Udviklingsplatformen for Scenekunst
Baggrund
Udviklingsplatformen for Scenekunst (UP) blev stiftet som en selvejende institution af og for
branchen i 2016 og modtager årligt 2 mio. kroner fra Bikubenfonden og 1,6 mio. kroner fra
Statens Kunstfond frem til medio 2026. Det er et unikt samarbejde mellem en privat og en
offentlig fond.
Bevillingerne udløber i løbet af 2026
og
Udviklingsplatformen ønsker derfor at komme på
Finansloven.
Formålet er at skabe økonomisk stabilitet og sikkerhed til fordel for det frie, scenekunstneriske
felt i Danmark og for at sikre at kunsten når ud til borgerne.
Kunststøtten skal gøre en forskel for borgerne
Ved at udvikle det frie felts kompetencer indenfor bl.a. drift, kommunikation og
forretningsudvikling sørger UP for, at den frie scenekunst når et bredere publikum, og at de
tildelte midler fra stat og fonde bliver mere værd og får en større værdi for danskerne.
Statsstøtten til scenekunst er primært “bygningsbaseret” og baseret på støtte til storby- og
egnsteatre, landsdelsscener samt Det Kongelige Teater. Statens Kunstfond støtter
enkeltprojekter, men kan kun i meget begrænset omfang yde støtte til drift. Alligevel har
Kunstfonden og Bikubenfonden i snart 10 år prioriteret at bruge nogle de sparsomme midler på
at sikre, at UP kan bidrage til at projekterne får liv og når et bredt publikum i ind- og udland.
Udviklingsplatformen for Scenekunst har bl.a. som indsatsområde at øge sammenhængs-
kraften og samarbejdet i den danske scenekunst.
Vi hjælper det frie scenekunstneriske felt med at komme ud og spille i hele landet og vi er med
til at sikre, at der findes professionelle teatergrupper uden for de store teaterinstitutioner og
større byer - og bidrager dermed aktivt til regeringens visioner på området.
Siden efteråret 2023 har vi desuden kunnet tilbyde prøve-, kontor- og mødefaciliteter centralt
beliggende i København, hvor ca. 80% af alle scenekunstnere i landet bor.
Øget diversitet og internationalt udsyn i den frie danske scenekunst
I den danske scenekunst eksisterer der store barrierer, der betyder, at netværk er afgørende for
kunstnernes vilkår i branchen. Kunstneriske stillinger bliver ikke slået op og netværk er derfor
altafgørende.