventes at kunne hente opbakning blandt medlemsstaterne.
Rådskonklusionsudkastet ventes vedtaget på Rådsmødet (uddannelse, ungdom, kul-
tur og sport) den 13.-14. maj 2024.
2. Baggrund
Udkastet til rådskonklusioner følger af det belgiske formandskabsprogram, hvor
man på kultur- og medieområdet har ønsket at sætte fokus på influenceres rolle
som skabere af onlineindhold.
Rådskonklusionsudkastet er udarbejdet i forlængelse af en række EU-tiltag, der
påvirker, udstikker en retning for eller kan have betydning for influenceres virke
online. Dette omfatter bl.a. direktivet om audiovisuelle medietjenester
(Audio-
visual Media Services Directive
AVMSD)
og forordningen om digitale tjenester
(Digital
Services Act - DSA).,
3. Formål og indhold
Udkastet til rådskonklusioner har til formål at belyse den voksende rolle, som in-
fluencere spiller i et stadigt mere digitaliseret samfund og mediemarked, herunder
også, når det vedrører børn og onlinespredning af skadeligt indhold, mis- og desin-
formation.
Medlemsstaterne opfordres til bl.a. at anerkende influenceres rolle i samfundsud-
viklingen, udbrede kendskabet hertil og til at indgå i en politisk indholdsdialog og
erfaringsudveksling med influencere og deres interesseorganisationer. Medlems-
Side 2
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Kopi af samlenotat til Europaudvalget vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 13.-14. maj 2024
2860187_0003.png
staterne opfordres endvidere til at sikre, at influencere gøres bekendt med og over-
holder relevant lovgivning, og at arbejde for udbredelsen af mediekundskaber samt
ansvarlig og etisk adfærd på internettet.
Kommissionen opfordres bl.a. til at overveje en overordnet sammenhængende til-
gang til influencere på tværs af politikområder, herunder udviklingen af fælleseu-
ropæiske selv-reguleringsmekanismer, retningslinjer og andre tiltag, der kan
hjælpe influencerbranchen til selv at styrke etisk og ansvarlig indholdsskabelse.
Kommissionen opfordres også til at overveje, hvordan anvendelsen af eksisterende
fonds- og programmidler kan bidrage hertil og til at holde deres influencer-vejled-
ningscentral opdateret med særligt blik for information om mediedannelsestiltag
og andre programmer, der styrker ansvarlig og etisk adfærd.
I forlængelse heraf opfordres både medlemsstaterne og Kommissionen også til at
samarbejde, koordinere og i fællesskab sikre relevant interessentinddragelse. Her-
til lægges der op til fælles erfaringsudveksling og evaluering samt fortsat fokus på
bl.a. børns vilkår og effekterne af kunstig intelligens.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Udkastet til rådskonklusioner giver ikke anledning til at redegøre for gældende
dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af rådskonklusionerne har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser
Økonomiske konsekvenser
Udkastet til rådskonklusioner medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser og
vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s
budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien eller erhvervslivet.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af rådskonklusionerne skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark.
8. Høring
Udkastet til rådskonklusioner har været sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 8. april 2024. Høringen gav ikke anledning
til bemærkninger.
Side 3
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Kopi af samlenotat til Europaudvalget vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 13.-14. maj 2024
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har blandt medlemsstaterne været forskellige holdninger til bl.a. hvilke tiltag
og eksisterende EU-lovgivning, der skulle fremhæves i rådskonklusionsudkastet,
samt i hvilket omfang influencere ses som omfattet heraf. Der har i den forbindelse
været forskellige holdninger til f.eks. behovet for en mere præcis definition af influ-
encere.
Det er dog forventningen, at der vil kunne opnås generel opbakning til det forelig-
gende udkast frem mod rådsmødet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter bestræbelserne på at sætte større fokus på influencere som ska-
bere af onlineindhold og som en vigtig del af det digitale mediemarked. I den for-
bindelse finder regeringen det positivt, at der i rådskonklusionerne er fokus på
gennem forskellige redskaber og ved at fortsætte og samordne eksisterende tiltag
at fremme en ansvarlig adfærd blandt influencere, samt at udbrede mediekundska-
ber og en kritisk forståelse for, hvordan influencereskabt indhold påvirker samfun-
det.
Regeringen finder det i den sammenhæng særligt vigtigt, at der tages højde for den
rolle, som influencere kan spille for børn og unges digitale færden samt betydnin-
gen for f.eks. skadeligt indhold og spredning af mis- og desinformation.
Regeringen noterer sig, at konklusionsudkastets opfordringer generelt er i tråd
hermed samt tiltagene i den seneste medieaftale og kan på den baggrund støtte det
foreliggende udkast til rådskonklusioner.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 4
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Kopi af samlenotat til Europaudvalget vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 13.-14. maj 2024
Ad 2. Rådskonklusioner om styrkelse af de kulturelle og kreative sektorer
gennem datadreven publikumsudvikling
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det belgiske formandskab har fremlagt udkast til rådskonklusioner om styrkelse af
de kulturelle og kreative sektorer gennem sektorernes anvendelse af data til
publikumsudvikling. Udkastet har til formål at sætte fokus på det vigtige i at
arbejde målrettet med data mhp. publikumsudvikling, herunder pege på
muligheder og udfordringer ifm. arbejdet med data.
Udkastet tager bl.a. afsæt i, at brug af data giver de kulturelle og kreative sektorer
mulighed for at tilegne sig viden om deres publikums behov og vaner og til f.eks. at
målrette indhold med det formål at nå et bredere publikum.
Udkastet skal ses med baggrund i det belgiske formandskabsprogram på
kulturområdet, hvor en af prioriteterne er at følge op på indsatsområdet i Rådets
kulturarbejdsplan for 2023-2026 om at stimulere den digitale omstilling i
kultursektoren.
Regeringen er overordnet positiv over for udkastets formål om at fremme
kultursektorens målrettede arbejde med data mhp. publikumsudvikling.
Udkastet til rådskonklusioner vil ikke have konsekvenser for dansk ret. Udkastet
vurderes ikke i sig selv at medføre væsentlige økonomiske konsekvenser og vurderes
heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s budget,
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
Det er forventningen , at der vil være generel opbakning blandt medlemslandene til
det endelige udkast til rådskonklusioner.
Rådskonklusionsudkastet ventes vedtaget på Rådsmødet (uddannelse, ungdom,
kultur og sport) den 13.-14. maj 2024.
2. Baggrund
Det belgiske formandskabs initiativ til at fremlægge udkast til rådskonklusioner
om datadreven publikumsudvikling i de kulturelle og kreative sektorer skal ses
som en opfølgning på Rådets kulturarbejdsplan for 2023-2026, hvor den digitale
omstilling af kultursektoren er et fokusområde.
3. Formål og indhold
Udkastet til rådskonklusioner henviser til, at kulturaktørers fokus på
publikumsudvikling giver en række fordele som f.eks. mulighed for at indgå i
samspil med publikum, tiltrække forskellige publikumsgrupper og styrke
Side 5
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Kopi af samlenotat til Europaudvalget vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 13.-14. maj 2024
2860187_0006.png
publikumsoplevelsen. Rådskonklusionsudkastet peger på, at ny teknologi kan være
med til at fremme indsamlingen af publikumsdata og f.eks. føre til, at
kulturaktører kan få større indsigt i publikums behov og vaner. Større kendskab til
publikum gennem indsamling af data kan ligeledes give mulighed for udvikling af
nye forretningsmodeller.
Blandt udfordringerne ifm. datadreven publikumsudvikling i kulturesektoren
nævner konklusionsudkastet bl.a., at der er store forskelle på tværs af de
kulturelle og kreative sektorer mht. adgang til og anvendelse af data, niveauet af
digital infrastruktur (forstået som kommunikationstjenester og platforme,
standarder mv.) og digitale færdigheder. Endvidere peges der bl.a. på sektorens
afhængighed af techselskaber (f.eks. i distributionen og formidlingen af kulturelle
produkter, anvendelse af techaktørernes tjenester og data m.m
Medlemsstaterne inviteres på den baggrund bl.a. til at understøtte kultursektorens
udvikling af strategier for datadrevne løsninger som led i sektorens
publikumsudviklingsaktiviteter. Der opfordres endvidere til, at kultursektoren
hjælpes med at rette blikket mod relevante EU-programmer, der støtter
samarbejde om data og nye løsninger ifm. data. Medlemsstaterne opfordres
ligeledes til f.eks. at fremme de digitale færdigheder hos kulturaktørerne.
Medlemsstaterne og Kommissionen inviteres til inden for deres respektive
ansvarsområder at fremme udviklingen og brugen af standarder og retningslinjer
for at understøtte kultursektorens indsamling og forvaltning af publikumsdata.
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres ligeledes til at fremme forskning på
området samt til bl.a. videns- og erfaringsudveksling om strategier og fælles
digitale værktøjer til indsamling af data om publikumsdeltagelse og
publikumsudvikling.
Kommissionen opfordres derudover til, hvor det er relevant, bl.a. at fremme
kultursektorens adgang til europæiske programmer, der understøtter digital
omstilling, f.eks. gennem vejledning og oplysning.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Udkastet til rådskonklusioner har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser.
Side 6
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Kopi af samlenotat til Europaudvalget vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 13.-14. maj 2024
2860187_0007.png
Økonomiske konsekvenser
Udkastet til rådskonklusioner medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser og
forventes heller
ikke i en senere fase at indebære væsentlig konsekvenser for EU’s
budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien eller erhvervslivet.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet.
Vedtagelse af konklusionsudkastet skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Udkastet til rådskonklusioner har været sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 8. april 2024. Høringen gav ikke anledning
til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel opbakning fra medlemslandene til rådskonklusionsudkastet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen er overordnet positiv over for rådskonklusionsudkastets formål om at
fremme kultursektorens arbejde med data mhp. publikumsudvikling og er enig i,
at fokus på data i sidste ende kan styrke de kulturelle og kreative sektorer.
Kulturaktører på tværs af sektorer og lande vil således gennem anvendelse af data
kunne udvikle deres kulturprodukter og -tjenester til gavn for deres respektive
publikumsgrupper og kulturaktørerne selv.
Regeringen henviser til, at der er forskelle i anvendelse af data blandt
kulturaktører, idet flere kulturaktører/-sektorer allerede arbejder målrettet med
dataindsamling, mens andre sektorer i mindre grad har opmærksomhed på data.
Regeringen har herudover fokus på at, der udvikles data og statistik om
kulturområdet. herunder om danskernes kulturvaner og de kulturelle og kreative
brancher.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 7
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Kopi af samlenotat til Europaudvalget vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 13.-14. maj 2024
Ad 3. Fremtidssikring af de kulturelle og kreative sektorer i en tidsalder
med kunstig intelligens
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det belgiske formandskab har sat emnet om fremtidssikring af de kulturelle og kre-
ative sektorer i en tidsalder med kunstig intelligens på dagsordenen med henblik på
en politisk drøftelse.
Formandskabet tager i sit diskussionsoplæg afsæt i den hastige teknologiske udvik-
ling inden for bl.a. kunstig intelligens, som giver en række muligheder for de kultu-
relle og kreative sektorer for f.eks. at skabe nyt indhold og oplevelser samt nye forret-
ningsprocesser. Samtidig peger formandskabet på risici og udfordringer for kultur-
sektoren ved brugen af kunstig intelligens i form af f.eks. fare for kulturel ensret-
ning, og problemstillinger i forhold til ophavsretsområdet; f.eks. manglende betaling
for brug af ophavsretligt beskyttet materiale.
Formandskabet har konkret til brug for drøftelsen stillet spørgsmål om, hvordan de
enkelte lande understøtter kultursektorens brug af kunstig intelligens, og hvordan
potentialet ved kunstig intelligens for kultursektoren kan fremmes i EU-regi.
Regeringen finder det relevant, at der sættes fokus på, hvordan de kulturelle og kre-
ative sektorer i højere grad kan blive fortrolige og drage nytte af kunstig intelligens
og de muligheder, de nye teknologier frembyder. Regeringen finder desuden at det er
vigtigt at adressere de bekymringer, som kunstig intelligens frembringer f.eks. i for-
hold til at sikre en fair aflønning af skabere af indhold.
Regeringen forventer at deltage i drøftelserne med udgangspunkt i nationale erfa-
ringer og tiltag, herunder mere specifikt i forhold til de muligheder og udfordringer,
kunstig intelligens rummer for de kulturelle og kreative sektorer.
Når det gælder det europæiske niveau, finder regeringen det vigtigt at samle erfarin-
ger fra de kulturelle og kreative sektorer selv, som kan formidles bredt og tjene som
inspiration og incitament for sektorerne på tværs af landene.
Debatten vil ikke have konsekvenser for dansk ret. Debatten medfører ikke i sig selv
økonomiske konsekvenser og vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væ-
sentlige økonomiske konsekvenser for EU’s budget, statsfinanserne, samfundsøkono-
mien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
Alle lande forventes at deltage i den politiske drøftelse på Rådsmødet (uddannelse,
ungdom, kultur og sport) den 13-14. maj 2024.
Side 8
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Kopi af samlenotat til Europaudvalget vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 13.-14. maj 2024
2. Baggrund
Den foreslåede politiske drøftelse skal bl.a. ses på baggrund af den hastige udvik-
ling inden for særligt generativ kunstig intelligens og de muligheder og risici for de
kulturelle og kreative sektorer, der følger af kunstig intelligens. I sit oplæg til drøf-
telsen peger formandskabet på, at kunstig intelligens på baggrund af store mæng-
der data f.eks. kan bidrage til at skabe kreativt indhold f.eks. musik, billedkunst,
design og litteratur, ligesom kunstig intelligens kan bidrage til at skabe nye forret-
ningsmodeller. Kunstig intelligens har således et stort potentiale for at øge produk-
tiviteten og skabe økonomisk vækst i de kulturelle og kreative sektorer samt være
et nyttigt værktøj i skabelsen af kreativt indhold.
Kunstig intelligens medfører samtidig en række risici og udfordringer, herunder
fare for kulturel ensretning, manglende gennemsigtighed og udfordringer samt
komplekse problemstillinger i forhold til ophavsretsområdet f.eks. manglende beta-
ling for brug af ophavsretligt beskyttet materiale. Blandt udfordringerne fremhæ-
ver formandskabet de begrænsede kompetencer i kultursektoren mht. brugen af
kunstig intelligens og det sparsomme samarbejde om kunstig intelligens på tværs
af sektorer, herunder kulturaktører og udviklere af kunstig intelligens.
3. Formål og indhold
Det belgiske formandskab har til brug for drøftelsen fremlagt følgende to spørgs-
mål:
1) Hvordan understøtter regeringerne i de enkelte lande de kulturelle og kreative
sektorers udvikling og brug af kunstig intelligens-teknologier, især når det gælder
kompetenceudvikling og samarbejde på tværs af sektorer. Hvilke erfaringer har man
gjort sig?
2) Givet den hastige teknologiske udvikling og den øgede tilstedeværelse af kunstig
intelligens, hvordan kan EU-politik og -programmer imødekomme de kulturelle og
kreative sektorers behov for at gøre dem i stand til at få del i potentialet ved kunstig
intelligens?
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Der foreligger ikke i dansk ret selvstændig lovgivning om kunstig intelligens, men
kunstig intelligens reguleres på nuværende tidspunkt i særlovgivning på forskel-
lige områder.
Der findes ikke lovgivning på Kulturministeriets område, der specifikt omhandler
kunstig intelligens, men f.eks. lov om ophavsret finder anvendelse på ophavsretlige
problemstillinger vedr. kunstig intelligens.
Side 9
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Kopi af samlenotat til Europaudvalget vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 13.-14. maj 2024
2860187_0010.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Punktet om den politiske drøftelse har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Den politiske drøftelse medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser og forven-
tes ikke i senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s budget, statsfi-
nanserne, samfundsøkonomien eller erhvervslivet.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Den politiske drøftelse vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Punktet om den politiske drøftelse er blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 8. april 2024. Høringen gav ikke anledning
til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at deltage i den politiske drøftelse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen forventer at deltage i drøftelsen med udgangspunkt i nationale erfarin-
ger og tiltag. Dette gælder både i forhold til indsatsen med at sætte fokus på kun-
stig intelligens i en bredere samfundsmæssig kontekst og mere specifikt i forhold
til de muligheder og udfordringer kunstig intelligens rummer for de kulturelle og
kreative sektorer.
Regeringen har allerede fokus på kunstig intelligens på flere områder og ser posi-
tivt på de potentialer, som kunstig intelligens systemer kan bringe med sig ift. kul-
turen. Regeringen finder det samtidig vigtigt at adressere de bekymringer, som
kunstig intelligens frembringer f.eks. i forhold til at sikre en fair aflønning af ska-
bere af indhold.
Når det gælder det europæiske niveau, finder regeringen det vigtigt at samle erfa-
ringer fra de kulturelle og kreative sektorer selv, som kan formidles bredt og tjene
som inspiration for sektorerne på tværs af landene
f.eks. gennem den erfarings-
og vidensudveksling, der sker i regi af EU’s kulturarbejdsplan eller gennem indkal-
delsen af projekter inden for rammerne af støtteprogrammet Et Kreativt Europa.
Regeringen ønsker samtidig ikke med drøftelsen at foregribe den kommende fler-
årige finansielle ramme.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 10
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Kopi af samlenotat til Europaudvalget vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 13.-14. maj 2024
Ad 4. Resolution fra Rådet og fra repræsentanterne for medlemsstaternes
regeringer, forsamlet i Rådet, om en EU-arbejdsplan for sport (1. juli 2024-
31. december 2027)
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det belgiske formandskab har fremlagt et udkast til en resolution om EU-arbejds-
plan for sport, der vil gælde fra 1. juli 2024-31. december 2027.
Udkastet til resolution følger af det belgiske formandskabsprogram, hvor man på
idrætsområdet vil udarbejde en ny EU-arbejdsplan for sport, da den nuværende ar-
bejdsplan udløber den 30. juni 2024.
Udkastet til arbejdsplanen har til formål at styrke EU-samarbejdet på sportsområ-
det ved at opstille tematiske prioriteter og aktiviteter for medlemsstater, rådsfor-
mandskaber og Kommissionen.
Regeringen ser overordnet positivt på udkastets formål om at styrke EU-samarbej-
det på sportsområdet. Regeringen finder det vigtigt, at EU-arbejdsplanen for sport
særligt fokuserer på de emner, der går på tværs af landegrænserne som f.eks. be-
kæmpelse af matchfixing, doping og korruption, som, medlemsstaterne ikke kan be-
kæmpe på egen hånd.
Udkastet til rådskonklusioner vil ikke have konsekvenser for dansk ret. Udkastet
vurderes ikke i sig selv at medføre væsentlige økonomiske konsekvenser og vurderes
heller
ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s budget,
statsfinanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet
Det er forventningen, at der vil være generel opbakning blandt medlemslandene til
det endelige udkast til resolutionen.
Resolutionsudkastet ventes vedtaget på Rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og
sport) den 13.-14. maj 2024.
2. Baggrund
Udkastet til resolution følger af det belgiske formandskabsprogram, hvor man på
idrætsområdet vil udarbejde en ny EU-arbejdsplan for sport, der skal gælde fra 1.
juli 2024-31. december 2027, og som afløser den nuværende arbejdsplan, som udlø-
ber den 30. juni 2024.
3. Formål og indhold
Arbejdsplanen har til formål at styrke EU-samarbejdet på sportsområdet og opstil-
ler tematiske prioriteter og aktiviteter for medlemsstater, rådsformandskaber og
Kommissionen.
Side 11
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Kopi af samlenotat til Europaudvalget vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 13.-14. maj 2024
2860187_0012.png
EU-arbejdsplanudkastet har følgende prioriterede områder:
Integritet og værdier i sporten.
Den socioøkonomiske dimension af og bæredygtighed i sport.
Deltagelse i sport og sundhedsfremmende fysisk aktivitet.
De vejledende mål for EU-arbejdsplanen er bl.a. at styrke integritets- og værdiba-
seret sport i EU, at styrke og promovere god forvaltningsskik i sport, og at øge del-
tagelsen i sport og sundhedsfremmende fysisk aktivitet. Endvidere indgår målsæt-
ningen om at styrke den internationale dimension af EU's idrætspolitik
især gen-
nem udveksling og samarbejde om aktuelle sportspolitiske spørgsmål med regerin-
ger og interessenter uden for EU og gennem styrket samarbejde med Europarådet.
EU-arbejdsplanen er et fleksibelt instrument. Efterfølgende ændringer kan blive
nødvendige for at kunne reagere rettidigt på kommende eller uventede udviklinger
og presserende spørgsmål inden for sport og fysisk aktivitet og samtidig tage hen-
syn til prioriteterne for de fremtidige rådsformandskaber.
De konkrete centrale emner, temaer, mål, arbejdsformater, mulige resultater, mål-
datoer og ansvarsområder er fastsat i et bilag til arbejdsplanudkastet og omhand-
ler bl.a. bekæmpelse af matchfixing og doping i idrætten. Medlemsstaternes delta-
gelse i gennemførelsen af arbejdsplanen er frivillig.
Arbejdsplanudkastet indeholder opfordringer til medlemsstaterne, Rådets for-
mandskaber, Kommissionen og sportsbevægelsen:
Medlemsstaterne opfordres bl.a. til at engagere sig i gennemførelsen af EU-ar-
bejdsplanen, og hvis det er relevant, at bidrage med ekspertise og
erfaring til de forskellige arbejdsformater.
Rådets formandskaber opfordres bl.a. til at tage hensyn til EU-arbejdsplanen ved
udarbejdelsen af deres formandskabsprogram og bygge videre på de resultater, der
allerede er opnået.
Kommissionen opfordres bl.a. til sammen med medlemsstaterne, sportsbevægelsen
og andre relevante interessenter at engagere sig i gennemførelsen af
EU-arbejdsplanen og støtte medlemsstaterne med ekspertise og erfaring fra alle re-
levante politiksektorer.
Sportsbevægelsen opfordres bl.a. til sammen med medlemsstaterne og Kommissio-
nen at engagere sig i gennemførelsen af EU-arbejdsplanen og bidrage med eksper-
tise og erfaring.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres
5. Nærhedsprincippet
Side 12
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Kopi af samlenotat til Europaudvalget vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 13.-14. maj 2024
2860187_0013.png
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Udkastet til konklusionerne har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af konklusionsudkastet har ingen lovgivningsmæssige konsekven-
ser.
Økonomiske konsekvenser
Resolutionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske konsekvenser
og vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for
EU’s budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien eller erhvervslivet.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af udkastet til resolution skønnes ikke at berøre beskyttelsesni-
veauet i Danmark.
8. Høring
Udkastet til resolution har løbende og senest med frist 6. marts 2024 været sendt i
høring hos relevante idrætsaktører som Danmarks Idrætsforbund (DIF), DGI, Anti
Doping Danmark, Idrættens Analyseinstitut, Lokale- og Anlægsfonden, Dansk Fir-
maidræt, ISCA (International Sport and Culture Association), Sport Event Den-
mark og Team Danmark.
Udkastet til resolution er endvidere blevet sendt i høring i EU-specialudvalget for
kulturpolitiske spørgsmål med frist den 8. april 2024. Høringen gav ikke anledning
til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landets holdninger
Der har fra start været drøftelser i rådsarbejdsgruppen om, hvorvidt dokumentet
fortsat skulle have form af en arbejdsplan, eller om det skulle overgå til en strategi
med målsætninger m.m. for det fremtidige EU-samarbejde på sportsområdet.
Foreløbigt er der enighed om, at der arbejdes videre med det nuværende format, og
det er forventningen, at der kan opnås generel opbakning til emnerne i arbejdspla-
nen og det foreliggende udkast.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser overordnet positivt på udkastets formål om at styrke EU-samarbej-
det på sportsområdet. Regeringen finder det vigtigt, at EU-arbejdsplanen for sport
særligt fokuserer på de områder, der går på tværs af landegrænserne, som f.eks. i
matchfixing, doping og korruption, medlemsstaterne ikke kan bekæmpe på egen
hånd.
Side 13
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Kopi af samlenotat til Europaudvalget vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 13.-14. maj 2024
Regeringen er derfor særligt positiv over, at emnerne matchfixing og antidoping
fremgår af EU-arbejdsplanen
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 14
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Kopi af samlenotat til Europaudvalget vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 13.-14. maj 2024
Ad 5. Konklusioner fra Rådet og fra repræsentanterne for medlemsstater-
nes regeringer, forsamlet i Rådet, om den selv-organiserede sports bidrag
til en aktiv og sund livsstil blandt europæere
KOM-dokument foreligger ikke
- Vedtagelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det belgiske formandskab har fremlagt udkast til konklusioner om den selvorgani-
seret idræts bidrag til at understøtte en aktiv og sund livsstil blandt europæere. Ud-
kastet har til formål at fremme selvorganiseret idræt med henblik på at opnå større
fysisk aktivitet blandt borgerne i EU.
Udkastet til konklusioner følger op på det belgiske formandskabsprogram.
Regeringen er overordnet positiv over for udkastet, der sætter fokus på den selvorga-
niserede idræts potentiale til at opnå mere fysisk
aktivitet blandt EU’s borgere
Udkastet til konklusioner vil ikke have konsekvenser for dansk ret. Udkastet vurde-
res ikke i sig selv at medføre væsentlige økonomiske konsekvenser og vurderes heller
ikke i en senere fase at indebære væsentlige konsekvenser
for EU’s budget, statsfi-
nanserne, samfundsøkonomien, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
Det er forventningen, at der vil være generel opbakning blandt medlemslandene til
det endelige udkast til konklusioner.
Konklusionsudkastet ventes vedtaget på Rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur
og sport) den 13-14. maj 2024.
2. Baggrund
Udkastet til konklusioner følger op på det belgiske formandskabsprogram, hvor
man på idrætsområdet vil sætte fokus på fysisk aktivitet og selvorganiseret idræt,
herunder hvordan den selvorganiserede idræt kan bidrage til at understøtte en ak-
tiv og sund livsstil blandt europæere.
Udkastet til rådskonklusioner skal bl.a. også ses i forlængelse af EU's arbejdsplan
for sport 2021-2024, der har fremme af deltagelse i sport og fysisk aktivitet som et
prioriteret område, samt af arbejdsplanens vejledende mål om at øge deltagelsen i
sport og sundhedsfremmende fysisk aktivitet for at fremme en aktiv og miljøvenlig
livsstil, social samhørighed og aktivt medborgerskab.
3. Formål og indhold
Udkastet til konklusioner har til formål at fremme selvorganiseret idræt med hen-
blik på at opnå større fysisk aktivitet blandt borgerne i EU.
Side 15
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Kopi af samlenotat til Europaudvalget vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 13.-14. maj 2024
2860187_0016.png
Medlemsstaterne opfordres bl.a. til gennem forskellige initiativer at fremme den
selvorganiserede idræt for at få flere i bevægelse. Anbefalingerne til medlemssta-
terne fordeler sig inden for fem hovedtemaer; 1) sundhed, trivsel og social inklu-
sion, 2) idrætsudøvelse, 3) kompetenceudvikling, formel og uformel læring og frivil-
ligt arbejde, 4) fysisk planlægning og infrastruktur og 5) digitale løsninger.
Kommissionen opfordres bl.a. til at fremme alle former for idrætsdeltagelse gen-
nem deres nuværende og fremtidige initiativer vedr. idrætsdeltagelse. Kommissio-
nen opfordres også til at inkludere selvorganiserede idræt i fremtidige undersøgel-
ser mv. for at indsamle mere data om aktuelle tendenser forbundet med selvorga-
niseret idræt.
Sportsbevægelsen opfordres bl.a. til, at samarbejde med offentlige myndigheder om
at udforme idrætspolitikker, der inkluderer alle former for idræt, herunder selvor-
ganiseret idræt og tilpasse idrætstilbud til de seneste livsstilstendenser og forvent-
ninger fra befolkningen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Udkastet til konklusionerne har ingen konsekvenser for gældende dansk ret.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser:
En vedtagelse af konklusionsudkastet har ingen lovgivningsmæssige konsekven-
ser.
Økonomiske konsekvenser
Udkastet til rådskonklusioner medfører ikke i sig selv væsentlige økonomiske kon-
sekvenser og vurderes heller ikke i en senere fase at indebære væsentlige konse-
kvenser for EU’s budget, statsfinanserne, samfundsøkonomien eller erhvervslivet.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af konklusionsudkastet skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet
i Danmark.
8. Høring
Konklusionsudkastet har løbende og senest med frist den 21. marts 2024 været
sendt i høring hos relevante idrætsaktører som Danmarks Idrætsforbund (DIF),
DGI, ISCA (International Sport and Culture Association), Idrættens Analyseinsti-
tut, Lokale- og Anlægsfonden, Dansk Firmaidræt, Anti Doping Danmark, Sport
Event Denmark og Team Danmark. Bemærkningerne fra sportsbevægelsen har
Side 16
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Kopi af samlenotat til Europaudvalget vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 13.-14. maj 2024
overordnet været positive, men det er samtidig blevet pointeret, at konklusionsud-
kastet mangler at forholde sig til de udfordringer, der kan være ved selvorganiseret
idræt. F.eks. at det typisk er sværere at holde fast i vanerne, og at selvorganiseret
idræt sjældent har samme frekvens som organiseret idræt i en forening. Endvidere
er det bemærket, at medlemskab af organiserede idrætsklubber kan tilbyde væ-
sentlige sociale, mentale og fysiske fordele, som ikke opnås via den selvorganise-
rede idræt, hvorfor det vurderes vigtigt, at der i konklusionsudkastet er balance
mellem selvorganiseret idræt og overgangen til organiseret idræt.
Udkastet til konklusioner er endvidere blevet sendt i høring i EU-specialudvalget
for kulturpolitiske spørgsmål med frist den 8. april 2024. Høringen gav ikke anled-
ning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landets holdninger
Der har fra start været tvivl om formålet med konklusionsudkastet, ligesom der
blandt landene har været forskellige holdninger til definitionen af selvorganiseret
idræt, og hvad koblingen mellem den selvorganiserede og organiserede idræt skulle
være. Det er dog forventningen, at der kan opnås generel opbakning til det forelig-
gende udkast.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ønsker at fremme fysisk aktivitet i samfundet, og regeringen ser positivt
på udkastet til konklusionerne, der sætter fokus på den selvorganiserede idræts po-
tentiale til at opnå større fysisk aktivitet blandt EU’s borgere. Selvorganiseret
idræt
er værdifuldt for at engagere borgere, der måske ikke traditionelt deltager i organi-
seret idræt.
Det skal samtidig anerkendes, at medlemskab af organiserede idrætsklubber bl.a.
kan tilbyde yderligere sociale, mentale og fysiske fordele, og det har derfor fra dansk
side været fremhævet som vigtigt, at konklusionsudkastet også omhandler brobyg-
ning mellem den selvorganiserede og organiserede idræt.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 17
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Kopi af samlenotat til Europaudvalget vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 13.-14. maj 2024
Ad 6. Frivilliges rolle i europæisk sport
KOM-dokument foreligger ikke
- Politisk drøftelse
Nyt notat.
1. Resumé
Det belgiske formandskab har sat emnet om frivilliges rolle i europæisk sport på
dagsordenen med henblik på en politisk drøftelse.
Formandskabet tager i sit diskussionsoplæg afsæt i, at Europa står over for udfor-
dringer med at fastholde samt rekruttere frivillige i sportssektoren.
Regeringen finder det relevant, at der med den foreslåede drøftelse sættes fokus på,
hvordan frivillige fastholdes og rekrutteres i sportssektoren. Regeringen forventer at
deltage i drøftelserne med udgangspunkt i nationale erfaringer og tiltag.
Når det gælder det europæiske niveau, finder regeringen det vigtigt at samle erfarin-
ger fra sportsorganisationerne selv, som kan tjene som inspiration og incitament for
sektorerne på tværs af landene til at udvikle nye praksisser til at fastholde eller re-
kruttere frivillige.
Alle lande forventes at deltage i den politiske drøftelse på Rådsmødet (uddannelse,
ungdom, kultur og sport) den 13.-14. maj 2024.
2. Baggrund
Det belgiske formandskab peger på, at sportssektoren i Europa i høj grad er af-
hængig af frivilligt arbejde i både foreningslivet, men også i eliteidrætten.
Selv om der er konsensus blandt både medlemsstater og relevante interessenter om
vigtigheden af frivillige i sportssektoren, står Europa fortsat over for udfordringer i
forhold til at fastholde samt rekruttere frivillige.
Der lægges på den baggrund op til, at det drøftes, hvorvidt der er nationale eller
europæiske regler, som forhindrer tiltagene for at øge frivilligheden, og i så fald om
det er muligt at fjerne disse hindringer.
3. Formål og indhold
Formålet er at drøfte frivillige i sportssektoren, herunder udfordringer med at til-
trække og fastholde frivillige og evt. løsninger.
Det belgiske formandskab har til brug for drøftelsen fremlagt følgende tre spørgs-
mål:
1) Hvilke tiltag har man for at tiltrække borgere til frivilligt arbejde på idrætsområ-
det?
Side 18
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Kopi af samlenotat til Europaudvalget vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 13.-14. maj 2024
2860187_0019.png
2) Hvilke hindringer findes på nuværende tidspunkt for frivilligt arbejde på idræts-
området på nationalt og europæiske plan? Hvordan kan de fjernes for at øge den fri-
villige engagement? Og hvad kan der gøres på europæisk plan for at løse hindrin-
gerne?
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Spørgsmålet om gældende dansk ret er ikke relevant for den politiske drøftelse.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Punktet om den politiske drøftelse har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Den politiske drøftelse medfører ikke i sig selv økonomiske konsekvenser og forven-
tes ikke i senere fase at indebære væsentlige konsekvenser for EU’s budget, statsfi-
nanserne, samfundsøkonomien eller erhvervslivet.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Den politiske drøftelse vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Punktet om den politiske drøftelse har været sendt i høring i EU-specialudvalget
for kulturpolitiske spørgsmål med frist den 10. april 2024. Høringen gav ikke an-
ledning til bemærkninger.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at deltage i den politiske drøftelse.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det relevant, at der med den foreslåede drøftelse sættes fokus på
hvordan frivillige fastholdes og rekrutteres i sportssektoren. Det er regeringens
ambition jf. regeringsgrundlaget at ”arbejde
for at styrke det frivillige idræts- og
foreningsliv og gøre det nemmere at rekruttere og fastholde frivillige og ledere”.
Regeringen forventer i det lys at deltage i drøftelserne med udgangspunkt i natio-
nale erfaringer og tiltag. Dette gælder både i forhold til fastholdelse samt rekrutte-
ringer af de frivillige, hvor regeringen vil henvise til de mange tiltag som danske
idrætsforbund og -organisationer har fremlagt som god praksis.
Side 19
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 121: Kopi af samlenotat til Europaudvalget vedrørende kultur- og sportsdelen af rådsmødet (uddannelse, ungdom, kultur og sport) den 13.-14. maj 2024
Når det gælder det europæiske niveau, finder regeringen det vigtigt at samle erfa-
ringer fra sportsorganisationerne selv, der kan formidle de udfordringer samt til-
tag der er ved at rekruttere samt fastholde frivillige i sportssektoren. Erfaringerne
kan tjene som inspiration og incitament for sektorerne på tværs af landene til at
udvikle på nye praksisser til at fastholde eller rekruttere frivillige.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 20