Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del Bilag 120
Offentligt
2859266_0001.png
København, 30. april 2024
Bilag til Folketingets kulturudvalg - Copenhagen Opera Festival
Udviklingen af ny dansk opera, talentudvikling, diversitet og eksporten af dansk opera er
voldsomt udfordret. Årsagen er, at ansvaret for at løse opgaverne er placeret i institutioner,
der ikke har de bedste forudsætninger for at løse opgaven og derfor gør det i begrænset
omfang.
Støtten til opera overser dem, der udvikler genren
Langt størstedelen af de statslige midler til opera er bundet i Det Kongelige Teater og Den
Jyske Opera. Staten støtter Den Jyske Opera med
38,9 mio. kr. årligt
, mens Den Kongelige
Opera i 2022 har
indtægtsført 128 mio
. kr. af Det Kongelige Teaters samlede bevilling på 581
mio. kr. Det har flere konsekvenser:
For det første præsenterer de store aktører stort set kun kanoniserede opera-værker.
Dermed sker der ikke tilstrækkelig udvikling af genren gennem bestilling af ny musik.
For det andet svækkes de frie aktørers arbejdsbetingelser, når de store aktører satser på
genopsætninger frem for nyskrevet dansk opera. Derved svækkes talentudviklingen.
For det tredje lider diversiteten voldsomt under de store støttemodtageres prioritering af
gamle operaer skrevet af (døde hvide) mænd.
For det fjerde svækkes udviklingen af nyt publikum, da unge mennesker ikke præsenteres for
opera, der baserer sig på historier og musik, der relaterer sig til deres liv og samtid.
Musikhandlingsplanens ambitioner bør udbredes til opera
I Musikhandlingsplanen fra 2023 var der særlig fokus udvikling på
talentudvikling
,
ligestilling
og
internationalisering
, hvilket Copenhagen Opera Festival bifalder.
Disse indsatser bør udbredes til opera, hvor udfordringerne er betragteligt større end inden
for den rytmiske musik. Derfor opfordrer vi til, at man fra politisk hold gentænker opgave- og
tilskudfordelingen på operaområdet for at fremme talentudvikling, ligestilling og
internationalisering.
Bilag til Folketingets Kulturudvalg fra Copenhagen Opera Festival , side 1 af 3
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 120: Henvendelse af 30/4-24 fra Copenhagen Opera Festival om anmodning om foretræde
2859266_0002.png
Manglende talentudvikling, diversitet og nyskrevne danske værker
Af
Repertoirestatistikken
2023 fremgår det, at det står skidt til med talentudvikling,
diversitet og bestilling af ny dansk opera hos de store statslige støttemodtagere. Modsat er
det de mellemstore aktører, der driver udviklingen – stort set uden at modtage statsstøtte.
I sæsonerne 2020/2021 og 2021/2022 var 1,5 procent af de fremførte værker på Den
Kongelige Opera skrevet af kvinder, 7,6 procent var skrevet af danske komponister og 8,1
procent af de præsenterede værker var skrevet i 1992 eller senere.
På Den Jyske Opera var 1,3 procent af de fremførte værker skrevet af kvinder, 10,7 procent
var skrevet af danske komponister og 9,9 procent af de præsenterede værker var skrevet i
1992 eller senere.
I sæsonerne 2020/2021 og 2021/2022 var 50,8 procent af de fremførte værker på
Copenhagen Opera Festival skrevet af kvinder, 60,8 procent var skrevet af danske
komponister, og 74,2 procent af de præsenterede værker var skrevet i 1992 eller senere.
Tabel: Opera i sæsonerne 2020/2021 og 2021/2022
Copenhagen Opera Festival
Værker skrevet af kvinder
Værker af danske
komponister
Nye værker (1992 og frem)
50,8%
60,8%
Den Kongelige Opera
1,5%
7,6%
Den Jyske Opera
1,3 %
10,7%
74,2%
8,1%
9,9%
Fondene efterlyser statsligt engagement
Statens Kunstfond har historisk støttet specifikke operaproduktioner på Copenhagen Opera
Festival med 300.000 - 1,5 mio. kroner årligt.
I 2023 modtog Copenhagen Opera Festival ekstraordinært 0,5 mio. kr. fra
udlodningsmidlerne, hvilket vi er dybt taknemmelige for.
Copenhagen Opera Festival modtager ikke driftsstøtte og er overvejende finansieret af
private fonde. I 2023 modtog festivalen således 6,5 mio. i fondsstøtte. Fondene efterlyser
meget eksplicit, at staten tager et økonomisk medansvar for udvikling af opera, hvis fondene
skal opretholde deres engagement i opera.
Bilag til Folketingets Kulturudvalg fra Copenhagen Opera Festival , side 2 af 3
KUU, Alm.del - 2023-24 - Bilag 120: Henvendelse af 30/4-24 fra Copenhagen Opera Festival om anmodning om foretræde
2859266_0003.png
Det er afgørende, ikke bare for Copenhagen Opera Festival, men for udviklingen af opera i
hele landet, af diversitet og talentudvikling, at staten engagerer sig i de mindre operaaktører
som Copenhagen Opera Festival.
Copenhagen Opera Festival udvikler genren og branchen nationalt
Copenhagen Opera Festival arbejder aktivt og strategisk for at udvikle operaaktører i hele
Danmark. F.eks. afholder festivalen auditions, hvor vi inviterer kollegaer fra hele landet. Vi
har taget initiativ til flere produktioner og turné i samarbejde med fynske og jyske kolleger,
ligesom vi arbejder strategisk på at give nye værker længere liv og møde flere publikummer i
hele landet. Opgaver som de lidt mindre aktører ofte ikke selv har ressourcer til.
Dertil tager Copenhagen Opera Festival et stort ansvar for talentudvikling også bag scenen
ved at bestille og præsentere nye operaer og ved at give kvindelige komponister mulighed
for at skrive værker og få dem fremført.
Copenhagen Opera Festival har ligeledes et veludviklet internationalt besøgsprogram, vi
kalder
Industry Days
. Her forbindes aktører fra den danske operabranche med nøje udvalgte
toneangivende aktører fra den internationale operabranche. Med
Industry Days
tager
festivalen ansvar for internationalisering, netværksdannelse og eksport.
Kort sagt: Copenhagen Opera Festival præsenterer lokalt, udvikler nationalt og forbinder
internationalt.
Vores norske pendant modtager driftstilskud fra staten
Den Oslo-baserede festival
Ultima
ligner i vid udstrækning Copenhagen Opera Festival.
Ultima præsenterer overvejende samtidsmusik, hvoraf meget af musikken er
nykomponerede værker. Festivalen har, som Copenhagen Opera Festival, ikke en egen
koncertsal, men præsenterer koncerter i koncertsale samt på forskellige lokationer rundt
omkring i byen. Præcis som Copenhagen Opera Festival er Ultima baseret på netværk og
samarbejder med lokale kulturaktører og har også på samme vis, et veludviklet
brancheprogram, der forbinder den norske branche med den internationale.
Ultima Festivalen
er på den norske finanslov
, hvorfra de årligt modtager 5,75 mio. kr.
Bilag til Folketingets Kulturudvalg fra Copenhagen Opera Festival , side 3 af 3